Brukerguide: Vi lager nettkabler - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 96
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser fint ut det der ja, har fryktelig lyst å lage sånn selv, men har ikke så mye penger, så en furutech kabel blir litt høyt.. Derfor lurer jeg på om noen vet om billigere kabler, bør helst se fine ut også, sånn ca som disse. Må være nok ledere også da.. Går elektro men har enda ikek somla meg til å finne ut hvor jeg får tak i skikkelige kabler..

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penrin
    Ser fint ut det der ja, har fryktelig lyst å lage sånn selv, men har ikke så mye penger, så en furutech kabel blir litt høyt.. Derfor lurer jeg på om noen vet om billigere kabler, bør helst se fine ut også, sånn ca som disse. Må være nok ledere også da.. Går elektro men har enda ikek somla meg til å finne ut hvor jeg får tak i skikkelige kabler..

Selv så har jeg akkurat laget disse :
    Brukerguide: Vi lager nettkabler-img_1520-jpg
    Brukerguide: Vi lager nettkabler-img_1519-jpg

Kablen som er brukt er Supra Lorad kabel 2.5mm2. 2.5mm2 koster 92.- pr. meter, 1.5mm2 koster 64.- pr. meter hos www.dynabel.no. Støpslene som er brukt på den ene kablen (den kjedligste) er Supra´s egene plugger, den med de røde støpslene har jeg kjøpt fra ebay til rett over 200.- ink frakt. Har sett de samme støpslene på 800$+ kabler. Disse selges bla. her : Hi-End 24k Gold-Plated EUR Power and IEC Connector Set - eBay (item 280197570043 end time Feb-07-08 10:30:00 PST).

Jeg har ikke gjort noe med finishen på disse nå, men skal trekke strømpe på de etterhvert...

Alt i alt bør du kunne få laget en 1m kabel for 300.-

PS. Dette var bare noen bilder jeg hadde liggenes, jeg kan sikkert få tatt noen bedre bilder om du ønsker det. Oppbyggingen av de røde støpslene der er meget overbevisende.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett litt på de Ebay-kontaktene, G|zo, er de like romslige og enkle å montere som Supra-pluggene? Har nemlig noen kontakter fra Clas, og de er litt for trange til slike grove kabler.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Jeg har sett litt på de Ebay-kontaktene, G|zo, er de like romslige og enkle å montere som Supra-pluggene? Har nemlig noen kontakter fra Clas, og de er litt for trange til slike grove kabler.
    Jeg syns de var langt enklere en supra pluggene, langt høyere kvalitetsfølelse også..

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro med byggetråder.. DIY smaker ekstra godt når resultatet blir så bra som det der..

Men jeg stusser på en ting, som forsåvidt er blitt bemerket tidligere her.. at skjermen er festet i apparapluggen. Skjermen har som misjon å fange opp støy og sende den bort og vekk fra anlegget, korteste vei mulig. Derfor virker det litt feil å "lede" støyen inn i apparatet?... Har bygd mine kabler på den måten at skjermen er i vegg-kontakten, og dermed leder støy bort/vekk...

Det er linket mot en DIY side, ved navn DIY POWER CORD.. hvor det vises følgende bilde: (bildet blir ikke helt korrekt i forhold til furutech kabelen, men her en skjem kun tilknyttet vegg-støpselet.

mvh Kai

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Morro med byggetråder.. DIY smaker ekstra godt når resultatet blir så bra som det der..

Men jeg stusser på en ting, som forsåvidt er blitt bemerket tidligere her.. at skjermen er festet i apparapluggen. Skjermen har som misjon å fange opp støy og sende den bort og vekk fra anlegget, korteste vei mulig. Derfor virker det litt feil å "lede" støyen inn i apparatet?... Har bygd mine kabler på den måten at skjermen er i vegg-kontakten, og dermed leder støy bort/vekk...

Det er linket mot en DIY side, ved navn DIY POWER CORD.. hvor det vises følgende bilde: (bildet blir ikke helt korrekt i forhold til furutech kabelen, men her en skjem kun tilknyttet vegg-støpselet.

mvh Kai
    Er helt enig med deg her, det må no vere dette som er riktig. Å få fekk støyen som kommert fra veggen, og ikkje lede den inn i apparatet.
    Men men, kva veit vell eg??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm kom til å tenke på ein ting her. Nå som eg snart skal lage meg nye kabler.. Kabel kontakten på rotelane mine (1091) har ikkje jord, kun to pinnar. Og ein aen ting er at vegg støpselet heller ikkje har eit jording punkt.
    Hvordan går eg frem nå for å få eit fullverdigt jordings punkt?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balarsen
    hmmm kom til å tenke på ein ting her. Nå som eg snart skal lage meg nye kabler.. Kabel kontakten på rotelane mine (1091) har ikkje jord, kun to pinnar. Og ein aen ting er at vegg støpselet heller ikkje har eit jording punkt.
    Hvordan går eg frem nå for å få eit fullverdigt jordings punkt?
    Vist du hadde hatt jorda kontakter på veggen så hadde det iallefall blitt slik som her, då bruker en ikkje jorda kabler siden apparatet ikkje har jorda kontakt. Men en kobler skjermen til jord i kontakten som går i veggen.

Men siden du ikkje har jorda kontakter, så får du vell ikkje tak i skjerma nettkabler som fungerer. Siden skjermen i kabelen skal vere i kontakt med jord for å få noe hennsikt.. Men det kan jo hende at en kan koble skjerm til minus, slik som ein kan gjere når en lager xlr - rca kabler;
    På bildet under så ser du at "2" går på "tipen" i rca kontakten, denne er iallefall +, medan "1" og "3" går på jorden/minus.

Kan hende det går ann å lage nettkabler etter dette prinsippet(?), bare at en gjør det litt mer slik som på det øverste bildet, at en tar å kobler "ground" sammen med "nautral", men dette er eg ikkje sikker på. så ville ha forhørt meg litt rundtom.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Supras Lorad-kabel er jo skjermen koblet til jord gjennom semikonduktiv isolering på jord-lederen, mao er skjermen automatisk koblet til både jordlederen både i apparat- og vegg-enden.
    Supra burde jo vite hva de driver med?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av motorpsycho
    Vist du hadde hatt jorda kontakter på veggen så hadde det iallefall blitt slik som her, då bruker en ikkje jorda kabler siden apparatet ikkje har jorda kontakt. Men en kobler skjermen til jord i kontakten som går i veggen.

Men siden du ikkje har jorda kontakter, så får du vell ikkje tak i skjerma nettkabler som fungerer. Siden skjermen i kabelen skal vere i kontakt med jord for å få noe hennsikt.. Men det kan jo hende at en kan koble skjerm til minus, slik som ein kan gjere når en lager xlr - rca kabler;
    På bildet under så ser du at "2" går på "tipen" i rca kontakten, denne er iallefall +, medan "1" og "3" går på jorden/minus.

Kan hende det går ann å lage nettkabler etter dette prinsippet(?), bare at en gjør det litt mer slik som på det øverste bildet, at en tar å kobler "ground" sammen med "nautral", men dette er eg ikkje sikker på. så ville ha forhørt meg litt rundtom.

Takk for det forslaget der. Det må eg ta opp med elektro kompisane mine.
    Hvilke farger pleier nøytral og ha når det kommer til hus innstalasjon?
    Ligger det forslag ute her til DIY av RCA kabler?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nautral er vell stort sett svart, medan "hot", altså + er rød. Tror det er sånn det fungerer. Og berre så det er sakt så er då jord, gul og grønn...
    Vist du har lyst å lage signalkabler så se denne videoen her; Making High Quality A/V Cables — Systm Episode #3 — Revision3 den hjalp meg stort...
    Her viser de enkelt og greit korleis ein lager signalkabler av god kvalitet heime...
    Du kan også se http://avforum.no/forum/hvilket-utst...post-24-a.html
    det er mine DIY kabler som eg er veldig fornøyd med.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skoleeksempel på en fin DIY tråd!

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ølflex og clas.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    N lederen har alltid blå farge. Men det skal sies at N leder er bare noe som er brukt i 400V. Der henter man ut 230V mellom en fas og N leder.

N leder og jord skal aldri kobles sammen.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klyngmo
    N lederen har alltid blå farge. Men det skal sies at N leder er bare noe som er brukt i 400V. Der henter man ut 230V mellom en fas og N leder.

N leder og jord skal aldri kobles sammen.

I et 400V anlegg er det jo det samme punktet 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Conv-FleX ™

Hei
    Jeg har ett forslag til dere kabelbyggere, dere må prøve denne kabelen.Denne har både kobberskjerm og spesialfolie .Markedets beste skjerm oppfyler de strengeste kravene når det gjelder skjermet kabel. Har bestilt
    10m og det skal prøves, kommer med tilbakemeldinger om 10-15 dager.
    Kabelen er bestillingsvare hos de fleste grossistene og kan ta ca 1 uke å bestille og det må bestilles via et firma.

http://eliselektro.no/PDF/Produkter/Kabel/conv-flex.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi lager nettkabler

Fin fin tråd. Skal bygge meg noen power kabler selv som nevnt tidligere i denne tråden. Er det noen som vet betegnelsen på krympestrømpen og pyntestrømpen som blir brukt. Har søkt litt på CableOrganizier men der er det et hav av forskjellige strømper. Skal kjøpe kabler og kontakter fra Furuteck.

jk

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte den sammen kabelen bestilt gjennom Solar i Stavanger.
    Bestilte kabelen før kl5 og hadde 10M kabel dagen etter i 10 tia fra Oslo .
    Stor suksess blei det for meg ettersom brumminga i HT forsvant.
    Slik at dei kablane der er å anbefale.

Sitat Opprinnelig postet av BMW-M5
    Hei
    Jeg har ett forslag til dere kabelbyggere, dere må prøve denne kabelen.Denne har både kobberskjerm og spesialfolie .Markedets beste skjerm oppfyler de strengeste kravene når det gjelder skjermet kabel. Har bestilt
    10m og det skal prøves, kommer med tilbakemeldinger om 10-15 dager.
    Kabelen er bestillingsvare hos de fleste grossistene og kan ta ca 1 uke å bestille og det må bestilles via et firma.

http://eliselektro.no/PDF/Produkter/Kabel/conv-flex.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Di finner kansje noge kjekt her også Microplex Norge AS

Sitat Opprinnelig postet av Bromkamerat
    Fin fin tråd. Skal bygge meg noen power kabler selv som nevnt tidligere i denne tråden. Er det noen som vet betegnelsen på krympestrømpen og pyntestrømpen som blir brukt. Har søkt litt på CableOrganizier men der er det et hav av forskjellige strømper. Skal kjøpe kabler og kontakter fra Furuteck.

jk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte den sammen kabelen bestilt gjennom Solar i Stavanger.
    Bestilte kabelen før kl5 og hadde 10M kabel dagen etter i 10 tia fra Oslo .
    Stor suksess blei det for meg ettersom brumminga i HT forsvant.
    Slik at dei kablane der er å anbefale.
    Bestilte du Convflex kabel fra Solar

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •