Miniguide: DIY-sirkeljigg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Miniguide: DIY-sirkeljigg

    OBS! V. 0.9 Beta. Sist oppdatert 16.02.2008. Endringer i blått.

    Før du begynner. Sjekk at du har følgende:



    - Pleksiglass 20x30x2 eller akrylplate på 3 mm
    - Linjal
    - Skyvelære
    - 5 mm treskrue (eller skrue tilpasset hull forboret i ditt emne)
    - 5 mm unbracoskrue med islagsmutter (eller skrue tilpasset hull forboret i ditt emne)
    - Skrujern (til å løsne plate under fresen)
    - Forsenker
    - 5 mm bor
    - Tynn tusj
    - Fres (duh)
    - Elektrisk drill

    Det kan være kjekt å kjøpe inn flere plater for å lage jiggen. De sprekker fort og det er fort gjort å måle og eller bore feil. NB! Kontakten til må for all del ikke stå i når du holder på med dette (bortsett fra i pkt. 5).


    1. Start med å skru løs plastplaten under fresen. De fleste fresen jeg har vært borte i har en slik. Skruehullene i fresen skal brukes til å feste sirkeljiggen du nå skal lage.



    2. Ta frem en av pleksiglassplatene og strek opp midten med en tusj. Ikke ta av folien enda.



    3. Legg pleksiglassplaten på undersiden av fresen. Sjekk at det ligge midt på. Sett prikker med tusjen over hullene. Bor bare et "hakk" på tusjmerkene mens den ligger på fresen. Det er veldig viktig at hullene blir nøyaktig i avstand som på undersiden av fresen. Et annen alternativ er å bruke den medfølgende platen du akkurat har skrudd av som mal.





    4. NB! Pleksiglass sprekker hvis du presser på for hardt når du borrer. Bruk godt tid og en nytt skarpt borr og forsenker. NB! Ta til side pleksiglasset og bor opp alle hullene. Bruk en forsenker til å borre opp hullene slik at skruene ikke stikker opp over pleksiglassplaten. Ta av folien på begge sider og monter platen på fresen. Kontroller at ingen av skruene stikker ut.



    5. Sett i den fresen du har tenkt til å bruke når du skal frese opp hullene. NB! Det er lurt å bruke en forholdvis tykk fres. Den bør i det minste være tykkere enn den enden du fester i fresen. Ellers vil du får problemer hvis du skal igjennom en plate som er tykkere enn den "aktive" enden på fresen.NB! Sett fresen på en plate som det ikke er så nøye med og fres forsiktig hull i pleksiglasset. Hvis det fester seg smeltet pleksiglass på platen er det lett å fjerne med en liten sparkelplate eller skrujern.



    6. Strek opp platen i midten fra begge sider. Disse linjene skal brukes til gjennomføringshull for å feste fresen til emnet du skal lage hull i.



    7. Mål radius (diameter / 2) på det du skal lage hull til med et skyvelære. Legg til 1 mm på beregnet radius og strekk opp. Bruk de tappene som er kortest (se fig). Plasser den ene tappen "lengst vekk" fra der det dannes et kryss med linjen du har laget i pleksiglasset. Dra skyvelæret litt frem og tilbake slik at det dannes et kryss med tusjen og ripen som lages av skyvelæret.



    8. Skru av pleksiglasset av fresen og bor hull til unbracoskruen. Møbelknott kan også brukes som senteringsverktøy (husk å ta mål med skyvelære). Ved bruk av en islangsmutter feil vei kan du nå feste fresen med sirkeljiggen i emnet du skal lage hull i. Bruk gjerne også skiver på over- og undersiden for å minimere risiko for at pleksiglasset skal sprekke. Ikke trekk for hardt til!



    9. Gjenta pkt. 8 for et nytt hull med ny diamter. Hvis nå fresens utforming ikke lar deg lage hull til unbracoskruen til ønsket diameter, frykt ikke. Mål ut på samme måte, lag hull og nedsenk for en treskrue med nedsenket hode.



    10. Merk hullene med f.eks tusj eller merkebånd. Hvis det blir mange hull i pleksiglasset kan det være kjekt å vite hvem som er hvem.



    Gratulerer du har nå laget en sirkeljigg! Husk at man ikke nødvendigvis "treffer spikeren på hodet" første gang. Denne sirkeljiggen skal på førstereis i løpe av neste uke håper jeg. Det ville være fint om noen av dere som er erfarne med bruk av slikt utstyr kommenterer guiden. Stemmer det jeg skriver? Kan det forklares bedre og eller enklere? Tips har kommet og jiggen er testet. Tipset fra Emtea (som er en dreven "freser") stemte meget bra. Bedre med 2 mm for stort hull enn 0,5 mm for trangt.


  2. #2
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Æsj, må jeg ha med spørreundersøkelse. Ble mye surr for meg her på slutten når jeg skulle "sende opp". Kan det fjernes?

    Hvis den er noe tess burde den kanskje ligget i DIY avdelingen også?

  3. #3
    Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    dette er nyttig for dem som lager rare hull med stikksaga

  4. #4
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Strålende tiltak Konrad.

    Jeg laget meg en av tynn kryssfiner på ca 5 min. Funker fint den også, men dersom avstandshullene kommer tett, er det fort at to blir til ett for å si det slik. En annen ting jeg har merket meg er at dersom man lager hullet som fresen skal gjennom for lite, så klarer ikke fresen å kaste bort så mye fresestøv. Da pakker det seg fort.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Strålende tiltak Konrad.

    Jeg laget meg en av tynn kryssfiner på ca 5 min. Funker fint den også, men dersom avstandshullene kommer tett, er det fort at to blir til ett for å si det slik. En annen ting jeg har merket meg er at dersom man lager hullet som fresen skal gjennom for lite, så klarer ikke fresen å kaste bort så mye fresestøv. Da pakker det seg fort.
    Takk takk! Tenkte at andre kunne ha glede av det jeg ahr surret med i dag. Har jo brukt litt tid på å finne ut av hvordan det bør gjøres. Ser det riktig ut?

    Det med å kvitte seg med støvet har jeg jo ikke tenk på. Det oppdager jeg sikkert fort når jeg tar den i bruk. Forslaget mitt blir da at man utvider hullet til nesten like stort som det er i originalplaten til fresen etter at man har laget ferdig styrehullene. Det kan jo være greit å ha flere plater slik at man ikke for alt for mange hull slik at platen går i stykker. Den jeg laget nå vil jeg antagelig bare bruke til Dayton 4" bassrefleksrør. Kommer til å lage ny når jeg skal ha hull til diskant (Seas 27TDFC) og mellomtone (Seas MCA15).

  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av StianLarsen
    dette er nyttig for dem som lager rare hull med stikksaga
    Jeg skal love deg at jeg har laget mange av de, nå er det slutt på det (?)

    Før man går til verks på selve emnet man skal bruke til høyttaleren / basskassa kan det jo være greit å teste på en restbit først.

  7. #7
    Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gjørde akkurat det samme :=)

    lagd hull for 6" , 8 " 12 " og 15 "
    Så blir ganske lett når man skal lage hull

  8. #8
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Syns det ser riktig ut ja. Jeg bare slengte sammen en på 5 min som sagt, og den er ikke like lekker som din da. Brukte omtrent samme fremgangsmåte. Tok av sålen på fresen og brukte den som mal. Brukte en flatbor slik at hullet ble litt større en den største fresen jeg hadde.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

  9. #9
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ble jo rene proff-verktøyet dette, Konrad!

  10. #10
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bra tiltak!

    Enig med Teddytusen at det nok er enklere å bruke plasten under fresen som mal i stedet for å merke mot bunnen av fresen etterpå, men begge deler funker...

    Edit: ville også laget fresehullet litt større.
    Edit2: om den virker forutsetter ikke bare at du har lest bruksanvisningen, men laget en og brukt den...

  11. #11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ble jo rene proff-verktøyet dette, Konrad!
    Det gjenstår jo å se. Den har jo ikke vært i bruk enda. Stor fare for at jeg må lage hullet større.

  12. #12
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min metode, er å bruke en plate som er 4mm tykk, da kan man bruke slike hylle-plugger, i stål, 5mm, istedet for bolt og mutter for å holde centerhullet.
    Gjør du dette, så trenger du ikke å ta av platen fra fresen for å flytte mellom de forskjellige radiene.

    Det er også viktig å få ut støvet, så det er nok ikke så dumt å ta ut så mye lexan som mulig rundt fresen.

    Men for all del! det er viktig å kontrollmåle den radien du skal bruke, for om du får for lite hull, så blir det trøblete å lage nytt, da du ikke har noe center igjen å bruke... lag heller hullet 1mm for stort, enn 0,5mm for lite!
    Å ha elementene/komponentet for hånda, å teste, er det beste, da det kan være ørsmå avvik som kan være avgjørende.

    Husk også på at når man freser siste biten, så løsner center platen, så da kan du få en liten "helligdag" så vær forsiktig mot slutten av et hull.

  13. #13
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Husk også på at når man freser siste biten, så løsner center platen, så da kan du få en liten "helligdag" så vær forsiktig mot slutten av et hull.
    Dette kan unngås med å feste en ekstra plate eller planke(r) under det kommende hullet. En må da feste både baffel og "hull-del" fra baksiden og passe på at fresen kun går gjennom den øvre delen. Da vil resten av "hullet" holde seg på plass når sirkelen er utført. Selvsagt må en passe på at skruene en bruker ikke går gjennom begge, men fremdeles er sterke nok til å holde alt på plass.

    Ulempen er hullene som kommer etter skruefestene, men disse holder seg på baksiden og kan sparkles nokså ukritisk.

  14. #14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for tips Emtea og Kokken! Jeg kommer til å oppdatere guiden til v 0.9 beta etterhvert tenker jeg. Ellers er jeg spent på om de som har stemt her har laget jiggen etter denne metoden.

  15. #15
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Testa jiggen i dag og den funket IKKE! Det ble hull, men de ble noe for trange. Testet på en liten bit finerplate først. Måtte som Emtea sier legge til en mm. Og da blei det bra, "fits like a gløveeee"

    Det var ingen problemer med å bli kvitt sponer p.g.a det lille hullet i midten. Det førte heller til mindre støving da sponet ble liggende i sporet. Freste hullet i to omganger da min fres er av "mikke mus" størrelse og med ditto freser. 25 mm MDF krever antagelig litt proff verktøy. Men jeg kom jo i mål.

    Jeg kommer til å oppdatere guiden en dag, når jeg har litt mere tid ledig. Endringer kommer da i blått.

  16. #16
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Guiden er nå oppdatert. Er det muligå få fjernet undersøkelsen?

  17. #17
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Sirkel jiggel...

    Idéen var nesten god.. Har en som funker mye bedre og er justerbar..
    Skal legge inn et bilde eller to.

    Mvh

  18. #18
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor ikke lage en liten guide?

  19. #19
    Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor små hull kan man lage med denne da? Har fres fra Biltema selv, og det følger med sirkeljigg til denne, men klarer ikke lage noe mindre enn 8" med den :-/ Vært flott med høl til 6.5"

  20. #20
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke noe problem å lage hull til 6,5" med denne metoden. Jeg lagde hull til 4" bassrefleksport i denne guiden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •