5.1 vs 7.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Tråd: 5.1 vs 7.1

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 vs 7.1

Etter at Yamaha`en RX-V750 kom i huset har eg tenkt på en ting....skal eg kjøpe 2 høytalere til å oppgradere systemet til 7.1. Planene er klare, eg veit hvordan eg vill ha det og min tyske forhandler har varen klar. Eg visste dette "problemet" kom til å følge med den nye reciveren! :wink:

Men nå har eg, tru det eller ei, aldri hørt et 7.1 system i en heimekino før og veit at det er mange her som har 7.1......så derfor må eg spørre om det er verdt de ekstra tusenlappene fra 6 kanaler til 8 kanaler??

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme "problemet" selv. Muligheten til å kjøre 7.1 altså.
    Har til nå klart å la være å oppgradere, så det kan jo bli spennende å se hva denne tråden fører til.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overgangen fra 5.1 til 7.1 hos meg ga ikke noen WOHO følelse.
    Dessuten er det jo ikke noen filmer med 7.1 lydspor.
    (Iallefall ikke som jeg har sett enda)
    Har du ett godt anlegg som du er fornøyd med 5.1 på så kan det nok like godt være å la vente på seg å oppgradere til 7.1
    Kommer jo stadig vekk nye ting.
    Det finnes jo allerede recivere med mulighet for 9.1 så hva vil fremtiden bringe.
    Legg tilsides pengene deres og sitt litt ved sidelinjen og følg med inntil videre. Spar opp og knall til den dagen markedet er tilpasset. Kommer garantert mye nytt fremover, tror neppe denne utviklingen har stoppet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man vil investere i 7.x i stedenfor 5.x vil nok være avhengig av både rommet man har til rådighet, samt høyttalerne man benytter i 5.x konfigurasjonen.

Brukte tidligere noen små høyttalere som de fire bakerste når jeg gikk fra 5.x til 7.x. Forskjellen var merkbar.

Nå har jeg dipole høyttalere som venstre og høyre surround, og et par gulvstående bakerst. Forskjellen mellom 5.1 og 7.1 er praktisk talt neglisjerbar. Hovedsaklig fordi lydnivået i de 2 bakerste høyttalerne via PLIIx + DD (eller DTS) er lavt.

Min konklusjon og vurdering er da:

- Har du dipole høyttalere som surround, er oppgraderingen til 7.x lite merkbar.
    - Har man direktestrålende høyttalere i surround vinklet rett mot lytteposisjon, er oppgraderingen til 7.x ikke noe poeng, da de 2 surroundkanalene "kveler" lyden fra de 2 bakerste kanalene.
    - Har man et stort rom og man sitter langt fra bakveggen, så kan 2 ekstra bakhøyttalere gi et bedre lydbilde, men det krever at man øker volumet på de 2 bakerste kanalene.

Alternativet til en 7.x konfigurasjon fra 1 receiver kan være å benytte pre-out fra receiveren for "surround right" og "surround left" og koble en effektforsterker til hver av disse. Deretter kobler man ett høyttalerpar hver til disse effektforsterkerne.

Høyttalerne plasseres da 1 til venstre, 2 bak og 1 til høyre. Man monterer da høyttalerne som om det var en 7.x lydbilde, men egentlig er det jo bare et 5.x som er montert spredt. Leker litt med tanken på det siste...

Enkelte Yamahas receivere har såkalte "Presence" høyttalerutganger i tillegg til 7.1 utgangene. Huskt at man her IKKE kan få en 9.x konfigurasjon. Receiveren lar deg enten velge å ha lyd på de 2 bakerste kanalene, eller på de 2 "Presence"-kanalene. Mao. ikke begge.

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informativt innlegg.
    Har dipole høyttalere bak, og legger da heller pengene i bedre front som planlagt. (Og kanskje en liten effektforsterker i tillegg )

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger, tror toppmodellen til Yamaha tillater 9.1 (ikke receiver men forsterker, tror det er Z1 den heter). Men du har riktig ingen av receiverne gir 9.1.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Tiger, tror toppmodellen til Yamaha tillater 9.1 (ikke receiver men forsterker, tror det er Z1 den heter). Men du har riktig ingen av receiverne gir 9.1.
    Du har rett der, tror jeg. Ville allikevel nevne dette så ikke andre som leser denne tråden forledes til å tro at man kan få en 9.x konfigurasjon med en "normal" Yamaha uten å benyttes effektforsterkere på pre-out.

Toppmodellen heter vel nå Z9...og Yamaha Z9 koster vel ca. 40.000 kroner...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kjem det fram en god del nyttige ting ja! Eg hadde tenkt å kjøre 7.1 slik som det er vist i bruksanvisninga til Yamaha`en med to kanaler rett bak lytte posisjon og to litt lengre framme litt skråa ned mot lytte posisjon. Det eg trudde var at 7.1 ville tilføre en ekstra domensjon i at lyden ville starte lengre bak og liksom meir realistisk suse framover forbi lytter og fram til frontane.

Men viss dette ikkje er så veldig fremtredande så tviler eg litt på at eg kjem til å innvistere i det.

Så til dette med framtidsretta ting og tang. Kjem det ikkje snart til å kome filmer som er laga for 7.1 da?? eller 9.1?? Nå er eg ingen rik man som kan kjøpe nye recivere høytalere og DVD spelar alt for ofte, og det eg har vill neppe bli bytta ut på en god del år. Men kva er det nye revlosjunerande som vill kome da, noken som veit??

Ellers takk for mykje god info, som vanlig!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et tips for de som ønsker å stille inn sitt 6.x eller 7.x anlegg slik at det gir mer "rom" enn tradisjonell instilling der alle avstander til høyttalerne virituelt plasseres i en sirkel rundt lytteposisjonen:

I en eldre utgave av Lyd&Bilde fremgikk det, fra en profesjonell utstiller, at man bør stille inn fronthøyttalerne og surroundhøyttalerne med avstand som var akkurat innen en sirkel (les; lik avstand og lydtrykk). Men når det gjaldt senter og de bakre kanalene, så bør senter stilles inn til å være plassert lenger fra lytteposisjon enn frontene. Typisk 2-3 meter i konfigurasjonen. For de bakerste kanalene opptill 5-6 meter lenger bak enn surroundhøyttalerne.

Kompenserer man manualet med litt høyere volum på disse 3 kanalene, vil man få et "større" lydbilde, slik jerudi nevner: "...at lyden ville starte lengre bak og liksom meir realistisk suse framover forbi lytter og fram til frontane..."

Det er bare å eksperimentere her. L&B skrev den gangen at de opplevde at den uortodokse innstillingen faktisk gav et positivt element til lydbildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5-6 meter lengre bak ja.....det blir over gangen og inn på do det! :wink:

Skjønner kva du meina Tiger, og trur faktisk eg husker den artikkelen. Men rommet mitt er ikkje stort nok til å prøve noke slikt, en vakker dag når eg har et dedisert heimekinorom, da skal eg prøve det.

Skal sjå om eg ikkje får lånt meg et par høytalere og festa dei opp sånn ca slik eg har tenkt det, også teste om det har noke føre seg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener selvsagt ikke fysisk 5-6 meter, men imaginere 5-6 meter. Man stiller inn avstanden til disse høyttalerne på receiveren.

Dette betyr i praksis at man oppgir en avstand i receiveren som er mye mindre enn hva de faktisk fysisk er plassert.

Hensikten med å sette avstand i receiveren er jo at lyden skal treffe lytteren likt uavhengig av avstand. Det betyr at dersom man oppgir en avstand til de bakre kanalene som er mindre enn faktisk monteringsavstand, så vil receiveren sende lyden ut til de 2 bakersta kanalene forsinket. Noe som da medfører at man opplever høyttalerne å være plassert lenger fra lytteposisjon enn hva som faktisk er tilfellet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, begynnte å lure litt der! :wink:

Så snart eg har lånt meg et par skal eg prøve det der!

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Alternativet til en 7.x konfigurasjon fra 1 receiver kan være å benytte pre-out fra receiveren for "surround right" og "surround left" og koble en effektforsterker til hver av disse. Deretter kobler man ett høyttalerpar hver til disse effektforsterkerne.

Høyttalerne plasseres da 1 til venstre, 2 bak og 1 til høyre. Man monterer da høyttalerne som om det var en 7.x lydbilde, men egentlig er det jo bare et 5.x som er montert spredt. Leker litt med tanken på det siste...
    Jeg har kjøpt meg 2 par B&W 600 høyttalere til mitt oppsett med Sony 5000 ES. Det som du nevner ovenfor kan jeg konfigurere i min forsterker i surround back oppsettet.
    Jeg kan velge mellom å bruke surround back som 'vanlig' (6.x/7.x), eller ved å slå av surround back dekoding så vil venstre surround og venstre surround back ha samme samme lyd. Anlegget er da et utvidet 5.x oppsett med 2 ekstra bakhøyttalere. I den lille testingen jeg fikk gjort før ferien så var inntrykket mitt at det fungerer bra.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Jeg kan velge mellom å bruke surround back som 'vanlig' (6.x/7.x), eller ved å slå av surround back dekoding så vil venstre surround og venstre surround back ha samme samme lyd. Anlegget er da et utvidet 5.x oppsett med 2 ekstra bakhøyttalere.
    Det der høres bra ut. Med "...slå av surround back dekoding..." mener du da å ikke benytte PLIIx, men vanlig DD / DTS?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det der høres bra ut. Med "...slå av surround back dekoding..." mener du da å ikke benytte PLIIx, men vanlig DD / DTS?
    Jepp mener surround back innstillingene for vanlig DD/DTS, min receiver har ikke PLIIx, kun PLII.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om plassering av 7.1 oppsett:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8394

Noe jeg har skrevet før:
    Jeg kan bekrefte at det blir bra med en bakre senter. Eller rettere sagt to.
    Det gjør at man får et mer diffust lydbilde på såkalt bakgrunnsstøy/lyder i filmer. Gjelder både 5.1 og 6.1 filmer, men i 6.1 brukes kanalene mer aktivt. Kan sammenlignes litt med å kjøre prologic (tilsvarende 5.1) kontra 5.1 (tilsvarende 6.1). Den ekstra kanalen brukes mer aktivt rett og slett.
    Vil anbefale å ha den gjerne helt oppunder taket, litt skrått vinklet nedover. Generelt blir det dårlig synes jeg hvis bakhøyttalere er for nærme, de skal tross alt skape et noe diffust lydbilde. Det blir ofte et bedre lydbilde ved f.eks. å vinkle de inn mot vegg/hjørne. Bortsett fra musikk, der musikken som regel er mikset med alle høyttalerne pekende mot lytter (lydtekniker)...
    (herfra http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=2863)

Har også skrevet litt her:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=3457

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 6.1 (Bruker DTS ES og neo 6 på en Sony forsterker)

Det er klar forskjell hos meg og jeg er veldig fornøyd, så da bør vel 7.1 være enda litt bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test ut med LOTR ROTK EE med DTS ES (6.1).
    Så denne igår og det var et par scener med meget god bruk av bakkanalene, altså at jeg merket forskjell med center bak (Kontra 5.1). Jeg har nå to høyttalere som center bak men det er vel ikke nødvendig hvis rommet er smalt.
    Forøvrig helt vanvittig lyd på denne filmen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den filmen på anlegget i julen, er enig med deg, sinnsyk lyd!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6.1 er den beste hjemmekinoløsningen, noe mer trenger man ikke 8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •