"Wi-Fi"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 106

Tråd: "Wi-Fi"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Wi-Fi"

Når det gjelder det meste innen AV har jeg ikke så mye å bidra med, jeg er en for det meste lykkelig og uvitende bruker. Derfor har jeg ikke allverden å bidra med av teknisk innsikt når det kommer til lyd og bilde. Derimot har jeg en viss peiling på nettverk, jeg jobber som uavhengig konsulent innen nettverk og sikkerhet, og tidvis som instruktør (holder Cisco-kurs om det betyr noe for noen). For å gi litt tilbake for all den kunnskapen jeg har tenkt å snylte på når vi nå bygger nytt hus med opp til flere tilhørende AV-prosjekt tenkte jeg at jeg kan ”gi litt tilbake” med å lage en liten guide for trådløst.

Kablet nettverk er bedre enn trådløst på alle måter, bortsett fra mobiliteten man får med trådløst (og kabelstrekket med tilhørende hull i veggen man sparer seg for). Om det er et alternativ å legge kabler er det med andre ord praktisk talt alltid bedre. Dersom det IKKE er et alternativ med kablet, får man gjøre det beste ut av det med trådløst, og det kan forhåpentligvis denne guiden hjelpe til med (etterhvert).

Jeg ser for meg en del forskjellige temaer, og skal se om jeg ikke kan svare på andre ting om ønskelig også.

Temaer jeg kommer til å legge ut poster på:

1) Generelt om trådløst. Know your enemy!

2) Forskjeller på radiostandardene (802.11a, 802.11b, 802.11g og den relativt nye 802.11n). Spekteret er som fra en skikkelig hjemmekino til en svart-hvitt reise-tv der man bare får inn NRK1 på godværsdager (og ikke noe annet, er ikke tapet av NRK1 på uværsdagene som er problemet). Kanskje bør du oppgradere, kanskje kan vi tyne litt mer ut av det du allerede har.

3) Optimalt oppsett av radio. Hvilket frekvensbånd er best å bruke? Er full styrke nødvendigvis best? (Nei.) Hvilke kanaler bør jeg bruke? Skal jeg la aksesspunktet bestemme radiokanal selv? (Nei!)

4) Sikkerhet. Ja, folk rævkj..*host* misbruker internettforbindelsen din om de får sjansen! Er default innstillingene du fikk fra internettleverandøren gode nok? Nei, de er bedre enn ingenting, men de legger seg stort sett alltid på minste fellesnevner for å unngå for mye telefonsupport i ettertid.

5) Feilsøking. Ting virker ikke! Hvorfor ikke?! Fordi microbølgeovnen står på, kanskje?

6) Nyttige verktøy. Nei, det er ikke svart magi vi driver med, det er fysikk, elektronikk og litt flaks nå og da (trikset er å ikke se overrasket ut når det virker). Og det finnes produktuavhengig programvare som kan gjøre jobben litt lettere.

7) Produktspesifikke konfigurasjonsmaler. Her går det mest i "enterprise" aksesspunkter i kr 5000+ klassen, så regner ikke med veldig mange brukere her kjører slikt. Med screenshots av webgrensesnitt på forskjellige AP'er kan vi finne optimale oppsett pr boks, og gjerne litt fintuning pr bruker også, med litt input fra brukeren. Ingen miljø er helt like.

Og som sagt, er åpen for forslag på andre temaer. Sitter for tiden på et trist hotellrom langt ute på bygdene i forbindelse med en jobb, så skal se om jeg ikke kan få hvertfall en grundig gjennomgang av ett eller flere av disse punktene på nett i løpet av kort tid.

/Hodepine

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tiltak. Regner med det er flere enn meg som har en del å lære her.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Generelt om trådløst (eller hvordan senke forventningene)

Trådløst er på mange måter sammenlignbart med vanlig kablet Ethernet, der man bruker radiobølger til å sende og motta data i stedet for elektriske impulser på en kabel. Et trådløst aksesspunkt oppfører seg delvis som en Ethernet Hub (som de fleste av oss allerede har kastet i bosset for mange år siden), og delvis som en Ethernet Switch. På radiosiden har man en delt båndbredde på samme måte som i en hub, mens trafikk som går gjennom et aksesspunkt vil typisk bli switchet basert på MAC-adresse på samme måte som i en Ethernet Switch.

En svært vanlig misoppfatning er at man får 54 mbit throughput når det står ”54 mbit!” på den fargerike esken (eller 150/300/600 mbit som det står på 802.11n). På grunn av faktorer som massiv protokoll-overhead og halv duplex transmisjon er overføringshastigheter omtrent som følger:

802.11a (oppgitt til 54 mbit/sek): maks 25 mbit/sek
    802.11b (oppgitt til 11 mbit/sek): maks 6 mbit/sek
    802.11g (oppgitt til 54 mbit/sek): maks 22 mbit/sek
    802.11n (oppgitt til 150/300/600 mbit/sek): maks 35/75/140 mbit/sek

(OMTRENT sa jeg, ikke noe krangling om at du har fått 2 mbit mer enn oppgitt ut av 802.11g nettet ditt, takk!)

Og dette er maks båndbredde pr uoverlappende kanal, (skal gå mer i detalj på dette i et annet ”kapittel”) som deles på alle aksesspunkter på en kanal i et område. I tettbygde strøk blir selv den praktisk mulige topphastigheten teoretisk, spesielt for 802.11b/g som bruker det overfylte 2.4 GHz båndet.

”Deler båndbredden?” sier du? Ja, 802.11-nett bruker noe som heter CSMA/CA (fetteren til CSMA/CD fra tidlig Ethernet). Carrier Sense Multiple Access with Collision Avoidance. Helt enkelt forklart bruker trådløse aksesspunkt og klienter collision avoidance for å unngå at andre sender data samtidig som dem. De sender ut en management ramme når de skal sende som sier at ”nå skal jeg sende i 0,3 sekunder, så nå må alle dere andre være stille!”. Da er alle de andre ålreite nok til å tie stilt i 0,3 sekunder (hvertfall de som hører klienten, kan være problemer med ”hidden node” om klientene er nært nok aksesspunktet til å ha kontakt, men for langt fra hverandre til å høre hverandre, typisk på hver sin side av aksesspunktet). Dette gjelder da ikke bare for ditt aksesspunkt, men alle de andre aksesspunktene innen rekkevidde på samme kanal. ”Hysj, nå skal Jensen i første etasje sende litt data, da må Olsen i 2. og Hansen i 3. være stille!”. Det er mange, mange mekanismer rundt dette som får ting til å fungere (noenlunde), mange flere enn jeg tar med i denne ”generelle” beskrivelsen.

Så, da har vi tilstrekkelig senket forventingene til throughput. Fremdeles ikke lysten på å trekke kabler?

Vel, siden du har lest helt hit får jeg nesten gi et konkret tips, og ikke bare masse deprimerende teori: Enn så lenge har de fleste 802.11b/g aksesspunkter hjemme (802.11n er på vei, skal ta for meg dem senere). Supert, 802.11g med bakoverkompatibilitet til 802.11b, så alt det gamle skrotet får være med på leken. Joda, vel og bra, men de 22 mbit/sek du får med 802.11g? Ikke når du har 802.11b i nærheten. De 22 mbit’ene blir redusert til mellom 8 og 13 avhengig av hvilken ”protection mechanism” man bruker (CTS/RTS eller CTS to self om noen vil google). Og det gjelder ikke bare om du har noe gammelt skrot som går på 802.11b, det gjelder om Hansen og Olsen og de andre naboene på samme kanal har noe. Merker aksesspunktet at det er en 802.11b klient i nærheten, så er det rett i slow-mo-mode. Så, om du har et managementgrensesnitt på aksesspunktet ditt hvor du kan velge 802.11b/g, 802.11b only eller 802.11g only, så velg 802.11g only. Da har du i det minste et håp om rundt 22 mbit. Kjører du rent 802.11g så bryr du deg ikke om 802.11b-bremseklossene. Og om noe mister kontakten når du gjør det? Da var det gammelt nok til å bytte ut likevel.

Ennå er du trolig langt fra optimalt oppsett, kanalvalg og kanalstyrke har utrolig mye å si. Selv var jeg en runde hos naboene for å få dem til å stille aksesspunktene sine inn skikkelig. Skal ta mer om kanalvalg/styrke senere...

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra tiltak, jeg har ihvertfall mye å lære.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    +1

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette temaet er jeg helt grønn på, så dette blir interessant å følge med på videre.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg med bruk av CAT5 eller CAT6 som base for nettverket. Selv så bruker jeg Apple Airport Extreme med to radio enheter slik at min iTouch/iPhone samt laptop kan komme på nett.

En ting som jeg har lurt på i det siste er hva DNS har med stabilitet og hastighet på et nettverk. Bruker en forholdsvis avansert router fra Fortigate så den er vel i samme område som Cisco sine hvor man har forskjellige valg på dette området.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Enig med deg med bruk av CAT5 eller CAT6 som base for nettverket. Selv så bruker jeg Apple Airport Extreme med to radio enheter slik at min iTouch/iPhone samt laptop kan komme på nett.

En ting som jeg har lurt på i det siste er hva DNS har med stabilitet og hastighet på et nettverk. Bruker en forholdsvis avansert router fra Fortigate så den er vel i samme område som Cisco sine hvor man har forskjellige valg på dette området.
    DNS brukes til å gjøre oppslag på ip-adresser fra domene-navn. Vi går rundt og husker VG Nett - Forsiden eller www.avforum.no eller lignende, mens pc'en må snakke med henholdsvis 195.88.55.16 eller 193.71.199.169 for å få overført data til og fra de to. For selve throughput'en skal ikke DNS ha noe som helst å si, vi gjør et DNS oppslag til å begynne med, og så husker vi det en god stund.

Om du har problemer med DNS (som absolutt kan skje), kan det føles som at ting går tregt fordi selve oppslaget tar lang tid. Kanskje er DNS-serveren overbelastet/underdimensjonert for mengden forespørsler den mottar, slik at du må vente et par sekunder før du får svar. I så fall bør du gjerne finne deg en annen DNS-server. Hvilken du skal bruke er det ikke noe fasitsvar på, som oftest har internettleverandøren din gode alternativer, men det må du da finne ut selv. Oftere og oftere blokkerer internettleverandørene DNS-serverene sine for bruk fra andre enn sine kunder, så det er ikke bare å velge seg en lenger.

OpenDNS.com er et åpent, greit alternativ med fordeler og ulemper jeg ikke går inn på nå. Eventuelt kan du sjekke med internettleverandøren din hva de tilbyr.

Om Fortigaten din er DNS-server for nettet ditt, vil jeg tro at den har en minimal database selv, og at den videresender forespørsler til DNS-servere på internett når du spør om oppslag fra innsiden. I så fall må du skifte DNS-innstillingene på den, og ikke på klienten din.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

når internett hopper ut og inn...

på min bærbare pc kobler jeg meg til det trådløse lanet, men ofte når jeg bruker det litt mye (spotify, msn, nettspill osv) så hopper det ut, og når applikasjonen jeg holder på med slutter å bruker internett, f.eks hvis jeg er på msn logger den ut, og når den er ferdig logga ut så kobler internett inn igjen, har oppdatert alt av drivere, og andre som også bruker netter kan oppleve samme effekt, har 6 mb inn til huset for øyeblikket, men får snart ca 12-14mb.
    og jeg lurer på om dette har med at vi har dårlig hastighet, ruteren, modemet eller andre ting? hjelp !:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nadden
    på min bærbare pc kobler jeg meg til det trådløse lanet, men ofte når jeg bruker det litt mye (spotify, msn, nettspill osv) så hopper det ut, og når applikasjonen jeg holder på med slutter å bruker internett, f.eks hvis jeg er på msn logger den ut, og når den er ferdig logga ut så kobler internett inn igjen, har oppdatert alt av drivere, og andre som også bruker netter kan oppleve samme effekt, har 6 mb inn til huset for øyeblikket, men får snart ca 12-14mb.
    og jeg lurer på om dette har med at vi har dårlig hastighet, ruteren, modemet eller andre ting? hjelp !:-?
    Om du kobler deg til med kablet nett finner du fort ut om dette er relatert til det trådløse eller ikke. Fortsetter problemene når du er koblet direkte til med kabel er det ikke det trådløse, men om det virker fint med kabel er det en god sjanse for at det er det trådløse som er problemet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med de over: Dette er et suverent tiltak!

Utveksling av know-how - selve essensen av avforum!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker fint med kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjeller på radiostandardene.

Litt historie først (hopp gjerne ned til under streken lenger nede for å slippe den, det er ikke noe matnyttig å hente her annet enn historie og toppen-av-isfjell-beskrivelser av teknologi du aldri trenger å bekymre deg for):

Dagens trådløse nett har alle utspring fra IEEE 802.11 standarden fra 1997. I 1999 kom tilleggene (amendments) 802.11a og 802.11b, fulgt av 802.11g i 2003 og 802.11n i 2009 (802.11n-draft-produkter har vært tilgjengelige en god stund før det).

802.11-standarden (legacy) hadde støtte for opp til 2 mbit overføringshastighet, og hadde også støtte for infrarød overførsel, i tillegg til radio i 2.4 GHz-båndet.

I 1999 kom 802.11a og 802.11b. 802.11a benyttet OFDM modulering (samme som i f.eks ADSL) i 5 GHz-båndet, mens 802.11b beholdt Direct-Sequence Spread Spectrum moduleringen (DSSS, ble opprinnelig tatt patent på for torpedostyring under 2. verdenskrig, og blir blant annet brukt i GPS-systemer i dag) og 2.4 GHz båndet fra originale 802.11. Med unntak av kortere rekkevidde pga høyere frekvens er 802.11a bedre enn 802.11b på alle måter på papiret. Problemet var at det ikke kom 802.11a produkter på markedet før sent 2001, og innen den tid hadde 802.11b blitt "de facto" standard i de tusen hjem. 802.11a har siden alltid vært lite brukt på privatmarkedet, men det har vært en del brukt i bedriftsmarkedet, spesielt der man har vært avhengig av mer pålitelighet og båndbredde enn 802.11b/g har kunne levere.

I 2003 kom 802.11g. Den tok alle fordelene fra 802.11a (OFDM-moduleringen, høyere throughput) med til 2.4 GHz-båndet, hvor den kunne være bakoverkompatibel med 802.11b (med alle den kvalitetsdegraderingen det fører til) og si "JEG OG VIL VÆRE HER!" i et allerede overfylt frekvensbånd.

Fra 2007 av har man kunnet kjøpe 802.11n draft 2.0 produkter, og i oktober 2009 ble endelig 802.11n tillegget offisielt. 802.11n er et stort steg frem fra de gamle standardene. Med den nye MIMO (Multiple In, Multiple Out) får vi en helt ny verden med radio. MIMO støtter opp til fire radioer pr aksesspunkt, selv om det er mest vanlig med to eller tre, der gjerne bare to av tre kan sende, den ene er en "receive only" radio. Teoretisk maks-hastighet går fra 54 mbit i 802.11a/g til hele 600 mbit med en 4-radios 802.11n. Som nevnt i forrige post er den faktiske throughput'en langt, langt lavere, men 140 mbit som (enn så lenge) er maks realistisk sett er jo en kjempeforbedring fra rundt 22-25 som vi har kunnet forvente tidligere.

Så, ingenting nyttig over streken. Hva med under?

------------------------------------------

Vel, et par sammenlignbare fakta om de forskjellige standardene:

Gjentar faktisk throughput fra tidligere post:

802.11a: ca 25 mbit/sek
    802.11b: ca 6 mbit/sek
    802.11g: ca 22 mbit/sek
    802.11n (avhengig av antall radioer i MIMO): ca 35 - 140 mbit/sek

Ca rekkevidde (avhenger av antenner og miljøet den står i, men tall for sammenligningen sin del):
    802.11a: ca 35 meter innendørs, i overkant av 100 meter utendørs
    802.11b/g: ca 40 meter innendørs, nærmere 150 meter utendørs
    802.11n: ca 70 meter innendørs, nærmere 250 meter utendørs

Med retningsbestemte antenner kan dette økes vesentlig, dette gjelder rundstråleantenner.

Subjektiv bruksverdi:

802.11a: Ok, men få tilgjengelige aksesspunkter for privatmarkedet.
    802.11b: Søppel. Kast!
    802.11g: Bortimot akseptabel under gode forhold med riktig konfigurasjon.
    802.11n: Veien, lyset og livet om det kommer i et godt produkt.

Disclaimer: Alle tall er som sagt ca tall basert på standarden, faktiske tall avhenger av produkt, miljø og ikke minst oppsett, og mine subjektive meninger er det ofte delte meninger om.

Så, om man ser bort fra mine subjektive meninger:

802.11b blir for dårlig for det aller meste man kan streame. Under optimale forhold kan man gjerne streame musikk med lav/medium bit-rate og komme unna med det.

802.11a kommer man langt med, men det krever at man faktisk har et aksesspunkt som støtter standarden. Om man ikke har det, er det ingen vits i å kjøpe det, siden 802.11n uansett løper sirkler rundt det.

802.11g er det folk flest er stuck med, og i all rettferdighet kan man få en hel del ut av det. Har man 22 mbit/sek kan man streame det meste utenom de aller tyngste videofilene (1080p lossless) så lenge det er satt opp noenlunde fornuftig. Som nevnt tidligere og som jeg har tenkt å gå mer i detalj på senere, er det svært lite som skal til for at de 22 mbit'ene reduseres til rundt 10, så konfigurasjon er alfa og/eller omega.

802.11n er uten konkurranse det beste, men pass på å få et godt aksesspunkt. Se etter dual band så du kan bruke 5 GHz-frekvensbåndet der der er mer enn nok plass, i sterk motsetning til 2.4 GHz. For den aller tyngste videostreamingen er det bare dette som er godt nok. Jeg gjentar igjen at kablet alltid vil være bedre enn trådløst, men med et godt konfigurert high-end 802.11n aksesspunkt med få klienter vil man se ytelse som nærmer seg 100 mbit ethernet.

Prøver å holde meg så produktuavhengig som mulig her, og kommer ikke til å sammenligne produkter opp mot hverandre, men om du har kjøpt/skal kjøpe nytt aksesspunkt og vil ha en vurdering av produktet svarer jeg gjerne på en PM.

Nå tenker du sikkert "så mye svada og så lite som hjelper meg og mitt aksesspunkt!". Helt enig, men skal ta for meg radioinstillinger og denslags i neste post. Da begynner jeg å se på konkrete ting du kan sjekke for å få litt mer guffe.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    skal ta for meg radioinstillinger og denslags i neste post. Da begynner jeg å se på konkrete ting du kan sjekke for å få litt mer guffe.
    Gleder meg allerede :-D alle produktene mine har 802.11n-standaren men jeg bruker det jo tydeligvis ikke riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne "guiden" skulle vel lagt sammenhengende etterhvert som den utvider seg, uten alle kommentarene imellom. Hvordan ordner man det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thewulff
    Denne "guiden" skulle vel lagt sammenhengende etterhvert som den utvider seg, uten alle kommentarene imellom. Hvordan ordner man det?
    Man kan sikkert bruke den første posten som en slags index, og så linke til hver enkelt del fra den. Eventuelt kan man klippe og lime alt inn i en enkelt post når jeg er ferdig...

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan finner jeg ut hvilken radiostandard jeg har?
    Og du skriver en mbit/sek. standard, men når jeg tar hastighetssøk på nettet får jeg tre forskjellige tall. Ett ping resultat, ett for nedlasting og ett for opplasting. Hvilken av disse skal jeg forholde meg til?

Er fersk, som du skjønner.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Hvordan finner jeg ut hvilken radiostandard jeg har?
    Og du skriver en mbit/sek. standard, men når jeg tar hastighetssøk på nettet får jeg tre forskjellige tall. Ett ping resultat, ett for nedlasting og ett for opplasting. Hvilken av disse skal jeg forholde meg til?

Er fersk, som du skjønner.:-D
    Se på aksesspunktet/ruteren din. Om det ikke står i klartekst på den, så er det hvertfall et produktnavn/modelnavn på den man kan google.

Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss som har liten teknisk innsikt, kan vel noe slikt være en opsjon til trådløst....? Noen som har testet ut dette?

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •