Naim DAC eller Hegel HD10?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Naim DAC eller Hegel HD10?

Er det noen som har erfaring med disse, både i forhold til andre dac'er, feks Benchmark, eller i forhold til hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel HD10 var en klar oppgradering fra Cambridge DacMagic og Beresford 7520 Caiman, men jeg har aldri hørt Benchmark. Jeg har imidlertid avtalt lån av Naim DAC neste helg og er spent på om/hvilke forskjeller det er ift. Hegel.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Hegel HD10 var en klar oppgradering fra Cambridge DacMagic og Beresford 7520 Caiman, men jeg har aldri hørt Benchmark. Jeg har imidlertid avtalt lån av Naim DAC neste helg og er spent på om/hvilke forskjeller det er ift. Hegel.
    Spennende, keep us posted!

Det ser ut som både Hegel, Naim og flere til er testet i februar utgaven av Haute Fidélité i frankerike, så please dersom det er noen som er støe i fransk som kan hjelpe?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Fidelity nr 44 er det teste følgende dac'er:

• Cary X-Citer Dac
    • Hegel HD 10 24/192
    • Brystond BDA-1
    • Cambridge DacMagic
    • Project USB Box

Kan være verdt å sjekke ut
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel vs Benchmark

Nå har jeg fått lånt en Hegel HD10 og har så vidt begynt å sammenligne denne med min egen Benchmark DAC1-pre (benyttet med calibrated output - dvs ikke via volumregulert pre).

Jeg spiller på MacBook med usb utgang, McIntosh C220/MC501 og Piega TC70x.

Det første jeg la merke til er at Hegel ikke klarer å overstyre usb driverne slik at den maksimslt klarer 48khz/16 bit, mens benchmark klarer 96khz/24bit. Så lagt er alt jeg har rippet Wav, som jo er 44,1khz/16bit, så dette betyr ikke all verden, men Hegelen vil jo elegant begrense nytten av å laste ned mer høyoppløst materiale (så lenge man bruker usb inngangen). Kanskje finnes det en tweak for å fikse på denne begrensningen?

Ellers så er output nivået fra Hegel langt høyere enn fra Benchmark (den har innvendige jumpere som man kan bruke for å justere lydnivå ut), så man bør kalibrere dette for å sammenligne direkte.

Etter kort tids lytting (en knapp time med a/b testing) klarer jeg ikke å si at den ene er bedre enn den andre. Her må det nok lengre tids lytting til før jeg kan konkludere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte disse 2 dacene selv, men endte opp med V6.0 da jeg har hatt Benchmark før og "antok" HD-10 var i samme leia. Noe dine inntrykk initielt bekfrefter.

Naim Dac; er fortsatt spent på denne...

Hvorfor har du "begrenset" deg til disse 2 dacene?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke begrenset meg, men har bare startet i denne enden pga gode "reviews", så får vi se om mine erfaringen samstemmer med anbefalingene fra skribentene.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm ingen Fidelity ennå..

noen som har fått det?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Ellers så er output nivået fra Hegel langt høyere enn fra Benchmark (den har innvendige jumpere som man kan bruke for å justere lydnivå ut), så man bør kalibrere dette for å sammenligne direkte.
    Jeg har tre Benchmark DACer og kjører med redusert demping på alle. Et knep som virker bare på de balanserte utgangene. Men å redusere dempingen fra 20dB til null gjør underverker - mer musikalitet og kjøtt på bena hele veien. Det er som å få en helt annen DAC. Å sammenligene Benchmark med andre DACer uten å gjøre denne justeringen, er egentlig dårlig gjort - både overfor den som bruker tid på å teste og overfor Benchmark.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg har tre Benchmark DACer og kjører med redusert demping på alle. Et knep som virker bare på de balanserte utgangene. Men å redusere dempingen fra 20dB til null gjør underverker - mer musikalitet og kjøtt på bena hele veien. Det er som å få en helt annen DAC. Å sammenligene Benchmark med andre DACer uten å gjøre denne justeringen, er egentlig dårlig gjort - både overfor den som bruker tid på å teste og overfor Benchmark.
    enkelt å gjøre dette selv? Er det sånn at man bare skal fjerne noen jumpere, eller flytte dem?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du flytter dem. Står i bruksanvisningen hvor mange dB hver plassering utgjør. Tar ca. 30 sekunder...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, der var det gjort!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det. Dersom jeg husker rett så står verdiene for de ulike posisjonene på printkortet. Flott om du utdyper om du faktisk opplever "mer kjøtt på beinet". Ikke min erfaring, men igjen sikkert avhengig av forforsterkeren / integrerte forsterker.

Detaljer, tørr / stram bass og utbredelsen i lydbildet skal du nå i alle fall ikke kunne klage på. Om fylden (mangel på sådann) passer deg ... gjenstår å høre.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Se det. Dersom jeg husker rett så står verdiene for de ulike posisjonene på printkortet. Flott om du utdyper om du faktisk opplever "mer kjøtt på beinet". Ikke min erfaring, men igjen sikkert avhengig av forforsterkeren / integrerte forsterker.
    Det er jo ofte slik at det oppleves som det er mer kjøtt på benet dersom nivået blir høyere, men i praksis justeres det jo bort likevel når du velger lyttevolum, så jeg forventer heller ikke noen vesentlig lydmessig forbedring - alt annet like.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det blir sikkert avhengig av ørene som hører, det. Men hos meg kunne jeg altså redusere dempingen med 20 dB og redusere ekstra gain i forforsterkeren med omtrent tilsvarende - det virker jo fornuftig, rent lydmessig. Dumt å dempe 20 dB først for deretter å forsterke ekstra med akkurat det samme. Når man kan unngå hele greia. Virket knallbra her hjemme. Det er ikke ørene mine det minste i tvil om - rent subjektivt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av oss lures objektivt...kun subjektivt...men det betyr lite når det er totalopplevelsen man er ute etter.

Men Kalle da; hvor er Naim?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fått kloa i en Naim (ennå), men har lånt hjem en PS audio som er rimelig men som ikke har gitt noe dårlig førsteinntrykk! det blir spennende å høre på den sammen med de to andre.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har både Hegel HD10 og PS Audio Digital Link III vært i hus noen dager. Det har blitt til at jeg spiller mest på PS Audio. Det er noe ved den som jeg liker. Jeg har spilt mest via min Cyrus CD XTse (coax) og litt via Mac (usb). Sammenlignet med min egen Benchmark så er begge de andre begrenset til 48khz/16bit ved usb tilkobling.

Alle tre mangler fjernkontroll, men PS Audio har en smart løsning som nesten fjerner behovet for fjernkontroll. Inngangsvelgeren ser automatisk etter hvilken inngang det er signal på og går til denne. Da sparer man i praksis en bøy-og-strekk for hver gang man skal skifte kilde (så lenge de andre ikke er aktive).

Lydmessig er det vanskelig å si at det er store forskjeller. Mitt inntrykk er at PS Audio dac'en spiller noe snillere i toppen enn benchmark (som er en tanke analytisk).

Jeg har på langt nær konkludert ennå, men det er mulig at PS audio blir værende...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Jeg har på langt nær konkludert ennå, men det er mulig at PS audio blir værende...
    ...eller kanskje ikke. Nå har også Naim Dac entret huset. Dette blir en travel påske!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel hva man må kalle positivt stress. Skriv et inntrykk når du er klar. Spent på om Naim DAC passer inn i andre non-Naim anlegg.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •