Netthandel: import av varer kjøpt på Internett - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Jeg får stadig laserdisc filmer fra england, i det siste har flere av disse pakkene blitt stoppet for fortolling. Har hele tiden passet på og ligge under 200,- grensen men ser ut til at jeg må betale moms på 2 pakker selv etter og fakset inn paypal-kvittering til godssenteret. Hva gjør jeg da? Kan jo ikke godta et forenklet fortollingsgebyr/moms på sendinger som er under 200,-
    Sendingene er fra samme selger men er individuelle salg/betalinger og ikke sendt sammen ettersom royal airmail small packets har 2kg øvre vektgrense.

Da kan det hende at tollvesenet har skjønnslignet verdien på godset og kommet frem til at verdien på fakturaen er for lav etter hva de beregner godsets verdi til å være, de har med andre ord valgt å betvile fakturaverdien på godset da de antar at dette er et forsøk på å unngå å betale moms.

Er du sikker på at du har holdt totalverdien inkludert frakt på under 200,- og ikke kun vareprisen?

Ved dokumentettersyn skal dette rettes opp i og du skal ikke belastes for dette da du ikke har innført momspliktige varer. Jeg foreslår at du ringer tollvesenet for å få oppklart saken så snart som mulig.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at jeg må gå gjennom papirene i etterkant, jeg ble bedt om og vise til kvittering/faktura på kjøpet men når jeg venter på kansje 15 forskjellige pakker og godssentralen ikke spesifiserer hvilke varer de vil ha dokumentasjon på, er det duket for misforståelser. Satt over en halv time på vent i tlf isted uten svar, så får heller se når de aktuelle pakkene ankommer. På de siste kjøpene har selger klistret paypalkvitteringen på utsiden av pakken så det gjør kansje ting lettere.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, korleis blir det med toll og mva på høytaler element. slik eg har forstått det i følge toll.no så skal ein ikkje betale toll på dei men berre mva stemmer det?:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Hei, korleis blir det med toll og mva på høytaler element. slik eg har forstått det i følge toll.no så skal ein ikkje betale toll på dei men berre mva stemmer det?:-D
    Du betaler kun moms av kjøpssummen, evt. frakt & forsikring.
    Det er ingen toll på denne sorten varer (mener jeg å huske).

I tillegg vil du måtte betale et tollmeglergebyr til speditøren som fortoller varene.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Du betaler kun moms av kjøpssummen, evt. frakt & forsikring.
    Det er ingen toll på denne sorten varer (mener jeg å huske).

I tillegg vil du måtte betale et tollmeglergebyr til speditøren som fortoller varene.
    OKey, då det var de eg håpte på:-D

Newcomer Thomas87 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tvinn

Hvordan fungerer det hvis jeg ønsker å fortolle varene egenhendig gjennom TVINN?

Jeg betaler gladelig toll, men ønsker å slippe ekspedisjonsgebyrene Posten utsteder. Må man likevel betale nevnte ekspedisjonsgebyr om man selv fortoller varene gjennom TVINN? Jeg finner ingen god informasjon om dette.

Ved kjøp av varer til en verdi av for eksempel 220 kroner fra Play.com, blir det fort dyrt om man plusser på ekspedisjonsgebyret til Posten.

Link TVINN:
    TVINN / TDS - Elektronisk fortolling - Brukervennlig tollprogram - ProTeria

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du betaler ikke toll på slike varer, kun moms.
    Som du påpeker kan du selv fortoller varer med verdi lavere enn 1000NOK på tollvesenets nettsider.

TVINN er et fortollingsprogram som benyttes av speditører med lisens hos utvikler og avtale hos tollvesenet. Dette er med andre ord uaktuellt for deg som privatperson å benytte denne programvaren.

Du kan derimot fortolle med TVINN på internett her, forutsatt at du registrere deg og at det ikke er avtalt fortolling med speditøren på forhånd.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Jeg har blingset på dette området skjønner jeg.. Takk så mye for rask og god oppklaringen rundt dette, Gwandarion!

Så det vil si at det ikke er noen som helst mulighet for å forhåndsbetale merverdiavgiften og dermed slippe ekspedisjonsgebyret Posten pålegger meg?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomas87
    Akkurat. Jeg har blingset på dette området skjønner jeg.. Takk så mye for rask og god oppklaringen rundt dette, Gwandarion!

Så det vil si at det ikke er noen som helst mulighet for å forhåndsbetale merverdiavgiften og dermed slippe ekspedisjonsgebyret Posten pålegger meg?

Varene vil bli tatt inn på postens tolllager i påvente av klarering. I de fleste tilfeller er tollbehandlingen inkludert i servicen mens man kun betaler et gebyr for utlegg av dagsoppgjøret posten må betale kontant på dine vegne for momsen du skylder tollvesenet, denne summen kan normalt ikke forskuddsbetales.

Dersom du tar kontakt med speditøren og har et sporingsnummer kan du helt sikkert avklare om det er mulig for deg å gjøre dette selv. Du må dog huske at varene må klareres innen ti dager etter ankomst (det kan ta opptil en uke å få registerert seg hos tollvesenets TVINN-sider).

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Bare for å være sikker på at jeg har forstått riktig:
    Hvis jeg gjennom tollvesenets TVINN-sider betaler merverdiavgiften på varen jeg bestiller fra Play.com, kontakter Posten og informerer om dette, vil det bety at jeg vil kunne få varen kostnadsfritt fra Posten sin side?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må informere speditøren om at du ønsker å stå for fortollingen selv, på forhånd. Når varene ankommer landet og speditøren gir varen et nytt godsnummer kan du fortolle varen opp mott dette godsnummeret og fakturaen du mottar fra selger.

For å få varen frigitt fra tollageret må du prensentere speditøren med din fortolling slik at de kan avslutte godsnummeret i sitt system.

Hvorvidt varen kan utleveres kostnadsfritt kan jeg ikke uttale meg om, men ekspedisjonsgebyret og gebyret for utlegg av dagsoppgjør/mva skal ikke tilkomme dersom du utfører jobben selv.

Jeg vil anta at postens kundeservice kan gi deg et bedre svar på akkurat det. Du må gjerne ta rede på det og dele det med oss andre slik at flere kan benytte seg av denne muligheten

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for all hjelp, Gwandarion! Dette kommer med til stor nytte! Jeg kommer til å kontakte Posten og forhøre meg nærmere om dette. Forhåpentligvis vil det fungerere å spare penger med tanke på ekspedisjonsgebyrer og lignende.

Jeg vil rapportere tilbake om fremgang og utfall!

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomas87
    Takker for all hjelp, Gwandarion! Dette kommer med til stor nytte! Jeg kommer til å kontakte Posten og forhøre meg nærmere om dette. Forhåpentligvis vil det fungerere å spare penger med tanke på ekspedisjonsgebyrer og lignende.

Jeg vil rapportere tilbake om fremgang og utfall!
    Å nei. Er nok ingenting som er gratis. Alle skal ha en del av kaka når du "snikhandler" utenlands..

Priser er inklusive merverdiavgift

Kr 207,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg.
    Kr 103,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*.
    Kr 103,- Forenklet tollbehandling per oppdrag.
    Kr 430,- Tollrefusjon (per søknad).

* Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: Ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

Er det ikke moro å betale for ingenting :-(

Så mye for fri flyt av varer, kapital og arbeidskraft..

Fortolling Privat - Produkter og tjenester - posten.no

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med brukte gjenstander,og hva med "aldersgrense"? Mener jeg har lest at det skal være tollfritt om gjenstanden er over en viss alder....
    Mvh Rune

Newcomer Zathrax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med forsterkere? Tenker og bestille en forsterker fra statene, og har reknet rundt 5200,- mva. med et par hundre kroner i sikkerhets margin, rekner med du må betale +25% uansett?
    Du nevner "De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie"
    Er tollen di 25%ene? eller er det det lille gebyret, over mitt hode dette ops:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du betaler kun 25% i moms, det er ingen toll (som er en særavgift til staten) på slike varer.

I tillegg må du betale speditøren som fortoller varene et gebyr for at han utfører fortollingen og utlegg av kostnadene for deg.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hold dere borte fra DHL ved småkjøp !

Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion

I tillegg må du betale speditøren som fortoller varene et gebyr for at han utfører fortollingen og utlegg av kostnadene for deg.
    Må bare poste litt i frustrasjon....

Bestillte meg en Klipsch Synergy C-3 senter på ebay for litt siden. Reinet meg frem til moms på ca 400. Og selvfølgelig fortolligsgebyr eller hva det heter på ca 100,-lappen.

Overraskelsen var da stor når jeg får fakturaen fra DHL med et "importfortollingsgebyr" på noe over 400,- i tillegg.

DHL tar altså 400 + for å fortolle en vare til ca 1800. Neida, langt fra jordens undergang, men prosentvis på varen så blir dette latterlig. 25% moms & 25% til DHL for jobben.... Da har iallefall jeg lært noe til neste gang....

ALDRI mer DHL ! :evil:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •