Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 149
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har et Konica Minolta m/bildestabilisator og har tatt bilder de siste 2 årene som jeg aldri kunne ha tatt uten stativ.... stativ som man av naturlige grunner sjelden har med. Konica m. hevder man kan få 3 ganger så lang lukketid, og det bruker å være nok for å slippe blitz.

Skal aldri ha et kamera igjen uten bildestabilisator.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildestabilisator er kjekt, men akkurat for å ta bilde av anlegget sitt burde det ikke være så vanskelig å huske/låne stativ for den som ikke har det. Jeg vil også berømme fjernutløseren (IR-basert) som jeg skaffet nylig. Utrolig kjekt når det skapes en rykning i kameraet når man trykker på den vanlige utløseren med relativt lange lukkertider. Mulig IS tar det også, men for oss som ikke har det finnes det altså andre måter å oppnå skarpe bilder på.

Har man ikke fjernutløser kan man faktisk også vurdere å ta bildene med timer for å unngå et bildeeksponeringen tar med rykningen i kameraet idet bildet tas.

Forresten: Hvordan tar man gruppebilder med seg selv inkludert uten stativ...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ofte timer selv. Er fjernutløser vanlig tilbehør for de fleste kameraer? Har selv et Canon Ixy, type lommekamera.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Det er vel ikke så vanlig med fjernutløser på små kompaktkameraer. Jeg har nylig oppgradert kameraparken med et Nikon D50, så der kommer IR-utløseren inn. Har også ekstern blitz som jeg fyrer rett i tak/vegg, og det kan faktisk gi ganske god og jevn belysningseffekt, og ikke så unaturlig som det kan bli med direkte blitz.

Belysningsmessig er det utrolig gunstig å kunne slippe inn dagslys utenfra, spesielt hvis det ligger et lett skydekke ute så lyset blir softet. Men dette kan jo være mangelvare i en del hjemmekinoer med full lyskontroll.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Forresten: Hvordan tar man gruppebilder med seg selv inkludert uten stativ...

Man setter kamera på en stol, et bord, en sten, eller alt annet som er flatt! NP

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Man setter kamera på en stol, et bord, en sten, eller alt annet som er flatt! NP
    Et såkalt DIY stativ... :grin:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er guiden oppdatert. Om det er andre spørsmål, så er det fint. Meld også i fra om det er noe dere savner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe flott guide, Atle:-D
    Tror jeg må ta alle mine bilder en gang til!
    Jeg har ganske lite lys nedi hullen min, og heller ingen arbeidslampe på 500watt. Så du har ikke noen tips om hva jeg da kan finne på? Funker det med speil i alle hjørner for og spre lyset litt bedre:razz: Eller må jeg rett og slett bare kjøpe en arbeidslampe?:-|

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Komprimering

Jeg har lastet ned Picasa. Kan noen være greie å fortelle meg hvordan man komprimerer bilder med det programmet?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er trikset for å merge to bilder: Ett av rom i opplyst tilstand, og ett av bildet med lyset av slik at bilde på lerret blir bra. Tenker på følgende eksempel:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar to eksponeringer, et med lysmåling i selve rommet, og et med måling på lerretet.

Jeg tar utgangspunkt i hva jeg gjør i Photoshop.
    Så åpner du begge bildene i egnet fotoprogram. Gjør en markering av bildet du vil klippe ut fra lerretet og legg på en quick mask. legg på 2 % blur på masken, deretter 2 % noise. Gå tilbake til markeringen (ut av quick mask) og lag et nytt lag (control + J). Så flytter du dette laget over i bildet som er eksponert etter rommet, og flytter det nye laget dit det skal være. Om du trenger å strekke laget av en eller annen grunn så bruker du free transform (control + T) og strekker laget til ønsket form. Så kan du pynte på kantene med div verktøy om det er nødvendig.

Jobb alltid med bildet i 25, 50 eller 100% størrelse.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda enklere kan det være å åpne bildet som er tatt i "dagslys" for deretter å benytte "magic wand" på lerretet. Benytt den prosentmessige toleransen (gjerne 10-20) til å bestemme renhet i overgangene. Cluet er at det hvite lerretet uansett vil stå godt i kontrast med ramma slik at markeringen som oftest vil bli ren og pen. Dersom ikke bare endrer du på toleransen.

Lås evt. opp laget (du ser kanskje en hengelås på laget) før du sletter innholdet du fikk markert. Dette gjør du ved å dobbeltklikke på laget/låsen og deretter trykke "enter". Da forsvinner låsen.

Deretter klikker du altså på "delete".

Hent så opp det bildet som er tatt i mørke (der lerettet viser bildet fra PJ). Kopier hele bildet og legg så dette "laget" under det vi jobbet med først.

Dersom bildet er tatt fra samme posisjon vil alt se ut som ditt eksempel. Dersom ikke kan du endre perspektiv ved å forstørre eller trekke i formatet slik som akto beskrev.

Husk å lagre alt som et nytt bilde/fil slik at ikke originalfilene overskrives.

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

enkelt å greit

enkel og grei guide for oss nybegynnere..Tach

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at bruk av stativ nærmest er oppført som en regel her, men det er ikke alltid like lett å benytte stativ i et lite hjemmekinorom hvis man vil ha litt fiffige vinkler og utsnitt. Det kan ofte være nær sagt umulig!

Derfor går det an å kombinere stor blenderåpning og relativt høy iso, slik at man gjerne får en akseptabel lukker på 20-60/100 sek. Er man litt stødig på hånden går det fint, uten å forringe bildekvaliteten for mye.

Selv har jeg tatt alle hjemmekinobildene mine håndholdt, og selv om resultatet ikke er like bra på alle, er det tilfredstillende.

Men har man muligheten er stativ selvsagt å foretrekke, og jeg skal se om jeg ikke får tatt noen av oversiktsbildene mine i hjemmekinoen med stativ om ikke så lenge

Hvitbalansen er også viktig å huske på når man ikke bruker blitz i kunstig opplyste hjemmekinomiljøer. Den automatiske hvitbalansen justerer sjelden korrekt i slike lysforhold, så å stille inn egendefinert hvitbalanse er en stor fordel om man ikke vil ha bilder med unaturlig fargestikk.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    ...Derfor går det an å kombinere stor blenderåpning og relativt høy iso, slik at man gjerne får en akseptabel lukker på 20-60/100 sek. Er man litt stødig på hånden går det fint, uten å forringe bildekvaliteten for mye....
    Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei......!!!!!
    For Guds skyld - ikke hør på dette! Unngå for all del høy ISO-verdi - dersom du kan.

Verre mulighet til/for å ødelegge flotte dynamiske motiver/bilder finnes knapt!

Det samme gjelder vel egentlig stor blenderåpning, men her kan man komme bedre unna, litt avhengig av det ferdige bildets størrelse.

Nei; finn deg heller ett eller annet å sette kameraet på. Skal du få rene bilder med flotte farger og god dynamikk - UNNGÅ HØY ISO...!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei......!!!!!
    For Guds skyld - ikke hør på dette! Unngå for all del høy ISO-verdi - dersom du kan.

Verre mulighet til/for å ødelegge flotte dynamiske motiver/bilder finnes knapt!

Det samme gjelder vel egentlig stor blenderåpning, men her kan man komme bedre unna, litt avhengig av det ferdige bildets størrelse.

Nei; finn deg heller ett eller annet å sette kameraet på. Skal du få rene bilder med flotte farger og god dynamikk - UNNGÅ HØY ISO...!
    Nå snakker vi ikke 1000-3200 i ISO-verdier - men opp til og med 800 går ihvertfall fint etter mine erfaringer. Der er støyen knapt merkbar.

Du har jo ikke særlig mange alternativer om du ikke får festet kameraet og skal fotografere i dunkle omgivelser.

Forøvrig føler jeg meg nesten nødt til å sitere meg selv her:

Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Men har man muligheten er stativ selvsagt å foretrekke
    Ingen grunn til å konstruere fiendtligheter her, roko

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... ;-)

Så, så... man vil nok raskt oppdage at jo høyere ISO-verdi - jo mere støy får du og vanskeligere blir det å få rene gode bilder. Derfor lønner det seg å holde seg så lavt som overhodet mulig.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fikk jeg på ett eller annet vis det til å legge inn to identiske innlegg. :-o Jeg trodde det skulle være teknisk nær umulig å få til. I tillegg får man ikke slettet innlegget, til tross for at dette står som et valg når man holder musepekeren over "endre"-knappen... :-| Lyyyyyyyyyyygren?

Derfor benytter jeg like godt innelgget til å be den enkelte som har et digitalkamera om å på forhånd sjekke ut hvordan resultatet blir med sitt eget kamera. Ta samme opptaket på flere ISO-verdier. Deretter kan du selv ta stilling til hva som fungerer best for deg og dine krav.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del vil vel si at høy ISO er en mulig siste utvei. Man vil ofte kunne gå relativt høyt på et speilreflekskamera før man sliter med lysstyrken (støtter 800 ISO som en øvre tommelfingergrense for konsumentspeilrefleks her). På kompakte digitalkameraer, der sensoren er mindre, vil høy ISO kunne være katastrofalt på grunn av all støyen. Men litt støy kan med hell fjernes i gode støyreduksjonsprogrammer (f.eks. NeatImage, Noise Ninja m.fl.)

Men i forkant av høy ISO, så ville jeg presset blenderen, lukkertiden og skaffet stativ framfor å gå for høy ISO. Har man ikke stativ så er det mulig å være kreativ for å holde kameraet stødig nok til å ta bilder ned mot 1/10-1/20 sekund. Det er mye man kan bruke som støtte (vegger, møbler etc). Man bør da selvfølgelig ta noen flere eksponeringer enn vanlig slik at man har større sjanser for å få skarpe bilder med så lav lukkertid. Med vidvinkel på 18mm (27mm i fullframe-ekv) eller enda kortere brennvidder har jeg fått til skarpe bilder ned mot 1/10 sekund med god støtte (vegg e.l.), men det er litt flaks også. Noen ganger er det kanskje bare 1 av 10 bilder som blir skarpt.

For dem som tar RAW kan man også undereksponere noe. Det er et større dynamikkområde å leke seg med i RAW (som ofte er 12bit/farge) i forhold til JPEG. Det kan hende det fungerer bedre enn høy ISO, men dersom man presser en RAW-eksponering for hardt i etterbehandlingsprogrammet vil man få fram støy, da også.
    Husk også at i bilder med mange mørke flater vil ofte lysmåleren bli litt lurt og tro at man trenger mer lys, siden motivet er mørkt. Det er derfor ganske trygt å undereksponere litt i en hjemmekino. Synes du at du kan litt for lite for å ta bilder på helt manuell, så kan det være nyttig å lese og lære litt mer om eksponeringskompensasjonen i kameraet. Da kan man "dytte automatikken i riktig retning", for å si det slik.

Ellers blir også hvitbalansen ofte lurt i svakt lys. Det kan derfor være nyttig å justere denne manuelt hvis man ofte får bilder med rød-gult stikk (for "varme" bilder).

For frihåndsbilder av stillestående motiver liker jeg følgende tommelfingerregel: Lengste lukkertid for å ha håp om skarpe bilder tilsvarer 1/brennvidden i mm. Eksempelvis: Brennvidde 50mm -> Lengste lukkertid 1/50s.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mange kloke ord som fikk utdypet det hele litt bedre Les og lær folkens, spesielt den tommelfingerregelen til roffe er jo veldig grei!

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •