Phantom Senter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    .
    Nå blir sikkert mange sure på meg men det får gå:
    Har du et respektabel hjemmekino oppsett så har du lydtransprent lerret med høyttalerne bak. Alt annet blir en mellom løsning synes jeg.
    Et lydtransparent lerret vil alltid bli et kompromiss både på lyd og bildekvalitet uansett prisklasse, så der er jeg uenig med deg. Hadde det vært mulig å få tak i noe som er godt nok er jeg enig med deg.:-D Har aldri sett Screen Recearch, men har hørt at det muligens er bra nok hadde det ikke vært for en helt håpløs pris...

Har selv aldri prøvd Phantom Center, men har vanskelig for å tro at det vil funke bedre enn min nåværende center Avantgarde Solo.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter den. Et akustisk lerret vil alltid være et kompromiss, der "design" har fått større fokus enn "funksjon". Phantom senter fungerer veldig bra det, om man er single og venneløs. Så fort flere skal se film samtidig, er det imidlertid bare den som sitter i sweet-spot som har en senter, de andre får en heller kjedelig lydmessig opplevelse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå blir sikkert mange sure på meg men det får gå:
    Har du et respektabel hjemmekino oppsett så har du lydtransprent lerret med høyttalerne bak. Alt annet blir en mellom løsning synes jeg.
    Neppe sure, men uenig er vel lov:-D

Som prosjektorgutta skriver vil et lydtransparent lerret gå utover bildet. En center under og en over lerret trekt nærmere sweet-spot slik at avstanden til begge er helt lik, er den desidert beste løsningen jeg til dags dato har hørt. Og ja jeg har prøvd Phantom med det jeg vil kalle et respektabelt oppsett.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest gjennom tråden og prøver å summere litt for meg selv, der mine meninger selvfølgelig er inkludert.

-I ett kinoopsett med dedikert rom, som har gjennomgått noe akustisk bearbeiding og som brukes av flere personer, er akustisk transparent lerret med center det optimale.

-I en normal stue uten transparent lerret har jeg enda tilgode å høre en bedre talegjenngivelse og pinpointing med en center, mot å kjøre vanlig stereo. Uavhengig av om lydsporet er 5.1 - 7.1 eller 2.0. Dette selvfølgelig så fremt man sitter i sweetspot.

Uansett pris på utstyret, selvfølgelig med lik prisgruppe på komponentene, vil det låte bedre med phantom center enn en høyttaler plassert over eller under bildet. Dette kan ikke stresses nok, fordi man kan heve både lydkvaliteten og spare penger i mange tilfeller. Eventuelt heve opplevelsen ved å bruke mer penger på stereoutstyr, sub, bakhøyttalere, absorbenter eller elektronikk.

Det med lydspredning og oppfattelse av lyden utenfor selve sweetspot er også svært avhengig av rom og utstyr. Jeg har mer tydelig talegjenngivelse utenfor sweetspot i stua nå med 2.1 oppsett, enn jeg hadde før med center. Pinpontingen er selvfølgelig redusert utenfor SS, men det blir den også ved bruk av center, om ikke i like stor grad.

Ser noen er skeptiske. Prøv å eksperimentere med høyttalerplasseringen på frontene. Deaktiver centeren i recieveren. Sitter det skikkelig på musikk blir også filmgjenngivelsen bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Jeg er enig i at alle høyttalere klarer å få lyden til å høres ut som fra midten, så det var litt dårlig formulert fra min side. Derfor skal jeg utdype litt. Det som ikke er lett, spesielt ikke for en senter er å få dybde i lydbildet. med det mener jeg at den som prater eller synger befinner seg i riktig og tilstrekkelig grad bak høyttalerene når det kreves. Dette fikser ikke en senterhøyttaler like lett som to stereohøyttalere hvis den i det heletatt er mulig. Det er her man irriterer seg og kjøper dyrere og dyrere senter men aldri blir fornøyd fordi, det rett og slett ikke lar seg gjøre.
    Jeg tror ikke at det er meningen at det skal være dybde og holografi i senter sporet. Dette sporet er laget for å komme fra en høyttaler. Hvis de som mikser filmen vil ha mere dybde så bruker de de 2 andre front kanalene til akkurat dette.

Hvis du selv ønsker dybde og holografi fra senteren og finner at phantom senter er et bedre valg men å bruke som argument mot blir feil.

Jeg har kjørt både med phantom senter og med en god senter (fra Swans) når jeg hadde et kombinert hifi/hjemmekino oppsett. Jeg har også hørt Avantgarde oppsettet til Atle og senteren er den beste jeg har hørt (selv om den var feilplassert!). Til slutt solgte jeg alt for å kjøpe et billigere men mye bedre rent kino oppsett.

Personlig har jeg aldri vært fornøyd med et kombinert oppsett. Et stort problem med å ha høyttalerne på sidene er at hvis det skjer noe på venstre siden av bildet (noen snakker for eks) så forventer jeg at lyden kommer derfra, akkurat hvor det skjer på bildet, ikke utafor hvor høyttaleren er plassert!!! Og veldig ofte feilplassert i høyden i tillegg.... Det blir like feil som å ha en feilplassert senter synes jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at det er meningen at det skal være dybde og holografi i senter sporet. Dette sporet er laget for å komme fra en høyttaler. Hvis de som mikser filmen vil ha mere dybde så bruker de de 2 andre front kanalene til akkurat dette.
    Dybden uteblir i kraft av at sporet gjengis av en enkelt høyttaler. Senteren er et kompromiss for at man i en stor sal skal kunne sitte på maksimalt ugunstig sted og alltid få et inntrykk av ting foregår slik som man ser det på skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dum denne tråden og sikkert mange meninger.
    Har selv 4.1 nå og savner ikke center nå som jeg ikke har.Heller ingen problem å sitte på sida.Har ikke råd til å kjøpe en skikkelig center nå og velger å kjøre uten i stedet.Hadde en stor 5.1 pakke fra Focal før og synes det var mer ro i lyden med center.Stemmene ble for kraftige og det ble mer slitsomt for min del uten center.På konserter slo jeg centeren av.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en missforståelse å tro at senterhøyttaleren skal gjøre noe med lyden fra eller til. Senteren skal kun gjengi informasjonen som ligger i lydsporet på en mest mulig korrekt og ufarget måte. Dette klarer frontene like godt, men du vinner kvalitet på samspillet og sømløsheten man oppnår i et godt stereooppsett. På samme måte ville ingen tjene på sette en senter høyttaler i midten av et stereo oppsett for musikk. Prinsippet blir det samme enten personen snakker eller synger.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Det er en missforståelse å tro at senterhøyttaleren skal gjøre noe med lyden fra eller til. Senteren skal kun gjengi informasjonen som ligger i lydsporet på en mest mulig korrekt og ufarget måte. Dette klarer frontene like godt, men du vinner kvalitet på samspillet og sømløsheten man oppnår i et godt stereooppsett. På samme måte ville ingen tjene på sette en senter høyttaler i midten av et stereo oppsett for musikk. Prinsippet blir det samme enten personen snakker eller synger.
    Akkurat dette jeg og har kommet frem til.

Når det gjelder pinpointing vinner man i baner på å kjøre stereo. Stemmer og effekter beveger seg nå over hele lerretet, både i høyde men mest tydelig i bredde for min del.

Jeg har prøvd å integrere en Dali Mentor vokal i mitt oppsett i 2-3 år uten å lykkes 100%. Har alltid følt at det ble sånn høvelig bra. Godkjent. Men ikke noe gåsehudfølelse som oppsettet ellers har gitt meg flere ganger med stereo. Dette er jo ikke akkurat en dårlig center, selv om det finnes mye som er bedre. Lukket og unaturlig lyd er vel det mest dominerende intrykket jeg sitter igjen med.

Man skal ikke utelukke at jeg har gjort noe drastisk feil, selv om jeg mener å ha prøvd det aller meste. Oppsettet har vært prøvd i flere rom, vinklinger på centeren, forskjellige høyder og avstander og enkle akustiske tiltak som demping av førsterefleksjon.

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pinpointing fungerer også ypperlig dersom man benytter presence kanaler med riktig kalibrert dialogue lift. Uten dette kommer all lyden fra centeren alt for tydelig hørbart fra nedre del av lerretet i mitt oppsett i alle fall.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen erfaring jeg har gjort er at det er vanskeligere å skille et DTS lydspor fra et HD-lydspor kvalitetsmesssig når man bruker senter i forhold til når man kjører phantom. Jeg sier ikke at det må være sånn, men det er min erfaring.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Pinpointing fungerer også ypperlig dersom man benytter presence kanaler med riktig kalibrert dialogue lift. Uten dette kommer all lyden fra centeren alt for tydelig hørbart fra nedre del av lerretet i mitt oppsett i alle fall.

Problemet med prescence er jo at man er tvunget til å endre lyden i alle de andre kanalene også på kjøpet siden man må bruke DSP-moduser som Sci-Fi, Adventure osv. Her har man vel imidlertid Pro Logic IIz som vel klarer dette uten å røre sporet i de andre kanalene, men jeg vet ikke hvor bra dette fungerer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det, men når en velger vekk de andre DSP "mumbojumbo"-parametrene så langt det lar seg gjøre så kan eg ikke høre forskjell i de andre kanalene.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i den siste tiden testet Phantom Center endel.
    I mitt oppsett syns jeg dette låter veldig bra,dette tror jeg har mye med
    den gode spredningen av lyden fra 802ene.

Men det mangler fortsatt noe i forhold til når jeg kobler inn centeren.

Phantom center + Presence gir et bra "løft" i lyden,men da må
    jeg jo ta til takke med "sci-fi" eller noe av de andre DSP programmene.

Så centern min blir nok liggende på toppen av racket en god stund til.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Phantom center + Presence gir et bra "løft" i lyden,men da må
    jeg jo ta til takke med "sci-fi" eller noe av de andre DSP programmene.
    Ved å bruke det som heter "Movie Standard" i stedenfor "Movie Scifi" e.l. legger ikke Yamahaen til nevneverdige 3D-effekter. I menyen for dialogue lift kan en også stille ned intensiteten av sånne ubrukelige effekter.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At noen her kan påstå at man klarer seg godt uten senter når man sitter utenfor sweetspot er for meg uforståelig. Jeg sitter altid på siden, da jeg meget skjelden ser film alene. Og phantom center er fulstendig ubrukelig.

Jeg forstår heller ikke utsagnet om at man ikke kan finne en center høytaler som er like god som sine hovedhøytalere. De fleste store produsenter har jo senterhøytalere som er i samme serie som hovedhøytalerne og vil derfor ha en tilnærmet lik lydsignatur helt ned til det stedet de ruller av (som er ca. 60hz). Der ruller man jo av hovedhøytalere også, og kjører resten med subben.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    At noen her kan påstå at man klarer seg godt uten senter når man sitter utenfor sweetspot er for meg uforståelig. Jeg sitter altid på siden, da jeg meget skjelden ser film alene. Og phantom center er fulstendig ubrukelig.

Jeg forstår heller ikke utsagnet om at man ikke kan finne en center høytaler som er like god som sine hovedhøytalere. De fleste store produsenter har jo senterhøytalere som er i samme serie som hovedhøytalerne og vil derfor ha en tilnærmet lik lydsignatur helt ned til det stedet de ruller av (som er ca. 60hz). Der ruller man jo av hovedhøytalere også, og kjører resten med subben.
    Poenget er ikke om centeren er like god rent teknisk, for det er jo ikke noe stress. Den kan i enkelte tilfeller også være enda bedre. Det som hevdes er imidlertid at i enkelte oppsett så gir to høyttalere bedre lyd enn én alene.
    Det er vel ikke helt ulogisk at dette kan være tilfelle i enkelte oppsett?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer, 2 centerhøyttalere fungerer bedre enn èn

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten bruk av centerkanal er det en del processorer/recivere som automatisk aktiverer Dolby sin (DRC)Dynamic Range Control....

Noe som er litt kjedelig for de som er opptatt av lydkvalitet

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Uten bruk av centerkanal er det en del processorer/recivere som automatisk aktiverer Dolby sin (DRC)Dynamic Range Control....

Noe som er litt kjedelig for de som er opptatt av lydkvalitet
    De som er opptatt av lydkvalitet har da sannsynligvis heller ikke en slik receiver....

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •