Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 149
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei! jeg er helt noob når det gjelder fotografering. Og har et par spm.

Jeg har et kompaktkamera, Olympus [mju] mini 5Mp.
    Fant fram et gammelt projector stativ, og testet litt...

Kan det stemme at jeg, ved godt lys i rommet, får klarere bilder med ISO stilt til 64, istedet for 100/200/400/Auto?

Syntes det var mindre støv på bildet da...

Jeg har 2 lamper, en på hver side av tv'en, for å fotografere da, bør jeg vel ikke fotografere rett mot de mens de er tent? dårlig løsning ikke sant?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Jo mindre sensor, og jo høyere ISO-verdi, desto mer korn får man i bildet. Digitale speilreflekskameraer har relativt stor sensor og korningen er ofte ikke plagsom før man er oppe i ISO 800, mens et vanlig kompakt digitalkamera har mye mindre sensor og på dem kan korningen være plagsom allerede ved ISO 200, selv ved moderne utgaver.

Korningen er ikke støv, men at hver piksel får så lite lys at det blir store, synlige avvik fra korrekt verdi i hver piksel.

Lyssetting er en kunst. Det er ofte ikke umulig å fotografere mot en lyskilde, men det lurer lyssensoren, og krever gjerne at du kompenserer for dette med eksponeringskontrollen, evt. går til rene manuelle innstillinger av blender, lukkertid og ISO (hvis det er tilgjengelig).

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok ikke stille slike verdier på mitt kamera, men skal få lånt til meg et speilreflexkamera, så kan jeg ta de bildene jeg trenger.

Kameraet mitt er nok ikke godt nok.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kameraet ditt trenger da ikke være for dårlig? Skaff deg bedre lys. Har du et vindu på en annen vegg enn det du skal fotografere, så kan det beste være å vente til det er daglys ute og ta bildene da, for eksempel.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låne et kamera i helgen, å blei litt hekta, så har bestilt meg nytt nå

Bestilte et Fuji Finepix S5600, billig kamera som tar gode bilder.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk meg å lese fotograferingsguiden ETTER at bildene er tatt :-? , men var sikker på at jeg hadde lest at Akto hadde knipset noen fine bilder med laaaang lukkertid, så det var det jeg gjorde (altså lang lukkertid)

Alle bildene jeg har lagt ut har lukkertid på 1-4sek, mulig noen av de med 8sek også ble lagt ut. AVforum.no - ookami's hjemmekino
    Lyset i rommet var dimmet helt ned til 10%
    Er helt amatør, men det var faktisk morsomt (untatt det at man måtte rydde...)

Skal prøve igjen med mer lys, samt leke litt i Photoshop, hittil har jeg bare skalert der.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si bildene ble superflotte uansett! Grattis med flott kino!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Typisk meg å lese fotograferingsguiden ETTER at bildene er tatt :-? , men var sikker på at jeg hadde lest at Akto hadde knipset noen fine bilder med laaaang lukkertid, så det var det jeg gjorde (altså lang lukkertid)

Alle bildene jeg har lagt ut har lukkertid på 1-4sek, mulig noen av de med 8sek også ble lagt ut. AVforum.no - ookami's hjemmekino
    Lyset i rommet var dimmet helt ned til 10%
    Er helt amatør, men det var faktisk morsomt (untatt det at man måtte rydde...)

Skal prøve igjen med mer lys, samt leke litt i Photoshop, hittil har jeg bare skalert der.
    Hei

Bildene dine er knallbra, og at du tar slike bilder uten redigering er meget bra. Om du ikke føler at det er frekt så legger jeg ut originalbildet ditt sammen med et bilde jeg har redigert for å illustrere hva jeg ville gjort av justeringer på et slikt bilde.

Jeg ville fjernet rødskjæret i tak og på vegger, et rødskjær som kommer fra lampene i vinduet. Så ville jeg ha rettet opp geometrien litt, samt skarpet det opp en smule.

Dette er slik jeg liker bildene mine, men det er ikke noe fasit jeg kommer med, kun et forslag. Om du ikke synes det er noe stas at jeg bruker bildet ditt som et eksempel så fjerner jeg det umiddelbart!

(siden bildet måtte roteres litt ble en del elementer som absolutt skulle vært med i bildet - slik som hele høyttalerne o.l - forskjøvet utenfor bildekanten. Dette skjer ikke om en tar et større utsnitt, som kinoeieren har gjort, men som jeg ikke kan få siden jeg ikke sitter med originalfilen (den som ikke er beskjært))

Originalen
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-d59443420552f96979bfcf5c42c241c8-original-jpg

Redigert utgave
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-d59443420552f96979bfcf5c42c241c8-jpg

Problemet med å redusere rødt er at det ligger mye informasjon i denne kanalen. På et så lite jpg-bilde vil man få mer støy der det røde er redusert. Dette vil ikke være noe problem med enten en raw-fil eller en større fil lagret i tiff eller psd.

Her er et bilde helt uten rødt:
    Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino-uten-dt-jpg

Man kan se støyen, eller riktigere sagt mangel på informasjon i denne kanalen. Derfor er detofte hensiktsmessig å bruke den røde kanalen når en lager en Alpha-maske.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Bare bra at du bruker det som eksempel, enklere for meg
    Bildene er ikke beskåret, tenkte på utsnittet når jeg tok de, men ser jo nå at det ikke nødvendigvis var noen fordel. Så i etterkant at geometrien var på skeiva, men da var stativet levert tilbake.
    Skal få tatt nye og fler bilder når de klarer å få smurfet reciveren tilbake fra reprasjon :-(

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Om du ikke føler at det er frekt så legger jeg ut originalbildet ditt sammen med et bilde jeg har redigert for å illustrere hva jeg ville gjort av justeringer på et slikt bilde.
    Bruker du Photoshop til dette? Og finnes det (gratis) alternativer til Photoshop som du vet om?

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paint.NET eller The Gimp er vel de mest populære alternativene som er gratis.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adobe PhotoShop er jo definitivt industristandarden, og har ditto profesjonell prising. Jeg for min del bruker en eldre utgave av det som nå er Corel Paint Shop Pro, og det er absolutt et alternativ som ikke koster skjorta.

Gratisprogramvare som konkurrerer med de ovenstående tror jeg du skal lete lenge etter.

Bruksmessig er nok Corel Paint Shop Pro lettere å komme i gang med. Men for dem som vurderer å bruke dette profesjonelt, så er Adobe Photoshop verdt å investere tid i. Det er det 99% av profesjonelle bildebehandlere benytter.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsggu
    Paint.NET eller The Gimp er vel de mest populære alternativene som er gratis.
    Paint.NET ser jo imponerende ut til å være gratis, og kan være et greit sted å starte. Vil nok likevel tro det har noen begrensninger i forhold til de kommersielle programmene.

Gimp synes jeg for min del har en høy brukerterskel, og det er slik jeg ser det mer et grafikkprogram og mindre et fotobehandlingsprogram.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt følgende bilder med Nikon Coolpix P2. Prøvd automode med både høy og lav ISO, samt uten blitz.. Allikevel blir ett flertall av bildene slik som de jeg har vedlagt, og synes ingen av de blir av særlig god kvalitet..

Bruker også stativ/ben til kameraet..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette er tatt på stativ, så tipper jeg stativet er ganske spinkelt og svaier en del. En måte å løse det på er enten selvutløser eller fjernutløser. Da blir ikke bevegelsene dine flyttet over i kameraet når du trykker på utløseren.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvis dette er tatt på stativ, så tipper jeg stativet er ganske spinkelt og svaier en del. En måte å løse det på er enten selvutløser eller fjernutløser. Da blir ikke bevegelsene dine flyttet over i kameraet når du trykker på utløseren.
    Kunne vært intressant å tatt likedan bilde, med utløser bare for å se.. Høres jo fornuftig ut det du sier.

Men hva med bildet av Philips-logoen? Det blir bare helt utav fokus.. Og sånn blir alle bilder, hvis jeg er nærmere objektet enn 30cm.. Skulle tro at kameraet klarer å ta nærbilder uten å må gjennom hele menyen å stille om? Eller?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Og sånn blir alle bilder, hvis jeg er nærmere objektet enn 30cm..
    Har du prøvd makrofunksjonen?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Har du prøvd makrofunksjonen?
    Nei.. Jeg må vel lete frem den funksjonen

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du først har rigget deg til med stativ å sånn, bruk for all del selvutløser! Tar vel ca 10sek lengere tid men det er absolutt verd det...

Er det ikke en god ide å bruke så mye lys som mulig, med lavest mulig ISO verdi?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Når du først har rigget deg til med stativ å sånn, bruk for all del selvutløser! Tar vel ca 10sek lengere tid men det er absolutt verd det...

Er det ikke en god ide å bruke så mye lys som mulig, med lavest mulig ISO verdi?
    Lys kanskje ja.. Men ikke blitz vel?

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •