Miniguide: Direkte vs reflektert blitz ved fotografering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blits fotografering med ekstern blits og litt eksprimentering med diffusorer, og reflekterende flater kan gjøre fotofrafering til en meget kreativt prosess, synes du hadde noen fine eksempler der roffe.

Nesten litt trist å tenke på alle de kompakt kamera blitsene som ofte dreper mye av gleden med å i det hele tatt ta blits bilder.

Her er et bilde av et lite eksperiment jeg gjorde for noen år siden med å utnytte blitsens korte eksponerings tid for å fryse bevegelse. Dette bildet ble opprinnelig tatt på ISO100 dias film og med blits og motiv lukket inn i en banan kasse og "skutt" i et helt mørkt rom med lukkeren på kameraet i bulb modus. Timingen og utløsningen av blitsen var enten med bruk av en microfon eller at kula kom i kontakt med to ledere (husker ikke helt da jeg testet mye forskjellig), men det som nesten var mest spennende var ventetiden på en uke for den fremkalte dias filmen før resultatet av smellet og blinket kom, og i dag med digital SLR kamera uten noen ventetid blir dette vel nesten litt kjedeig prosess i forhold.....
    Sånn sett er det jo mye lettere å se resultater av riktig blits eksponering med dagens digitale utstyr, og man kan vel ganske raskt lære seg disse kreative prosessene, med å teste disse effektene som roffe så glimrende har gjort tidligere i denne guiden

Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig tøft bilde. Er ikke bare bare å fange noe slikt....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra guide du har laget her!

Men er det egentlig et tema i det hele tatt om man skal bruke stativ eller ikke (for statiske motiver)? Mitt ydmyke råd er: Bruk stativ, da kan du ta helt greie bilder også med kompaktkameraer:

Bildet over er tatt med mitt (5 år gamle) IXUS 400 kompaktkamera.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng, RuneW. Har oppdatert min innledende konklusjon med at dette er den beste metoden for digitale kompaktkameraer.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •