irriterende lyd på ny platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

irriterende lyd på ny platespiller

Hei

Har ikke så god peiling, bare så det er sagt!

Jeg har fått meg en Clearaudio concept lp-spiller og lyden av musikken er NESTEN super, men problemene er som følger;

1. Det er sinnsykt mye støy i høytalerene, kan dette skyldes, riaa-trinnet? Jeg har en pro-ject Phono Box II. Jeg vet at dette er et billig trinn, og må oppdateres, men på min forrige spiller, en rega p1 var ikke dette noe problem.

2. Det neste problemet er verre og latterlig irriterenede. Når jeg spiller en plate er det som om farten på platen av og til gjør et buks og gjør at lyden på en måte vrir seg og gjør at f.eks gitar og stemme høres ut som en sitar...(gir dette noe mening?) Kan dette også skyldes at riaa-trinnet er for dårlig i forhold til platespilleren?

Jeg har en nad 355forsterker og B&W 685 til høytalere(jada, det er på vei til å oppgraderes, det og).

Hadde vært takknemlig hvis noen har greie på dette, eller forstår hva jeg mener og kanskje kan gi meg svar på problemene mine, før jeg kaster det ut vinduet og konverterer til mp3

Håper noen kan hjelpe, så kjæresten min slipper å høre på den fæle sytinga mi..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegard0
    Hei

Har ikke så god peiling, bare så det er sagt!

Jeg har fått meg en Clearaudio concept lp-spiller og lyden av musikken er NESTEN super, men problemene er som følger;

1. Det er sinnsykt mye støy i høytalerene, kan dette skyldes, riaa-trinnet? Jeg har en pro-ject Phono Box II. Jeg vet at dette er et billig trinn, og må oppdateres, men på min forrige spiller, en rega p1 var ikke dette noe problem.

2. Det neste problemet er verre og latterlig irriterenede. Når jeg spiller en plate er det som om farten på platen av og til gjør et buks og gjør at lyden på en måte vrir seg og gjør at f.eks gitar og stemme høres ut som en sitar...(gir dette noe mening?) Kan dette også skyldes at riaa-trinnet er for dårlig i forhold til platespilleren?

Jeg har en nad 355forsterker og B&W 685 til høytalere(jada, det er på vei til å oppgraderes, det og).

Hadde vært takknemlig hvis noen har greie på dette, eller forstår hva jeg mener og kanskje kan gi meg svar på problemene mine, før jeg kaster det ut vinduet og konverterer til mp3

Håper noen kan hjelpe, så kjæresten min slipper å høre på den fæle sytinga mi..

Hvilken arm og PU har du, er PUen ny? Er den riktig justert?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ang. arm

Alt er montert på fabrikk, skulla bare være en plug and play...

clearaudio - Turntables / concept

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da aldri bare plug and play på en vinylspiller.

Har du justert stifttrykk, antiskating, står den helt i vater osv.?

Brukermanualen forklarer godt hvordan man setter den opp.

edit: ser nå at den har fabrikkinnstilt stifttrykk....fantastisk!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må eksperimentere med jord tror jeg, er der jordledning imellom platespiller og riaa da prøv å fjern denne.
    Hastighetsavvikelse tyder nesten på noe der ikke er fjernet før bruk, sitter der noe under tallerknen? Er det remdrift da sjekk denne..Det har overhodet ikke noe å gjøre med riaa trinet.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velkommen til den analoge verden

Husk det er ingen -cd spiller du har kjøpt, men en avansert mekanisk konstruksjon. Den er ikke bare å slenge på benken, koble til og begynne å spille.
    Punkt 1. Har du sjekket steel / jordforbindelse ? Kontaktene på pick up, det er trangt og noe kan være kortsluttet. Analogt har noe mere støy enn CD, men høres normalt litt susing i høyttalerene. Skal ikke være plagsomt.
    Punkt 2. Wow and flutter. Høres rart ut, Kan være "stiv" reim som henger ( hvis det er reim da). Olje i leiet, bør være iorden fra fabrikk, men bør sjekkes. Strømforsyningen, sjekk hvis du mener ha peiling på slikt.
    Også sjekk alle instillinger på arm og pick up, bør ta det meste av kvelden / natten :-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom bruksanvisning forresten, sjekket linken din..
    Justering av VTA og antiskating: "please refer to your nearest qualified
    dealer or service personnel." De har hvist ikke mye tiltro til vinyljunkiene hos ClearAudio

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at flere har problemer med hastigheten.
    Clearaudio med slapp motor

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tilbakemeldingene.

tenker at jeg leverer den inn og får noen til å se på den. så får jeg se hva som hender. må vel gå på garantien dette her- en ting er sikkert, irriterende er det, når en kjøper noe som ikke virker som det skal. Skal skrive en melding når jeg finner ut hva som er galt.

Ha en fortsatt god helg!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kan ikke helt fri meg fra tanken om at du ikke har fjernet transportsikringen.Noen skruer som presser sammen de delene som normalt skal fjære, som regel i en skarp farge for å finne dem. Verd å sjekke før du sender inn i hvert fall...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner om gamledager, dette her -- og hvorfor CD-spilleren ble så populær...

Alle tipsene her er fornuftige -- men ikke glem platene oppe i dette. Om det er vanlige, masseproduserte LPer som spilles (kanskje bruktkjøp, eller arvegods som har vært lagret i 25 år) er de sjelden perfekte, og hastighetsvariasjoner pga bulker, såvel som overflatestøy pga slitasje og skitt, kan være sjenerende om man ikke har utviklet vinylelskerens selektive hørsel.

Det krever faktisk litt øvelse/velvilje for å nyte vinyl. Hastigheten er aldri helt konstant, og det er alltid betydelig mer støy enn man er vant til fra digitale kilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

problemene er fikset..

Hei

Var litt usikker på om jeg skulle skrive hvordan dette endte, siden jeg må innrømme at jeg ikke har så mye peiling på hva jeg holder på med.

Problem nr 1 var at det kom mye støy fra høytalerene. Etter mye om og men så jeg at jeg ikke hadde klart å skru jordingen skikkelig på phono´en....ja ja, flaut tenkte jeg. Men støyen forsvant og jeg ble fornøyd.

Problem nr 2 ble også løst etterhvert. Her var det hastigheten som gjorde noen krumspring som irriterte meg. Problemet viste seg å være plasseringen. Etter å ha flyttet den, slik at den ikke blir påvirket av vibrasjoner i gulvet har det ikke vært noen problem her heller.

Så alt i alt ble det en "billig" reparasjon,pluss jeg har vel lært en ting og to også. Så siden alt virker som det skal, kan jeg nå absolutt anbefale spilleren.

Takk for råd og tips.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vinyl er ikke bare bare...

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lærer så lenge man lever! og alle starter på 0. Er rimelig grønn på platespiller selv, og vurderer innkjøp, så må vell gå gjennom samme greia, hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En britisk hi-fi-skribent har sammenlignet platespiller med det å eie en veteranbil: Det dreier seg ikke om å kjøre, men om gleden ved å mekke.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, altså platespiller er for entusiaster egentlig, medmindre du har råd til å sende den på service hver gang vta eller vtf skal justeres.
    Man må lese om platespillere, pickups, arme, riaa osv osv om man vil ha platespiller ellers er der gode sjangser for du enten ødelegger plater eller pickup fordi noe er feil og du er ikke klar over det.
    Jeg skal ikke skremme noen fra å kjøpe, men det er ufattelig viktigt man skjønner hvor delikat en platespiller er, og at alle deler må være perfekt justert hele tiden.
    Har lest om folk der kjøper ny pickup, setter denne på, og skjønner ikke lyden er dårlig. De vet ikke den må justeres i forhold til vta, vtf, azimuth osv osv.
    Har man ikke lyst å mekke kan man kjøpe en med T4P fatning f.eks., denne skal bare dyttes på plass.
    Så ja, det er ikke så mye forskjell på platespiller og veteranbil egentlig tror jeg....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •