DAB og FM - felles antenneinngang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAB og FM - felles antenneinngang?

Jeg leter etter en kombinert DAB/FM-tuner. For å få brukbare mottaksforhold og stasjonsutvalg, må bruker jeg idag utendørsantenne til DAB, og kabel (Canal Digital) til FM.

Flere av de radioene som er aktuelle, har imidlertid bare én antenneinngang.

Er det mulig å koble både DAB-antenne og CD-kabel sammen på den ene inngangen?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en FM/DAB-splitter for å få dette til å virke. FM-antennesignaler inn på den ene inngangen - DAB-antennesignaler inn på den andre - og derfra inn til tuneren din. Broren min kjøpte en slik på Soundgarden - men jeg antar at en hvilken som helst seriøs radio/hifi-forretning har, eller kan skaffe, slike. En slik splitter virket fint på hans Arcam FM/DAB-tuner. Primare har samme opplegget på sin FM/DAB-tuner - som jeg har hatt hjemme - så jeg antar at dette er ganske kurant.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket akkurat med broren min - og han sier at hvis man skal være helt korrekt, heter muligens det du skal ha FM/DAB-combiner. Men at de bruker litt forskjellig uttrykk om hverandre i forskjellige butikker.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg snakket akkurat med broren min - og han sier at hvis man skal være helt korrekt, heter muligens det du skal ha FM/DAB-combiner. Men at de bruker litt forskjellig uttrykk om hverandre i forskjellige butikker.
    Er dette det samme som "diplexer" eller "diplex filter"?

Må innrømme at antenner forekommer meg å være noe av en svartekunst. Har brent av noen lapper på prøving og feiling opp gjennom årene, men har aldri sett systemet i galskapen -- eller funnet leselig litteratur som kan forklare meg det...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antageligvis - men jeg er ute på veldig tynn is her.

Men broren min har noe som ligner veldig på dette:

TRIAX MFC104 UHF/FM/DAB Combiner (F) - Falcon International Satellite

FM-antennen (fra kabelanlegg) inn på én av tilkoblingene - DAB-antenne (fra egen dipolantenne) inn på en annen av tilkoblingene - og derfra til tunerens antenneinngang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •