"Wi-Fi" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 106

Tråd: "Wi-Fi"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LittOmAlt
    Dette var moro, hodepine, kompetanseheving medfører ofte mye grisling!

Jeg har nå fått .n til å fungere på mitt intel kort. Det var veldig :???: grislete, men nå virker det i hvertfall! Det er etIntel WiFi Link 4965 ABG, siste oppdaterte drivere.

I bildet her Bildr.no (takk til jkjk) så er "Network Utilisation" på ca 30%. Når jeg nå med .n enabla og gjør en kopiering av en film er det hos meg 10% +/- 2% variasjon.

inSSIDer raporterer-55dBm (muligens litt mye, men andre pc'er i samme område rapoter -63 dBm.)

Kopiering går med ca 700 kbytes/s som er ganske tregt når en skal kopiere en film eller 2.

Så da er spørsmålet, kan man får Network utilisation til å bli 100% eller er 50% en for for maks ift duplex tankegang?

Kan man få øket farten?

Edit: Noen bilder sier vel mer enn ord.
    Legg merke til Dlink router med veldig ulik rate på PC som kopierer film
    Det var merkelig hvordan 802.11n datarate'en endret seg. Er det mer stabilt på 802.11g? Jeg ville prøvd med driveroppdatering for nettverkskortet (edit: du hadde jo siste versjon allerede), eventuelt firmware oppgradering på aksesspunkt, og sjekket alle innstillinger på aksesspunkt og klient.

Man kommer aldri over 50%, siden Utilization er basert på den oppgitte hastigheten (f.eks 54 mbit), som man aldri oppnår på grunn av begrensningene jeg nevnte i guiden.

Edit: Googlet aksesspunktet ditt og fant denne: D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit Router - Compare prices, reviews, user opinions - Shopper.com

Er en del delte meninger der, for å si det sånn. Du er ikke første som har problemer med ytelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 stk linksys wrt54gl med ekstern antenne oppsett

Siden dette er wi-fi tråden og mange dyktige folk så kommer jeg med mitt spørsmål.

Jeg og en kamerat skal sette opp ett nett og dele hans intenett adgang
    (25 mb fiber) da jeg ikke har mulighet til adsl eller fiber.
    Jeg fikk kjøpt 2 stk wrt54gl og 2 Hyperlink Technologies HG2419G-NF 2.4 GHz 19 dBi Die-cast Grid Antenna. (2.4 GHz 19 dBi Die-cast Grid Antenna - N-Female Connector - HG2419G-NF) Avstand er 5km.
    Jeg har satt Firmware: DD-WRT v24-sp2 (10/10/09) std på de, men sååå ...hva skal jeg gjøre videre? har forsøkt å søke men har liksom ikke funnet noe punkt for punkt fremgangsmåte.
    Vi har satt hans nett opp med 172.100.100.1 på hans router.
    hva skal jeg sette opp mitt med? Jeg tok en trådløs nett scan med programmet og ser at jeg kan sette meg opp på kanal 13 og 14 og da har jeg ingen i nærheten. Noen andre anbefaling angående router programvare? ALLE tips mottas med takk og testes ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfen
    Siden dette er wi-fi tråden og mange dyktige folk så kommer jeg med mitt spørsmål.

Jeg og en kamerat skal sette opp ett nett og dele hans intenett adgang
    (25 mb fiber) da jeg ikke har mulighet til adsl eller fiber.
    Jeg fikk kjøpt 2 stk wrt54gl og 2 Hyperlink Technologies HG2419G-NF 2.4 GHz 19 dBi Die-cast Grid Antenna. (2.4 GHz 19 dBi Die-cast Grid Antenna - N-Female Connector - HG2419G-NF) Avstand er 5km.
    Jeg har satt Firmware: DD-WRT v24-sp2 (10/10/09) std på de, men sååå ...hva skal jeg gjøre videre? har forsøkt å søke men har liksom ikke funnet noe punkt for punkt fremgangsmåte.
    Vi har satt hans nett opp med 172.100.100.1 på hans router.
    hva skal jeg sette opp mitt med? Jeg tok en trådløs nett scan med programmet og ser at jeg kan sette meg opp på kanal 13 og 14 og da har jeg ingen i nærheten. Noen andre anbefaling angående router programvare? ALLE tips mottas med takk og testes ut.
    Kanal 14 har vi teknisk sett ikke lov til å bruke her til lands, så den ville jeg holdt meg unna for sikkerhets skyld. I tillegg regner jeg med du har scannet din side, vi vet ikke noe om hvordan det er på vei til naboen din og hos naboen din, så ikke sikkert kanal 13 er det beste valget.

Når det er sagt, er dette fintuning, det viktigste vil være å få kontakt, om det er på kanal 1 eller 13. RF antenna pattern viser at denne antennen har en noe oval "beam", mens den fra maks styrke til -3 dB (halvering av styrken) vertikalt har 20 grader å gå på, ser det ut som den bare har 10 grader horisontalt.

Du må også passe på at "Freznel zone"'en din er i orden. Det holder ikke bare med line of sight. Formel for utregning av den finner du her:

Fresnel zone - Wikipedia, the free encyclopedia

Så lykke til med antenneoppsettet.

Jeg ville tatt utgangspunkt i denne guiden for oppsett av utstyret:

Bridging - DD-WRT Wiki

Jeg ville også satt dem opp i samme rom først, og sett at du fikk trafikk fra en maskin til en annen via dem, så du kan utelukke problemer med oppsettet når du styrer med antennene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men ikke snakk om å få 22 mbps på en 802.11g. Er det mulig?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ->NightHawk<-
    Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men ikke snakk om å få 22 mbps på en 802.11g. Er det mulig?
    Samlet båndbredde på en kanal i 802.11g er stort sett oppgitt til ca 22 mbit/sek.

Dette er den samlede båndbredden for en kanal, så for å få det for en enkelt klient må klienten være alene på aksesspunktet OG det må ikke være andre aksesspunkter i nærheten på samme kanal.

Så om det er mulig? Tja, langt ute på bygden går det fint, i mer urbane strøk er det ikke mange steder det lar seg gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor litt i utkanten av Kongsberg Har 100% signal fra egen trådløs router, men får også inn 2-3 andre routere når jeg søker etter trådløse nettverk. Kan disse andre rundt min egen ødelegge så mye? Får ikke ut mer enn 3,5 mbps av min egen router (Linksys WRT54GS).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor litt i utkanten av Kongsberg Har 100% signal fra egen trådløs router, men får også inn 2-3 andre routere når jeg søker etter trådløse nettverk. Kan disse andre rundt min egen ødelegge så mye? Får ikke ut mer enn 3,5 mbps av min egen router (Linksys WRT54GS).
    3,5 mbps var lite. Har du prøvd InSSIDer og sett på kanaloversikten der?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Dette var jo interessant. Får inn 2 andre sammen med meg på inSSIDer. Er det slik at jo høyere RSSI jo bedre? Det er vel styrken på signalene etter det jeg har forstått. Mitt signal er derimot det med minst styrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo interessant. Får inn 2 andre sammen med meg på inSSIDer. Er det slik at jo høyere RSSI jo bedre? Det er vel styrken på signalene etter det jeg har forstått. Mitt signal er derimot det med minst styrke.
    Høyere RSSI er bedre, men det er negative tall der, så -30 er bedre enn -50.

Om din er dårligst kan det tyde på enten feilinnstillinger i aksesspunkt eller skade på aksesspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyere RSSI er bedre, men det er negative tall der, så -30 er bedre enn -50.

Om din er dårligst kan det tyde på enten feilinnstillinger i aksesspunkt eller skade på aksesspunkt.
    Blingsa litt. Det er lavt på minussiden ja, så da er det jo bra alikevel. Har også sjekket kanalene i forhold til de andre og de ligger ved siden av hverandre. 1, 6 og 11. Vet ikke hva mer jeg kan justere på så forslag mottas med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blingsa litt. Det er lavt på minussiden ja, så da er det jo bra alikevel. Har også sjekket kanalene i forhold til de andre og de ligger ved siden av hverandre. 1, 6 og 11. Vet ikke hva mer jeg kan justere på så forslag mottas med takk.
    Vel, man får feilsøke litt. Fungerer alle klienter like dårlig på dette aksesspunktet? Fugnerer din klient like dårlig på andre aksesspunkter? Kan du svare på det er det en indikasjon om klienten eller aksesspunktet er problemet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en router som har fler en 4 ethernettporter, eller må jeg belage meg på en switch i tillegg?

