ANNONSE:
 » Login
Brukernavn
Passord
Ny bruker? Registrer deg her!

ANNONSE:
AVstart AVforum AVnytt AVtorget minHjemmekino minHiFi

Gå Tilbake   AVforum.no > Artikler, guider, tester og pressemeldinger > Guider > Generelle guider
Generelle guider Her legges guider som ikke passer under "audio" eller "video"-kategorien.

Vi anbefaler nye brukere å ta en titt på:
AVforums tekniske ordbok
Konstruksjon av AV-rom
Ta gode bilder av din hjemmekino
Import av AV-utstyr

Sponsorer:

Kommentar

LinkBack Artikkelverktøy Søk i denne guiden Visningsmoduser
Eksterne disker med FAT32
Eksterne disker med FAT32

Lagt ut av sven-o
24th August 2007
Thumbs up Eksterne disker med FAT32

For bortimot et halvt år siden kjøpte jeg en CD-spiller til bil, som støttet tilkopling av ekstern harddisk. "Knall!" tenkte jeg, idet jeg freste CD-samlingen over på en ekstern 2.5 disk jeg hadde liggende. Den gang ei. CD-spilleren ville IKKE vedkjenne seg disken. Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at spilleren ikke støttet NTFS, og at den måtte formateres i Fat32.
Til min(på det tidspunktet) store overraskelse var det i WinXP IKKE mulighet for å formatere eksterne disker i noe annet enn NTFS. Ryktet sa også at dersom det lot seg gjøre(jeg kom aldri dit) hadde man en begrensing på 32GB per partisjon, noe jeg vil anse som temmelig uakseptabelt.
Etter litt googling fant jeg til slutt ut av det, og ved bruk av en snedig applikasjon fra HP er det ganske enkelt også. For ikke snakke om gratis!

Dette trenger du:
- HP USB Disk Storage Format Tool.
- En ekstern harddisk UTEN VIKTIGE DOKUMENTER. Jeg tar ikke ansvar for tapt data som følge av denne tutorialen. Uansett, jeg tar utgangspunkt i en upartisjonert 80gb Western Digital.

Trinn 1 - Partisjonering (hopp over dersom du har partisjonert disken fra før)
For å partisjonere disken bruker jeg "Disk Management" som følger med Windows XP. Denne finnes i Control Panel -> Administrative Tools -> Computer management.
Bla deg frem til fanen "Disk management".

Den sorte skraverte disken er den vi er ute etter. Høyreklikk på denne og velg "New partition...".

I skjermbildet vil du nå kunne velge partisjonens størrelse. For enkelthets skyld benytter vi 100%(skal være ferdig fylt ut). "Next".

Velg en "drive letter". Dette har ingen fremtidig betydning, annet enn at det er greit å huske til den skal formateres etterpå.

Det er ingen vits i å formatere disken ennå, så velg "Do not format this partiton". Klikk "Next", og du kommer til et sammendrag av partisjoneringen. Klikk "Finished" og we're done here.

Trinn 2 - Formatering
Nå som disken er partisjonert skal den dukke opp i filutforskeren. Min har fått F: som "drive letter", og denne skal nuh formateres.
Last ned overnevnte HP program og installere det. Ved default legger det seg til C:\DriveKey.
Starte "HPUSBFW.EXE", og følgende skjermbilde vil sprette opp:

Velg riktig disk(du husker vel bokstaven?), gi disken et passende navn(i dette tilfellet PS3 Disk), og klikk "Start".

Trinn 3 - Venting
Hent en pils, og nyt den imens formateringen fullføres.

Hvis du er heldig, og Murphy er på ferie, har du nå en fiks ferdig ekstern disk med Fat32.

Kom gjerne med tilbakemeldinger, feil og/eller endringsforslag.

Mvh
Sven-Erik Nilsen
Artikkelverktøy

Vedlagte miniatyrbilder
eksterne-disker-fat32-trinn1_1.jpg  eksterne-disker-fat32-trinn1_2.jpg  eksterne-disker-fat32-trinn1_3.jpg  eksterne-disker-fat32-trinn1_4.jpg  eksterne-disker-fat32-trinn2.jpg  

#1 (permalink)  
asvaberg on 24th August 2007, 14:57
".........var det i WinXP IKKE mulighet for å formatere eksterne disker i noe annet enn NTFS. "

hmmm, det må være lenge siden - kanskje i Xp's barndom?

Meg bekjent er det fullt mulig på XP Home edition (og oppover) med partisering i FAT32.

Description of the FAT32 File System in Windows XP

Men takk for guiden - den var veldig enkel og grei!
Svar med sitat
  #2 (permalink)  
Wibla on 24th August 2007, 15:17
Hvilken spiller har du som tar usb-disker? Min Pioneer 7900UB blir grinete med 15GB mp3 på en 160GB 2.5"...
Svar med sitat
  #3 (permalink)  
sven-o on 24th August 2007, 16:06
Sitat:
Opprinnelig skrevet av asvaberg
".........var det i WinXP IKKE mulighet for å formatere eksterne disker i noe annet enn NTFS. "

hmmm, det må være lenge siden - kanskje i Xp's barndom?

Meg bekjent er det fullt mulig på XP Home edition (og oppover) med partisering i FAT32.

Snodig. Når jeg høyreklikker på et drev i filutforskeren og velger "Format", så kan jeg kun velge NTFS. Her er det tydeligvis muligheter for å omgå dette. MEN du kan ikke omgå 32GB begrensingen i MS' Format.exe.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Limitations of FAT32 File System
When attempting to format a FAT32 partition larger than 32 GB, the format fails near the end of the process with the following error:
Logical Disk Manager: Volume size too big.
Kilde.
Svar med sitat
  #4 (permalink)  
sven-o on 24th August 2007, 16:08
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Wibla
Hvilken spiller har du som tar usb-disker? Min Pioneer 7900UB blir grinete med 15GB mp3 på en 160GB 2.5"...
En kenwood. Husker ikke type i farta.
Svar med sitat
  #5 (permalink)  
tazzat on 24th August 2007, 19:49
Sitat:
Opprinnelig skrevet av sven-o
Snodig. Når jeg høyreklikker på et drev i filutforskeren og velger "Format", så kan jeg kun velge NTFS. Her er det tydeligvis muligheter for å omgå dette. MEN du kan ikke omgå 32GB begrensingen i MS' Format.exe.

Kilde.

Dette er en feil(med vilje) i windows 2000 og lavere.

Ofte er eksterne HDDer formatert som FAT32 nettopp på grunn av di da er kompartible med det meste noe NTFS ikke er.

Ingenting iveien for å ha en 200GB HDD formatert som fat32(grensen er 8 TB på fat32 på en volum)

File Allocation Table - Wikipedia, the free encyclopedia
Svar med sitat
  #6 (permalink)  
sven-o on 25th August 2007, 10:32
Sitat:
Opprinnelig skrevet av tazzat
Dette er en feil(med vilje) i windows 2000 og lavere.
Ja. Men begrensningen eksisterer også i XP, rett og slett fordi MS mener NTFS er et mer effektivt filsystem for større disker, og ønsker derfor å få flest mulig over på dette filsystemet.

Sitat:
Ofte er eksterne HDDer formatert som FAT32 nettopp på grunn av di da er kompartible med det meste noe NTFS ikke er.
Ja, og det er nettopp grunnen til at jeg skrev denne guiden. Når man bestiller en ekstern disk FERDIGMONTERT i usb kabinett, kommer denne ferdig formatert i FAT32. Problemet mitt(og tydeligvis mange andre) kommer når man har kjøpt løse upartisjonerte disker man ønsker å stappe i et eksternt kabinett.

Sitat:
Ingenting iveien for å ha en 200GB HDD formatert som fat32(grensen er 8 TB på fat32 på en volum)
Nei. Det har jeg heller ikke sagt. Begrensingen ligger i operativsystemetts funksjon for formatering, ikke i filsystemet selv.
Svar med sitat
  #7 (permalink)  
marsboer on 25th August 2007, 16:23
FAT32 er kun gunstig å benytte pga kompabilitetsgrunner. Windows XP's formateringsverktøy er som nevnt begrensningen her, ikke filsystemet.

Men noen ting som kan være verdt å vite noe om angående NTFS vs FAT32

NTFS er overlegent FAT32 på de fleste områder.
Husker dere f.eks at dere før måtte kjøre Scandisk når Windows restartet etter at du skrudde av maskinen på "ukorrekt" måte? Dette er pga FAT filsystemene som ikke støtter journaling. Dette støtter NTFS. Journaling gjør at filsystemet logger hva den skal gjøre FØR den gjør operasjonen. Ved uventet stopp vil man da kunne lese journalen og finne ut hva man dreiv med da det stoppet opp, for så å utføre akkurat den operasjonen på nytt. I FAT32 har man ikke denne funksjonaliteten, dermed må man sjekke disken for å se om noe ble korrupt dersom operasjonen ble uventet avbrutt. FAT32 er dermed ugunstig å ha fordi den er mye mer utsatt for korrupte filer.

NTFS er også svært overlegent når det gjelder cluster size på store disker. Dvs den aller minste størrelsen filsystemet klarer å lagre på disken. F.eks kan minste clustersize være 4kb med NTFS, men selv om filen som lagres kun er 1kb så vil den ta 4kb plass. I FAT32 så må man ha mye større clustersizes dersom man passerer få gb data. Dette er massiv sløsing med diskplass dersom man har mye filer på disken.

Vi har andre ting også, slik som at NTFS støtter sikkerhet og tilgangsrettigheter på filnivå, diskquota (dvs begrensning av diskbruk per bruker), komprimering o.l mens FAT32 ikke støtter noe som helst slikt. NTFS støtter også større disker. Men det er som regel ikke noe problem foreløpig.

Litt off topic, men ville bare oppklare det at FAT32 er et filsystem som tilhører oldtiden og som kun lever enda fordi det er kompatibelt med f.eks linux og en del andre ting.
Svar med sitat
  #8 (permalink)  
Haavard74 on 25th August 2007, 17:24
Man må heller ikke glemme at Fat32 ikke støtter filer større enn 4 gb (tror jeg) altså ganske så uegnet dersom du skal legge backup av filmer osv inn dit.
Svar med sitat
  #9 (permalink)  
asvaberg on 25th August 2007, 18:20
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Haavard74
Man må heller ikke glemme at Fat32 ikke støtter filer større enn 4 gb (tror jeg) altså ganske så uegnet dersom du skal legge backup av filmer osv inn dit.

Partisering vil jo si at man deler opp en harddisk i flere deler.
Trådstarter vil at CD/DVD spiller skal få tilgang til den partisjonen (delen) via USB hvor han ønsker å ha sanger lagret.

Resten av disken kan jo stå uten å partiseres og da benyttes til større datalagring, uansett filstørrelse.

Er det ikke slik som er poenget?
Svar med sitat
  #10 (permalink)  
Corwin on 26th August 2007, 20:10
linux

evt kan man bare bruke linux hvor denne muligheten allerede er innebygd... dog.. bruker man linux trenger man vel ikke denne guiden og da er vel denne posten egentlig verdiløs
Svar med sitat
  #11 (permalink)  
Wodger on 27th August 2007, 00:32
Sitat:
Opprinnelig skrevet av asvaberg
Resten av disken kan jo stå uten å partiseres og da benyttes til større datalagring, uansett filstørrelse.

Er det ikke slik som er poenget?

For å kunne lagre data på en harddisk må den først partisjoneres i en eller flere partisjoner og deretter formateres i et gitt filsystem (FAT-32, NTFS eller andre). Eksterne disker kommer ofte ferdig formatert (og partisjonert), vanligvis med FAT-32.

FAT-32 er anvendelig fordi svært mange enheter støtter formatet, men samtidig har det, som haavard74 nevner, en begrensning på 4Gb pr fil noe som kan gi problemer med video- og andre store filer. Skal man lagre filer større en 4Gb må man derfor velge et annet filformat enn FAT-32.

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Corwin
evt kan man bare bruke linux hvor denne muligheten allerede er innebygd...

Jeg vil tro at det for den jevne Windows-bruker vil være enklere å bruke metoden sven-o beskriver enn å installere et nytt os. Men det kan jo være greit å vite at Linux fixer det hvis man tilfeldigvis har det på maskinen...
Svar med sitat
  #12 (permalink)  
LANcorpse on 27th August 2007, 11:15
Sitat:
Opprinnelig skrevet av marsboer
Litt off topic, men ville bare oppklare det at FAT32 er et filsystem som tilhører oldtiden og som kun lever enda fordi det er kompatibelt med f.eks linux og en del andre ting.

De nyeste linux-versionene støtter nå også NTFS Problemet ligger vel i at chippen som sitter i f.eks. bilspillere for at den skal takle FAT32 er billigere enn om den også skulle støttet NTFS.
Svar med sitat
  #13 (permalink)  
jalla on 6th September 2007, 09:25
Konvertere filsystemer

Jeg pleier ganske enkelt å bruke det gode gamle konsollet i Win.

Start - kjør/run

Skriv:
cmd 'enter'
convert X: /FS:NTFS /V 'enter'

/V switchen gjør bare at alle filene vises i konverteringsprosessen. Moe skal en jo ha å se på, hehe
Svar med sitat
  #14 (permalink)  
sven-o on 6th September 2007, 10:10
Sitat:
Opprinnelig skrevet av jalla
Jeg pleier ganske enkelt å bruke det gode gamle konsollet i Win.

Start - kjør/run

Skriv:
cmd 'enter'
convert X: /FS:NTFS /V 'enter'

/V switchen gjør bare at alle filene vises i konverteringsprosessen. Moe skal en jo ha å se på, hehe
Problemet er vel egentlig at vi ønsket FAT32, ikke NTFS.
Svar med sitat
  #15 (permalink)  
TorAtle on 28th September 2007, 18:06
BMW'n min har USB-tilbobling, og jeg slet med det samme problemet som trådstarter. Jeg brukte en kommandobasert utility som fikset FAT32-formatering på en WD Passport II (250GB 2.5" HD). Kan hentes her: http://www.ridgecrop.demon.co.uk/dow...at32format.zip
Svar med sitat
  #16 (permalink)  
jorwed on 2nd April 2008, 02:02
Nyyydelig guide!

Fikset mitt probl umiddelbart
Svar med sitat
  #17 (permalink)  
BromZ on 15th January 2009, 19:11
Jeg har en WD digital 1 TB eksterndisk som jeg formaterte til ntfs formatet, jeg vil ha den tilbake til fat32,, jeg får forsovidt til det,, men da får jeg ikke mer enn 136 mb eller noe sånt.. det står at resten er brukt av 992 mb. Jeg får altså ikke til å utnytte hele disken i fat32.. lasta ned et program på WD sine sider, men da får jeg beskjed om at det ikke er nok plass til å formatere,,, Jeg får formatert den igjen til ntfs å får utnytta hele disken,, men som fat32 sliter jeg..

Whats wrong with me ?

Fulgte denne tråden til punkt å prikke
Svar med sitat
  #18 (permalink)  
dasv on 4th August 2009, 19:01
western på 250gb ble fat 32gb

Går det an å ha flere fat32 på samme eksterne harddisk???? Synes det jo er leit å bare ha 32 gb til rådighet når det egentlig er 250gb? Men trenger bare fat 32 format, så går det an å dele opp og så ha feks 7 stk fat 32 på en vanlig western 250gb???

Mulig dårlig formulert.....men uansett. Noen som kan svare? Skal brukes til ps3 og den leser jo bare fat 32....utrolig nok.....
Svar med sitat
  #19 (permalink)  
sven-o on 4th August 2009, 20:53
Så lenge du ikke bruker windows sitt innebygde formateringsverktøy skal dette fungere. Har dere prøvd å slette samtlige partisjoner på disken først, så partisjonere hele greia i en slump(som i trinn 1)?
Svar med sitat
Kommentar

Artikkelverktøy Søk i denne guiden
Søk i denne guiden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste ny guide
Du kan ikke poste kommentarer
Du kan ikke legge ved vedlegg
Du kan ikke redigere innleggene dine

vB code er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

» Søk
Hele siden (Google)
AVforum (Avansert)
AVnytt (
Avansert)
AVtorget (Avansert)
minHjemmekino
minHiFi
ANNONSE:

» AVnytt
Siste nytt

Sony: VPL-HW20 (SXRD-projektor - Full-HD - 80.000:1)

Sony: VPL-VW90 (SXRD-projektor - Full-HD - 240Hz 3D - 80.000:1)

Epson: EH-R4000 (LCD-reflective-projektor - Full-HD - 1.000.000:1 - 1200AL)

Beste pris:
kr. 45 999,00
Vis flere nyheter...
Siste omtaler
Denon DBP-2010 (Blu-ray avspiller - 7.1 analog ut - Profile 2.0)

daddyo
Denon AVR-4810 (AV-receiver - 9.3 - Audyssey DSX - 2x HDMI ut - Denonlink4)

arekj
Sony KDL-55X4500 (55 LCD-TV - Full-HD - 100Hz - LED - 110.000:1)

Eriond

dirtyboy

Danke
Vis flere omtaler...
Prisfall
Vis flere prisfall...
ANNONSE:

ANNONSE:

» AVtorget
Siste annonser

Emotiva USP-1 forforsterker

Cayin S200

Squeezebox duet

QLN 604 MkII

Vienna Acoustic Maestro Grand senterhøyttaler
Vis flere annonser...
Avsluttende auksjoner
The New Daughter (Blu-Ray)
Tid igjen: 1d 17t 39m 30s
Pris nå: kr. 90.00
B&W 704 Selges
Tid igjen: 2d 17t 3m 39s
Pris nå: kr. 8,000.00
Patos Symphonic IV AMT
Tid igjen: 3d 22t 29m 47s
Pris nå: kr. 25,000.00
Cerwin Vega recone kits for dj...
Tid igjen: 4d 5t 36m 23s
Pris nå: kr. 999.00
JVC DLA-HD350 Selges
Tid igjen: 5d 8m 56s
Pris nå: kr. 20,000.00
Sony BDP S550
Tid igjen: 5d 17m 51s
Pris nå: kr. 1,300.00
B&W ASW608
Tid igjen: 5d 23t 45m 57s
Pris nå: kr. 3,200.00
Vis flere auksjoner...
» minHjemmekino
3 fra topp 10
stapedius
stapedius's hjemmekino
akto
akto's hjemmekino
Ivaols
Ivaols's hjemmekino
Vis mer...
Sist oppdatert
Alinoe Bilde cv-boy Bilde
JosRuu Bilde LoBo Bilde
Gingolf Bilde Magnus5... Bilde
Vis mer...
Klatrere
DypBass... Bilde Marq_ Bilde
StianLa... Bilde WOLB Bilde
» minHiFi
3 fra topp 10
Eurotrip
Eurotrip's hifi
royervin
royervin's hifi
Vis mer...
Sist oppdatert
BjørnT Bilde Frink Bilde
elanee Bilde sense Bilde
cv-boy Bilde Monster... Bilde
Vis mer...
Klatrere
Fluepap... Bilde

Samarbeidspartnere:
Alle klokkeslett er GMT +1. Nå er klokken 17:48.

AVforum.com
AVforum.no

SEO by vBSEO 3.0.0 ©2007, Crawlability, Inc.