Skal ha brukt stereo til max 5000, treng hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal ha brukt stereo til max 5000, treng hjelp

Hei!
    Har hatt eit "billig" surround anlegg no i ca. eit år (Dynabel HK4000) men ser veldig skjeldent på film med surround så har lyst på stereo.

Har sett på masse, vurderte blandt anna Dali 909 med Nad 216 og nad forforsterker, heilt til eg søkte litt og leste blandt anna at dali 909 burde ha større rom enn 25^2m og at nad 216 speler drit. Folk som har erfaring med dette?

Har eit budskjett på ca 5000kr. Eg hørrer mest på metal og sanger med mykje bass, så må vere høytalere med god djupbass og som kan guffa litt (er ikkje ute etter Cerwin Vega). Rommet er vel ca. 15^2m.

Noken som har forslag til komponenter til ca den prisen brukt som passer til mitt bruk?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du finner høytalere fra XTZ, Monitor Audio eller Klipsch på brukten. Så fikser du en forsterker fra XTZ, Vincent eller lignende.

Er bare å spørre så får du svar=)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Se om du finner høytalere fra XTZ, Monitor Audio eller Klipsch på brukten. Så fikser du en forsterker fra XTZ, Vincent eller lignende.

Er bare å spørre så får du svar=)
    Trur ikkje budskjettet mitt er nok til merker som det... Bare høytalarar fra XTZ eller Klipsch koster nesten alt eg har å bruka.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo nye høytalere fra XTZ for 2500kr, et par nye fra Monitor Audio koster 2990kr. Kommer jo litt an på hva du ønsker av kvaliteter, men se heller på brukten og finn.no, og hvis du finner noe aktuelt så post link hær så får du svar=)

Du kan og se om de har noen demovarer hos resonans, hifi huset, soundgarden osv.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD er et rimelig merke med masse av kraft, men det er delte meninger om modellen du refererer til, her på forumet.

Men er du på jakt etter en rimelig effektforsterker med mye kraft, er NAD et godt alternativ mener jeg. Disse finner du mange av her på torget og finn.no.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at du er ute etter store høyttalere som kan spille dyp bass. Med dine forutsetninger - a) et trangt budsjett og b) et lite rom på 15 kvm - tror jeg ikke det er noen god idé. Min erfaring med slike store høyttalere er at de: a) spiller dårlig sammen med veldig rimelige forsterkere som du må ha for å holde budsjettet ditt, og b) spiller ganske håpløst i så små rom som ditt.

Jeg ville heller ha snudd på flisa: du trenger først og fremst en solid forsterker. Ikke lett å få til uten å sprenge budsjettet ditt. Dernest bør du gå for stativhøyttalere i kombinasjon med en sub. Lettere å få et slikt oppsett til å spille brukbart i et lite rom. Mitt anlegg nr. 2 står i et rom på 15 kvm - så jeg vet hva jeg snakker om. Det låter aldeles utmerket - også på din type musikk. Jeg har derimot aldri greid å få en gulvstående høyttaler til å spille akseptabelt i dette lille rommet - og jeg har virkelig prøvd (det var mens jeg fortsatt var prinsipielt mot sub, og før jeg fikk øynene opp for hva en sub kan gjøre).

Stativhøyttalere pluss sub bør du kunne få brukt for en 2-3.000 kroner - så får resten gå til forsterker. Jeg kan ikke garantere at du ikke går på en budsjettsprekk her - men det får stå sin prøve....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal være så frekk at jeg oppfordrer deg til å sjekke ut Fence Audio. Tror de kan passe dine preferanser ganske bra=)

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atoll IN80 integrert:

ATOLL - IN80 integrert forsterker - FINN Torget

Klipsch B2 stativhøyttaler

Klipsch B-2 Stativhøyttaler | Soundgarden

er rimelig sikker på at dette vil ose av godlyd, og selv om det virker lite er jeg sikker på at rockefoten kommer til å gå.
    Sitter selv med Rb-61 og Denon-1909 og det rocker bra til å koste så lite.

Ha litt is i magen, jeg fikk mine Rb-61 til 2000 kr. Og en god stereoforsterker som har god lyd og godt med kraft er absolutt mulig å finne til 3000 kr om man sjekker ut brukten en stund.

Mvh
    stian

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, og sammenligne Fence Audio opp mot det han har blir litt vel drøyt uansett?

Jeg skal være så frekk at jeg oppfordrer deg til å sjekke ut Fence Audio. Tror de kan passe dine preferanser ganske bra=)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har delvis gjort nettopp dette i et litt mindre rom (ca 12 kvm).
    Kilde: SB Duet (Forutsetter dog at man bruker pc/NAS for for SqueezeServer)
    Forsterker: Cambridge Audio 640A v2
    Høyttalere: Dali Lektor 1

Dette kom på rundt 5 lapper med bruktkjøp og spiller ganske ok.

Bytt ut SB Duet med en annen kilde som er aktuelt for deg om du ikke allerede har kilde. (Og velg høyttalere/forsterker ut fra dine preferanser.)

Som Ulf-B skriver så er det vanskelig å få store høyttalere til å låte bra i små rom, en sub er mye lettere å tune inn for å få riktig bass i et lite rom. (Dyp bass i store høyttalere gir ikke denne muligheten). Om ikke budsjettet rekker til en sub nå så får du iallefall spillt musikk med god lyd (uten den dypeste bassen), og sett deg deretter som mål å spare litt og kjøpe sub når budsjettet igjen er holder til det.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=60514&cat=all
    Kjøp denne så har du MEGET bra forsterker......knallgod i stereo!!!!! Meget god i sorround.....kraftigere enn f.eks Yamahe RX V 3900.....:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fotan
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=60514&cat=all
    Kjøp denne så har du MEGET bra forsterker......knallgod i stereo!!!!! Meget god i sorround.....kraftigere enn f.eks Yamaha RX V 3900.....:-D
    Denne kostet 18 000kr for noen år siden.......ANBEFALES!!!!!!! Ps ligger en test under annonsen.....tips...start med en god forsterker....og oppgrader etter den..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I "MINE" auger viker det nesten som ein nedgradering å ha stativhøytalere, har dei her no: Test av DynaBel HK4000 DVD-receiver m høyttaler - Lyd og Bilde

Ka med Dynavoice M-65? Test av Dynavoice Challenger M-65 Høyttalere - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Myself123
    I "MINE" auger viker det nesten som ein nedgradering å ha stativhøytalere, har dei her no: Test av DynaBel HK4000 DVD-receiver m høyttaler - Lyd og Bilde

Ka med Dynavoice M-65? Test av Dynavoice Challenger M-65 Høyttalere - Lyd og Bilde
    Cayin DP12 EX er mye mere strømsterk enn den som nevnes i linken over.....:-D Jeg har en diger Parasound ....og Cayin er IKKE langt unna den...men mye billigere........men det er ditt valg...

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fence Audio er ikke så ille som alle skal ha det til, så min mening er att du viser til ett produkt som er BILLIG, og godt nokk i massevis.

Har selv Fence Audio Duo-30 som jeg hadde på soverommet, å med en gammel Technics forsterker leverer dette brystkassebass og god nokk lyd så det holder.
    Har imponert mange

Disse står for tiden i stua som bakhøytalere :P

Ingen dom ide med FA med tanke på budsjettet!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fotan
    Cayin DP12 EX er mye mere strømsterk enn den som nevnes i linken over.....:-D Jeg har en diger Parasound ....og Cayin er IKKE langt unna den...men mye billigere........men det er ditt valg...
    ps....denne dro mine Klipsch RF 83 MEGET BRA

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, Fence skuffer ikke når duy tenker på at du får faktisk en del trykk og ok kvalitet til prisen. Det er mye Fence Audio på finn.no. Og de trenger ikke all værden med forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det kan hende jeg har gått glipp av inne-stereo-delen til F.A ,ihvertfall bilstereodelen syns jeg personlig spiller ræv, både hva anngår lydnivå & kvalitet.

Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Fence Audio er ikke så ille som alle skal ha det til, så min mening er att du viser til ett produkt som er BILLIG, og godt nokk i massevis.

Har selv Fence Audio Duo-30 som jeg hadde på soverommet, å med en gammel Technics forsterker leverer dette brystkassebass og god nokk lyd så det holder.
    Har imponert mange

Disse står for tiden i stua som bakhøytalere :P

Ingen dom ide med FA med tanke på budsjettet!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •