Eksterne disker med FAT32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eksterne disker med FAT32

For bortimot et halvt år siden kjøpte jeg en CD-spiller til bil, som støttet tilkopling av ekstern harddisk. "Knall!" tenkte jeg, idet jeg freste CD-samlingen over på en ekstern 2.5 disk jeg hadde liggende. Den gang ei. CD-spilleren ville IKKE vedkjenne seg disken. Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at spilleren ikke støttet NTFS, og at den måtte formateres i Fat32.
    Til min(på det tidspunktet) store overraskelse var det i WinXP IKKE mulighet for å formatere eksterne disker i noe annet enn NTFS. Ryktet sa også at dersom det lot seg gjøre(jeg kom aldri dit) hadde man en begrensing på 32GB per partisjon, noe jeg vil anse som temmelig uakseptabelt.
    Etter litt googling fant jeg til slutt ut av det, og ved bruk av en snedig applikasjon fra HP er det ganske enkelt også. For ikke snakke om gratis!

Dette trenger du:
    - HP USB Disk Storage Format Tool.
    - En ekstern harddisk UTEN VIKTIGE DOKUMENTER. Jeg tar ikke ansvar for tapt data som følge av denne tutorialen. Uansett, jeg tar utgangspunkt i en upartisjonert 80gb Western Digital.

Trinn 1 - Partisjonering (hopp over dersom du har partisjonert disken fra før)
    For å partisjonere disken bruker jeg "Disk Management" som følger med Windows XP. Denne finnes i Control Panel -> Administrative Tools -> Computer management.
    Bla deg frem til fanen "Disk management".

Eksterne disker med FAT32-trinn1_1-jpg
    Den sorte skraverte disken er den vi er ute etter. Høyreklikk på denne og velg "New partition...".

Eksterne disker med FAT32-trinn1_2-jpg
    I skjermbildet vil du nå kunne velge partisjonens størrelse. For enkelthets skyld benytter vi 100%(skal være ferdig fylt ut). "Next".

Eksterne disker med FAT32-trinn1_3-jpg
    Velg en "drive letter". Dette har ingen fremtidig betydning, annet enn at det er greit å huske til den skal formateres etterpå.

Eksterne disker med FAT32-trinn1_4-jpg
    Det er ingen vits i å formatere disken ennå, så velg "Do not format this partiton". Klikk "Next", og du kommer til et sammendrag av partisjoneringen. Klikk "Finished" og we're done here.

Trinn 2 - Formatering
    Nå som disken er partisjonert skal den dukke opp i filutforskeren. Min har fått F: som "drive letter", og denne skal nuh formateres.
    Last ned overnevnte HP program og installere det. Ved default legger det seg til C:\DriveKey.
    Starte "HPUSBFW.EXE", og følgende skjermbilde vil sprette opp:
    Eksterne disker med FAT32-trinn2-jpg
    Velg riktig disk(du husker vel bokstaven?), gi disken et passende navn(i dette tilfellet PS3 Disk), og klikk "Start".

Trinn 3 - Venting
    Hent en pils, og nyt den imens formateringen fullføres.

Hvis du er heldig, og Murphy er på ferie, har du nå en fiks ferdig ekstern disk med Fat32.

Kom gjerne med tilbakemeldinger, feil og/eller endringsforslag.

Mvh
    Sven-Erik Nilsen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ".........var det i WinXP IKKE mulighet for å formatere eksterne disker i noe annet enn NTFS. "

hmmm, det må være lenge siden - kanskje i Xp's barndom?

Meg bekjent er det fullt mulig på XP Home edition (og oppover) med partisering i FAT32.

Description of the FAT32 File System in Windows XP

Men takk for guiden - den var veldig enkel og grei!

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken spiller har du som tar usb-disker? Min Pioneer 7900UB blir grinete med 15GB mp3 på en 160GB 2.5"...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ".........var det i WinXP IKKE mulighet for å formatere eksterne disker i noe annet enn NTFS. "

hmmm, det må være lenge siden - kanskje i Xp's barndom?

Meg bekjent er det fullt mulig på XP Home edition (og oppover) med partisering i FAT32.
    Snodig. Når jeg høyreklikker på et drev i filutforskeren og velger "Format", så kan jeg kun velge NTFS. Her er det tydeligvis muligheter for å omgå dette. MEN du kan ikke omgå 32GB begrensingen i MS' Format.exe.
    Sitat Opprinnelig postet av Limitations of FAT32 File System
    When attempting to format a FAT32 partition larger than 32 GB, the format fails near the end of the process with the following error:
    Logical Disk Manager: Volume size too big.
    Kilde.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Hvilken spiller har du som tar usb-disker? Min Pioneer 7900UB blir grinete med 15GB mp3 på en 160GB 2.5"...
    En kenwood. Husker ikke type i farta.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sven-o
    Snodig. Når jeg høyreklikker på et drev i filutforskeren og velger "Format", så kan jeg kun velge NTFS. Her er det tydeligvis muligheter for å omgå dette. MEN du kan ikke omgå 32GB begrensingen i MS' Format.exe.

Kilde.
    Dette er en feil(med vilje) i windows 2000 og lavere.

Ofte er eksterne HDDer formatert som FAT32 nettopp på grunn av di da er kompartible med det meste noe NTFS ikke er.

Ingenting iveien for å ha en 200GB HDD formatert som fat32(grensen er 8 TB på fat32 på en volum)

File Allocation Table - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Dette er en feil(med vilje) i windows 2000 og lavere.
    Ja. Men begrensningen eksisterer også i XP, rett og slett fordi MS mener NTFS er et mer effektivt filsystem for større disker, og ønsker derfor å få flest mulig over på dette filsystemet.

Ofte er eksterne HDDer formatert som FAT32 nettopp på grunn av di da er kompartible med det meste noe NTFS ikke er.
    Ja, og det er nettopp grunnen til at jeg skrev denne guiden. Når man bestiller en ekstern disk FERDIGMONTERT i usb kabinett, kommer denne ferdig formatert i FAT32. Problemet mitt(og tydeligvis mange andre) kommer når man har kjøpt løse upartisjonerte disker man ønsker å stappe i et eksternt kabinett.

Ingenting iveien for å ha en 200GB HDD formatert som fat32(grensen er 8 TB på fat32 på en volum)
    Nei. Det har jeg heller ikke sagt. Begrensingen ligger i operativsystemetts funksjon for formatering, ikke i filsystemet selv.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FAT32 er kun gunstig å benytte pga kompabilitetsgrunner. Windows XP's formateringsverktøy er som nevnt begrensningen her, ikke filsystemet.

Men noen ting som kan være verdt å vite noe om angående NTFS vs FAT32

NTFS er overlegent FAT32 på de fleste områder.
    Husker dere f.eks at dere før måtte kjøre Scandisk når Windows restartet etter at du skrudde av maskinen på "ukorrekt" måte? Dette er pga FAT filsystemene som ikke støtter journaling. Dette støtter NTFS. Journaling gjør at filsystemet logger hva den skal gjøre FØR den gjør operasjonen. Ved uventet stopp vil man da kunne lese journalen og finne ut hva man dreiv med da det stoppet opp, for så å utføre akkurat den operasjonen på nytt. I FAT32 har man ikke denne funksjonaliteten, dermed må man sjekke disken for å se om noe ble korrupt dersom operasjonen ble uventet avbrutt. FAT32 er dermed ugunstig å ha fordi den er mye mer utsatt for korrupte filer.

NTFS er også svært overlegent når det gjelder cluster size på store disker. Dvs den aller minste størrelsen filsystemet klarer å lagre på disken. F.eks kan minste clustersize være 4kb med NTFS, men selv om filen som lagres kun er 1kb så vil den ta 4kb plass. I FAT32 så må man ha mye større clustersizes dersom man passerer få gb data. Dette er massiv sløsing med diskplass dersom man har mye filer på disken.

Vi har andre ting også, slik som at NTFS støtter sikkerhet og tilgangsrettigheter på filnivå, diskquota (dvs begrensning av diskbruk per bruker), komprimering o.l mens FAT32 ikke støtter noe som helst slikt. NTFS støtter også større disker. Men det er som regel ikke noe problem foreløpig.

Litt off topic, men ville bare oppklare det at FAT32 er et filsystem som tilhører oldtiden og som kun lever enda fordi det er kompatibelt med f.eks linux og en del andre ting.

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må heller ikke glemme at Fat32 ikke støtter filer større enn 4 gb (tror jeg) altså ganske så uegnet dersom du skal legge backup av filmer osv inn dit.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    Man må heller ikke glemme at Fat32 ikke støtter filer større enn 4 gb (tror jeg) altså ganske så uegnet dersom du skal legge backup av filmer osv inn dit.

Partisering vil jo si at man deler opp en harddisk i flere deler.
    Trådstarter vil at CD/DVD spiller skal få tilgang til den partisjonen (delen) via USB hvor han ønsker å ha sanger lagret.

Resten av disken kan jo stå uten å partiseres og da benyttes til større datalagring, uansett filstørrelse.

Er det ikke slik som er poenget?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

linux

evt kan man bare bruke linux hvor denne muligheten allerede er innebygd... dog.. bruker man linux trenger man vel ikke denne guiden og da er vel denne posten egentlig verdiløs

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Resten av disken kan jo stå uten å partiseres og da benyttes til større datalagring, uansett filstørrelse.

Er det ikke slik som er poenget?
    For å kunne lagre data på en harddisk må den først partisjoneres i en eller flere partisjoner og deretter formateres i et gitt filsystem (FAT-32, NTFS eller andre). Eksterne disker kommer ofte ferdig formatert (og partisjonert), vanligvis med FAT-32.

FAT-32 er anvendelig fordi svært mange enheter støtter formatet, men samtidig har det, som haavard74 nevner, en begrensning på 4Gb pr fil noe som kan gi problemer med video- og andre store filer. Skal man lagre filer større en 4Gb må man derfor velge et annet filformat enn FAT-32.

Sitat Opprinnelig postet av Corwin
    evt kan man bare bruke linux hvor denne muligheten allerede er innebygd...
    Jeg vil tro at det for den jevne Windows-bruker vil være enklere å bruke metoden sven-o beskriver enn å installere et nytt os. Men det kan jo være greit å vite at Linux fixer det hvis man tilfeldigvis har det på maskinen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Litt off topic, men ville bare oppklare det at FAT32 er et filsystem som tilhører oldtiden og som kun lever enda fordi det er kompatibelt med f.eks linux og en del andre ting.
    De nyeste linux-versionene støtter nå også NTFS Problemet ligger vel i at chippen som sitter i f.eks. bilspillere for at den skal takle FAT32 er billigere enn om den også skulle støttet NTFS.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konvertere filsystemer

Jeg pleier ganske enkelt å bruke det gode gamle konsollet i Win.

Start - kjør/run

Skriv:
    cmd 'enter'
    convert X: /FS:NTFS /V 'enter'

/V switchen gjør bare at alle filene vises i konverteringsprosessen. Moe skal en jo ha å se på, hehe

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalla
    Jeg pleier ganske enkelt å bruke det gode gamle konsollet i Win.

Start - kjør/run

Skriv:
    cmd 'enter'
    convert X: /FS:NTFS /V 'enter'

/V switchen gjør bare at alle filene vises i konverteringsprosessen. Moe skal en jo ha å se på, hehe
    Problemet er vel egentlig at vi ønsket FAT32, ikke NTFS.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BMW'n min har USB-tilbobling, og jeg slet med det samme problemet som trådstarter. Jeg brukte en kommandobasert utility som fikset FAT32-formatering på en WD Passport II (250GB 2.5" HD). Kan hentes her: http://www.ridgecrop.demon.co.uk/dow...at32format.zip

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nyyydelig guide!

Fikset mitt probl umiddelbart:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en WD digital 1 TB eksterndisk som jeg formaterte til ntfs formatet, jeg vil ha den tilbake til fat32,, jeg får forsovidt til det,, men da får jeg ikke mer enn 136 mb eller noe sånt.. det står at resten er brukt av 992 mb. Jeg får altså ikke til å utnytte hele disken i fat32.. lasta ned et program på WD sine sider, men da får jeg beskjed om at det ikke er nok plass til å formatere,,, Jeg får formatert den igjen til ntfs å får utnytta hele disken,, men som fat32 sliter jeg..

Whats wrong with me ?

Fulgte denne tråden til punkt å prikke

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

western på 250gb ble fat 32gb

Går det an å ha flere fat32 på samme eksterne harddisk???? Synes det jo er leit å bare ha 32 gb til rådighet når det egentlig er 250gb? Men trenger bare fat 32 format, så går det an å dele opp og så ha feks 7 stk fat 32 på en vanlig western 250gb???

Mulig dårlig formulert.....men uansett. Noen som kan svare? Skal brukes til ps3 og den leser jo bare fat 32....utrolig nok.....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke bruker windows sitt innebygde formateringsverktøy skal dette fungere. Har dere prøvd å slette samtlige partisjoner på disken først, så partisjonere hele greia i en slump(som i trinn 1)?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •