Får jeg HD lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får jeg HD lyd?

Hei!

Dette kan kanskje virke som et dumt spørsmål, men jeg er ikke helt sikker på dette....

Får jeg HD lyd ( DTS HD master/DDtrueHD ) når jeg kjører lyden ifra PS3 - Yamaha RX-v663 ( reciver ) - NAD 218 THX ( forsterker ) - Front høytalere...
    Senter, bakhøytalere og 2x svs suber er koblet via reciveren. Det er kunn frontene mine som er koblet til Nad`en.

Men det jeg lurte på er om jeg får HD lyd til fronthøytalerne mine når jeg sender signalet fra reciveren til en forsterker som ikke støtter dtshd master og DDtrue HD...

Jeg trur at så lenge reciveren min støtter dette så skal jeg få denne "hd-lyden" ut på fronthøytalerne mine også...
    reciveren min sender vel bare samme bitraten som den får ifra ps3 til forsterkeren.

Kan noen bekrefte dette? Det hadde vært fint

mvh

Steamy

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få HD-lyd må du sette PS3 til å sende ut signalet som LPCM (ligger under videoinnstillinger) og du må bruke HDMI.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle forsterkere støtter HD-lyd.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamle PS3 (de store) må du bruke PCM (MPCM) til overføring av HD lyd.

Den nye Slim modellen kan du kjøre HD lyden Bitstream.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at du har misforstått litt. Hvilken lyd som kommer til en effektforsterker som NAD'en din spiller ingen rolle. Det finnes ingen effektforsterkere som støtter HD-lyd. De bare forsterker lyden de får inn. Det er receiveren din som må støtte HD-lyd og det gjør den. Dermed så har du HD-lyd hvis 663'en får HD-lyd inn uansett om du kjører høyttelerne direkte fra receiver eller kobler en hvilken som helst effektforsterker mellom..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe ok! Ja men da vil det funke utmerket!
    PS3`en har jeg stillt inn til å sende PCM signal med en gang jeg fikk det for 2 år siden. Skal bli morsomt å se hvor stor forandring det blir når jeg får koblet opp Nad`en 95watt som 663`en gir er litt lite for store høytalere... så dette blir spennende!

Takk for svarene jeg fikk!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 95 wattene 663'en gir blir fort til bare 33watt hvis alle kanalene drives samtidig. Det holder vel kanskje egentlig, men jeg kjører effekt på samme receiver selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    33watt:O? Den skal jo gi 95watt per kanal da. 7x95watt skal den vel gi etter hva jeg husker...
    Trudde yamaha er et kvalitetsmerke som gir ordentlig 95watt, eller tar jeg feil nå?:/

Ble anbefalt å kjøpe 663`en med 95watt enn en kennwood på netthandelen som ga 130wattx7..

Åssen effektforsterker kjører du i tillegg?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steamy
    33watt:O? Den skal jo gi 95watt per kanal da. 7x95watt skal den vel gi etter hva jeg husker...
    Trudde yamaha er et kvalitetsmerke som gir ordentlig 95watt, eller tar jeg feil nå?:/

Ble anbefalt å kjøpe 663`en med 95watt enn en kennwood på netthandelen som ga 130wattx7..
    33 watt eller andre tall noen kommer med er worst-case tall i 8 ohm samtidig kanaler drevet ved x belastning over tid
    Når man tester recivere osv blir de testet med feks konstant lyd (hz) over en tid til feks 5 kanaler.
    Om slike målinger viser 60 w pr kanal eller 40 w pr kanal betyr ikke det så mye.
    (lydtrykk , db sweetspot blir ikke enoeme forskjeller ved noen få watt forskjell)
    Du vil aldri få slik worst case lyd med surround da lyden ikke er slik.
    Bry deg heller med hvor høyt du selv opplever lyden av din reciver og når den klipper/forvrenger når du spiller.

Opgitte watt på recivere er ulikt siden de testes ulikt(noen måler max topper , andre med x belastning over tid , andre med værst tenkelig belastning over tid osv
    Yamaha 663 er oppgitt som beste fall watt (de oppgir ikke worst case)
    En worst case oppgitt reciver oppgir ikke beste fall watt
    Innenfor samme prissjikte er ikke forskjellen så stor...ingen gir bort watt uten å ta betalt for det

Eksakte bra tall for din reciver er umulig å si
    Setter du på en DVD (feks Rambo III) og Dolby digital 5.1 lyd vil bit , khz og oppbyggingen av surroundlyden , utganger watt pr kanal , totale strømforsyning , kondensatorer , avgjøre hvor mye watt du presser ut i de enkelte kanaler og da db (med forvregning) (uten forvregning)
    I beste fall vil du sikkert kunne få ca 95 watt (8 ohm) ut av den/de kanalene som sender lyd men i værste fall kanskje bare 60-80 watt ( 8ohm) uten forvregning

Lyden du opplever i sweetspot påvirkes også av type høytaler , dypbassdeligering , avstander til høytalere , plasseringer , db pr kanal kallibrering, rom og utforming som til slutt gir deg lydresultat ..watt er et tall
    (de ferreste vil vel sette 0 db pr kanal å således vil jo dette også spille inn på hvor mye watt hver kanal trenger)
    For oppnådd beste lyd uten forvregning og forbruk av watt vil svakeste (høytaler , utgang , plassering , type lyd) bli begrensningen

Effekt til fronter kan være greit for stereo avspilling
    (til surround blir ikke bare effektforsterker til front left + right det helt maximale da meningen ikke er at de skal overdøve resterende høytalere , dårligste oppnådde utgang i surround oppsettet blir beste lyd men selvsagt kan en effektforsterker være med å avlaste surroundreciveren så reciveren lettere kan drive å yte 3 kanaler i stedenfor 5 + avstand til sweetspot er lengst fra fronthøytalere (også center bør ha effektforsterker når front får det etter min mening)

Mange ulike Yamaha recivere er benchmark testet å resultatene er ikke så gale i forhold til ytelse / forhold til ytelse andre recivere i samme prisgruppe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •