"Wi-Fi" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 106

Tråd: "Wi-Fi"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optimalt oppsett av radio.

Som nevnt en del ganger allerede er 2.4GHz båndet relativt tungt belastet. Av utstyr som benytter seg av disse frekvensene i tillegg til "Wi-fi" kan vi nevne Bluetooth, microbølgeovner, trådløse telefoner, babycall/babymonitor og forskjellig fjernstyrt utstyr. Ikke alt slikt utstyr forstyrrer, for eksempel vil DECT6.0 trådløse telefoner benytte 900 MHz, 1,9 GHz eller 5,8 GHz i stedet for det belastede 2.4GHz båndet.

Hvordan man oppdager/unngår denslags forstyrrelser kommer i en annen post. I denne posten er det "wi-fi" relaterte problemer som gjelder.

Denne posten går ut fra at du har et 802.11g aksesspunkt. 802.11a og n kan benytte seg av 5 GHz-båndet som har sine utfordringer, men er ikke på langt nær så ille som 2.4 GHz. 802.11b-aksesspunktet har du kastet i lag med hub'en og VHS-spilleren.

2.4 GHz-båndet består i Europa av 13 kanaler, men bare 3 av dem er ikke-overlappende. Kanal 1 begynner på 2.401 GHz, har senter i 2.412 GHz, og strekker seg til 2.423 GHz. Kanal 2 begynner på 2.406 GHz, med senter i 2.417 GHz, og strekker seg til 2.428 GHz. Med andre ord er det 5 MHz mellom hver kanal, mens kanalene er 22 MHz i bredde. Seriøs overlapp, med andre ord (se bildene). Dette gir oss kanal 1, 6 og 11 som ikke overlappende (alternativ 1, 7 og 13, men siden 1, 6 og 11 er kompatibelt med både USA (som bare har 11 kanaler) og det amerikanske kursmateriellet jeg forholder meg til når jeg holder kurs, holder jeg meg til 1, 6 og 11).

Hva skjer om vi har aksesspunkter på samme kanal? Da får vi det som på godt norsk heter co-channel interference. Dette er i mange tilfeller uunngåelig, siden vi bare har tre kanaler å velge mellom. Som tidligere nevnt betyr det at vi må dele vår allerede delte båndbredde med de andre på samme kanal. Det betyr enkelt fortalt at vi følger med på management frames som går i de andre nettene og er stille når de ber om "sendetid". Kan vi unngå dette er det helt klart best, men bor man i en blokk med 20-30 leiligheter rundt seg, der brorparten har trådløst, lar dette seg rett og slett ikke gjøre. Man får finne den kanalen det er minst interferens på og leve med det.

Så er spørsmålet hva skjer om vi har aksesspunkter på en kanal som ikke er den samme som vårt ap, men på en overlappende kanal? For eksempel står vårt ap på kanal 1 og det andre på kanal 3? Da har vi polsk riksdag-trådløst. Da ser ikke lenger utstyret vårt management frames fra det andre nettet, og vi snakker i munnen på hverandre, og potensielt sett skader radiosendingene til hverandre. Worst-case scenario!

Så, hva kan en stakkar gjøre da? Punkt 1 er å finne en så uforstyrret kanal som mulig. Punkt 2 er å stille styrken så lavt som mulig uten at det går ut over bæreevnen. Man trenger ikke -20 dBm (skal forklare dBm en annen gang) for å overføre med "54 mbit". Ja, jeg sa stille styrken så lavt som mulig. Har du kjørt ap'en opp på full guffe i den tro at det blir bedre er du ikke alene, men du tar feil. Jo mindre dekning du har, jo mindre interferens forårsaker du, og jo mindre interferens må du forholde deg til. Om alle stiller aksesspunktene sine inn på et fornuftig nivå i stedet for full guffe får alle det bedre (ja, du må gjerne ta en runde til naboene og tegne og fortelle, det har jeg gjort).

Hvordan finner du så ut hvilke kanaler som er bra? Google InSSIDer så finner du et gratis verktøy som gir deg god oversikt. Vedlagt er to bilder av målinger jeg har gjort i dag, en i et mer eller mindre optimalt miljø (en del co-channel interferens, men som sagt ikke lett å unngå det), og en i et område med en del adjacent channel interferens, der nettet er relativt rævva.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Archdevil
    For oss som har liten teknisk innsikt, kan vel noe slikt være en opsjon til trådløst....? Noen som har testet ut dette?

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Jeg har prøvd dette en gang hos noen i familien, og der fungerte det ikke spesielt godt. Var svært varierende throughput, og enda mer varierende responstid. Uten at jeg har satt meg inn i disse produktene, vil jeg tro at de er helt avhengig av et strømnett med god kvalitet og muligens også jevn belastning på det strømnettet (det er bare gjetting, har ingen dokumentasjon på det). Når det er sagt fungerer det helt sikkert godt nok for mange, ellers hadde de ikke solgt såpass mye av dem.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Om Fortigaten din er DNS-server for nettet ditt, vil jeg tro at den har en minimal database selv, og at den videresender forespørsler til DNS-servere på internett når du spør om oppslag fra innsiden. I så fall må du skifte DNS-innstillingene på den, og ikke på klienten din.
    Det var jo en grei forklaring :-D . Jeg får teste med forskjellig setting med å bruke intern og extern DNS. Tipper oppsettet jeg har med load balancing gjør at en extern kilde som dyndns kanskje er best.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nadden
    virker fint med kabel.
    Da er første steg å se hvordan 2.4 GHz båndet ser ut hos deg. Last ned InSSIDer som beskrevet i forrige post. Installer den, kjør den, og velg start scanning med det trådløse nettverkskortet ditt (du finner det i listen). Om du poster en screenshot av hvordan det ser ut har vi et utgangspunkt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suveren guide hodepine!
    Takker og bukker, dette er god info og lærdom.
    Keep it coming1

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer om radioinnstillinger...

I forrige post la jeg ut to bilder som jeg ikke tok meg tid til å beskrive noe særlig.

Så, først en kort forklaring på hva vi ser der, og så litt mer om signalstyrke og kanalvalg.

X-aksen viser kanal/frekvens. I dette tilfellet viser den kanalnummer (1-14), den kunne også ha vist frekvens (2.4 GHz - 2.5 GHz).
    Y-aksen viser signalstyrken (amplitude) målt i dBm, der 0 dBm = 1 milliwatt.

For hver +/- 3 dBm dobles/halveres styrken i watt, og for hver +/- 10 dBm tidobles/"tideles" styrken.

Med andre ord:

Oppover:
    0 dBm = 1 mW
    3 dBm = 2 mW
    10 dBm = 10 mW
    20 dBm = 100 mW
    30 dBm = 1000 mW

Nedover
    -3 dBm = 0.5 mW
    -10 dBm = 0.1 mW
    -20 dBm = 0.01 mW
    -70 dBm = 0.0000001 mW

Akseptabel "RSSI" (Received Signal Strength Indicatior) for wifi er i følge Cisco mellom -65 og -75 dBm. Dette er signalet den trådløse klienten oppfatter fra aksesspunktet, og det varierer noe fra klient til klient (forskjellige klienter kan rapportere forskjellig RSSI på samme sted, derfor bruker vi ofte forskjellige klienter når en kunde en sjelden gang ikke bare slenger aksesspunkt opp tilfeldig, men får tatt en skikkelig "site survey" først for å finne optimal plassering av aksesspunkter).

Så, det er ikke FRYKTELIG sterk stråling man blir utsatt for her (tykt lag med sarkasme for de som ikke oppfattet det). På grunnlag av dette kan man gjerne (ikke det at JEG ville gjort det) kalle folk som slår av aksesspunkter på arbeidsplassen på grunn av den forferdelige strålingen for uvitende idioter (kall dem gjerne verre ting og, be my guest). Gjerne har de slått av aksesspunktet som utsatte dem for mellom 0.000001 mW og 0.0000001 mW stråling, for så å ringe og skjelle ut IT-avdelingen med mobilen som har en tillatt stråling på 33 dBm = 2000 mW, altså ca TO MILLIARDER ganger sterkere. Mot dumskap kjemper alle og enhver forgjeves...

Men tilbake til saken, skal ikke bruke guiden på å uttrykke frustrasjon over våre medmennesker som er lammet av frykt og uvitenhet (killer combo).

Om vi ser på "bra-kanal.jpg"-bildet ser vi at vi har en del "co-channel interferens", vi har flere nett på samme kanal, som stort sett er uunngåelig med mindre man bor midt på Hardangervidden. De laveste nettene her, de under -80 dBm ligger i grenseland for hva som er brukandes, mens de andre som ligger på mellom -55 dBm og -60 dBm er gode, solide signalkilder.

Videre ser vi også at selv om et nett viser på kanal 1, 6 eller 11, så dekker grafen for hvert nett mye mer enn bare den ene kanalen. 6, for eksempel, dekker jo helt fra kanal 4 til kanal 8. Det er fordi det som tidligere nevnt bare er 5 mHz mellom hver kanal, mens wifi-signalet er 22 mHz i bredde. Overlapp!

Det bringer oss videre til "darlig-kanal.jpg". Her har vi nært worst case. Denne målte jeg på et hotell jeg bodde på denne uken. Her har jeg bare en kanal som er sterk nok til å gi et brukandes signal, og den har "adjacent channel interferens" fra ap'en på kanal 3. Legg merke til hvordan det nettet ikke bare gir overlapp med kanal 1, det ødelegger jaggu for våre venner på kanal 6 og! Well done!

Så det er sagt: Signalstyrken målt her avhenger av min posisjon i forhold til de forskjellige ap'ene. Om jeg måler mens jeg beveger meg rundt, vil jeg se de nettene jeg beveger meg bort fra blir svakere og de jeg beveger meg nærmere blir naturligvis sterkere. Rommet jeg hadde på hotellet var derfor gjerne svært uheldig plassert, et annet sted på hotellet kan dette ha sett svært bra ut. Utgangspunktet var bra, siden hotellet brukte 1, 6 og 11.

Mye man kan si om trådløst, hva? Om du ser meg på en fest og hører jeg begynner å snakke om trådløst (eller om noe som helst annet nettverk for den del), løp andre veien, så fort du kan, uten å se deg tilbake! There's no stopping hodepine!

Helt konkret "hva hjelper det meg da?"-info til slutt: Om du måler signalstyrke på over -50 dBm fra der du vanligvis bruker din trådløse klient kan du trygt justere ned signalet. Om du er over -30 dBm har du et signal som godt mulig er 100 - 1000 ganger sterkere enn det strengt tatt trenger å være, du bidrar til at alle naboene dine har altfor mange trådløse nett i listen sin, og du drar inn masse unødvendig interferens ap'en din må forholde seg til på grunn av den overdrevne rekkevidden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt bonusinfo (jeg sa jo at du skulle løpe andre veien og ikke se deg tilbake!):

Om du har en microbølgeovn stråler den ofte på 2,45 GHz. Det er ganske nøyaktig på kanal 9 på bildet her. Om du har problemer med at microbølgeovnen dreper det trådløse, flytt til kanal 1 eller 6, ikke ligg på 11. Du må og regne med at strålingslekasje fra en microbølgeovn er en millard eller to ganger sterke enn det trådløse (hei, omtrent som mobiltelefonen din!).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mitt er dlink..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [IMG]file:///C:/Users/Fredrik/Desktop/internett.png[/IMG]

mitt er dlink..
    Tror du må laste opp bildet på en annen måte. Har ikke tilgang til c-disken din herfra.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar imot all bonusinfo med glede!

Testet inSSIDer og håpet du kunne komme med noen tips?

Bor på eldre byggefelt med store tomter, så jeg har ikke de samme utfordringene som mange andre heldigvis.

Startet inSSIDer og gikk rundt i huset. Startet i stua hvor routeren står, gikk så til andre enden av huset, opp i 2. etasje og tilbake til jeg var over stua.
    Er dette "greit nok" i hele huset, eller er det noe jeg burde/kunne gjøre bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Tar imot all bonusinfo med glede!

Testet inSSIDer og håpet du kunne komme med noen tips?

Bor på eldre byggefelt med store tomter, så jeg har ikke de samme utfordringene som mange andre heldigvis.

Startet inSSIDer og gikk rundt i huset. Startet i stua hvor routeren står, gikk så til andre enden av huset, opp i 2. etasje og tilbake til jeg var over stua.
    Er dette "greit nok" i hele huset, eller er det noe jeg burde/kunne gjøre bedre?
    Dette ser ikke så verst ut med tanke på signalet. En liten kosmetisk endring ville være å flytte fra 11 til 1, for å unngå "adjacent channel interferens" med "Willy", og heller ha "co-channel interferens" med "privat-noe" (ser ikke teksten godt). Eventuelt kan du spore opp Willy og be ham slutte å sabotere halve 2.4 GHz båndet.

Sikkerheten din, derimot, er ikke bra. WEP lar seg veldig lett "åpnes". Nå skal det sies at jeg er vant med bedriftsmarkedet der det aldri er akseptabelt med nær åpne nett. I privatmarkedet er det ikke like farlig, men om man har utstyr til å gjøre det skikkelig kan man jo like godt gjøre det skikkelig.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier den inSSIDer. Her er mitt eksempel.

Vedlegg 61735

Er en del naboer der jeg bor så det ble ikke plass til alle i et bilde.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ikke så verst ut med tanke på signalet. En liten kosmetisk endring ville være å flytte fra 11 til 1, for å unngå "adjacent channel interferens" med "Willy", og heller ha "co-channel interferens" med "privat-noe" (ser ikke teksten godt). Eventuelt kan du spore opp Willy og be ham slutte å sabotere halve 2.4 GHz båndet.

Sikkerheten din, derimot, er ikke bra. WEP lar seg veldig lett "åpnes". Nå skal det sies at jeg er vant med bedriftsmarkedet der det aldri er akseptabelt med nær åpne nett. I privatmarkedet er det ikke like farlig, men om man har utstyr til å gjøre det skikkelig kan man jo like godt gjøre det skikkelig.
    "Willy" er mangeogsytti år, så jeg tror jeg dropper å ta opp dette temaet med han
    Sikkerhet? Hva er det? Er ikke så nøye med sånt her ute på bygda skjønner du. Jeg har jo faktisk et passord jo, er ikke verst bare det.

Den grønne grafen er min nærmeste nabo, og nettet hans heter "spærra", men har det sikkerhet overhodet, NEI

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Willy" er mangeogsytti år, så jeg tror jeg dropper å ta opp dette temaet med han
    Sikkerhet? Hva er det? Er ikke så nøye med sånt her ute på bygda skjønner du. Jeg har jo faktisk et passord jo, er ikke verst bare det.

Den grønne grafen er min nærmeste nabo, og nettet hans heter "spærra", men har det sikkerhet overhodet, NEI
    Ja, er helt enig, sikkerhetstrusselen er nok minimal. Helt ute på bygda der låser dere vel ikke dørene en gang.

Men som sagt, har man utstyret til det er det ikke mye som skal til for å øke sikkerheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Flotte greier den inSSIDer. Her er mitt eksempel.

Vedlegg 61735

Er en del naboer der jeg bor så det ble ikke plass til alle i et bilde.
    Vel, om ikke annet kan vi bruke dette for å illustrere hvor overfylt 2.4 GHz båndet er.

Det er feltet nede til høyre (med kurvene) som er mest interessant, så du kan gjerne ta en ny screenshot der du gjør det større. Listen over nett oppe er helt uninteressant i denne sammenhengen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mitt er dlink..
    Hmmm, du har noe rart på gang her.

Om du ser kurven nede til venstre har du flere perioder der den er helt flat. Sammenligner du med hva de andre her har lastet opp har de aldri helt flate linjer slik du har (unntatt på de helt svakeste). Jeg mistenker at det betyr at du tidvis mister nettet fullstendig. Den mister signalet helt, og viser da siste kjente verdi, i stedet for den alltid varierende verdien du har under normale forhold.

Du kan kjøre en scan til og følge med på "last seen" i tabellen oppe. Om "last seen" ikke følger klokken betyr det at du tidvis mister signalet, noe som passer ok med slik du beskriver problemet.

Om du ser på den som heter AirLink viser den hva jeg mener. Den er helt flat over lengre tid, men som du ser på "last seen" har den ikke sett den på over minst 1 minutt og 10 sekunder, antakelig noe mer.

Det blir bare spekulasjon på hva som forårsaker dette. Det kan være f.eks dårlig ap, dårlig klient (lite trolig, siden flere opplever dette), eller eksterne ikke-wifi-forstyrrelser som dette programmet ikke viser. For feilsøkingens del kan du skifte kanal til 11 (helst, den er helt åpen), eller 1 (har svak co-channel interferens med AirLink) for å se om det har noe å si. Jeg ser du har et 802.11a/g/n kompatibelt nettverkskort i denne pc'en, så kanskje kan det være et alternativ å "rømme" til 5 GHz-båndet, men da må du trolig skifte aksesspunkt.

Men først og fremst: kjør en scan til og følg med på "last seen".

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er helt enig, sikkerhetstrusselen er nok minimal. Helt ute på bygda der låser dere vel ikke dørene en gang.

Men som sagt, har man utstyret til det er det ikke mye som skal til for å øke sikkerheten.
    Bilen har også nøkler man kan låse den med, og faktisk enda enklere; det er bare å trykke på en knapp på nøkkelen!
    Men det aller enkleste er og blir å la nøklene sitte i!
    Så slipper man å lete etter dem stadig vekk (les; hver morgen) og gruble over hvor man la dem :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilen har også nøkler man kan låse den med, og faktisk enda enklere; det er bare å trykke på en knapp på nøkkelen!
    Men det aller enkleste er og blir å la nøklene sitte i!
    Så slipper man å lete etter dem stadig vekk (les; hver morgen) og gruble over hvor man la dem :-D
    Joda, men med den sammenlignigen er du begrenset til en hexadesimal (tegnene 0-9 og A-F) nøkkel på en forhåndsbestemt størrelse med din gamle "bil" (WEP), mens med WPA/WPA2 kan du ha "akkurat" hvilken nøkkel du vil, som gjerne blir lettere å huske.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, om ikke annet kan vi bruke dette for å illustrere hvor overfylt 2.4 GHz båndet er.

Det er feltet nede til høyre (med kurvene) som er mest interessant, så du kan gjerne ta en ny screenshot der du gjør det større. Listen over nett oppe er helt uninteressant i denne sammenhengen.
    Oppdatert bilde

Vedlegg 61745

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Oppdatert bilde

Vedlegg 61745
    Vel, dette er skrekkscenario, massiv interferens over hele linjen.

Jeg antar at ditt nett er "Viking", i så fall vil du dele båndbredde med de andre AP'ene på kanal 11, og du har massiv adjacent-channel interferens med et aksesspunkt på kanal 10, pluss en del på kanal 9.

Nå skal det sies at ting kan fungere her også, InSSIDer baserer informasjonen sin på management frames den ser, den ser ingenting om hvor mye trafikk som går på hvert enkelt nett, da må vi ha en spektrumanalysator. Om de på kanal 10 kun sender management frames og ingen brukertrafikk vil det fungere relativt bra. Men da er du som sagt avhengig av at de ikke sender trafikk, sender de samtidig som deg vil jeg tro du vil ha et ytelsestap på mellom 70% og 90%.

Jeg vil tro at du kan tjene litt på å flytte til kanal 1 for å slippe interferensen med kanal 10 du har i dag.

Det du også kan gjøre er (om kortet ditt støtter det) er å scanne 5 GHz båndet, da velger du det oppe i høyre hjørne i InSSIDer, og ser hvordan det båndet ser ut. Der har vi 19 ikke-overlappende kanaler, nesten ingen brukere, og noe kortere rekkevidde som gjør "vi kjører på full styrke så går det sikkert fortere"-problemet mindre.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •