"Wi-Fi" - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 106

Tråd: "Wi-Fi"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    802.11n (oppgitt til 150/300/600 mbit/sek): maks 35/75/140 mbit/sek

... uhm.. nå forer jeg bare accesspunktet mitt med bare en 100Mbit port, men med 40Mhz båndbredde så topper jeg GLATT 100Mbit porten ved 300Mbit trådløst rate.

Man får jo stort sett i praksis halve av oppgitt trådløsrate ved godt signal og lite forstyrrelser, så den estimaten der stemmer ikke....

Har også satt opp trådløs bridge med 2x Cisco 1252 med bare èn antenne på hver (altså ingen mimo) og med 40Mhz båndbredde så hadde jeg 100Mbit rate og 50Mbit i praksis.

Jeg skrev forøvrig en guide for flere år siden om trådløst:
    WIFI og kanaler - Forum - Hardware.no

... dette var leeenge før det var noe som het 802.11n, så den er litt utdatert, men fullt brukar dog.
    Ja, jeg har nok vært forsiktig i estimatene mine her, samtidig har nok du lite forstyrrelser, få klienter, og et velkonfigurert aksesspunkt, så vil tro dine tall er så bra som man får det (spesielt på en 100 mbit-port). Hva slags aksesspunkt er det du bruker?

Min erfaring med 802.11n hos kunder er at når vi går fra 802.11g til 802.11n øker vi dekningen noe, og den samlede throughputen for alle klienter i en celle øker mye, men at hver enkelt klient som regel ikke kommer opp mot teoretisk makshastighet.

Og ja, 802.11n har en del overhead-reduserende mekanismer som gjør det mulig å nå opp mot halvparten av den oppgitte båndbredden, men det krever at aksesspunkt og klient støtter det, og at det blir konfigurert.

Når det er sagt, vil jeg tro at mesteparten av det som finnes av aksesspunkter for privatmarkedet vil ligge i nærheten av mitt estimat likevel (gjerne noe over, poenget mitt var å senke urealistiske forventinger siden folk gjerne forventer 54 mbit av 54 mbit og 300 mbit av 300 mbit), det er stor forskjell på et Cisco AP (eller hvilket som helst annet "enterprise" AP) til 5500,- og et Zyxel til 600,-.

Newcomer MoffeTheMan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål om trådløst

Glimrende tiltak dette! Spesielt nå
    Har akkurat fått fiber i hus, sammen med noen bokser. Har i tillegg fått bredbåndstelefon fra Telio. Og da begynner morroa... Har en svart boks der fiber går inn, regner med dette tilsvarer adsl modemet? Herifra har jeg koblet inn trådløs router med n systemet, og også gått med en kabel til bredbåndstelefonrouteren, som kjører g. Vil disse to trådløse routerene lage krøll for hverandre?
    Vil jo ha mest mulig fart, og det nettet som bredbåndsrouteren gir ut, er kun til gjester. Har også prøvd meg på torrent (ja det finnes lovlige slike også) og å åpne opp en port i den routeren som "styrer" hovednettet. Men det hjelper ikke å åpne opp port 17045, og jeg frykter jeg må gjøre tilsvarende i den "sorte boksen"?
    Torrent nedlastingen går på kablet tilkobling, og den er tilkoblet via en switch, fra switch til router, fra router til svart boks, og derfra over i optikk og ut på det store nettet. Mye tap i det oppsettet?
    Du får se hva du gidder å svare på :-D

11n boks: Planet
    11g boks: Linksys

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MoffeTheMan
    Glimrende tiltak dette! Spesielt nå
    Har akkurat fått fiber i hus, sammen med noen bokser. Har i tillegg fått bredbåndstelefon fra Telio. Og da begynner morroa... Har en svart boks der fiber går inn, regner med dette tilsvarer adsl modemet? Herifra har jeg koblet inn trådløs router med n systemet, og også gått med en kabel til bredbåndstelefonrouteren, som kjører g. Vil disse to trådløse routerene lage krøll for hverandre?
    Potensielt sett lager de krøll for hverandre, ja. Spørs om 802.11n routeren støtter 5 GHz eller ikke.

Sitat Opprinnelig postet av MoffeTheMan
    Vil jo ha mest mulig fart, og det nettet som bredbåndsrouteren gir ut, er kun til gjester. Har også prøvd meg på torrent (ja det finnes lovlige slike også) og å åpne opp en port i den routeren som "styrer" hovednettet. Men det hjelper ikke å åpne opp port 17045, og jeg frykter jeg må gjøre tilsvarende i den "sorte boksen"?
    Torrent nedlastingen går på kablet tilkobling, og den er tilkoblet via en switch, fra switch til router, fra router til svart boks, og derfra over i optikk og ut på det store nettet. Mye tap i det oppsettet?
    Du får se hva du gidder å svare på :-D

11n boks: Planet
    11g boks: Linksys
    Jeg vil anta at du må gjøre nat/pat/portåpning "i den svarte boksen". Typisk har du den offentlige IP-adressen din så nært internettleverandøren du kommer (utsiden av ruter/"svart boks"), og det er der du må "åpne opp porter".

Når det gjelder tap i oppsettet spørs det hva du har av forbindelse. Om du har 10 mbit på fiberen burde det gå fint. Om du har 100 mbit spørs det om routeren din greier å route så mye. Selv om en router har 2 x 100 mbit porter er det langt fra sikkert at den greier å route så mye. Har selv en 100 mbit internettforbindelse, men er begrenset til ca 80 mbit i brannmuren, selv om den har 100 mbit både på innside og utside. Som regel har ikke folk høy nok hastighet på internettforbindelsen til at utstyr på innsiden blir noe flaskehals (med et mulig unntak av trådløst om det er råttent nok).

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god løsning kan gjerne være å kjøre en Linux/BSD-maskin som firewall/router og bruke aksesspunktet som et rent aksesspunkt. Da isolerer man også det tradisjonelt sett noe mer ustabile trådløse utstyret fra den kablede infrastrukturen. En godt konstruert Linux-basert PC-firewall klarer gjerne reell gigabit troughput gjennom firewallen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    En god løsning kan gjerne være å kjøre en Linux/BSD-maskin som firewall/router og bruke aksesspunktet som et rent aksesspunkt. Da isolerer man også det tradisjonelt sett noe mer ustabile trådløse utstyret fra den kablede infrastrukturen. En godt konstruert Linux-basert PC-firewall klarer gjerne reell gigabit troughput gjennom firewallen.
    Ja, jo mindre man har på en 600-kroners router/aksesspunkt jo bedre er det. På den annen side er det svært få som har bruk for gigabit throughput på brannmur i hjemmet.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke bare på dette med hastighet siden dette er noe de færreste har behov for som du sier. Om man installerer skikkelige DNS/DHCP-servere så vil man merke at disse tingene også blir kjappere og mer responsivt.
    Med skikkelige servere mener jeg bind9 for DNS og dhcp3 for DHCP. Dnsmasq er vanlig, men du vil merke at den bruker vesentlig lengre tid på feilede DNS-oppslag, samt det mest irriterende, vesentlig lengre tid på å gi ut DHCP-adresser. Dette går imidlertid svært raskt med de langt tyngre serverutgavene, noe som i hvertfall har mye å si for min del med tanke på konstant ut og innkobling av mobile enheter.

Beklager avsporingen forøvrig.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moffe:

Du skriver ikke om hvilken type den svarte boksen er, og hvem du har fiber fra. Har du det fra Altibox kan du ringe kundesenteret og be dem åpne for at du kan sette hjemmesentralen i bridge. Da vil din N ruter håndtere all ruting og du trenger bare åpne porter i denne. Jeg ville fått det trådløse nettet i linksys slått av, og for all del ikke koble noen PCer via den hvis den er fra Telio, har meget dårlige erfaringer med rutingen i boksen telio sender ut. Telefonen fungerer fint

C

Newcomer MoffeTheMan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trådløs nett

Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Moffe:

Du skriver ikke om hvilken type den svarte boksen er, og hvem du har fiber fra. Har du det fra Altibox kan du ringe kundesenteret og be dem åpne for at du kan sette hjemmesentralen i bridge. Da vil din N ruter håndtere all ruting og du trenger bare åpne porter i denne. Jeg ville fått det trådløse nettet i linksys slått av, og for all del ikke koble noen PCer via den hvis den er fra Telio, har meget dårlige erfaringer med rutingen i boksen telio sender ut. Telefonen fungerer fint

C
    Du får det travelt framover
    Boksen er en Planet, med 8 (?) lan porter. Har ikke noe benevnelse, men skal sjekke. Vi får fiber fra et relativt nytt selskap som heter Bofiber. Betaler 398 for en 30/30 linje, og har vel nå (målt på dinside.no) 25/23. Ikke så værst med andre ord.
    Skal ta med meg tipse ditt, og slå av trådløs system fra telio. Er jo ingen vits at det står og surrer... Skal også sende en mail til Bofiber og høre hva de kan fikse. Nå vet jeg ihvertfall hva jeg skal spørre om! Takker og bukker for hjelp så langt! Kommer nok mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

trenger seriøs hjelp !

hei, la ut en post tidligere om at internetten hopper ut og inn, dette blir ikke noe bedre, prøvde å skifte på litt instillinger på nettverkskortet, men når jeg spiller så slutter internett å virke ( har en lampe som lyser/blinker på pc'en) dette er enormt irriterende, er det mulig det er linja inn til huset? pc'en virker fint alle andre steder... :S

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nadden
    hei, la ut en post tidligere om at internetten hopper ut og inn, dette blir ikke noe bedre, prøvde å skifte på litt instillinger på nettverkskortet, men når jeg spiller så slutter internett å virke ( har en lampe som lyser/blinker på pc'en) dette er enormt irriterende, er det mulig det er linja inn til huset? pc'en virker fint alle andre steder... :S
    Ja, var den du måtte følge med på "last seen" i InSSIDer for å se om du faktisk mister det trådløse signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Wyse 1200 nettverksmaskin som jeg vil bruke til Spotify. Har Devolo d-LAN som bruker lysnettet i huset som kabel. Hvordan setter jeg opp denne?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tråd, veldig interessant og nyttig, og inSSIDer var jo veldig morsomt.

sånn så det ut hos meg (den store røde på kanal 1 er min), jeg flyttet til kanal 1 etter å ha lest tråden, da jeg forstod det var bedre med andre på samme kanal med lav styrke enn å overlappe med andre.

Også lurte jeg litt på dette med mikrobølgeovn, stråler de virkelig når de ikke er i gang? Hvis ikke så ser jeg ikke helt problemet for folk - eller spiser folk ferdigmat kontinuerlig? Kan vel ikke være krise at nettet er litt dårlig de fem minuttene det tar å fyre opp dagens fjordland?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Bra tråd, veldig interessant og nyttig, og inSSIDer var jo veldig morsomt.

sånn så det ut hos meg (den store røde på kanal 1 er min), jeg flyttet til kanal 1 etter å ha lest tråden, da jeg forstod det var bedre med andre på samme kanal med lav styrke enn å overlappe med andre.

Også lurte jeg litt på dette med mikrobølgeovn, stråler de virkelig når de ikke er i gang? Hvis ikke så ser jeg ikke helt problemet for folk - eller spiser folk ferdigmat kontinuerlig? Kan vel ikke være krise at nettet er litt dårlig de fem minuttene det tar å fyre opp dagens fjordland?
    Nei, den stråler ikke når den ikke er i gang, så det er ikke verdens største problem, spesielt ikke i privatmarkedet. I bedriftsmarkedet kan det være problematisk om man er avhengig av det trådløse og nettet faller ut hver gang noen i kantinen bruker mikrobølgeovnen.

Skal etterhvert legge ut noe output fra en spektrum-analysator med en mikrobølgeovn som starter og stopper, så ser man veldig tydlig at når det først er et problem så kan det være et skikkelig problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttig guide! Fikk flyttet meg over på en kanal med mye mindre interferens, skrudde ned senderstyrken til minimum og har fremdeles like god dekning i hele leiligheten.

Newcomer linsti sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide. Ser ut til mitt nettverk endelig er blitt stabilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yngve83
    Takk for nyttig guide! Fikk flyttet meg over på en kanal med mye mindre interferens, skrudde ned senderstyrken til minimum og har fremdeles like god dekning i hele leiligheten.
    Sitat Opprinnelig postet av linsti
    Flott guide. Ser ut til mitt nettverk endelig er blitt stabilt.
    Hyggelig å høre at det hjelper. Fremdriften har stoppet litt opp i guiden pga mye arbeid for tiden, men skal gjøre den ferdig med tid og stunder.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må slenge meg på takkekoret her, dette var en veldig nyttig guide. Særlig forklaringen om kanalene.

Jeg tok en survey og har justert kanalene på begge mine AP, og lurte også på om jeg skulle ta en tur til naboen og justere litt på hans AP, siden jeg ser at vi deler kanal.

Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var veldig nyttig, takk så langt:-D

Jeg har et G kort i stue pc - Atheros, Wireless LAN, WLAN, 2.4/5-GHz, 802.11a/b/g, 802.11b/g, 802.11n, Radio-on-a-Chip, Overview, Networking, Products and Technology
    Det støtter ikke .n standard så jeg får ikke sjekket 5GHz.

Men!!! kurven fra inSSIDer for mitt nett er i konstant bevegelse i området -60 til -75 dBm. JEg syns det er rart. Hvorfor er det ikke stabilt?

Her jeg sitter, etasjen rett over min DLINK DIR 655, er det lekaplank og parkett i mellom.

Noen forklaring til dette?

Ellers har jeg en del andre innstillinger jeg lurer på, kan du svare meg på hva dette faktis betyr ift å få mer båndbredde?
    1) Transmission Rate fra 1mbit/s til MSC 15-30 [270]
    2) Channel Width enten 20 MHz eller auto 20/40 MHz

Takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LittOmAlt
    Dette var veldig nyttig, takk så langt:-D

Jeg har et G kort i stue pc - Atheros, Wireless LAN, WLAN, 2.4/5-GHz, 802.11a/b/g, 802.11b/g, 802.11n, Radio-on-a-Chip, Overview, Networking, Products and Technology
    Det støtter ikke .n standard så jeg får ikke sjekket 5GHz.

Men!!! kurven fra inSSIDer for mitt nett er i konstant bevegelse i området -60 til -75 dBm. JEg syns det er rart. Hvorfor er det ikke stabilt?

Her jeg sitter, etasjen rett over min DLINK DIR 655, er det lekaplank og parkett i mellom.

Noen forklaring til dette?

Ellers har jeg en del andre innstillinger jeg lurer på, kan du svare meg på hva dette faktis betyr ift å få mer båndbredde?
    1) Transmission Rate fra 1mbit/s til MSC 15-30 [270]
    2) Channel Width enten 20 MHz eller auto 20/40 MHz

Takker for svar
    Først den varierende styrken: Det er ikke unormalt at man ikke har helt stabil "RSSI", men din var gjerne i grenseland med 15 dB endring. Hvorfor det skjer blir bare spekulasjon, det er mange ting som påvirker radiobølgene.

Står pc'en din helt i ro når du måler? Et vanlig problem er noe som heter multipath på godt norsk. Burde helst hatt en illustrasjon for å forklare dette, men se for deg at antennen stråler ut i alle retninger (den gjør ikke det, men se det for deg). Da vil et signal gå direkte fra antennen til pc'en din, mens et annet kan reflektere av gulvet og til pc'en din, mens et tredje gjerne reflekterer av taket (og av veggene osv). Disse signalene når ikke frem til antennen din samtidig, og avhengig av hvordan de treffer påvirker de signalet på forskjellige måter. I verste fall nuller signalene hverandre ut og du får merkelige blindspots.

Om du har pc'en på fanget kan det forklare store svingninger i styrke bare ved små bevegelser. Når jeg gjør en site survey og finner slike blind spots får kunden beskjed om det. Ofte er det akseptabelt med blind spots, andre ganger legger man til ekstra aksesspunkter for å få dekket det, mens andre ganger igjen er det nok å flytte aksesspunktet 10-20-30 cm hvilken som helst retning, slik at signalene ikke lenger reflekteres på en slik måte at man får worst case scenario et sted man trenger dekning.

Så, for moro skyld kan du jo flytte litt på aksesspunktet ditt og se om det endrer seg.

Transmission rates skal jeg ta i en del av guiden, er relativt vesentlig for god ytelse. Men bare for å gi svaret før jeg tar forklaringen: kutt alt av lave hastigheter du ikke trenger.

Channel width er for 802.11n. 802.11n kan bundle to 20 MHz kanaler til en 40 MHz kanal for større throughput. De høyeste transmission rates krever 40 MHz kanal. 802.11n er et helt kapittel for seg selv, så får se om jeg kommer tilbake til det en gang senere.

Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var moro, hodepine, kompetanseheving medfører ofte mye grisling!

Jeg har nå fått .n til å fungere på mitt intel kort. Det var veldig :???: grislete, men nå virker det i hvertfall! Det er etIntel WiFi Link 4965 ABG, siste oppdaterte drivere.

I bildet her Bildr.no (takk til jkjk) så er "Network Utilisation" på ca 30%. Når jeg nå med .n enabla og gjør en kopiering av en film er det hos meg 10% +/- 2% variasjon.

inSSIDer raporterer-55dBm (muligens litt mye, men andre pc'er i samme område rapoter -63 dBm.)

Kopiering går med ca 700 kbytes/s som er ganske tregt når en skal kopiere en film eller 2.

Så da er spørsmålet, kan man får Network utilisation til å bli 100% eller er 50% en for for maks ift duplex tankegang?

Kan man få øket farten?

Edit: Noen bilder sier vel mer enn ord.
    Legg merke til Dlink router med veldig ulik rate på PC som kopierer film

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •