For bortimot et halvt år siden kjøpte jeg en CD-spiller til bil, som støttet tilkopling av ekstern harddisk. "Knall!" tenkte jeg, idet jeg freste CD-samlingen over på en ekstern 2.5 disk jeg hadde liggende. Den gang ei. CD-spilleren ville IKKE vedkjenne seg disken. Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at spilleren ikke støttet
NTFS, og at den måtte formateres i
Fat32.
Til min(på det tidspunktet) store overraskelse var det i WinXP IKKE mulighet for å formatere eksterne disker i noe annet enn NTFS. Ryktet sa også at dersom det lot seg gjøre(jeg kom aldri dit) hadde man en begrensing på 32GB per partisjon, noe jeg vil anse som temmelig uakseptabelt.
Etter litt googling fant jeg til slutt ut av det, og ved bruk av en snedig applikasjon fra HP er det ganske enkelt også. For ikke snakke om gratis!
Dette trenger du:
-
HP USB Disk Storage Format Tool.
- En ekstern harddisk UTEN VIKTIGE DOKUMENTER. Jeg tar ikke ansvar for tapt data som følge av denne tutorialen. Uansett, jeg tar utgangspunkt i en upartisjonert 80gb Western Digital.
Trinn 1 - Partisjonering (hopp over dersom du har partisjonert disken fra før)
For å partisjonere disken bruker jeg "Disk Management" som følger med Windows XP. Denne finnes i Control Panel -> Administrative Tools -> Computer management.
Bla deg frem til fanen "Disk management".

Den sorte skraverte disken er den vi er ute etter. Høyreklikk på denne og velg "New partition...".

I skjermbildet vil du nå kunne velge partisjonens størrelse. For enkelthets skyld benytter vi 100%(skal være ferdig fylt ut). "Next".

Velg en "drive letter". Dette har ingen fremtidig betydning, annet enn at det er greit å huske til den skal formateres etterpå.

Det er ingen vits i å formatere disken ennå, så velg "Do not format this partiton". Klikk "Next", og du kommer til et sammendrag av partisjoneringen. Klikk "Finished" og we're done here.
Trinn 2 - Formatering
Nå som disken er partisjonert skal den dukke opp i filutforskeren. Min har fått F: som "drive letter", og denne skal nuh formateres.
Last ned overnevnte HP program og installere det. Ved default legger det seg til C:\DriveKey.
Starte "HPUSBFW.EXE", og følgende skjermbilde vil sprette opp:

Velg riktig disk(du husker vel bokstaven?), gi disken et passende navn(i dette tilfellet PS3 Disk), og klikk "Start".
Trinn 3 - Venting
Hent en pils, og nyt den imens formateringen fullføres.
Hvis du er heldig, og
Murphy er på ferie, har du nå en fiks ferdig ekstern disk med Fat32.
Kom gjerne med tilbakemeldinger, feil og/eller endringsforslag.
Mvh
Sven-Erik Nilsen