Skal ha brukt stereo til max 5000, treng hjelp - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fotan
    Cayin DP12 EX er mye mere strømsterk enn den som nevnes i linken over.....:-D Jeg har en diger Parasound ....og Cayin er IKKE langt unna den...men mye billigere........men det er ditt valg...
    No tenkte eg på høytalerene då... Dynavoice M-65

Ser nåken foreslår nykjøp. Men gir ikkje det myyykje mindre for pengene? Vil jo ha "det beste eg kan få" for dette budskjettet

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Vel, det kan hende jeg har gått glipp av inne-stereo-delen til F.A ,ihvertfall bilstereodelen syns jeg personlig spiller ræv, både hva anngår lydnivå & kvalitet.
    Skal være enig med deg att bilstereo delen spiller ræv.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å reklamere for mye, men har et par Proson Conquest 5050 jeg selger. Noe alà M65. Krever ikke for mye forsterker messig heller.

I Sort. http://www.proson.se/download/proson...ados-hires.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ett minianlegg med subutgang??
    Her har du den muligheten at du kan koble til ett par bokhyllehøyttalere sammen med en sub. Låter mye feitere enn man skulle tro

Men ingenting kan slå ett skikkelig komponentsystem

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns egentlig ingenting av det som har blitt postet virker særlig spennende. Lest litt reviews på dei forskjellige høytalerene, og det meste som kommer her er "budskjett høytalere" og ser ikkje ut som nokon har særlig dyp bass... Eg har jo ikkje så god peiling men, hadde det ikkje vert bedre å få tak i noko gamlere der det er mulig å få meir for pengane? F.eks Dali 909 som går for ca 2000 no virker jo som mykje bedre høytalere enn dei "nye" budskjett høytalerene med små element.

Vel eg har ikkje peiling men... Vil ivertfall ikkje ha nytt. Og må vere noko som kan spele høgt!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali 909 - ja, ja.... hvis du skal ha noe stort som trenger stor plass og som trenger MASSE krefter for å gjøre jobben, har du truffet bortimot blink. Eldstemann vurderte denne og en del andre større saker da han skulle kjøpe sitt første anlegg, men etter å ha lyttet nøye med elektronikk som han hadde råd til på den tiden, skrinla han - heldigvis - den planen.

Men altså: Store høyttalere - det være seg Dali 909 eller Dynavoice M-65, som også har vært nevnt her i denne tråden - trenger MASSE krefter. Ikke sånne nominelle Watt, men de må et musikalsk jerngrep utover det vanlige for å få sving på stort membranareal. Og de trenger plass - mye mer plass en dine 15 kvm.

M.h.t. det litt forslitte uttrykket "budsjetthøyttaler" er du dessverre i innertierområdet. Med et budsjett på 5.000 kroner til hele pakken din, er det "budsjettanlegg" vi snakker om. Og av slike budsjettanlegg kan du ikke vente deg mirakler. Mirakler i hifi koster penger - sånn er det bare. Men du kan få ganske god lyd likevel - bare du ikke går på den klassiske feilen å kjøpe STORE billige høyttalere, i kombinasjon med en LITEN billig forsterker. Det omvendte er langt å foretrekke.

Men med budsjettet ditt har du sannsynligvis ikke råd til en veldig STOR forsterker - og derfor bør du tone ned størrelsen på høyttalerne. Jeg har to små anlegg med stativhøyttalere pluss sub - i rom på h.h.v. 8 og 15 kvm - og begge disse anleggene spiller STORT. Det er så mye og så dyp bass som du kan ønske deg - og mer går det an å få hvis man bare skrur opp suben litt. Det er dessverre blitt en slags myte at man må ha noen svære gulvstående beist for å få bass - men det er altså ikke sant.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse: B&W DM602

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Jeg kan låve deg at dette forslaget vil du få mye go lyd ut av.
    Sitter selv med Qln høyttalrene hjemme. De leverer en hel ok lyd rent hifimessig men leverer også enormt dyp bass og mye trykk. Har spilt opp til fest ekstremt mange ganger med disse. Har enda ikke greid å ødelege de.
    Husker ikke helt hva de er oppgit til å spille men tviler ikke på at de kommer under 25hz i et så lite rom som du skal ha dem i.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Myself123
    Hei!
    Har hatt eit "billig" surround anlegg no i ca. eit år (Dynabel HK4000) men ser veldig skjeldent på film med surround så har lyst på stereo.

Har sett på masse, vurderte blandt anna Dali 909 med Nad 216 og nad forforsterker, heilt til eg søkte litt og leste blandt anna at dali 909 burde ha større rom enn 25^2m og at nad 216 speler drit. Folk som har erfaring med dette?

Har eit budskjett på ca 5000kr. Eg hørrer mest på metal og sanger med mykje bass, så må vere høytalere med god djupbass og som kan guffa litt (er ikkje ute etter Cerwin Vega). Rommet er vel ca. 15^2m.

Noken som har forslag til komponenter til ca den prisen brukt som passer til mitt bruk?
    heisann.er selv metallhue og har noen komponenter til salgs.brukte selvsagt.men mye lyd for lite cash.:twisted:
    knallsterk integrert forsterker fra nakamichi,høyttalere fra kirksaeter med monster cable eller høyttalere fra infinity.alt ligger på avtorget.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Klipsch KG 5.5 for 3000kr og en defekt rotel forsterker for 1200kr. Rotel forsterkeren er av typen RB985, som yter 5x100W, men ene kanalen var ødelagt. Så jeg brokoblet kanalene, og har ca 150-200Wpc.

Spiller veldig høyt(klipschene har en følsomhet på 98db/w, som gjør at den spiller høyt) og samtidig fint. Bruker en NAD forsterker som pre.

Infinity SM serien er også veldig fin med høyfølsomhet(som gjør at du trenger liten forsterker).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Kva stativhøytalarar anbefaler folk då? Husk at det skal spille metal, og helst kunne guffe litt. Fikk hørre at B&W ikkje egnet seg godt til sånn musikk?

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å påstå at du kan kjøre med liten /underdimensjonert forsterker pga høy følsomhet er en fæl påstand. På små bokhyllehøyttalere kanskje, men på høyttalere med store element kreves det noe for og ha kontroll på sakene....

Sitat Opprinnelig postet av PeeWee
    Jeg kjøpte Klipsch KG 5.5 for 3000kr og en defekt rotel forsterker for 1200kr. Rotel forsterkeren er av typen RB985, som yter 5x100W, men ene kanalen var ødelagt. Så jeg brokoblet kanalene, og har ca 150-200Wpc.

Spiller veldig høyt(klipschene har en følsomhet på 98db/w, som gjør at den spiller høyt) og samtidig fint. Bruker en NAD forsterker som pre.

Infinity SM serien er også veldig fin med høyfølsomhet(som gjør at du trenger liten forsterker).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo større element man har, jo mer krefter kreves det?

Klipsch høytalere av denne størrelsen blir jo ofte kjørt med rørforsterkere på et par 30-50W! Jeg har prøvd Nad T744(med 50W pr kanal) på klipschene mine, og det spilte rent og pent, helt til jeg dro på endel. Da gikk det verre med lyden. Den ble spinkel og det det virket ikke som de fulgte helt med i svingene ...

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, du sier jo problemstillingen selv.
    Man kan uten problem spille høyt med 1w inn, likevel kreves det effekt for å holde kontroll på elementene. Så i praksis blir det forsterker >høyttalere ,og ikke omvendt. Selvom jeg desverre er glad i å gjøre det motsatte...

Klipsch høytalere av denne størrelsen blir jo ofte kjørt med rørforsterkere på et par 30-50W! Jeg har prøvd Nad T744(med 50W pr kanal) på klipschene mine, og det spilte rent og pent, helt til jeg dro på endel. Da gikk det verre med lyden. Den ble spinkel og det det virket ikke som de fulgte helt med i svingene ...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå kan ikke 50 rørwatt sammenliknes med transistorwatt En rørforsterker kjører i klasse-A.
    NAD har riktignok bra strømbank, meeeen...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •