Phantom Senter - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 61
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har kjørt Phantom i over et år, og er veldig fornøyd med det. Mistenker at Anthony Gallo reference høytalerene skal ha ære for det med sin vidt stålende diskant og generelt veldig brede lydbilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg PSB senter over og under lerretet, så hvis noen er interssert så har jeg en phantom center til salgs, ypperlig stand.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronthøyttalerene i et surroundanlegg bør plasseres optimalt, selv om man skal bruke senter. Optimal plassering av fronthøyttalerene har man bare klart å få til når disse to alene (i stereo) lager et definert og omsluttende lydbilde hvor det faktisk føles overflødig å skulle adde flere kanaler. Først da er det også enkelt å se at en senter kan lettere ødelegge noe som allerede er perfekt, enn å bidra med noe positivt.

Når det er sagt er jeg ikke prinsippielt mot bruk av senter, jeg mener bare at under optimale forhold er det bedre uten.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Fronthøyttalerene i et surroundanlegg bør plasseres optimalt, selv om man skal bruke senter. Optimal plassering av fronthøyttalerene har man bare klart å få til når disse to alene (i stereo) lager et definert og omsluttende lydbilde hvor det faktisk føles overflødig å skulle adde flere kanaler. Først da er det også enkelt å se at en senter kan lettere ødelegge noe som allerede er perfekt, enn å bidra med noe positivt.

Når det er sagt er jeg ikke prinsippielt mot bruk av senter, jeg mener bare at under optimale forhold er det bedre uten.
    Det er sikkert fint og flott, men samme hva man sier vil alikevell et oppsett uten senter være følsomt for hvor man sitter i rommet, og siden film er noe man ofte ser på sammen med andre mennesker vil senter for de fleste være ønskelig for å få talen fra lerrete eller sjermen. Så må man passe på å ha en senter høytaler med samme klangkarakter og kvaliteter som sine fronthøytalere.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til lydkvalitet er det nettopp dette med at talen fra center-høyttaleren IKKE kommer fra lerretet som gjør at jeg foretrekker å kjøre uten center i mitt oppsett... Da kommer talen i hvertfall fra lerrettet.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min denon avr2808 har jeg to valg som heter Center image og center width

I beskrivelsen står det: Assign center channel signal to front left and right channels for wider sound.

Har jeg forstått det riktig hvis jeg tror det betyr at noe av lyden fra center også blir spilt av i fronthøyttalerne? Vil det isåfall kanskje bli en mellomting mellom phantom center og ekte center? Noen med erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    På min denon avr2808 har jeg to valg som heter Center image og center width

I beskrivelsen står det: Assign center channel signal to front left and right channels for wider sound.

Har jeg forstått det riktig hvis jeg tror det betyr at noe av lyden fra center også blir spilt av i fronthøyttalerne? Vil det isåfall kanskje bli en mellomting mellom phantom center og ekte center? Noen med erfaringer?
    Må bare skyte inn at Phantom senter og vanlig senter har akkurat samme formål, bl.a. å få stemmene fra dønn i midten.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kjørt uten center et par ukers tid og jeg savner faktisk ikke center i det hele tatt, det fungerer over all forventning, har jobba mye med frontene og synes faktisk tale og synging fungerer bedre nå enn tidligere da jeg brukte center.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Pinpointing fungerer også ypperlig dersom man benytter presence kanaler med riktig kalibrert dialogue lift. Uten dette kommer all lyden fra centeren alt for tydelig hørbart fra nedre del av lerretet i mitt oppsett i alle fall.
    Kjøpte nylig yamaha rx-v2067. Denne receiveren har mulighet for flere høyttaleroppsett. Man kan A-B-C teste kjapt, med eller uten senter og senter med dialog lift. Dialog lift fungerte overaskende bra i eller nær sweetspot, men pinpointingen ble værre enn noen gang når man kom et stykke ut på siden, altså er man like langt. Jeg har Dali Helicon C200 senter med eget effekt trinn, som er ganske potent. Likevel er det en rå opplevelse å switche til phantom senter igjen. Det er rett og slett morsomt. Fra sweetspot høres det ut som man bytter over til et mye fetere anlegg. Totalopplevelsen jekkes opp flere hakk her i hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er denne tråden litt gammel, men jeg er enig med monitor her. Jeg har ikke alltid kjørt 5.1, men 4.1 oppsett fordi jeg rett og slett ikke hadde senterhøyttaler. Da jeg endelig fikk tak i det, var ikke det akkurat noe forbedring av totalopplevelsen. Nå kjører jeg Klipsch RF35, RC35, RS35. RC35 (senteren) gir rett og slett bokslyd. Når jeg kjører stereo (phantom) får jeg et mye penere og riktigere lydbilde fra tale. Nå er vi ofte minimum 2 stk i mitt dedikerte kinorom, og 2 stk sitter faktisk veldig nær midten. Men problemet er jo om vi er 3 eller 4 som er max. Da blir det litt feil mtp phantom. Jeg kjører nå 5.1, men vurderer sterkt å hive ut den i midten. Men mitt hovedproblem er som sagt "bokslyd". Er det noen har et tips på en annen senterhøyttaler som jeg kan bruke som har mye større "range", altså som går dypere slik at bokslyden forsvinner. Jeg har lest litt om Mirage OM-C2 og den virker å gi et mye fyldigere lydbilde fra midten. På kinoen i bølgen i Larvik er centeren fantastisk. Hehehe, jeg vil har noe nærmere dette.
    Men jeg heier på Monitor, 4.1>5.1

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ingen tvil om at en eventuell senterhøyttaler må være MINST like god som fronthøyttalerne for å ikke rasere lydbildet. En ting som får meg til å klø meg kraftig i hodet er alle de der ute som kjører "surround" (ja, i gåsøyne) uten bakhøyttalere men med senter.

Ingen senter er bedre enn dårlig senter.

Bra stereo er bedre enn dårlig surround.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører nå mine la scala uten senter og savner foreløpig ingenting

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste vil få Dynamic range compression med phantom center da lyddecoder overstyrer innstillinger ved ekte surround (codec)

Bedre med redusert lyd enn den orginale ?
    Dynamic range compression - Wikipedia, the free encyclopedia

Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    En ting som får meg til å klø meg kraftig i hodet er alle de der ute som kjører "surround" (ja, i gåsøyne) uten bakhøyttalere men med senter.
    Har man ikke bakhøytalere har man heller ikke brukt for center på samme måte som om man hadde hatt bakhøytalere
    (surround får man ikke med center uten bakhøytalere)

men man har selvsagt enkelte utstyr som fordeler lyd på sin egen måte som feks panasonic bd spillere
    (men er ikke generelt for lyd men kan vel kalles panasonic måten eller noe)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Bedre med redusert lyd enn den orginale ?
    Ja, faktisk er det det når opplevelsen er bedre med redusert lyd enn den orginale.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musse73
    Ja, faktisk er det det når opplevelsen er bedre med redusert lyd enn den orginale.
    Surround og opplevelsen av boostet effekt osv passer ikke alle nei men man må ikke fjerne en centerhøytaler om man er lydømfintelig men rett og slett aktivere DRC i reciver

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musse73
    +1 har også noe med kvaliteten på høytalerne du bruker til filmbruk,skal jeg kjøpe meg en senter som henger med frontene så blir det jævelig dyrt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en helt annen ro og et bedre lydbilde med en god senter.
    Spiller man PS3, f.eks Black Ops har jeg prøvd uttalige ganger uten senter siden den er relativt nyinnkjøpt. Med senter kommer stemmer og informasjon tydeligere frem og når en eksplosjon skjer i midten gir dette en større "hoppe ut av skinnet opplevelse / man kvekker" enn når subbene tar av.
    Ikke engang La Scala vil klare å gjengi dette.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Det blir en helt annen ro og et bedre lydbilde med en god senter.
    Spiller man PS3, f.eks Black Ops har jeg prøvd uttalige ganger uten senter siden den er relativt nyinnkjøpt. Med senter kommer stemmer og informasjon tydeligere frem og når en eksplosjon skjer i midten gir dette en større "hoppe ut av skinnet opplevelse / man kvekker" enn når subbene tar av.
    Ikke engang La Scala vil klare å gjengi dette.
    smaksak de men du skal ha råe fronter og senter for å overgå la scala

Newcomer Zed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem med senterhøyttaler er at senterhøyttaler burde være den beste av dem alle og at forsterkeren skal ha nok krefter til å drive en krevende høyttaler til.
    Det er ikke mange som har det til rådighet, og i tillegg kommer problematikk med "riktig" plassering som ofte kan være en utfordting.
    Men, hvis du treffer alt dette riktig,......ingen "phantom" kan erstatte en god senterkanal,....med god margin.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zed
    Problem med senterhøyttaler er at senterhøyttaler burde være den beste av dem alle og at forsterkeren skal ha nok krefter til å drive en krevende høyttaler til.
    Det er ikke mange som har det til rådighet, og i tillegg kommer problematikk med "riktig" plassering som ofte kan være en utfordting.
    Men, hvis du treffer alt dette riktig,......ingen "phantom" kan erstatte en god senterkanal,....med god margin.
    +1

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •