Naim DAC eller Hegel HD10? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    noen som har fått det?
    Å, jada.

Men synd & skam at ikke de også tok med en Beresford i DAC-testen.....

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også fått det nå.

I tillegg har jeg fått hørt litt på Naim DAC'en. Ikke godt å vite om det er placebo eller noe annet som lurer meg, men inntrykket er at denne skiller seg ut fra resten av dac'ene som står på hylla. Litt forenklet (og ett kort tid med Naim) så vil jeg si at Benchmark og Hegel er noenlunde i samme gate - kanskje litt analytiske?, PS Audio er kanskje litt snillere i toppen enn de to foregående (og et klart godt kjøp til prisen), mens Naim er en klasse over de andre !

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har snust litt på Naim, men ikke hørt denne DAC'en.

Inntrykket mitt, både av egen erfaring og av hva jeg har lest, er at Naim er litt som rør: De lager sin egen lyd, som noen liker, mens andre (som meg) synes høres helt feil ut...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg har snust litt på Naim, men ikke hørt denne DAC'en.

Inntrykket mitt, både av egen erfaring og av hva jeg har lest, er at Naim er litt som rør: De lager sin egen lyd, som noen liker, mens andre (som meg) synes høres helt feil ut...
    Det er jeg stort sett enig i. Jeg har en Naim Uniti, som kanskje har en typisk Naim lyd. Mitt inntrykk så langt er at DAC'en ikke har samme lydmessige signatur. Jeg skal nok være litt forsiktig med å være bastant her, men jeg har hvertfall ikke så langt oppfattet den som å ha noen egen klangkarakter.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Jeg ser nå at du har mottatt bladet, men jeg har latt teksten min stå i tilfelle det er andre som lurer på hva utfallet av testen ble.

Er det noen som har erfaring med disse, både i forhold til andre dac'er, feks Benchmark, eller i forhold til hverandre?
    I siste Fidelity ble det som nevnt tidligere foretatt en test mellom flere DAC'er. De gir ingen poengsum, men basert på kommentarene fra panelet så ble produktene rangert som følger:

Bryston BDA-1 - 17,990 kr ("Best lyd?") [1]
    Hegel HD10 - 7.995 kr ("Beste kjøp?")
    Cary X-Citer Dac - 11.900 kr ("Eksklusiv lyd")
    Cambridge DacMagic - 2.398 kr ("Budsjettbombe?") [2]
    Project USB Box - 2.200 kr ("Bunnpris?")

Jeg har selv hatt DacMagic (versjon 4) og skaffet meg nylig en Hegel HD10. Jeg synes ikke forskjellen er som natt og dag (slik enkelte har gitt uttrykk for), og forskjellen er såpass liten at det heller dreier seg om en smakssak hvilket produkt man velger.

For min del så synes jeg HD10 hadde litt mer "kropp" og tyngde i lyden. Samtidig låt den litt mørkere enn DacMagic. Begge DAC'ene produserer et luftig og detaljert lydbilde.

For de som vurderer HD10 så ville jeg anbefalt en testlytting på DacMagic først, som spiller svært bra til prisen. DacMagic havnet også på Stereophile's april 2010-liste over anbefalte DAC'er (der Bryston BDA-1 allerede befinner seg i klasse A, sammen med bl.a. Benchmark DAC1).

[1] To av de fire personene i testpanelet synes Bryston BDA-1 låt klart best. To personer mente at Hegelen låt bedre på enkelte punkter.

[2] DacMagic'en fikk svært positiv omtale i den fulle testen i samme nummer (de mener at den kan hevde seg i toppsjiktet for digitallyd opp til 10.000 kr.).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Å, jada.

Men synd & skam at ikke de også tok med en Beresford i DAC-testen.....
    Ville nok heller sett Beresford i den testen istedetfor Project USB Box, men på den annen side så har DacMagic slått Beresford i flere gruppetester og anses generelt sett for å være bedre (basert på tilbakemeldinger fra folk som har eid begge produktene).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg som synes det er fryktelig morsomt at The Absolute Sounds test av Naim-DACen bare er tilgjengelig for medlemmer av "The Golden Ear Club"?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Jeg har selv hatt DacMagic (versjon 4) og skaffet meg nylig en Hegel HD10. Jeg synes ikke forskjellen er som natt og dag (slik enkelte har gitt uttrykk for), og forskjellen er såpass liten at det heller dreier seg om en smakssak hvilket produkt man velger.
    Jeg er enig her. For meg virker det ikke som det er all verdens forskjell på DAC´ene. Jeg kjenner ikke dacmagic noe videre, så jeg kan ikke kommentere i forhold til den, men av de 4 jeg har hjemme nå så er nok PS Audio Digital Link III best value for money. Jeg oppfatter den som (minst) like god som Benchmark (den har dog mer fleksibilitet) og Hegel, og at den kanskje har litt mer slikemykt lydbilde. I tillegg koster den mindre enn de andre. Utseende messig er den nok også den peneste. Jeg mener likevel at Naim DAC'en virker bedre enn de andre, men med mindre man har et meget seriøst oppsett så er det ikke sikkert den er verdt de ekstra lappene. Men, som alltid, vil man ha det beste så er det ingen vei utenom...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok heller sett Beresford i den testen istedetfor Project USB Box, men på den annen side så har DacMagic slått Beresford i flere gruppetester og anses generelt sett for å være bedre (basert på tilbakemeldinger fra folk som har eid begge produktene).
    Javel....
    nå ble det vel foretatt en helt uhøytidelig "sammenligning" mellom Beresford og DacMagic på et forumtreff i Oslo i fjor.... husker ikke hvilken tråd det stod i..... og da kom Beresford ut som vinner.....

Men men, whatever

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS Audio Digital Link III best value for money. Jeg oppfatter den som (minst) like god som Benchmark (den har dog mer fleksibilitet) og Hegel, og at den kanskje har litt mer slikemykt lydbilde. I tillegg koster den mindre enn de andre. Utseende messig er den nok også den peneste.
    Med fare for å fremstå som en forsvarer av eget merke (som jeg ikke er): Mener du det seriøst?

Edit: Jeg snakker om design/utseende. Ikke noe annet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Javel.... nå ble det vel foretatt en helt uhøytidelig "sammenligning" mellom Beresford og DacMagic på et forumtreff i Oslo i fjor.... husker ikke hvilken tråd det stod i..... og da kom Beresford ut som vinner..... Men men, whatever
    Jeg regner med at du vet hvilken betydning som ligger i begrepet "generelt"? ("anses generelt sett for å være bedre..."). Jeg har ikke lest tråden du sikter til, så jeg kan ikke kommentere denne sammenligningen nærmere.

Det er en lang tråd om dette på Avforums.com og der skriver de fleste (alle?) at de foretrekker DacMagic. Jeg har også lest tilbakemeldinger fra folk som bruker de balanserte utgangene, og der er forskjellen større (siden Beresford ikke støtter XLR). DacMagic vant også gruppetesten mot bl.a. Beresford i Hi-Fi Choice.

EDIT: Glemte å nevne testene i What Hi-Fi: De synes at DacMagic låt litt bedre enn Beresford.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig her. For meg virker det ikke som det er all verdens forskjell på DAC´ene.
    Jeg tror også at komponentmatching og egne preferanser har mer å si. DacMagic vil f.eks. kanskje ikke låte like bra i et "lyst" anlegg, mens Hegelen kanskje vil låte litt for mørk i et "mørkt" anlegg.

Jeg mener likevel at Naim DAC'en virker bedre enn de andre, men med mindre man har et meget seriøst oppsett så er det ikke sikkert den er verdt de ekstra lappene.
    Personlig så synes jeg at Bryston BDA-1 virker interessant. Den ble skamrost av Stereophile og Fidelity mente at den lå en egen klasse over de andre DAC'ene i gruppetesten. Men prisen gjør at jeg i denne omgang heller nøyer meg med Hegelen

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Med fare for å fremstå som en forsvarer av eget merke (som jeg ikke er): Mener du det seriøst?

Edit: Jeg snakker om design/utseende. Ikke noe annet.
    He, he, det er forskjell på bilder og på å ha dem foran seg. Alufronten til PS Audio'en er penere "live" enn på bilde. "Kassene" som sådann er vel hipp som happ.

For all del - det er vel bare snakk om smak og behag. Ingen av disse er på noen måte stygge. - kanskje med unntak av Benchmark'en som noen vil oppleve som litt "studioaktig". Jeg synes den også er OK:-D

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så synes jeg at Bryston BDA-1 virker interessant. Den ble skamrost av Stereophile og Fidelity mente at den lå en egen klasse over de andre DAC'ene i gruppetesten. Men prisen gjør at jeg i denne omgang heller nøyer meg med Hegelen
    Jeg tenkte også på Bryston, men hadde ikke like enkelt tilgang på den. Naim kjente jeg fra før, og jeg liker litt selskaper som tør å gå egne veier. - Også er jo Naimen oppgraderbar da (dersom man skulle ha behov for det!).

Jeg prøvde å finne noen direkte tester som inkluderte både bryston og Naim. Så langt har jeg ikke sett noen. I flere av de tyske bladene har Naimen blitt testet (audio og stereo), audio rangerte den bla over Audio Research sin DAC-7.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A-B testing

Da har jeg fått kjørt noen A-B tester (ingen ABX altså). Som jeg har opplevd tidligere med denne typen tester er det ofte vanskelig å skille produktene eller konkludere mhå hva som er "best". Etter nivåkalibrering oppfattet jeg det som meget vanskelig å skille produktene fra hverandre ved rask switching fra en DAC til en annen.

Jeg brukte to forskjellige utganger fra Cyrus CD xt se (optisk og coax) via forskjellige DAC'er og inn i McIntosh C220 - hvor inngangene justerest slik at lydnivået blir tilnærmet likt (+/0,5dB)

Normalt liker jeg bedre å bruke et produkt over tid og deretter gjøre meg opp en mening om hva jeg liker best. Selv om A-B testing kan være mangelfult som testmetode, kan man nok likevel si at resultatet ovenfor indikerer at eventuelle forskjeller neppe er store.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest tråden du sikter til, så jeg kan ikke kommentere denne sammenligningen nærmere.
    ....
    Tror tråden ligger under "arrangementer". Det var etter det jeg husker under en kabeltest i Hjemmekino eller HFK sine lokaler i Oslo, at disse to DAC'ene ble brukt. Tror Flageborg, RoKo og BEF var tilstede + noen andre.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett noen tester av Bryston sammen med Naim nei.
    Tror mange vil slite med å høre forskjell, men jeg tror det må trenes opp.
    Jeg er en voksen mann og har ikke lenger hørelse som en teenager, f.eks. har jeg aldrig kunnet høre forskjell på en Philips dvd 963SA med oppsampling på eller av, noe som Fidelity jo kunne.
    For mange er features og antall innganger på en dac også viktigt...
    Ellers, en dac der får mye skryt er de fra Audio Note. Disse kits er oppgraderbare og virkelig spesielle. Prøv å se litt på de....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet en del dac'er jeg også, og hos meg falt valget på RME sin, men hvis du synes Benchmark'en er litt stygg, så kommer du til å "spy" av denne. Men den låter godt. Etter mine ører (og i dette anlegget) gjør den ikke noe hokkuspokkus, ikke noe fet bass, ikke noe hard diskant, men en ren og klar lyd hele veien.

Men så var det det med design'n da...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror mange vil slite med å høre forskjell, men jeg tror det må trenes opp.
    Kanskje det er like greit om man ikke hører forskjell? "Ignorance is bliss" som man sier på engelsk.

For øvrig har jeg fått testet Naim sammen med iPod classic 80gb. Det var sannelig plug-and-play. 1 sekund så var det oppe og gikk. Lyden er imponerende!8)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er like greit om man ikke hører forskjell? "Ignorance is bliss" som man sier på engelsk.

For øvrig har jeg fått testet Naim sammen med iPod classic 80gb. Det var sannelig plug-and-play. 1 sekund så var det oppe og gikk. Lyden er imponerende!8)
    Flott!

Hva slags filkvalitet kjører du på iPOD'en din? mp3 320 kbps?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •