Brukerguide: Vi lager nettkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 96
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det her du har handlet wotg?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Furutech produktene kjøpes hos Pm Audio eller hvis du bor i Oslo, hos Norsk Audio Teknikk
    Kabelen jeg bruker heter FP-314AG. Kontaktene er de rimeligste fra Furutech og heter FI-11cu og FI-E11cu
    Strømpe og krympeplast kan mån få kjøpt hos f.eks ELFA men ønsker man mere spennende farger er cableorganizer stedet å gå.
    Grunnen til at jeg bruker rød leder som jord er fordi den røde lederen er forsølvet, men hvit og grønn er bart kobber. Jeg kan jo ta feil, men det virker ihvertfall som det er slik Furtech har ment at man skal gjøre.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var jo en grei forklaring mtp jordforbindelsesvalget! :-D
    Hadde sikkert vurdert det på samme måten, men den lille detaljen kom jo ikke umiddelbart frem, innledningsvis. ;-)

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit. Ooops leste litt for dårlig. Bra guide!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For våre Svenske medlemmer eller dere som bor nær grensen så kan jeg jo kanskje nevne Svalander Audio AB også

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Genialt!

Det var en godt opplagt guide, med step by step bilder og alt!

Flott!!

A.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler og kontakter fra Japanske OYAIDE er også av veldig bra kvalitet, men www.duet.no som tar inn til Norge er litt dyre og sist jeg kontaktet de så hadde de ikke nettkabelen EE/F-S 2.6 i sortimanget sitt, bare den tre ganger dyrere Tunami kabelen.
    Amerikanske WATTGATE har også gode kontakter, disse kan skaffes på ebay og via. www.thecableco.com

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide, wotg!

Det viktigste med en strømkabel er selvsagt at den ikke intefererer med signalkablene. Hvor godt isolert er den kabelen du refererer til? Eller har du også tips til andre alternativer av godt skjermede kabler?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Flott guide, wotg!

Det viktigste med en strømkabel er selvsagt at den ikke intefererer med signalkablene. Hvor godt isolert er den kabelen du refererer til? Eller har du også tips til andre alternativer av godt skjermede kabler?
    Når det gjelder utstråling av elektromagnetisk stråling er tvinnede (revolverende) ledere det som utstråler minst.

Skaff det rk eller enledere - tvinn de, tre på en metallisk skjerm av en eller annen type - krympestrømpe og/eller tekstilstrømpe og du er i mål!

Jeg har gjenom et prosjekt målt elektromagnetisk utstråling på mange typer kable/ledninger i et jobbprosjekt - uskjermede tvinnede enledere var overlegent best - til og med sammelignet med skjermede vanlige kabler.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene fra Furutech er godt skjermet. Jeg kan ha nettkablene helt intill signal eller antennekabel uten å få noen form for brum/interferens.
    Som Spock sier så tror jeg egentlig ikke det skal så mye til for å lage en godt skjermet nettkabel. Jeg bruker Ölflex kabel fra Elfa til projector og tv, lagd på samme måte som Furutech kablene i guiden. Fungerer helt umerket de også.
    nettfilteret, subwooferen og forsterkeren min trekker mye strøm, derfor valgte jeg å bruke Furutech kablene med sitt noe større tverrsnitt, sånn bare for å være sikker.
    Jeg har prøvd noen kabelbytter frem og tilbake for å se, eller rettere sagt høre om det var forskjell, men jeg kunne ikke oppfatte noen markante forskjeller.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres jo bra ut!

Jeg har investert i noen få kabler av skjermet type, men opplever ellers ingen resultater av interferens i mitt anlegg. Støymåleren jeg har avdekker imidlertid uten tvil at vanlige strømkabler støyer noe så inn i hampen.

Tror nok derfor at et prosjekt videre må bli å oppgradere de resterende kablene også! :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen mellom skjerm og ferritkjerner påmontert kabelen?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støymåleren jeg har avdekker imidlertid uten tvil at vanlige strømkabler støyer noe så inn i hampen.
    Interessant!
    Hva slags utstyr er det snakk om her? Et oscilloskop? Kunne vært artig å høre litt mer om dette.
    @wotg, som sier: Jeg har prøvd noen kabelbytter frem og tilbake for å se, eller rettere sagt høre om det var forskjell, men jeg kunne ikke oppfatte noen markante forskjeller.
    Er det da snakk om forskjellige typer skjermet kabel, eller sammenliknet du skjermet / uskjermet kabel her?
    --
    Antakelig har jeg flaks, eller så er jeg ikke i stand til å høre de problemene som måtte oppstå ved bruk av uskjermede nettkabler, uten dermed å si at problemet ikke eksisterer!
    Skulle derfor gjerne fått litt mer innsikt i disse tingene, ettersom det jo kan være muligheter for at jeg har et (støy)problem, selv om jeg ikke kan høre noe til det.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva er forskjellen mellom skjerm og ferritkjerner påmontert kabelen?
    Skjerm plukker opp støy og sender til jord, feritt tar vekk høyfrekvent støy, det blir vel et lavpassfilter av det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Interessant!
    Hva slags utstyr er det snakk om her? Et oscilloskop? Kunne vært artig å høre litt mer om dette.
    @wotg, som sier: Jeg har prøvd noen kabelbytter frem og tilbake for å se, eller rettere sagt høre om det var forskjell, men jeg kunne ikke oppfatte noen markante forskjeller.
    Er det da snakk om forskjellige typer skjermet kabel, eller sammenliknet du skjermet / uskjermet kabel her?
    --
    Antakelig har jeg flaks, eller så er jeg ikke i stand til å høre de problemene som måtte oppstå ved bruk av uskjermede nettkabler, uten dermed å si at problemet ikke eksisterer!
    Skulle derfor gjerne fått litt mer innsikt i disse tingene, ettersom det jo kan være muligheter for at jeg har et (støy)problem, selv om jeg ikke kan høre noe til det.
    Elektromagnetisk lavfrekvent støy avtar med avstand, samtidig øker støyen etter hvor mye strøm som går i lederen.

Mener å huske at enleder varmekabel er noe av det verste støykildene i et vanlig bolighus.

Ha så stor avstand som mulig mellom signalkabler og strømkabler - spesielt hvis de ligger parallellt. Viktigst er det vel å sørge for dette med de mest strømslukende komponente man har - effektforsterkere og suber?

Selv har jeg aldri hatt problemer med støy på noen av anleggene jeg har hatt.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Elektromagnetisk lavfrekvent støy avtar med avstand, samtidig øker støyen etter hvor mye strøm som går i lederen.

Mener å huske at enleder varmekabel er noe av det verste støykildene i et vanlig bolighus.

Ha så stor avstand som mulig mellom signalkabler og strømkabler - spesielt hvis de ligger parallellt. Viktigst er det vel å sørge for dette med de mest strømslukende komponente man har - effektforsterkere og suber?

Selv har jeg aldri hatt problemer med støy på noen av anleggene jeg har hatt.
    Joda, jeg kjenner jo godt til både begreper og prinsipper du nevner. Og har som deg, aldri hatt støyproblemer i en slik sammenheng.
    Og kan samtidig tilføye at jeg har en rekke kabler liggende paralellt i en 4-5m lang kanal, uten å oppleve problemer. Pussig nok?
    I mitt tilfelle er det snakk om 2x2,5kvm PR(220v), 1xHDMI, 2xrca (lyd fra PC), 1xcomponent og 2x4kvmm høyttalerkabler.
    Det jeg imidlertid var (mest) nyskjerrig på, var støymåleren til RoKo. Skulle vært interessant å få greie på hva slags utstyr det er snakk om her?
    Er det noe som "menigmann" kunne erhverve og benytte seg av, så hadde det jo vært greit å få vite noe mer om dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg kjenner jo godt til både begreper og prinsipper du nevner. Og har som deg, aldri hatt støyproblemer i en slik sammenheng.
    Og kan samtidig tilføye at jeg har en rekke kabler liggende paralellt i en 4-5m lang kanal, uten å oppleve problemer. Pussig nok?
    I mitt tilfelle er det snakk om 2x2,5kvm PR(220v), 1xHDMI, 2xrca (lyd fra PC), 1xcomponent og 2x4kvmm høyttalerkabler.
    Det jeg imidlertid var (mest) nyskjerrig på, var støymåleren til RoKo. Skulle vært interessant å få greie på hva slags utstyr det er snakk om her?
    Er det noe som "menigmann" kunne erhverve og benytte seg av, så hadde det jo vært greit å få vite noe mer om dette.
    Ja det er kommet en god del målerutstyr for både høy og lavfrekvent elektromagnetisk støy i det siste - til ikke alt for mye penger. Tidligere koster dette mye penger.

Det er vel fokuset på de eventuelle skadevirkningene som har gjort dette.

Søk litt rundt på elektromagnetisk støy/skadevirkninger så burde du vel kunne finne litt av hvert.

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra tråd!! Har tenkt på å lage nettkabler sjølv, og då passte jo denne tråden supert!!!
    Men kva kontakter brukte du? FI35 og FI 25??? Og kor kjøpte du desse?? Kvar fekk du takk i den "trekke" slangen, og krympesokkene???

Drit, eg fant infoen lenger oppe i tråden

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først bestilte jeg et par stykker fra Supra. Denne bestillingen kom det imidlertid aldri noe ut av... :-?

Etter hvert snublet jeg over en måler som elektrikere benytter. Den har betegnelsen: 200EP Inductive Amplifier (Progressive Electronics by Tempo).
    U.S. PAT. NO. D297,715 / 5,457,441 / 5,909,113

Håper dette kan hjelpe deg på et vis.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først bestilte jeg et par stykker fra Supra. Denne bestillingen kom det imidlertid aldri noe ut av... :-?

Etter hvert snublet jeg over en måler som elektrikere benytter. Den har betegnelsen: 200EP Inductive Amplifier (Progressive Electronics by Tempo).
    U.S. PAT. NO. D297,715 / 5,457,441 / 5,909,113

Håper dette kan hjelpe deg på et vis.
    Glimrende, takk!
    Ikke var den så overvettes dyr heller? Men hadde vel innbilt meg at det kanskje var snakk om en eller annen form for visuell fremstilling av støyen. Slik jeg oppfatter det, er det jo her snakk om en akustisk deteksjon, iom høyttaleren i enden av instrumentet.
    Men det kan kanskje være like bra? :???:

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •