Guide: Hva er lyd? (enkelt om frekvens, lydstyrke, akustikk, fase og resonans)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guide: Hva er lyd? (enkelt om frekvens, lydstyrke, akustikk, fase og resonans)

Lyd

Lyd er noe vi diskuterer hele tiden her på AVforum. Lyd er selve grunnlaget for vår interesse. Men hva er det egentlig vi snakker om? Hva er egentlig lyd? Lyd omringer oss hele tiden, men hvor kommer den fra? Vet vi mer om hva lyd er og hvordan ”den” oppfører seg kan vi få et større innblikk i for eksempel plassering av høyttalere og akustikk.

Hva er lyd?

Alle har vel i noen grad lært om hva lyd er, i det minste i enkle trekk. Lyd er bevegelser eller trykkvariasjoner i luften som oppfattes og tolkes av vårt hørselsorgan, øret. La oss si at et tre knekker og faller ned. Luften som befinner seg rundt området treet knekker settes i bevegelse på en bestemt måte og sendes ut i alle retninger i form av bølger. I vanlig romtemperatur holder disse bølgene en fart på 1235 km/t. Disse bølgene skaper bevegelse som tas opp av det ytre øret. Øret består av tre deler; det ytre øret, mellomøret og det indre øret. Bevegelsene i luften sendes videre innover øregangen og setter tromhinnen i bevegelse. I mellomøret overføres bevegelsene videre til det indre øret gjennom tre små bevegelige knokler; hammeren, ambolten og stigbøylen. Her forsterkes vibrasjonene i opptil 30 ganger, med mindre lyden allerede er veldig høy. Det er det indre øret som inneholder vårt egentlige høreorgan. Dette organet kalles sneglehuset og ligger helt inntil tinnigbeinet. Her blir bevegelsene omformet til nerveimpulser som føres gjennom hørselsnerven til hjernen. Dermed kan hjernen oppfatte disse signalene som det vi kaller lyd. Treet som knekker vil få en helt særegen lyd på grunn av at luften flyttes på en spesiell måte. Vi kan enkelt si at det som bestemmer lyden er avhengig av hvordan og hvor fort luften flyttes. Dette henger sammen med materiale og materialets bevegelse. Bevegelser i luften, eller lydbølger kan vi dermed oppfatte som både meningsfull kommunikasjon, musikk eller bare støy.

Som nevnt ovenfor er lyd luft som settes i bevegelse i form av bølger. Gjennom luft er den vanligste måten lyd forflytter seg på, men ikke den eneste. Vi kan også oppfatte lyd som direkte bevegelser på kroppen. Motoren i en bil kan for eksempel skape nok vibrasjoner til at den setter tromhinnen i bevegelse. Dermed oppfattes dette som en tone (i dette tilfellet en mørk) som ikke oppfattes gjennom luften. Slike mørke toner kan være med på å gjøre sjåfører søvnige. For å vinkle dette litt inn på hi-fi verdenen kan vi tenke oss at en subwoofer eller rumperister kan ha samme funksjon.

Som sagt er den vanligste måten lyd forflytter seg på gjennom luft eller andre typer gass. Lyd kan ikke forflytte seg gjennom vakuum. I et perfekt vakuum finnes det ingen luft eller gass, dermed finnes det heller ingen molekyler som kan føre lydbølger videre. Lyd vil derfor i liten grad kunne reise gjennom verdensrommet. Derfor ville vi i virkeligheten ikke høre de enorme drønnene fra eksplosjoner i mange science-fiction-filmer. De ville i største fall oppleves som små ”plopp”. Men vi med interessen for hi-fi og hjemmekino har selvfølgelig ingenting imot skikkelig lyd på film.

Frekvens og amplitude (se bildevedlegg)

Som sagt er lyd bølger med luft som oppfattes og tolkes av øret. Disse bølgene kan oppfattes som lyse eller mørke toner. Vi kan på en enkel måte si at det som avgjør om tonen er høy eller lys er hvordan bølgens svingninger oppfører seg. En bølge med tette og høye svingninger vil oppfattes som en lys tone, mens bølger med mindre tette og lave svingninger oppfattes som en mørk tone. Hastigheten på vibrasjonene i en lydbølge måles i Hertz (Hz). og det er dette som kalles frekvens. Høyden på utslagene i bølgen kalles amplitude. Frekvens er altså antall bølger i sekundet og amplitude er høyden på bølgene. Dette avgjør hvordan tonen høres ut. Når vi er unge kan menneskets øre oppfatte lyder i frekvensområdet 20-20.000Hz, men det er i området 3000-4000Hz vi hører best. Andre dyr kan høre svingninger som er raskere og ligger høyere i frekvens. Svingninger under 20Hz og over 20.000Hz eksisterer ikke som lyd for et menneske. Allikevel kan vi føle slike frekvenser på kroppen. Dette gjelder spesielt under 20Hz. Det er nemmelig slike frekvenser vi vil at en subwoofer skal gjengi. Det skal kjennes på kroppen når en 2 tonns dinosaur tramper forbi på en film, og disse frekvensene er det en subwooferen som tar (lavbass oftest justerbart fra 180Hz og nedover). De forskjellige frekvensene kan deles inn i grupper:

Strukturlyd = 20-20.000Hz
    Infralyd = Under 20Hz
    Ultralyd = Over 20 000 Hz

Lydstyrke

Lyd kan måles i styrke eller høyde. Det som avgjør styrken på lyden er amplitude, som er nevnt ovenfor. Amplitude er høyden på bølgene i en lydbølge. Høyere bølger, høyere lyd. Lydstyrke måles i dB. Smertegrensen for det menneskelige øret ligger på rundt 120dB. På grunn av at lydbølger ikke får mer energi etter de er send ut taper de seg etter hvert som de forflytter seg. Dermed får de mindre verdi i dB. Den laveste lydstyrken menneskets øre kan høre er 0 dB. En lyd med ti ganger så høy intensitet som 0 db settes som 10 dB. Har lyden hundre ganger høyere intensitet settes den som 20 dB, og tusen ganger høyere settes som 30 dB osv.

Akustikk

En annen ting som er relevant når man snakker om lyd er akustikk. Akustikk betyr læren om lyd innenfor frekvenser mennesket kan høre. Forskning om romakustikk begynnte allerede i 1895. Lyd er vibrasjoner som starter et sted. Ettersom lyden forflytter seg speiles og reflekteres den, alt ettersom hva den treffer. Hvordan dette foregår kommer an på materiale. Noen materialer tar opp lyden (demper) den lett, mens andre sender den lett videre. Dette legges det stor vekt på i moderne kinosaler og lignende. Med riktige materialer (også møbler har innvirkning) på vegger, tak og gulv kan du forlenge "levetiden" til lyden slik at den lettere kan høres over hele rommet. Dette er noe kan du lett eksperimentere med selv. Prøv å rope i et tomt rom, og etterpå i et rom med møbler. Hørte du forskjell? Garantert. God akustikk er derfor svært viktig i et rom det du skal ha anlegg for musikk eller hjemmekino. Materialvalg og demping kan være avgjørende for et godt lydresultat. Har er det bare å prøve seg fram. Mange bruker frekvens- og lydstyrkemålinger til hjelp for å komme fram til et godt resultat, men dette er selvfølgelig ikke pålagt. For de fleste er ørene til god nok hjelp.

Fase

Fase er en veldig viktig for et godt lydresultat når det gjelder musikk. Sannsynligvis mye viktigere enn det mange tror. Hvis du noen gang har prøvd å hoppe to stykker samtidig på en trampoline har du sikkert merket at du får best sprett når alle hopper i samme takt. Hvis den ene hopper ned mens den andre hopper opp er dere i motfase. Da er det mye vanskeligere å hoppe på grunn av at trampolinen slår opp mot deg hver gang du lander. Lyd oppfører seg på samme måte som eksempelet om trampolinen. To like lydbølger som er i fase (starter samtidig) forsterker hverandre, mens to lydbølger som er i motfase demper hverandre. En motfase kan faktisk utslukke lyd helt. Hvis du noen gang har hatt en subwoofer så har du kanskje merket at det er fasejustering bak på den. Dette vil da kunne justere når elementet slår i forhold til høytalerne dine. Dette er praktisk med tanke på plassering av subwoofer langt unna høytalere. Du vil jo helst at begge lydbølger skal treffe sitteposisjon samtidig, og dermed forsterke hverandre.

Resonans

Resonans er en viktig for å få en høyttaler til å spille bra ved de laveste frekvensene. Resonans kan sammenlignes med en huske. Du trenger noe som dytter deg for å få større fart og amplitude. Det som dytter deg bør være i egenfrekvensen til huska (antall svingninger i minuttet delt på 60). Det samme gjelder for høytalere. Kassen sørger for at lyden blir dyttet i fase med egenfrekvensen, og dermed forsterkes lyden. Resonans er dermed viktig for å gi en høytaler en så gjevn frekvensgang som mulig ved de laveste frekvensene. Ved høytalerens høye frekvenser vil vi derimot ha så lite resonans som mulig. For mer om resonans i sammengeng høytalere se innlegget til Low-Q lenger ned på siden.

Høyttalere (se bildevedlegg)

Når vi har forstått hvordan lyd oppfører seg kan vi også forstå hvordan en høyttaler virker. En høyttaler bruker mekanikk for å sette luft i bevegelse. I teorien kan en høyttaler gjenskape lydbølger som får lyder til å høres veldig realistisk ut. I teorien kan du med noen gode høytalere og en veldig god subwoofer gjenskape lyder i frekvensområdet 6-40.000Hz. Da har du høyttalere som spiller over hørbar frekvens, og subwoofer som spiller under. Et oppsett som gjengir en slik frekvensgang bra må man dessverre betale ganske dyrt for. En ting som er viktig å husker på er at selv om en høyttaler gjengir en bestem frekvens varierer det fra høyttaler til høyttaler hvor klart, oppløst og naturlig det høres ut. Også lydstyrke ved de forskjellige frekvensene varierer. Alt dette kommer an på elementer, kasse, plassering osv. Men hvordan kan en høyttaler gjenskape lyd? Et høyttalerelement gjenskaper lyder vet å skape ”kunstige” lydbølger. Hvis vi snur en tegning av en lydbølge vertikalt kan vi tenkte oss at dette gjenspeiler bevegelsen på elementet for å gjenskape lydbølgen i praksis. I denne prossesen omformes elektrisk energi til lyd. På et basselement kan du føle og se svingningene fysisk (lav frekvens, derfor langt mellom hver svingning i lydbølgen). Mellomtone og diskant derimot skaper skjeldent synlig bevegelse. Alikevell er det samme prinsippet her, men på grunn av at dette ligger høyere i frekvens er mellomrommet mellom hver svingning i lydbølgen mindre. Dermed er det liten svingning i elementet som skal til for å gjenskape disse lydene.

Konklusjon

I denne guiden er det mange ting som er relevant hvis man skal ha et velspillende anlegg. Spesielt akustikk og fase er ting du bør tenke over når du skal plassere høyttaler i et rom. Husk på at lyd er en diffus betegnelse. Alle oppfatter lyd forskjellig, og det er bare du som kan bestemme hva som høres bra ut i dine ører. Dette er viktig ved kjøp av høytalere. Jeg håper denne guiden har gitt deg større innblikk i hva lyd er og hvordan den oppfører seg. Kanskje kan dette hjelpe deg hvis du noen gang skal bygge dedikert rom til hjemmekino eller hi-fi?

Beklager eventuelle skrivefeil og mangler. Raporter det til meg, så skal disse rettes opp så fort som mulig!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott guide, Håvard90. Som du ser av tilbakemeldingene var dette informasjon mange av oss har mye å lære fra (inkludert undertegnede...)!

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finfin guide! Men orker ikke å lese hele nå;-) Skal nok sette meg ned å lese hele en dag..

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Bra med tilbakemeldinger. Også hyggelig å høre at noen kan lære noe nytt av det!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin guide jeg skal ta meg tid til å lese i nermeste fremtid.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin guide, som ikke ble for lang, kortfattet og godt forklart. Denne kan mange ha nytte av, inkludert meg. Bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe flott, nå fikk jeg endelig vite hva akustikk er! Har du mer på lager, så spytt ut

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter litt med denne guiden, selv om det tar et par minutter å lese igjennom - som for andre kan være en evighet.........;-)

Det er mye tekst her, men sett at jeg er helt nybegynner, så hvor mye praktisk info finnes i teksten, slik at jeg klarer å dra nytte av forklaringene?

"Resonans

Resonans er en viktig for å få en høyttaler til å spille bra. Resonans kan sammenlignes med en huske. Du trenger noe som dytter deg for å få større fart og amplitude. Det som dytter deg bør være i egenfrekvensen til huska (antall svingninger i minuttet delt på 60). Det samme gjelder for høytalere. Kassen sørger for at lyden blir dyttet i fase med egenfrekvensen, og dermed forsterkes lyden. Derfor er resonans så viktig for høyttalere og andre musikkinstrumenter."

Hvor mye Resonans skal jeg kjøpe til de nye høytalerne?

Ligner Resonans på slike pigger til å sette under høytalerne - pigger eller puter?

Er de store kassene utstyrt med mer Resonans enn de små?

Hvis jeg har en kasse med god Resonans - holder det da med en liten og billig forsterker?

På denne linken kan man lese litt om resonans:

http://www.fysikknett.no/sansene/slides/resonans.html

MEN det store spørsmålet er: HVORDAN skal jeg omsette denne "forklaringen" til praktisk forståelse i mitt stereo-anlegg? :-?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager hvis du finner guiden dårlig forklart Flagerborg. Nå er vel ikke delen om resonans ment som en kjøpeguid for høytalere heller. Poenget der var å gi et lite innblikk i hva en høyttalerkasse gjør. Skal vi gå dypere inn i hva resonans er kommer det til å bli mer komplisert, og poenget med guiden var å legge det fram på en enkel måte.

Hva slag praktisk informasjon kan en nybegynner få ut av guiden? Større forståelse for hva lyd er og hvordan den oppfører seg er vel i enkle trekk praktisk å vite for alle med interessen for anlegg? Jeg tror også at guiden legger fram hvordan en høytaler fungere på en enkelt forklart måte. I hvertfall var det det som var meningen

Men bare å komme med innspill hvis du mener noe skal legges til her Flagerborg. Er litt usikker på om jeg fikk med meg hva du mente med innlegget ditt. Men har i hvertfall prøvd å svare.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Guide Håvard, Sjønte heller ikke hva Flageborg pirker i her.
    Jeg leste nettopp hele inlegget ditt og skjønte stort sett alt uten å måtte
    lese over flere ganger. Stort mere kortfattet kan det nesten ikke gjøres.

Kan du noe om refleksjoner (første, andre tredje-refleksjoner etc,). Jeg tenker selvsagt på hvordan og hva man bør forhindre, forslag til demping etc ?

Mvh,

/L

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    ..............Kan du noe om refleksjoner (første, andre tredje-refleksjoner etc,). Jeg tenker selvsagt på hvordan og hva man bør forhindre, forslag til demping etc ?
    Det er ikke for å pirke, men jeg trodde du nettopp hadde lest avsnittet i denne "guiden" om......... - Akustikk ??? ;-) , men du har kanskje ikke lest det mange nok ganger.................?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det killroy. Jeg tror ikke jeg skal utale meg noe videre om akustikk. Dette er nok noe jeg har sett mer på i teori enn i praksis. Men kom over en nettside om akkustikk forleden som virket ganske god. Kanskje noen kan ha nytte av denne: http://www.home.no/kjellalme/akustikk.html

Men siden Mr. Flagerborg mener han sitter inne med kunnskaper om dette så kanskje han kan hjelpe deg

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra! Prosjekt på skolen? Presenterte et liknende for ikke lenge siden selv. Hadde med alle emner du har skrevet om minus fase. Stå på! Dette var knall.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tiltak med en slik guide. Det er bare en ting jeg stusser på og det er resonansen.
    "Resonans er en viktig for å få en høyttaler til å spille bra". Hvorfor det? Resonansen har man kun bruk for i bassen, mens de øvrige frekvensene bør være så resonansfri som mulig.
    Den dypeste bassen begrenses av bassystemets egenresonans. I et bassreflekssystem har man en bassport som inneholder en viss mengde luft innenfor et bestemt areal, og som er plassert i veggen til et ellers tett kammer som omslutter et volum. Denne kombinasjonen av masse, areal og volum inni kammeret danner grunnlaget for en resonansfrekvens for porten. Denne frekvensen avhenger av luftmassen i røret, rørets diameter, og kammerets volum. Større masse i porten reduserer resonansfrekvensen, større portdiameter øker resonansfrekvensen, større volum i kammeret reduserer resonansfrekvensen, økt portlengde reduserer resonansfrekvensen.

Basselementet.
    Denne har en masse, et fjæringsoppheng, og et membranareal. Høy masse reduserer resonansfrekvensen, stivere fjæring øker resonansfrekvensen, større areal øker resonansfrekvensen hvis elementet er montert i kammeret. Volumet inni kammeret vil gi mottrykk når membranen presses innover. Dette mottrykket tilsvarer en viss fjæringsstyrke. Denne fjæringsstyrken kobles sammen med elementets eget fjæringsoppheng, og gir en total fjæring som er stivere enn elementets fjæring alene. Dette resulterer i økt resonansfrekvens. Hvis man i tillegg øker elementets areal, vil større mengder volum inni kammeret komprimeres, og dette betyr enda stivere fjæring og dermed enda høyere resonansfrekvens.

Resonansfrekvensens styrke.
    Resonansfrekvensens styrke avhenger av systemets Q-faktor. Hva er Q-faktor? Q-faktor blir brukt som et begrep som forklarer et resonanssystems kvalitetsfaktor (Quality factor - derav Q). Høy kvalitetsfaktor gir høy amplitude ved resonans, og resonanssystemet har i tillegg smal båndbredde. Båndbredde er i grove trekk det frekvensområdet resonansfrekvensen omfatter. Dette området er smalere jo høyere Q-faktoren er, og bredere jo lavere Q-faktoren er. Husk at det alltid er et kompromiss mellom båndbredde og amplitude ved resonans - for den totale energien må være den samme.

Et basselements Q-faktor kan deles inn i to: Elektrisk Q-faktor (Qes), og mekanisk Q-faktor (Qms). Tilsammen danner disse to en total Q-faktor (Qts). Den totale Q-faktor kan finnes ved å kortslutte talespolen. Et basselement er jo en elektrisk motor, og ved å kortslutte talespolen vil denne bremse den mekaniske resonansfrekvensen i så stor grad at basselementets Q-faktor reduseres drastisk. Ved montering av basselementet i et kammer, vil forholdet mellom fjæringstrykk i kammeret, fjæring i elementet, og membranens masse utgi en ny og høyere Q-faktor grunnet kraftigere fjæringstrykk, som gir høyere resonansfrekvens, på omtrent samme bevegelig masse. Denne Q-faktoren kaller man gjerne Qtc - total Q-faktor for kammeret "c".

Så kan man bestemme ved hvilken frekvens denne resonansfrekvensen skal ligge på. Her må man ta hensyn til elementets egenskaper mot ønsket kammerstørrelse, og systemets ønskede følsomhet. For ikke å få for booomy bass må man begrense Qtc til et godt stykke under 1. En Qtc på 0,5 - 0,7 er passe. Så må man finne et element som kan gi denne Qtc i et ønsket kammer. Det er da viktig å slå fast at elemetets totale Q (Qts) IKKE må være høyere enn den ønskede Qtc. Finn et element med lavere Qts enn ønsket Qtc.
    Videre kan vi begynne å beregne oss frem til et kabinett som med en betemt type basselement gir oss den bassen vi er ute etter.

Så beregnes bassrefleksens egenskaper.
    En kort port med liten diameter kan avstemmes til samme resonansfrekvens som en lengere port med større diameter. Den minste porten vil gi mindre energi og sansynligvis større båndbredde enn den største porten. Her kan man eksperimentere litt for å finne den porten som gir best egenskaper for lytterommet. For husk at lytterommet gir en såkalt romforsterkning, altså at frekvenser under en viss frekvens forsterkes av rommets trykkammeregenskaper. Denne forsterkningen er i størrelsesorden 12 dB for hver halvert frekvens, og det er viktig å ikke beregne høyttaleren til å gi flat frekvensgang til langt under den frekvensen rommet starter sin forsterkning, men tilpasse portens resonansfrekvens og Q-faktor til å gi best mulig samspill med lytterommets egenskaper. Hvis ikke kan man oppleve enten boomy bass med lite dybde eller alt for lite bass.

Så når det gjelder resonansfrekvenser, så er disse viktige, men ikke for andre frekvenser enn den aller dypeste bassen, nettopp for å gi best mulig samspill med rommets egenskaper. SUMMEN av disse resonansfrekvensene og rommets egenskaper skal gi 0 resonans og flat frekvensgang.

Mvh.

Vidar

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, er ikke et skoleprosjekt. Men kunne ha vært det

Flott innlegg Low-Q! Bra du tar deg tid til å kommentere feil i innlegget. Har forandret litt på delen om resonans. Har også referert til innlegget ditt siden du har tatt deg tid til å forklare dette mer i dybden. Flott. Er du fremdeles uenig i det som står om resonans så rop ut.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikker snart på Påskeferie, men uansett fin Guide dette. Akustikk og Resonans er nok et fag i seg selv og selvsagt veldig rom avhengig (lengde / bredde format mht. stående bølger etc.). Kos deg (dere) i Påsken og takk for en konstuktiv førstehjelps Guide.

God Påske til alle

/L

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott Håvard! Der lærte jeg en bit du gitt

Newcomer OscarOT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra guide... Den kan bidra med mye! STÅ PÅ!

Mvh
    OscarOT

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et interessant innlegg..

Vi er jo entusiaster alle sammen her, og at Flageborg ikke forstår det med resonans er hans problem. Personlig synes jeg dette er lett forståelig dersom man vil forstå det.
    Dersom herr Flageborg ikke fikser lange innlegg, anbefales det at disse hoppes over, eller får dem lest høyt av andre.

SL

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0