Og i samme slengen, finnes det en router med USB-port hvor jeg kan koble inn printeren min, så jeg slipper å ha stasjonærPCen på for å få skrevet ut noe fra en av de andre PCene i huset?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanligste er nok dessverre 4 porter, men det er også vanlig med usb-port for printer/usb-disk.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den
    Blir en eller annen løsning med en router og noen switcher rundt omkring da .
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,5mbps høres ut som en drøm. Hvertfall for meg som går på 500 kbps på de trådløse maskinene her i huset (de stasjonære med kabel fra samme ruter går fint på 3,5-4mbps)
    Finner heller ingen som kan si meg hvorfor det går så sinnsykt tregt. Signalstyrken er innen for marginen (ca 60). Og den har fungert på full speed tidligere. Fikk tips om å ta reset på ruteren, skal prøve det nå.

EDIT: Nå har jeg tatt reset på ruteren (Netgear (WRG614v6) og stilt den i mode g only, men like sakte går det...

Tips??

Nå går det enda saktere her..

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor rask internett har du fra leverandøren din?

Når jeg fikk fiber fra Lyse (2Mbit full duplex) prøvde jeg flere forskjellige rutere (ikke trådløse) og endte til slutt opp med Linksys. Alle de andre knelte enten med en gang eller etter veldig kort tid.
    Dette er for ca 5 år siden så kan være det ikke er et eksisterende problem lenger. Men kan uansett være en ide å prøve med en annen ruter
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bedda
    hvor rask internett har du fra leverandøren din?

Når jeg fikk fiber fra Lyse (2Mbit full duplex) prøvde jeg flere forskjellige rutere (ikke trådløse) og endte til slutt opp med Linksys. Alle de andre knelte enten med en gang eller etter veldig kort tid.
    Dette er for ca 5 år siden så kan være det ikke er et eksisterende problem lenger. Men kan uansett være en ide å prøve med en annen ruter
    Jeg skal ha 4Mbit fra telenor, og maskinene som er koblet med kabel ligger tett opp til dette. Men de 3 trådløse går på samme slow speed, uansett om en eller fler er koblet opp samtidig. Vurderer å kjøpe ny ruter nå for å se om det hjelper. Den jeg har er noen år gammel, men har fungert greit fram til i vinter..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg strimer nå spotify via Jamcast til PS3, men lyde faller ut og inn ofte, mest ut.
    Må skifte kanal på routeren tipper jeg, men jeg aner ikke åssen man gjør det.
    Hadde blitt veldig glad på hjelp her, hels trin for tring, da jeg har lite peiling.
    Routeren er zyXEL Prestige 660HWT

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skifta kanal på routeren nå, to ganger.
    Men det hjelper ikke.
    Trenger litt hjelp her.
    Nekter å dra kabel over gulvet, synes det hadde vert veldig kjekt med Jamcast om det hadde funka!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

flere AP til privat bruk

Hei,

hos meg har jeg en slik arkitektur (altså bygningsarkitektur, ikke nettverksarkitektur) samt tetthet av g-nett i lokalmiljøet at jeg tror jeg bør ha flere aksesspunkt rundt i huset for å få tilstrekkelig kapasitet. (Jeg ser for meg ett i hver etasje).

Hvordan bør dette gjøres? (Helst uten å måtte kjøpe profesjonelt utstyr...)

Eller litt mer konkrete spørsmål:
    • hvis jeg har flere aksesspunkt med samme SSID, vil klientene håndtere dette eller blir de forvirret? (Jeg antar alle må ha samme kryptering og samme passord for at dette skal gi mening...)
    • bør AP-ene bruke samme kanal, eller forskjellig?

hilsen rolf rander

(hvis dette har vært diskutert tidligere i tråden beklager jeg, jeg har ikke finlest alle innleggene...)

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •