Hjelp: gått fra datahøytalere til "ordentlig" hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp: gått fra datahøytalere til "ordentlig" hjemmekino

Hei,

Ja som tittelen sier så har jeg tatt det store steget med å gå fra datahøytalere til et ordentlig hjemmekino system, med forsterker og hele pakka, i stuen.

I det siste har jeg brukt Logitech Z-5500 i stuen til Blu-Ray og spill, syntes dette fungerer helt greit gjennom optisk signal, men syntes det er på tide å skaffe noe bedre.

Har kjøpt denne pakken:
    - Polk RM serie høyttalere, SORT - RM705

Og skal kjøre disse fra denne:
    - DENON AVR-1910 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Problemet mitt er at jeg er helt ny i gamet og har veldig lite peiling når det gjelder kabler og sånt. Har da et par spm:

1. Anlegget jeg har kjøpt er ikke akkurat High End, så det funker vel greit å bruke høytalerkabler jeg får kjøpt på Clas Ohlson? (som jeg brukte på Logitech'en)

2. Er kanskje forsterken litt "overkill" for pakken jeg har kjøpt? Kanskje jeg burde heller kjøpe denne? DENON AVR-1610 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

2. Sub-en til denne pakken er så vidt jeg vet "aktiv", hva vil det si?

3. Jeg har sett bilder bak til både forsterkeren og subben, ser at forsterkeren har en "sub out", og har to "line in" innganger (R og L). Jeg har lest litt rundt at jeg trenger bare å kjøpe en Sub kabel som jeg bare kan plugge inn i enten i R eller L, altså at det ikke er nødvendig å koble inn i både "R" og "L"? Stemmer dette?

4. Tips hvordan sub kabler jeg må kjøpe? (helst billig, som sagt, pakken er ikke akkurat high end, så hører sikkert ikke forskjell på billige og dyre kabler)

Takker på forhånd for alle svar, og beklager hvis spørsmålene er dumme, er som sagt helt grønn på dette området .

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, når du får utstyret leser du manualene, det er viktig du selv kan betjene anlegget da det er litt vanskeligt for oss vet du....

1. Anlegget jeg har kjøpt er ikke akkurat High End, så det funker vel greit å bruke høytalerkabler jeg får kjøpt på Clas Ohlson? (som jeg brukte på Logitech'en)

Ja det fungerer knall

2. Er kanskje forsterken litt "overkill" for pakken jeg har kjøpt? Kanskje jeg burde heller kjøpe denne? DENON AVR-1610 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Nei....

2. Sub-en til denne pakken er så vidt jeg vet "aktiv", hva vil det si?

Den har innebygd forsterker

3. Jeg har sett bilder bak til både forsterkeren og subben, ser at forsterkeren har en "sub out", og har to "line in" innganger (R og L). Jeg har lest litt rundt at jeg trenger bare å kjøpe en Sub kabel som jeg bare kan plugge inn i enten i R eller L, altså at det ikke er nødvendig å koble inn i både "R" og "L"? Stemmer dette?

Nei, "INNganger" er for et signal der går INN i forsterkeren, da subben skal spille et signal fra forsterker må du jo bruke "UTganger", skjønner?
    Du kobler subben til enten "LFE OUT" (for film) eller "Sub Out".....

4. Tips hvordan sub kabler jeg må kjøpe? (helst billig, som sagt, pakken er ikke akkurat high end, så hører sikkert ikke forskjell på billige og dyre kabler)

Hvilke kabler? Se punkt 1......

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump. Nielsen kom i forkjøpet ble nærmest en copy/paste

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Og jeg mente selvfølgelig "Subwoofer pre-out" altså utgang . Ser at de fleste subwoofer kabler har bare en inngang til subben. I min subb er det altså to innganger, en R og en L, altså lik de sattelitt høytalerne.

Her er hvertfall bruksanvisningen:

POLK AUDIO RM705 COMPACT 5.1

Tviler at du/dere gidder å laste ned men...

Uansett, takk for svar!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kjøper du bare en splitter, kobler denne i enden av subwoofer kablen, og setter de to rca inn i subbens L og R innganger, da får subben litt ekstra signal inn når du bruker begge.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja supert...ringte Hifi-klubben for å bestille denne:

DENON AVR-1910 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Fikk den fine beskjeden at de ikke får inn flere før starten av Mai!! Så lenge gidder jeg ikke vente.

Noe forslag til en annen alternativ som er tilsvarende pris og ytelse? HD-lyd er et must.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av namhp
    Ja supert...ringte Hifi-klubben for å bestille denne:

DENON AVR-1910 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Fikk den fine beskjeden at de ikke får inn flere før starten av Mai!! Så lenge gidder jeg ikke vente.

Noe forslag til en annen alternativ som er tilsvarende pris og ytelse? HD-lyd er et must.
    Er meget billig om dagen den 1910'en. Du skal slite med å finne noe tilsvarende så billig kjøpt nytt.

Sjekk ut brukten..
    feks: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=60799&cat=13

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelp så langt Hustlin, men da skal jeg se mer på bruktmarkedet.

Vurderer egentlig denne p.g.a prisen Elkjøp - Yamaha RX-V465 receiver.

Denne er kanskje ikke så bra da?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av namhp
    Takker for hjelp så langt Hustlin, men da skal jeg se mer på bruktmarkedet.

Vurderer egentlig denne p.g.a prisen Elkjøp - Yamaha RX-V465 receiver.

Denne er kanskje ikke så bra da?
    Den yamahaen vil holde for det fremtidige oppsettet ditt, men ikke mye lenger en det. Den recieveren jeg linket til koster ca. like mye. (brukt)
    - Du har mye mer å rutte med mtp. kraft, pre-out, 7,1 kanaler.
    - Disse tingene vil du kanskje ikke få bruk for med en gang, men ved en senere anledning så kommer det godt med

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •