Hvordan bruke Apple Airport Express?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan bruke Apple Airport Express?

Jeg har en pc med masse musikk som jeg ønsker å sende ut til forskjellige rom i huset. Kan jeg da feks sette en airport express og et par aktive høyttalere der hvor jeg vil ha musikk?

Må pcn som har musikken på seg ha lydkort? Og er det kun itunes som kan streame musikken til airport express?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Jeg har en pc med masse musikk som jeg ønsker å sende ut til forskjellige rom i huset. 1) Kan jeg da feks sette en airport express og et par aktive høyttalere der hvor jeg vil ha musikk?

2) Må pcn som har musikken på seg ha lydkort? 3)Og er det kun itunes som kan streame musikken til airport express?
    1) ja, da kabler du med analoge kabler til de aktive høyttalerne (RCA)

2) nei, det tror jeg ikke. Du trenger bare å "parre" PC med airport express, altså la systemet vite at signalene skal sendes til express'en
    Men det er vel egentlig slik at det er lydkortet som skal settes til å sende til express, så kanskje du må ha..... Andre kan dette bedre enn meg

3) nei, også MediaMonkey f.eks har dette
    MediaMonkey • View topic - Airport Express Remote Speakers Wireless Setup

Men det er garantert minst "hazzle" med iTUNES

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PCen må ha trådløst nettverkskort; evt være koblet til AirPort Express med nettverkskabel.

AirPort Express har en kombinert analog og optisk/digital minijack-utgang, og kan kobles til alt som har analog stereo eller optisk digital inngang: Aktive høyttalere, forsterkere, recievere, esktern DAC, ulike typer minianlegg...

Virker med iTunes (gratis), eller med tilleggsprogrammet Airfoil. Dette koster et par hundrelapper, og gjør det mulig å overføre lyd fra all programvare (inkl. operativsystemet). Airfoil har også en mediespiller med tidsforsinkelse på lyden, slik at du kan spille video på skjerm eller med kabel til TV, og høre synkron lyd fra stereoanlegg (lyden som sendes med APE blir et par sekunder forsinket pga prosessering).

Du kan sende lyd til flere anlegg/høyttalere samtidig (enklest med Airfoil, men også mulig med iTunes).

AirPort Express er begrenset til "CD-kvalitet": 16bits/48kHz. Det vil si at FLAC må konverteres til Apple Lossless (eller andre 16bits-formater) for at du skal kunne sende det. Dette er absolutt til å leve med; et dødelig menneske med lydanlegg til under et halvt statsbudsjett vil ikke høre forskjell på 16 og 24bit.

APE har forresten også en USB-kontakt. Denne kan bare brukes til printer.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Programmet Airfoil fikser biffen. Da kan du bruke hvilket som helst avspillingsprogram. Jeg mener det er verdt kronene det koster.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må Airport Express kobles til routeren med kabel? Eller fungerer også trådløst?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Må Airport Express kobles til routeren med kabel?
    neinei, den er har wireless

Opptil 5 ganger bedre ytelse og opptil dobbel så lang rekkevidde
    AirPort Express bruker nå neste generasjon 802.11n-teknologi1 for trådløs tilkobling. Slike nettverk leverer opptil fem ganger bedre ytelse og har opptil dobbelt så lang rekkevidde som nettverk med 802.11g-standarden2.

For trådløs klienttilgang:
    Macintosh-maskin med AirPort- eller AirPort Express-teknologi for trådløs tilkobling
    PC med 802.11a/b/g/n

AirPort Express-basestasjon med AirTunes - Apple Store (Norge)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Må Airport Express kobles til routeren med kabel? Eller fungerer også trådløst?
    APE er i prinsippet en ruter, og kan settes opp både alene og som utvidelse av et eksisterende nettverk.

Du kan koble APE til "hovedruteren" både trådløst og med kabel. Du kan også koble den til ruteren trådløst og bruke RJ45-kontakten til å koble opp utstyr som ikke har trådløst nettverkskort.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, genialt. Takker for oppklaringen.