Naim DAC eller Hegel HD10? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

automatisk inngangsvelger

For øvrig ser jeg at Naim har en automatisk inngangsvelger slik som Ps Audio. Nok noen kalorier og rygg-strekk spart!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Flott!

Hva slags filkvalitet kjører du på iPOD'en din? mp3 320 kbps?
    Nei Wav.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benchmark mot Naim

Har sittet og hørt litt på begge to i kveld. Litt overraskende kunne jeg plutselig konstantere at den ene CDen framprovoserte små/korte støysekvenser på Benchmarken, men ikke på Naim. Jeg gjentok dette flere ganger, koblet til og fra for å sikre at det ikke var noe som satt løst, men resultatet ble det samme.

Naim virker ikke enkel å slå...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Rimelig" DAC med fjernbetjening

Hei,
    Sniker meg inn med et DACspørsmål på denne tråden; Hvilken rimeligste DAC er utstyrt med fjernbetjening?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2re
    Hei,
    Sniker meg inn med et DACspørsmål på denne tråden; Hvilken rimeligste DAC er utstyrt med fjernbetjening?
    Citypulse Audio DAC

En mer fleksibel løsning, er å kjøpe en digital kildevelger:

SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Ikke noe for øyet, men med en IR-forlenger kan du plassere den bakerst i hyllen.

4 innganger kan velges med fjernkontroll, men da hver inngang har både optisk og koaks-kontakt, og koaks velges automatisk når begge er aktive, kan du med litt kreativitet koble til hele 8 kilder. Det er både optisk og koaks-utgang, som kan brukes samtidig.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Har sittet og hørt litt på begge to i kveld. Litt overraskende kunne jeg plutselig konstantere at den ene CDen framprovoserte små/korte støysekvenser på Benchmarken, men ikke på Naim. Jeg gjentok dette flere ganger, koblet til og fra for å sikre at det ikke var noe som satt løst, men resultatet ble det samme.
    Hvilken plate var dette, sang og ca. Posisjon? Hvordan vil du beskrive denne støyen. Var det som en gate som var koblet til mikrofonen?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Hvilken plate var dette, sang og ca. Posisjon? Hvordan vil du beskrive denne støyen. Var det som en gate som var koblet til mikrofonen?
    Best of Diana Krall. Spor 10. spesielt etter 1 min og 1 min og 12 sek eller noe slikt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låt nr 10 på "very best of..." er All or nothing at all - hører ikke noe til det her jeg......

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Låt nr 10 på "very best of..." er All or nothing at all - hører ikke noe til det her jeg......
    Ikke her heller.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Citypulse Audio DAC

En mer fleksibel løsning, er å kjøpe en digital kildevelger:

SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Ikke noe for øyet, men med en IR-forlenger kan du plassere den bakerst i hyllen.

4 innganger kan velges med fjernkontroll, men da hver inngang har både optisk og koaks-kontakt, og koaks velges automatisk når begge er aktive, kan du med litt kreativitet koble til hele 8 kilder. Det er både optisk og koaks-utgang, som kan brukes samtidig.
    Takk for tipset Fahnsen! Den switch´n så jo interesant ut. Som du påpeker, ikke noe for øyet, men har mulighet for å skjule den bak "frostglass" som slipper IR-signalet gjennom. Det er vel ingen fare for at signalene blir hørbart forringet ved å passere gjennom switch´n?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2re
    Det er vel ingen fare for at signalene blir hørbart forringet ved å passere gjennom switch´n?
    Nei.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ikke her heller.
    Da var det løst; jeg satte balansert output fra Benchmark ned ett hakk fra maks (justerte interne jumpere). Da var problemet borte. Puh!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kryssposter her samme som jeg postet på hfs:

Da har jeg endelig fått ut finger'n og testet en Naim DAC i helgen. Har sammenlignet med Hegel HD10 som jeg har vært veldig fornøyd med. Litt urettferdig kanskje, men jeg fikk låne med Naim DC1 digital coax samt en HiLine interconnect som vel tilsammen koster like mye som Hegel DAC'en :shock: og har bare testet med disse. Nok om det, hvordan låter det så?

La meg først slå fast, HD10 gjør en ganske så respektabel jobb mot Naim DAC. Den mest åpenbare forskjellen for meg er at Naim DAC presenterer et roligere lydbilde hvor alt høres mer naturlig ut og flere detaljer kommer fram. Gitar, piano og vokal har en større fylde og fremstår mer "riktig", en litt varmere klang kan man kanskje si. Der hvor HD10 høres litt skarp ut i kantene, kanskje litt uslepen? er Naim DAC fløyelsmyk og har bedre kontroll. Jeg tar meg stadig i at lydnivået tenderer mot høyere enn vanlig når Naim DAC spiller.

For testen dro jeg fram en CD jeg ikke har hørt på 10 år (Andreas Vollenweider) for også å teste litt annen musikk enn den rock/prog-rock'en jeg hører på til vanlig. Her opplevde jeg faktisk større forskjeller enn tidligere. Naim DAC presenterer harpen mer naturlig og med mer fylde. Det er en større ro over presentasjonen, masse detaljer i anslaget og klingingen etterpå. HD10 låter litt skarpere, spesielt lyse toner flyter litt ut og strengene høres ikke like "live" ut. På med Bremnes, Nergaard o.l. og det samme gjentar seg. Stemmer får mer fylde og naturlighet, mere detaljer kommer fram, rett og slett bedre kontroll og timing.

Dette ble mange momenter fordel Naim DAC. Er det ingenting HD10 er bedre på? Tja, det virker som om HD10 har litt mer snert i bassen, litt mer moro-faktor. Kanskje et resultat av den mer frampå presentasjonen som gjør at HD10 føles litt skarp i kantene på mellomtone og diskant i forhold til Naim DAC? Når det er sagt må jeg likevel innrømme at forskjellene mellom disse ikke er enorme. HD10 er helt klart en meget bra DAC til prisen, problemet er bare at Naim DAC'en er enda bedre...

En liten detalj og uten å ha målt dette virker det som om HD10 har et høyere utgangssignal enn Naim DAC, så viktig å justere volum når man sammenligner. Helt på siden av det lydmessige men likevel verdt å nevne er også den åpenbare synergien av Naim DAC på toppen av racket med Naim-bokser, mens den blå lysdioden til Hegel med fordel kunne hatt en større motstand i serie...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at valget falt på Naim Dac for meg. Den virket totalt sett mest behagelig i lengden av de fire jeg hadde hjemme. Benchmarken er fin med at den har innebyd pre og stor grad av fleksibilitet. Derfor kvitter jeg meg ikke med den. PS audio var rimeligst, men ble ikke frakjørt av Benchmark og Hegel (synes jeg da).

Totalt sett vil jeg likevel si at jeg oppfattet forskjellene som små - og i hovedsak mindre enn på andre "bokser".

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •