Kan jeg montere takhøyttalere på oversiden av taket og lage huller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan jeg montere takhøyttalere på oversiden av taket og lage huller?

Jeg har kjøpt et par Kenwood KFC-1652MRW til å bruke i taket. De er hvite og har vannbestandige elementer, så de er greie å montere oppe på loftet. Men så lurer jeg på om jeg kan montere dem fra oversiden istedenfor fra nedsiden. Jeg har gjort dette med subwooferen jeg har i bilen for å spare plass (den er formet som en stor fyrstikkeske - bred og dyp, men veldig lav). Og på soverommet, der disse skal stå, ville det være greit for at de skal være minst mulig synlige. Høyttalergitteret ser litt drastisk ut, for å si det sånn:

Så jeg lurte på om jeg kunne bore eller sage huller i taket og ha høyttalerne på oversiden, med et litt større hull med lagd med hullsag midt i til diskanten, så bare den titter ut. Eller vil det ødelegge balansen i lyden fullstendig?

Eller kanskje det enkleste ville vært å få tak i høyttalergitter tilpasset 6,5-høyttalere og sprøytelakkere dem hvite?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo montere de ovenfra ja, da dekker du hullet nedenfra med noe sort høyttalerstoff, det kan du få fra et par gamle høyttalere fra et loppemarked, eller fra dynabel.no, elfa el. lign. Stoffet kan du jo sette på en liten ramme du lager selv, da stifter du dette fast i taket.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres flott ut, takk! jeg var redd for at det ville påvirke lyden for mye at de satt en centimeter lenger oppe (jeg tror takess er 1 cm). Men det må i så fall bli hvitt høyttalerstoff, siden det er et hvitt tak. Men jeg kan vel kanskje bruke hva som helst slags stoff jeg finner et sted, bare det er porøst. En ramme er det ikke så mye poeng i for meg, siden den da vil komme like langt ned som høyttalerne.

Men da vet jeg iallfall at jeg kan montere dem sånn, så kan jeg tenke på kamuflasjen etter hvert. Hvis jeg da overlever når fruen kommer hjem fra jobben i kveld og ser at jeg har skåret huller i taket!!!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en idé: Hva om jeg lager et hull med den største hullsagen min (den er på 82 millimeter, hvis jeg ikke husker feil) og monterer høyttaleren over det, så diskanten står midt i det hullet? Det blir et minst mulig inngrep i taket (dermed vil kanskje fruen gjøre et minst mulig inngrep i meg...), og lett å dekke til med noe. men vil det være nok til å slippe igjennom lyden? Eller må jeg ha standard størrelse på monteringshullet? Det er kanskje ikke mulig å vite før jeg har prøvd, eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •