Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 149
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino

Dette er en oppdatert versjon av den opprinnelige guiden. Tiden har gått og undertegnede har fått mer erfaring med fotografering. Håper denne guiden kan være til nytte

Når du skal presantere stoltheten din på Minhjemmekino eller Minhifi er det viktig å tenke på et par ting før en begynner:

Bruk god tid
    Bruk godt lys
    Bruk Stativ

Om dette er i orden er mulighetene for å få noen bra bilder absolutt tilstede. Et godt kamera er heller ikke og forrakte, men det er utrolig hvor bra bilder en kan få av billige og enkle kompakte kameraer, om en kan krysse av for de tre punktene ovenfor.

God tid.
    Hastverk og lite gjennomtenkte bilder vil resultere i dårlige bilder. Punktum finale!

Godt lys.
    Om en har en 500 watt arbeidslampe, bruk den. Sett den opp i rommet, og heng et hvitt laken foran. Ikke heng det for nære, det tar lett fyr. Et slikt lys vil være for brutalt om en retter lyset rett mot det en skal ta bilde av, men et laken vil fungere som difusor, og vil spre lyset i alle retninger. Tenk litt på skygger, og flytt lyset bak lakenet slik at en i størst mulig grad unngår dette. Store høyttalere kaster mye skygge, og skarpe skygger bør man unngå.

Stativ.
    Bruker man stativ kan en skru av blitsen på kameraet, og bildene vil gjerne bli mye roligere. Grunnen til dette er at blitsen på kompaktkameraer sitter nær linsen, og du vil få blitsen kastet rettvinklet tilbake, noe som fører til at deler av bildet vil bli for mye eksponert. Så om det er mulig, sett kameraet på stativ og bruk selvutløser. Bilder som er uberørt av menneskehender blir ofte skarpe – særlig om lukketiden er lang.

Videre skal jeg ta for meg en del elementer som kan være greit å tenke på, og om mulig følge. Om du synes dette er helt uinteressant, så tenk på at ved å legge ut fine bilder øker sjansen for gode karakterer, og stoltheten din vil få den oppmerksomhet den fortjener. Om du får karakteren to mange nok ganger, vil det kreve dobbelt så mange av karakteren 4 for å jevne ut nivået igjen.

Om du ønsker bedre karakter – les videre!

Forberedelse.
    Vask og støvsug før du tar bilder. Fjern askebeger og fjernkontroller, rydd i dvd-bunken og legg kabler på en skikkelig måte – eventuelt fjern de. Rot er det mest uinteressante som finnes, det er INGEN som ønsker å se det. Beklager den skarpe tonen, men er det et råd som bør følges, så er det nettopp dette.

Ser dette bra ut?
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-rot-og-st-jpg

Komposisjon.
    Komposisjonen en bruker er avgjørende for hva andre vil se. Er komponeringen spennende vil man automatisk dvele ved bildet, og en har oppnådd det en ønsker. Du har fått deg en interessent. Gå ned på nivå med det en skal ta bilde av. Bilder tatt ovenfra og ned gjør ting mindre noe som nesten uten unntak er negativt. Ved å gå ned på bakkenivå og ta bilder svakt oppover vil bildet fortsatt se troverdig ut, men det vil skape en illusjon av størrelse og tyngde. Prøv selv og se.

Ovenfra og ned - fungerer dårlig i dette tilfellet
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-ovenfra-og-ned-jpg
    Svakt nedenfra og opp - heller det.
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-nedenfra-og-opp-jpg

Innhold.
    En vanlig feil er å samle alt en har på et bilde. Ta heller bilder av komponenter som hører naturlig sammen, slik som høyttaler og forsterker, dvd-spiller og forsterker, lerret og senterhøyttaler – la kun fantasien stoppe deg.

For mye på et bilde
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-alt-et-bilde-jpg

Her er naturlige sammensetninger
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-naturlige-partnere-jpg

Utsnitt.
    Profesjonelle fotografer tenker nesten alltid på det gylne snitt. Søk det opp på google om du ønsker, jeg går ikke inn på det i denne guiden – det blir for komplekst. Prøv heller å få til en slags symmetri i bildet. La det for eksempel være like langt fra sokkelen på høyttaleren til bunnen på bildet som fra siden på høyttaleren til siden på bildet.

Her finner en tildels symmetri
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-utsnitt-jpg

Komprimering og oppløsning.
    Bildene en får fra dagens kameraer er ofte brutalt store, noe som betyr at de må komprimeres før de kan legges ut på nettet. Bildet bør ikke være større enn 250-300 kb. Oppløsningen trenger ikke være større enn 1280 eller 1024 i vertikal oppløsning. Nesten alle mine bilder ligger innenfor disse kriteriene, og det holder lenge for bruk på internett. Nå kommer dagens råd – ikke bruk bildeprogrammer i Windows! De fleste av de som følger med Windows er pent sagt ubruklige. Windows vil ødelegge bildene dine. Det finnes mange forskjellige redigeringsprogrammer der ute, og noen av de kan nesten måle seg med Photoshop. Under følger noen linker til programmer som vil opprettholde bildekvaliteten selv etter redusering.

Det første er skalert med Photoshop, det andre med resize
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-photoshop-jpg
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-resize-jpg

Linker til gratis fotoredigeringsprogrammer
    Paint.NET
    GIMP
    Photofiltre
    Picasa

Prøv deg frem for å finne et program du trives med, men husk – det tar gjerne litt tid å sette seg inn i de forskjellige.

LYKKE TIL

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registerer at hobby-fotografen akto har vært frampå med fotokunnskapene sine igjen

Dette er et fantastisk initiativ, og ikke minst et område mange har MYE å lære om for å presentere kinoen sin på best mulig vis

Har ikke rukket å lese gjennom alt enda, men det ser ut som en vanvittig bra guide med glimrende illustrasjoner, akto!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er BRA Akto! Veldig nyttig, kanskje jeg skal låne fatterns EOS 20 å kaste meg uti snart jeg også...?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra akto.
    Flott info dette.

Mange kan ha mye å hente ved å ta seg litt tid med fotograferingen.
    Trenger verken å være fotograf eller ha det beste kameraet for å få brukbare resultater.

Bruker selv et HP 707 kamera, det koster litt over 2000kr så er ganske billig, men gir likevel veldig bra bilder iforhold til pris.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det folkens :-D

Lygren; er det noen som virkelig burde hatt en presentasjon, så er det jo deg

Tralltrall, bildene dine er en kilde til inspirasjon, og viser at man trenger ikke dyrt utstyr for å ta gode bilder.
    (Mener da kameraet i ditt tilfelle )

Ellers så har jeg fått litt hjelp av Mag til å legge bildene hos Avforum, under Album,
    så da forsvinner ikke bildene hver gang Telenor har trøbbel med min hjemmeside....

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan lages de små rammene rundt bildene?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Hvordan lages de små rammene rundt bildene?
    I de fleste bildebehandlingsprogrammer så er det en funksjon som utfører dette. Heter ofte "buttonize", e.l.

Rammen på bildene over er imidlertid generert under upload-prosessen til AVforum.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes også noen gode guider for å ta bedre bilder her:
    http://www.akam.no/guider

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akam er en glimrende side for de som er interessert i fotografering.
    Anbefales på det sterkeste.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bildene her oser jo av JPEG artifakter og posterisering. Det gjør vondt i sjela mi! ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at betyr at du har helt rett, men synes det er noe fornuftig i dette. :-D
    Her er det ikke fototeknikken jeg først og fremst er ute etter, men komponeringen av
    bildene som blir tatt. Uansett er tråden til for å diskuteres, så gode
    forslag om alt vedr. fotografering av hjemmekinoer mottas med stor takk.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JPEG artifakter kommer jo av at bildene er komprimert for mye. Løsningen her er å komprimere de mindre maks 1024x768 på rundt 250kb er et greit forhold uten for mye komprimering til web visning.

Posterisering kommer i de fleste tilfeller av at bildet har vært undereksponert i utgangspunktet og blitt justert for mye/hardt til ettertid med levels/curves eller shadow/hightlights. Det er spesielt de mørke/skygge partiene i bildene som lider av dette.

Det er mye mere kritisk og få til riktig eksponering digitalt enn analogt. CCD/CMOS brikker er helt linjære forhold til analog film. Over eksponerer man digitalt kutter man rett og slett bort informasjon, mens analog film har en kruve som runder av i enden (komprimerer) som da er mere tilgivende for overeksponering.

Histogrammet er et utrolig nyttig verktøy når man fotograferer digitalt. Ønsker man best mulig støy/singal forhold (unngå posterisering) bør man få histogrammet lengst mulig til høyre uten å overeksponere.

Se disse linkene for mere informasjon:

http://www.luminous-landscape.com/tu...stograms.shtml
    http://www.luminous-landscape.com/tu...se-right.shtml

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    De bildene her oser jo av JPEG artifakter og posterisering. Det gjør vondt i sjela mi! ;-)
    Jeg har null peiling på fotografering, hva betyr dette? Ser du har skrevet noe i et senere innlegg, men vil ikke si jeg skjønner noe mere om det er forklaringen.

Hva mener du kan gjøres for å bedre bildekvaliteten på bildene på forumet i og med at plassen er begrenset. Er jo kult å få så bra bilder som mulig synes jeg.

mvh

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God og enkel guide og gode innlegg. Jeg venter spent på flere gode og informative svar her

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deepc0re
    JPEG artifakter kommer jo av at bildene er komprimert for mye. Løsningen her er å komprimere de mindre maks 1024x768 på rundt 250kb er et greit forhold uten for mye komprimering til web visning.

Posterisering kommer i de fleste tilfeller av at bildet har vært undereksponert i utgangspunktet og blitt justert for mye/hardt til ettertid med levels/curves eller shadow/hightlights. Det er spesielt de mørke/skygge partiene i bildene som lider av dette.
    Jeg er enig i alt du sier her, men det blir litt feil å oppgi jpeg kvalitet i filstørrelse. Størrelsen på jpeg bilder vil variere enorm etter innhold. Da blir det mer korrekt å oppgi et kvalitetsforhold på f.eks 1-10 eller mer korrekt prosentvis bildekvalitet. Bruker selv mellom 85-95% til høykvalitets web bilder. Et annet problem er når du laster opp bilder på f.eks avforum/minhjemmekino, så blir disse rekompremert når dem lager inn minhjemmekino logoen. Du har med andre ord ikke kontroll over jpeg kvalitet, og andre ting som om dem beholder fargeprofilen til disse bildene osv.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Jeg er enig i alt du sier her, men det blir litt feil å oppgi jpeg kvalitet i filstørrelse. Størrelsen på jpeg bilder vil variere enorm etter innhold. Da blir det mer korrekt å oppgi et kvalitetsforhold på f.eks 1-10 eller mer korrekt prosentvis bildekvalitet. Bruker selv mellom 85-95% til høykvalitets web bilder. Et annet problem er når du laster opp bilder på f.eks avforum/minhjemmekino, så blir disse rekompremert når dem lager inn minhjemmekino logoen. Du har med andre ord ikke kontroll over jpeg kvalitet, og andre ting som om dem beholder fargeprofilen til disse bildene osv.
    Er selvfølgelig klar over at inneholdet i bildet har mye å si for hvor mye det lar seg komprimere. Jeg ville bare si at 250kb (på maks 1024x768) pr bilde er et greit kompromiss generelt sett uten for mye artifakter.

At bildene blir rekomprimert når man laster opp bildene synes jeg er dumt. JPEG er jo et lossy format som mister informasjon for hvergang det komprimeres. Nå vet jeg ikke hvor mye disse komprimeres og resizes etter at de har blitt lastet opp, men det får jo være opp til adminene. Jeg synes ihvertfall ikke at 250kb pr bildet er så mye å ha.

Når det gjelder fargeprofil så er det sRGB som er "standarden" for webvisning. Det er bare å sørge for å konvertere til sRGB dersom man har et større fargerom/profil før man legger disse opp så er ikke dette noe problem. Jeg tviler sterkt på at scriptet som legger på logo gjør noe med fargeprofilen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant tråd dette! Jeg tror det er mye kreativitet og eksperimentering som gjelder når man vil ha gode bilder :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare skyte inn at jeg er imponert over de fototekniske muligheter Messel har utnyttet. Ved å ta to bilder av samme scene (ett med lys på i rommet og ett uten lys) og kombinere disse vil man få et godt resultat:

http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=3885

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Vil bare skyte inn at jeg er imponert over de fototekniske muligheter Messel har utnyttet. Ved å ta to bilder av samme scene (ett med lys på i rommet og ett uten lys) og kombinere disse vil man få et godt resultat:

http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=3885
    Dette er vanlig praksis når man tar landskaps bilder ute (da i de fleste tilfeller dynamikken er høyere enn det kameraet fanger). Dersom man f.eks har en mørk forgrunn med en stein som man ønsker å få eksponert ritkig samtidig som man ikke ønsker å overeksponere himmelen i bakgrunnen som er mye lysere en forgrunnen igjen.

Photoshop CS 2 har til og med fått en funksjon som gjør dette automatisk for deg (HDR - High Dynamic Range). Du bare mater den med bildene (som er eksponert forskjellig f.eks med 1/3 stop i mellom bildene , og forutsetter selvsagt at du bruker stativ om du skal få bra resultater) også setter den de sammen til et 32bits bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra guide.

Har veldig lite erfaring med fotografering, men nå har jeg fått noen gode tips som kan bedre inntrykket til de som skal se bildene mine :wink:

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •