Brukerguide: Vi lager nettkabler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 96
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jo mer støy du hører i høyttaleren - jo mer potensiell støy er et rundt lederen. Enkelt og greit.

Og; du verden så mye mindre de forholdsvis rimelige IsoTek-kablene mine støyer!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, en enkel filosofi og virkemåte, det der! Som helt sikkert vil fungere etter hensikten.
    Nå har jeg for moro skyld, og i fravær av egnede instrumenter, lekt meg litt med høyttalerne som "måleverktøy", og må si meg meget godt fornøyd med resultatet!
    Bortsett fra ett tilfelle, som jeg skal komme tilbake til..
    Jeg begynte med å sette volumet på receiveren (Onkyo 875) til +10dB, altså bortimot max, med høyttalerinnstilling "All Stereo" på fjernkontrollen.
    Etter å ha lyttet til alle 7 høyttalerne (+2stk suber), kunne jeg ane noe 50Hz brum i frontene, og noe "typisk transistorsus" i resten av høyttalerne, uten at dette på noen måte fremstod som plagsomt høyt, volumnivået tatt i betraktning.
    Koblet derettet til alle signalkilder i tur og orden; 2xDVD (PS3 / Toshiba XE-1), CD-spiller og PC.
    50Hz brum i frontene stammer fra min Xindak 6950 som driver disse, det visste jeg for så vidt fra før, fra tidligere undersøkelser.
    (Støyen er "internt produsert"; den er tilstede selv om ingen signal er tilført forsterkeren).
    Ingen av signalkildene endret noe på støyforholdet ved inn og utkobling, bortsett fra signalet fra PC´ns lydkort. (SB Audigy2). Her fremkom en tydelig susing i høyttalerne, som var direkte sjenerende.Ved å dra ned volumet på lydkortet, som stod til max, forsvant imidlertid susingen. Dermed vil jeg langt på vei tro at støyen er "innebygget" i kortet.
    --
    Det jeg vil frem til med denne lille "testen", er at tiltross for enkelte lange paralelle kabelføringer (som beskrevet i et tidligere innlegg), så kan man tydeligvis ha flaks?
    Jeg er i alle fall ikke plaget med noe støy av betydning, og har dermed ingen problemer med de billige standardkablene jeg benytter.
    Uten dermed å bestride muligheten for at det finnes en form for støy som ikke lar seg avsløre via min nær sagt banale test.
    Men den gir kanskje en liten pekepinn om at det ikke bestandig er så forferdelig viktig med superkabler hist og pist?
    Med fare for å få "resten av forumet" på nakken nå, tør jeg allikevel hevde det. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen spessiel grunn til at skjermen er jordet i apparat enden? jeg valgte å jorde den i stikk enden..
    Om jord lederen er gul eller grønn kan da ikke spille så stor rolle der, av det jeg vet gir ikke fargen på isulasjonen på nettkabler noen magiske evner slik det gjør med høyttalerkabler.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    noen spessiel grunn til at skjermen er jordet i apparat enden? jeg valgte å jorde den i stikk enden..
    Om jord lederen er gul eller grønn kan da ikke spille så stor rolle der, av det jeg vet gir ikke fargen på isulasjonen på nettkabler noen magiske evner slik det gjør med høyttalerkabler.
    At den er skjermet i apparatenden har sammenheng med at man da får en forlengelse av den "skjermen" som chassiet i forsterkeren representerer. Og som jeg for min del, tror er en riktig løsning.
    -
    Jeg tillegger heller ikke fargen på kablene magiske evner, spørsmålet var prinsipielt relatert. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    At den er skjermet i apparatenden har sammenheng med at man da får en forlengelse av den "skjermen" som chassiet i forsterkeren representerer. Og som jeg for min del, tror er en riktig løsning.
    -
    Jeg tillegger heller ikke fargen på kablene magiske evner, spørsmålet var prinsipielt relatert. ;-)
    okai ja har hørt den forklaringen før hvilken enda man jorder skjermen i har vel noe med hva man vil skjerme mot ? men det vanligste er vel å skjerme i stikk ende..

Angående farge så er selvsagt hvit det beste (bruker jo selvsagt hvit bomull selv) lyden blir mye renere og friskere, blir som å sammenligne med en urørt brud (som selvsagt også går i hvitt!! ) og det er ikke å hjemme bort at eiergleden også er mye større da.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide! DIY ruler!

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge Chris VenHaus, så er det best å lodde skjermen fast i den enden som går i veggen (vist eg forstår engelsk så er dette riktig) men dette kommer helt ann på om du skal bruke kablene på eit produkt som er jordet, eller ikkje. Se denne siden for gode framgangsmåter på DIY nettkabler til forskjellige type komponenter; DIY Power Cord

Har sjølv tenkt å bestille her ifra, og bygge heilt i frå bunnen av. Produktene denne fyren bruker får du kjøpt hos VH Audio - Audio cables, parts, and tweaks for audiophiles som er betydlig billigere (vist ein handler mye) en pm audio. Til dømes koster rodium FI-35 kontaktene fra Furutech over 600 kr hos pm audio mens dei koster ca 400 hos vhaudio.com/

men uansett ein veldig fin tråd

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av motorpsycho
    Har sjølv tenkt å bestille her ifra, og bygge heilt i frå bunnen av. Produktene denne fyren bruker får du kjøpt hos VH Audio - Audio cables, parts, and tweaks for audiophiles som er betydlig billigere en pm audio. Til dømes koster rodium FI-35 kontaktene fra Furutech over 600 kr hos pm audio mens dei koster 400 hos vhaudio.com/
    men uansett ein veldig fin tråd
    Du skrev vitterlig "betydelig"...
    $80 er jo faktisk 440,- da... og så kommer frakt og moms i tillegg.

Hvor blir det DA av det "betydelige"...? ;-)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Du skrev vitterlig "betydelig"...
    $80 er jo faktisk 440,- da... og så kommer frakt og moms i tillegg.

Hvor blir det DA av det "betydelige"...? ;-)
    440 er ca 400 då!!!!!

Det er kanskje ikkje betydelig billigere, men det er billigere. Sjølvsakt ikkje vist du bare kjøper en kontakt og sender den fra USA til Norge, men vist du skal lage eit par nettkabler (en lager vell til alle komponentene når en først er i gang), så blir det billigere. Momsen kommer ikkje på så mye tror eg, men det lønner seg selfølgelig bare vist ein kjøper inn ein del.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide wotg Mon tro om det ikke er på tide å bytte ut lakrissnøret på baksiden av racket mitt med noe som er bedre skjermet, og ikke minst mer stilfullt.

Newcomer Infocus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Guide

Det er jo Furatech kontakter på strømkablene som hificenterkjeden har..

Det er jo litt penger og spare.

og tøft med att kablelen har "laga" sjøl

IsoTek Elite Power Cord | Strømkabler | Kabler | Hi-Fi Center Kjeden

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Flott guide wotg Mon tro om det ikke er på tide å bytte ut lakrissnøret på baksiden av racket mitt med noe som er bedre skjermet, og ikke minst mer stilfullt.
    Visse ting er vel kanskje best å la forbli usagt, Marantz.... LAKRIS-SNØRE...??? :!:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visse ting er vel kanskje best å la forbli usagt, Marantz.... LAKRIS-SNØRE...??? :!:
    Ja, det er nesten litt pinlig...ops: Jeg anser meg selv forøvrig som kabelskeptiker, men etter å ha testet en skjermet strømkabel mot det som følger med cd-spiller og forsterker er det i mine ører ingen tvil om at det hjelper. Tror jeg skal ta en liten handletur snart.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meen, det ser jo vitterlig ut til å virke, allikevel? I alle fall lydmessig?
    Ellers er jeg nok rimelig sikker på at Frode for lengst hadde skiftet "snøret" sitt til noe bedre.
    Estetisk sett finnes det jo langt penere løsninger, lik de som eksponeres i denne guiden.
    Så da koker vel det hele ned til nettopp det? Flott og pent, Ja!! Men nødvendig? Hmmm.
    Ehh, her må jeg visst korrigere meg sjøl litt, ettersom jeg ikke rakk å lese svaret til Marantz.
    Bøyer meg i støvet. Så er det vel noe i den skjermingen allikevel? ops:
    Hvordan opplevde du forbedringen, Marantz?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hvordan opplevde du forbedringen, Marantz?
    Jeg synes lydbildet ble litt roligere i positiv forstand. Litt vanskelig å forklare, men det var på en måte som en del støy jeg ikke visste var der, bare forsvant. Dette høres kanskje litt tåpelig ut, men så snart jeg har fått ordnet meg noe bedre er du hjertelig velkommen hit for å gjøre deg opp din egen mening. For ordens skyld var den en supra lo-rad jeg prøvde.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes slett ikke at det høres tåpelig ut, det du sier?
    Men at det kanskje kan være vanskelig å forklare, kan jeg godt forstå.
    Det jeg (dessverre) har større problemer med å skjønne, er hvordan et slikt bytte av en 220v tilførselskabel kan gjøre noesomhelst med lyden? I alle fall medmindre man fra før av har problemer med nettstøy / brum, som dermed elimineres ved bytte til en skjermet kabel?
    --
    Høyst sannsynlig har jeg forlengst blitt stemplet som en "erkekverulant" og det som kanskje verre er, i slike diskusjoner og meningsutvekslinger, ettersom jeg til stadighet tillater meg å stille spørsmål omkring allment vedtatte og godkjente forbedringer(?) hva eksempelvis skjermede nettkabler angår.
    Nå skal jeg ikke dermed påstå at jeg har så fordømt god greie på elektronikk og elektrisitet i allmenhet, men litt har jeg jo puslet med oppigjennom årene. Men mye lærdom har antakelig gått meg hus forbi, tiltross? Antakelig.
    Likefullt har jeg vondt for å forstå at en ledningsstump på en meters lengde mellom stikket i veggen og angjeldende komponent, kan gjøre underverker med lyden?
    Nå må jeg avslutningsvis få lov til å understreke at jeg absolutt ikke mener å trekke dine erfaringer i tvil, mine vurderinger og uttalelser er lagt på et generelt grunnlag.
    Setter forøvrig stor pris på både svar og innbydelse!
    Kanskje tilogmed en gammel og skeptisk tulling som meg, vil la seg overbevise?
    Jeg håper virkelig det, for da har jeg jo lært noe nytt!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av motorpsycho
    Momsen kommer ikkje på så mye tror eg,
    Momsen kommer alltid på 25%, i dette tilfellet 110,-. Da er prisdifferansen kr 600,- vs 550,-.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Momsen kommer alltid på 25%, i dette tilfellet 110,-. Da er prisdifferansen kr 600,- vs 550,-.

oki, det er jo litt. En sparer altså ikkje så mye vist ein kjøper lite, men vist ein handler inn kontakter til alle komponenter så vill en jo då spare litt. Eg har tenkt å kjøpe inn nok til 6-8 kabler, spørs kva som kommer inn av komponenter i tiden framover. Men vill no tro eg vill spare på det.. spørs jo sjølvsakt kva frakt koster då....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har tenkt til å kjøpe en del kontakter, vil jeg tro du kan prute litt her hjemme også... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. tenkte eg og ville hiva meg på detta her. Akkorat vore å henta meg ein go del meter med denne kabelen Solar Cable i 3x2.5.
    Er dette eit godt utgangs punkt for ein strømkabel?

Fekk uansett full support fra alle elektro guruane her på jobb.
    Grunnen er at eg e plagde med sussing i HT dersom signal og strøm kablane er for nærme kvarandre, så billigast muligt så handle eg kabler og utstyret gjennom firmaet.
    Men kor her i norge får me WAF godkjente stikkontakter som ikkje koster ein arm?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •