Xindak 6950 og Subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Xindak 6950 og Subwoofer

Er straks nyutdanna og skal flytte på bygda. Får her en eldre enebolig for meg sjølv.
    Første året blir eg aleine i huset og i den forbindelse ønsker eg å utvide anlegget med en subwoofer og evt utvide til heimekino seinare. Anlegget består av Xindak 6950 og Audiovector M3 sign.
    Er det muligheter for å koble en sub til xindaken som ikkje har nokon utganger? Korleis vil det bli å kjøpe en grei receiver, bruke denne som forforsterker, xindaken som effekt og koble suben til receiver?
    Kva receiver i dagens marked har en god forforsterker innebygd? Vil lyden forringens ved å gjere det på denne måten?
    Tips til evt receiver og svar mottas med stor takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandbakk
    Er straks nyutdanna og skal flytte på bygda. Får her en eldre enebolig for meg sjølv.
    Første året blir eg aleine i huset og i den forbindelse ønsker eg å utvide anlegget med en subwoofer og evt utvide til heimekino seinare. Anlegget består av Xindak 6950 og Audiovector M3 sign.
    Er det muligheter for å koble en sub til xindaken som ikkje har nokon utganger? Korleis vil det bli å kjøpe en grei receiver, bruke denne som forforsterker, xindaken som effekt og koble suben til receiver?
    Kva receiver i dagens marked har en god forforsterker innebygd? Vil lyden forringens ved å gjere det på denne måten?
    Tips til evt receiver og svar mottas med stor takk!
    Du kan se i denne tråden som omhandler pre-out-modifisering på en Xindak 6950.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...orsterker.html

Når der gjelder det å kjøpe en receiver og bruke denne som forforsterker, så er det mulig. Men du må da koble receiveren til en av inngangene på Xindak-en, så skru volumet på Xindak på maks, og siden styre volumet med receiveren.

Men dersom man da glemmer seg en gang man skal høre på en annen kilde som er koblet til Xindak og glemmer å skrue ned volumet først, så er det duket for en liten overraskelse.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk en subwoofer med høynivå innganger (høyttaler terminaler), det er langt det letteste og bedste......

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    korleis skal eg koble dette? Må eg koble høgtalerkablane først inn på subben for så å kjøre høgtalerkablar fra suben til høgtalarar? Vil ikkje dette forringe lyden i hovedhøgtalane?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjøre det på to måter.
    Enten kobler du bare et sett høyttalerkabler fra ENTEN din forsterkers høyttaler terminaler, ELLER fra dine høytttalere til subbens INN høyttaler terminaler. Nå spiller dine høyttalere som før, subben hjelper til i bunnen.
    Eller du kan frakoble kablene til dine høyttalere og koble disse til subbens INN høyttaler terminaler, og da koble et ekstra sett fra subbens OUT høyttaler terminaler til dine høyttalere. Koblet denne måte vil subben ta seg av de dybe frekvenser, dine høyttalere resten.
    Gå inn på XTZ sin nettside f.eks.og last ned en manual til en subwoofer med HI-Level Innganger, da kan du lese selv....
    En subwoofer forringer ikke lyden til dine høyttalere.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandbakk
    korleis skal eg koble dette? Må eg koble høgtalerkablane først inn på subben for så å kjøre høgtalerkablar fra suben til høgtalarar? Vil ikkje dette forringe lyden i hovedhøgtalane?
    Det skal ikke bli noen lydforringelse her - snarere tvert i mot: det er mange som mener at slike høynivåtilkoblede suber gir bedre integrasjon med hovedhøyttalerne enn suber som er koblet til ved hjelp av tradisjonelle signalkabler.

Høynivåinngangen på slike suber har såpass høy impedans at den i praksis stjeler en helt neglisjerbar strøm - ikke noe å tenke på.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode tips!

Planen blir nok videre å gå til innkjøp av en receiver som eg vil bruke som forforsterker. Denne vil også gi meg muligheten til å bygge videre til heimekino når eg ønsker dette.

Har sett litt på subwooferar i det siste. Ønsker en sub som kan fungere godt til rock/metal og som kan trøkke på litt når det trengs uten å ødelegge musikaliteten til anlegget. Har sett på evt en SVS PB12-NSD eller 2 stk XTC w12.16.

XTC har definitivt høgare waf. Vil 2 av desse fungere like bra som 1 SVS PB12-NSD? andre anbefalingar? kva receiverar har gode forforsterkarar innebygd? Må kunne avspele HD-lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •