Miniguide: Effektfulle bilder for minHjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Miniguide: Effektfulle bilder for minHjemmekino

Har lenge irritert meg over de kjedelige og lite spennende bildene jeg har lagt ut på Min Hjemmekino. Derfor lurte jeg fram en litt mer kreativ side av meg selv og tok noen nye bilder. Som regel tar man bilder hvor rommet er fullt opplyst og alt av skygger er visket bort. Det gjør ofte at bildene blir uten dybde og det blir for lite kontraster. Man trenger ikke all verden av utstyr for å skape effektfulle bilder heller. Kamera, stativ, snorutløser og noen lyskilder er alt man må ha.

Med kameraet på stativet finner du først hvilket utsnitt du ønsker på bildet og du bestemmer også fokuspunkt i bildet. Så mørklegger du rommet så godt det lar seg gjøre. Helt mørkt rom gir best resultet da kontrastene da blir størst mulig og man kan da justere lysmengde lettere enn om man har noe lys i rommet i utgangspunktet. Snorutløser er et stort pluss da man ikke trenger å trykke på kameraets utløser som kan bety at du får uskarpe bilder. På bildene under har jeg brukt 30 sek. lukkertid og blender 16. Med så liten blenderåpning får du veldig stor dybdeskarphet i bildene.

På det første bildet har jeg brukt blitz som lyskilde. Den har en "multi"-innstilling som gjør at du kan fyre blitsen mange ganger i sekundet. Ved hjelp av blitsen "fargelegger" du motivene i bildet med lys. Disse motivene er de som kommer fram i bildet. Ulempen med å bruke blits er at du veldig lett får sterke lyspunkter i bildet fordi blitsen peker for direkte mot kameraobjektivet. For å unngå dette brukte jeg en avis rullet som en trakt slik at kameraet ikke "ser" direkte på lyskilden. En annen ting med blits er at den gir veldig kaldt lys. Det kommer ganske godt fram på bildene.

Miniguide: Effektfulle bilder for minHjemmekino-inthedark_1-jpg

Det er litt lite lys på dette bildet og jobber man litt mer med lysleggingen vil man få fram motivene i bildet bedre. For å få bedre skyggelegging bør man også begrense spredningen av lyset mer enn jeg har gjort på dette bildet. Dybden i bildet vil da bli bedre.

På de 2 neste bildene har jeg brukt en lommelykt for "fargelegge" objektene i bildet. Her ser du at det er mye varmere lys fra lommelykten enn fra blitsen. Ved bruk av lommelykt er det viktig å justere lysstrålen slik at den ikke blir for smal og direkte. Konsekvensen av det er at man ser veldig lett hvor man har "tegnet" med lyset. Strålen bør være så bred at lyset dekker den smaleste delen av motivene i bildet; f.eks. bredden på fronthøyttaleren.

Miniguide: Effektfulle bilder for minHjemmekino-inthedark_2-jpg

Siste bildet er også produsert vha. lommelykt. Om man får best restultat med blits eller lommelykt avgjøres også litt av overflaten til motivene i bildet. Mine høyttalere har trefinish som er en veldig varm finish og lommelykt gir da et bedre restultat enn blits. Skal man ta bilde av komponenter med aluminiumsfront vil det sannsynligvis bli bedre resultat med bruk av blits da aluminium har en "kald" finish.

Miniguide: Effektfulle bilder for minHjemmekino-inthedark_704-jpg

Ingen av disse bildene er perfekte, men bruker man litt tid på dette synes i alle fall jeg at bildene blir langt mer spennende og interessante for andre å se på. Når det gjelder teknikker og foto er det egentlig bare kreativiteten som er begrensende faktor.
    Håper dette har gitt noen av dere nye impulser som kan gi kule bilder på deres hjemmekino-presentasjoner :razz:

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var nyttig! Enkle men effektfulle tips! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Sabla bra!!!

Meget godt skrevet. Dette ga meg "en ny giv" når det gjelder fotografering!!!

Tusen takk for et flott innlegg!!!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra innlegg!! :-D Og det ble jo flotte bilder, syns du fikk meget lekre resultater av høyttalerene dine.
    Har du noen tips til hvordan man skal ta bilder av helt svarte gjenstander? Jeg har mye svart utstyr og de kommer nesten aldri til sin fulle rett på bilder.
    Jeg skal prøve å leke litt med lommelykt til bildene av svart aluminum finish.
    Har du brukt flere lommelykter eller har du flytta lyset under lukkertiden?

Man trenger ikke kjøpe snorutløser, det funker også å bruke tidsutløseren på kamera, poenget er jo bare at man ikke skal ta på kamera og stativ når bilde blir tatt, ikke sant?
    Jeg har lyst til å kjøpe trådløs fjernkontroll til mitt Canon EOS kamera, men inntill da skal jeg fortsette med tidsutløseren;-)

A

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man jobber digitalt, går det vel også ann å ta et bilde der lerretet og det projiserte bildet på det blir eksponert riktig i mørket, og ta et bilde til uten å flytte cameraet med lysene på i hjemmekinoen der utstyret kommer tydelig frem, og så bruke et bildebehandlings program og "kobble" bildene sammen.

Lang lukkertid og flere blink fra en blitz eller lommelykt fra forskjellige lokasjoner ser ofte meget stilig ut, det er sikkert og visst men det blir fort litt manger litt rotete skygger osv også, samt at man får gjerne ikke med seg helt hvordan rommet er belyst til vanlig, noe som kan være en effekt som kan være litt interesant å få med.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å male med lys er spennende. Synes resultatet ble meget bra på disse bildene!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra.
    For øvrig kan alle typer fjernutløser selvfølgelig benyttes. Jeg har selv en IR-basert fjernutløser som funker meget godt til mitt Nikon D50. Da har man overhodet ingen fysisk kobling til kameraet som da blir stående fjellstøtt med mindre stativet er veldig vinglete og kameraet har bevegelige deler som setter i gang vibrasjoner. På speilrefleks kan dette være speil og mekanisk lukker. Også autofokusmotoren kan skape problemer, og det anbefales å fokusere manuelt på forhånd hvis man har muligheter til det. Vet også at enkelte kameraer har speillås som kan aktiveres på forhånd (D50 har ikke det).

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger vel strengt talt ikke blender F16. Selv bruker jeg 11 og det fungerer fantastisk. Ser heller ikk helt poenget med å mørklegge mest mulig, dette fører igjen til mere noise - noe som vi helt klart ikke vil ha!

På sorte komponenter vil det kanksje være lurt å ha enda (?) litt mere lys, slik at de ikke går i ett med det mørke. så bare prøve seg frem S/A (shutter/aperture)

Flott guide uansett

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Meget bra.
    For øvrig kan alle typer fjernutløser selvfølgelig benyttes. Jeg har selv en IR-basert fjernutløser som funker meget godt til mitt Nikon D50. Da har man overhodet ingen fysisk kobling til kameraet som da blir stående fjellstøtt med mindre stativet er veldig vinglete og kameraet har bevegelige deler som setter i gang vibrasjoner. På speilrefleks kan dette være speil og mekanisk lukker. Også autofokusmotoren kan skape problemer, og det anbefales å fokusere manuelt på forhånd hvis man har muligheter til det. Vet også at enkelte kameraer har speillås som kan aktiveres på forhånd (D50 har ikke det).
    Har men ikke fjernutløser, fungerer det bra med speillås (f.eks. 350D har dette) og selvutløser.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool wood stockings

hei eg er en smule oppstemt, har vore på cc cowboys nettop, det første bildet minner om mine bilder av høyttaler, men de andre var supre, veldig tydelig tre finish, nydelig.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott miniguide Har selv benyttet meg av lommelyktmetoden. Brukte en LED-lykt, som har et litt kaldere lys, da jeg fotograferte en fjernkontroll i børstet aluminium og det funket ganske bra

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!:-D
    Det er ikke bare Akto som kan ta spennende bilder, ser jeg!!
    Men hva slags kamera har du benyttet, HomeCinema? Ettersom du nevner snorutløser etc, så er det vel snakk om et digitalt speilrefleks vil jeg tro?
    Har en ganske fet Nikon-greie til disposisjon gjennom jobben, men har jo ingenting å ta bilder av. :cry:
    Foreløpig, i det minste....

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    ....men har jo ingenting å ta bilder av. :cry:
    Du må komme deg på litt flere demoer så ordner oppgraderingsmonsteret den biten

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva slags kamera har du benyttet, HomeCinema?
    Canon EOS30D i følge EXIF.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Flott miniguide Har selv benyttet meg av lommelyktmetoden. Brukte en LED-lykt, som har et litt kaldere lys, da jeg fotograferte en fjernkontroll i børstet aluminium og det funket ganske bra
    Tenkte jeg skulle skaffe meg en lommelykt med Xenon-lys for å teste ut litt kaldere lys jeg også. Tror det kan bli bra for å ta bilder av komponentene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!:-D
    Det er ikke bare Akto som kan ta spennende bilder, ser jeg!!
    Men hva slags kamera har du benyttet, HomeCinema? Ettersom du nevner snorutløser etc, så er det vel snakk om et digitalt speilrefleks vil jeg tro?
    Har en ganske fet Nikon-greie til disposisjon gjennom jobben, men har jo ingenting å ta bilder av. :cry:
    Vel, Scrooge... på siste demo hos Marantz fikk vi da ut av deg hva du har, og om jeg ikke husker helt feil så var ikke det ingenting...:wink: :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Canon EOS30D i følge EXIF.
    Det stemmer at det er en 30D og objektivet er en Sigma 10-20mm.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Du må komme deg på litt flere demoer så ordner oppgraderingsmonsteret den biten
    Haha, akkurat hva jeg frykter! :twisted:
    Planene om et dedikert lytte- kinorom sniker seg stadig tettere på her, og i så måte ser det ut som om madamen og jeg blir nødt til å flytte ut av det største soverommet.
    Og bedre blir det vel ikke etter en tur til Akto, som jeg skal få lov til å besøke om ikke så alt for lenge.
    Dette ender vel med en tur til banken, medmindre jeg finner en unik tallrekke på en Lotto-kupong da!

@ HomeCinema: Joda, det låter vel hakket bedre enn en reiseradio, og etter avspilling av diverse demolåter (og filmsnutter!) både fra deg og andre, må jeg jo innrømme at det var hyggelig å oppleve at det lydmessige spranget fra superutstyret til Marantz ikke var alldeles håpløst! I alle fall der og da.
    Skjønt, jeg vet jo at det er det, når det kommer til det harde.
    Og dermed er det fint lite å ta bilde av. ops:

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare si at dersom man i tillegg til gode bilder, behandler de litt med Filter - Sharpen - Unsharp Mask i Photoshop og kanskje også litt bruk av shadow/highlights, så får man mange morsomme effekter, og også ofte fram litt mere detaljer i bildet..
    -totto

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er enda et bilde der rommet er blendet helt ned og lyskilden her er blitz. For å få lyset sentrert mot høyttaleren/elementet laget jeg en "trakt" som jeg satte over blitzhodet slik at spredningen fra blitzen ble redusert kraftig. :-D Her kommer det fram hvor "hardt og kaldt" lys blitzen gir oss. Fargene blir ikke så varme som med en lommelykt.

Miniguide: Effektfulle bilder for minHjemmekino-704_bynight-jpg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •