D/A Konverter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: D/A Konverter

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

D/A Konverter

Som alle andre audiofile er jeg på konstant jakt etter bedre lyd, og nå vurderer jeg å skaffe meg en ekstern D/A Konverter.

Har følgende utstyr:

elektronikk: NAD T744 receiver/forforsterker, NAD C 272 effektforsterker, NAD C 542 CD-Spiller

Høytalere: Dali Ikon 6

Sub: XTZ 99 W12

Er strålende fornøyd lyden som den er, men man blir jo aldri 100 % fornøyd 8)

Har i det siste sett litt på diverse D/A konvertere, og valget står mellom 2 stykker.

1. Cambridge Dacmagic. Link CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

2. Hegel HD10. Link Hegel HD10 D/A-konverter | Soundgarden

Cambridge sin konverter kommer jeg nok ikke til å kjøpe, da jeg er rimelig sikker på at den ikke vil bli noen stor forbedring i forhold til NAD CD-spilleren sin innebygde DAC, men Hegel sin derimot...

Ser at Hegel sin får strålende kritikk og at lyden kan måle seg med High End CD-spillere.

Det er jo snakk om mye penger, så det jeg lurer på er om den rett og slett er verdt de ca 8000 kronene, og om lyden min vil bli SÅ mye bedre enn den er idag?

Takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg blir litt skeptisk til dette om du skal bruke en receiver som forforsterker. En Hegel Dac passer lixom ikke inn i ett slikt oppsett. Den fortjener en skikkelig forforsterker/effekt eller en skikkelig integrert forsterker.

Jeg tror det blir veldig liten (eller ingen forskjell) på lyden hvis du kobler til en Hegel dac, iom at forforsterkeren blir det svake leddet her.

Du kommer til å tape mye lyd som ligger gjemt i Hegelen hvis du skal spille på dette oppsettet, dessverre.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt enig i det geva1 sier her, receiveren vil bli det svake ledd.
    Hva med å gå for DacMagic og bruke mellomlegget opp til Hegelen til å skaffe en forforsterker ala Parasound 2100 som har prosessorinngang? Da får du gromlyd i stereo, samtidig med at du beholder surroundlyden slik du er vant til.
    Så kan du evt. oppgradere til en Hegel senere.

Kan slenge inn Beresford som et alternativ til DAC også, mange som mener den gir mest for pengene i sin prisklasse
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at receiveren er det absolutt svakeste leddet i anlegget. Kunne gjerne hatt en bedre forforsterker, men jeg vil ha surround til film og spill, og da må jeg ha surroundreceiver, og i de fleste receiverne er det vel ikke forforsterkeren som er mest påkostet, så å oppgradere til en nyere og dyrere receiver vil vel ikke vere noen vits?

Men at jeg knapt vil merke noen forskjell?...den synst jeg virker litt drøy ...hehe

Trodde ikke forforsterkeren hadde SÅ mye å si for lyden, mtp at den bare regulerer volum og innganger...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alltid slik at en DAC tryller frem godlyd i ethvert anlegg. Alt henger sammen med alt. Jeg har vært borti mange nok anlegg hvor en DAC ikke har tilført noe som helst. I hvert fall ikke noe som det er verdt å betale flere tusen kroner for. Her hjemme hadde jeg i en periode en Primare surroundreceiver som låt kliss likt uansett hva den ble matet med av signaler. CD-spiller eller DVD-spiller - direkte eller via DAC - spilte ingen rolle. Det låt umiskjennelig Primare åkke som - og Primare regnes jo som ganske bra. Ingen garantier i denne bransjen, altså - det beste er å prøve selv, før du eventuelt kjøper.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palk
    Cambridge sin konverter kommer jeg nok ikke til å kjøpe, da jeg er rimelig sikker på at den ikke vil bli noen stor forbedring i forhold til NAD CD-spilleren sin innebygde DAC,
    Hvorfor ikke låne en DacMagic med hjem og lytte selv? Jeg ble selv ganske overrasket over lydkvaliteten (i forhold til prisen) og det skulle ikke forbause meg om den låt betydelig bedre enn NAD-spilleren din. DacMagic har generelt sett fått bra omtaler (i bl.a. Stereophile) og den vant gruppetesten i Hi-Fi Choice mot bl.a. Beresford.

Ser at Hegel sin får strålende kritikk og at lyden kan måle seg med High End CD-spillere.
    Jeg vurderte selv å kjøpe Hegel, men etter å ha testet DacMagic fant jeg ut at jeg heller ville spare de ca. 5500 kronene.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det er ikke alltid slik at en DAC tryller frem godlyd i ethvert anlegg. Alt henger sammen med alt. Jeg har vært borti mange nok anlegg hvor en DAC ikke har tilført noe som helst. ... Ingen garantier i denne bransjen, altså - det beste er å prøve selv, før du eventuelt kjøper.
    Helt enig. Det kan godt være at trådstarter ikke vil høre store forskjellen mellom DacMagic og Hegel på grunn av andre ledd i anlegget. Det er godt mulig at andre komponenter også må oppgraderes for å utnytte potensialet i Hegelen bedre.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger er forforsterkerdelen i en surround receiver så dårlig at du ikke hører forskjell med en ekstern dac, så, vet ikke, du må nesten prøve jo...hører du forskjell på 2 cd spillere vet du litt om oppløsningen i Nad`en er god eller ikke i stereo.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt med på skepsisen noen kommer med til trådstarter sitt spørsmål/oppsett.

DAC'ene han har som kandidater dekoder signalet fra CD spiller, muligens bedre enn NAD sin innebyggede DAC.

At det analoge signalet så forsterkes i en NAD receiver er vel ikke noe problem......

Er jeg på jorde, så la meg være der

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Yamaha 1800, og har prøvd en DacMagic på den for å prøve å få bedre lyd på musikk. Kjøpte denne av "pahf" som ikke syntes den ga noen forbedring i forhold til innebygd DAC. Jeg måtte si meg enig med han, kunne ikke høre noen forbedring, litt forskjell var det, men det var marginalt.

Solgte DACen videre til min svoger som har en Hegel H200, han brukte de balanserte utgangene og merket et stort løft i lyden i forhold til den noe tilårskomne CD spilleren han ikke hadde fått byttet ut enda ...

Er derfor jeg vil anbefale å bruke en egen stereo-forforsterker før effekttrinnet. Argumentet med å beholde stereo faller i og med at jeg foreslår en forforsterker med mulighet for bypass av signal fra receiver.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterkeren i denne recieveren er dessverre så kjip som folk prøver å gi inntrykk av... :-) en ekstern DAC vil ikke gjøre noe fra eller til...

ville sett etter en integrert forsterker med innebygd DAC... dette er jo selvfølgelig en del dyrere, men ville heller spart en stund og gått for noe slik, enn å kjøpe en DAC som alene ikke gjør store forskjellen.. :-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palk
    Trodde ikke forforsterkeren hadde SÅ mye å si for lyden, mtp at den bare regulerer volum og innganger...
    Det er akkurat det du
    ...når man snakker om High-end så er det ikke spørsmålet om hvor mye en komponent legger til.. Men hvor lite den tilfører. De aller beste komponentene hverken legger til eller trekker fra. Det vil si at de mer eller mindre er helt klangnøytrale. Og da har de blitt såpass dyre at de ikke er for hvermannsen. Hvis man snakker om fullstendig klangnøytrale forforsterkere så er de beste man kan få under 20K passive. Min er ett bra design i den forstand at den er relestyrt hvilket vil si få kontaktpunkter, og med at prinkortet ligger rett ved inngang/utgang så blir signalveien veldig kort.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle hifi entusiaster er enige, forforsterkeren er langt viktigere enn effektforsterkeren, det er bare det at de fleste på dette forum har en annen prioritering, det er langt viktigere med mange watt og et-eller-annet billigt til forforsterker.
    Les f.eks. tester av forforsterkere på Stereophile.com og du får en fornemmelse hva kreves for god lyd.

Edit: Men se om du kan låne en dac før du kjøper, da vet du om det er verdt det.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hvis man snakker om fullstendig klangnøytrale forforsterkere så er de beste man kan få under 20K passive.
    Jeg har sett lyset! Dersom forholdene ligger til rette for det; utgangsimpedans fra kilde og inngangsimpedans i amp, korte kabelstrekk og spenning ut fra kilde, så kan dette fungere over all forventning!

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1429343

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Alle hifi entusiaster er enige, forforsterkeren er langt viktigere enn effektforsterkeren, det er bare det at de fleste på dette forum har en annen prioritering, det er langt viktigere med mange watt og et-eller-annet billigt til forforsterker.
    Les f.eks. tester av forforsterkere på Stereophile.com og du får en fornemmelse hva kreves for god lyd.
    Ja, alle "synder" man gjør på signalnivå vil alltids dukke opp igjen senere i den forstand at informasjon forsvinner. Derfor jeg mener at en surroundreceiver som pre er "fy-fy" i ett stereoanlegg og at de billigste kablene bør unngås.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja, alle "synder" man gjør på signalnivå vil alltids dukke opp igjen senere i den forstand at informasjon forsvinner. Derfor jeg mener at en surroundreceiver som pre er "fy-fy" i ett stereoanlegg og at de billigste kablene bør unngås.
    En annen måte å skrive/regne dette på er at en feil innført av en for-forsterker vil etter normal forsterkning fra utgangsforsterkeren være 26dB høyere, altså vil feilen være 20 ganger så stor!

Gøy med tall....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på denne tråden med et spørsmål til dere eksperter der ute på forforsterkere siden det har blitt diskutert i denne tråden. Jeg har for øyeblikket en Rotel RSP-1068 surroundprosessor/forforsterker (sammen med en Rotel RMB-1095). Har vurdert å investere i en Logitech Transporter. Mitt spørsmål er her : er Rotel'en en god nok forforsterker til å få utnyttet Transporteren sitt potensiale ?

Tenker også på å investere i en Rotel RSP-1570. Hvordan er denne på det samme ? (dvs. Analog bypass 2 ch lyd fra Transporter eller annen DAC/CD spiller).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bpinnsvin
    Hiver meg på denne tråden med et spørsmål til dere eksperter der ute på forforsterkere siden det har blitt diskutert i denne tråden. Jeg har for øyeblikket en Rotel RSP-1068 surroundprosessor/forforsterker (sammen med en Rotel RMB-1095). Har vurdert å investere i en Logitech Transporter. Mitt spørsmål er her : er Rotel'en en god nok forforsterker til å få utnyttet Transporteren sitt potensiale ?
    Kan ikke uttale meg om hvordan 1075 er til sammenikning med 1068, men vil tro at sistnevnte er ett bedre alternativ enn mange receivere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •