Guide: Ta gode bilder av din hjemmekino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 149
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Godt spørsmål, siden relativt billige kompaktkameraer virker helt på høyde med SLR. Det man imidlertid slipper med et SLR er at bildene blir gjort skarpe med digital prosessering i selve kameraet før en får bildene ut på PCen. Dette gjøres av de fleste kameraer, men har man mulighet for å hente ut bildene i RAW-format, er ikke dette gjort (slik jeg har oppfattet det). Denne dig. prosesseringen blir gjort fordi Disponent Hansen på 75 år skal kunne gjøre som han alltid har gjort, og levere sitt nye dig. kompaktkamera til fotoforhandleren uten mer om og men. Det hadde jo ikke vært bra om bildene hans ikke ble skarpe :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a|ex:

I mine øyne så er det masse småting som gjør at et DSLR blir klart bedre enn kompaktkamera. For å begynne med det mest opplagte først så er 35mm linsene klart bedre. Mange er faktisk ikke klar over hvor avgjørende linsen er for bildekvaliteten. Se bilde som viser forskjellen mellom en typisk billig linse og skikkelig Nikkor linse. begge bildene er tatt med samme Nikon D70 kamera.
    Sensoren i DSLR er også mer påkostet enn de du finner i kompaktmodellene. Bedre fargenøyaktighet, lyssensivitet og større sensorområde pr. pixel slik at du fanger opp mer lys.
    Men viktigst av alt syns jeg er hvor mye mer effektive og fleksible disse kameraene er til å ta bilder med. Knapper, menyer og hardwaren er bygget for å ta masse bilder og at kamera skal være responsivt underveis. Du kan si at kamera jobber med deg og ikke mot deg.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra og informativt Atle!

Har ansatt ny dame som er rå på støvtørking nå, så da blir det bilder uten støv når kino'n legges ut på nytt snart ;-)

God helg folkens og lykke til med fotograferingen i helgen :-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vaskedame? Så bra

Bare så det er sagt så var ikke det bildet jeg la ut av kinoen din som var støvete, selv om det var noen støvkorn der. Det var bildet mitt
    I tillegg har mange av bildene har falt ut etterhvert, da jeg kun har linket de opp, og ikke lastet de opp. Jeg skal gå i gjennom både tekst og bilder slik at det blir litt oppdatert etterhvert.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...kombinert støvtørkedame mm. ;-) tipper jeg vi sier.

Ok, skjønner med tanke på bilder. På den annen side ser en jo veldig godt på den typen bilder det minste av støvkorn, så da bør en kanskje være litt ekstra nøye. I bakgrunnen på mitt bilde er det forøvrig også en del kabler som skaper "støy", det er jo heller ikke et heldig utgangspunkt. Utrolig mye å tenke på i de forskjellige situasjonene når en tar slike bilder.

Prøve og feile er vel mitt beste råd :-D

Newcomer OscarOT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gix
    Okey, Sunnmørsdialekt er ikke noe problem Men fra spøk til revolver, det er tross alt ikke postet i det forumet siden 19 mars!
    Da må jeg seriøst få folket i gang igjen... Mange Ulsteinvikere som er lame når det gjelder opprettholding av slike sider... Kresne folk ;-)

Mvh
    OscarOT

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bra tips for gode bilder er å rydde litt før bildene knipses. Dette er vel nevnt tidligere i tråden også.

Støv gjør seg dårlig på bilder. Det samme gjelder tomme pizza esker og cola flasker. hehe.

Rydde litt i kablene hjelper også synes jeg. Ihvertfall prøve å skjule det så mye som mulig.

Trenger ikke å ha super kamera for å få brukbare bilder, bare bruke litt tid og fantasi.

Jeg bruker å ta maaaange bilder og velger ut de som jeg synes ble bra. Om det er kommet med noe på bildet som ikke egner seg så er det jo bare å knipse på nytt.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se det er flere med samme teknikk Tralltrall. Har sikkert tatt tre-fire hundre bilder av stereoen min. Kun noen få av dem som ble bra. Flere som ble bra selvsagt, men de kommer som regel i stim når man plutselig får klaff på teknikk og lys. Foto seiler snart opp som hobby nr to forran fotball (!!!) og bak hifi

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye er sagt fra før av. Men syns det er bra at noen tar initiativet til å lage en slik guide som dette=) good on'ya!!

Når en først har tatt et bilde, er det veldig viktig å etterbehandle det.
    Jeg pleier ofte å gå igjennom: Levels/curves, colour balance. darkness/contrast.

egentlig bare piffe bilde litt opp. og så legge på en canvas til slutt, slik at bildet ikke kommer rett på deg, men slik at det distanseres litt
    PS CS2 er et must

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg ikke kan se har vært nevnt i tråden her - men som sikkert er innlysende for de mer erfarne fotografene - er at man bør UNNGÅ BLITZ! Denne gjør som regel mer skade enn nytte. Dette har jeg kært av min kusine, som er profesjonell fotograf :-) Det som gjelder er indirekte sollys, dagslys med andre ord.

Kort og godt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns blitzen ødelegger mye av stemningen på kvelden hvis den brukes. Man får et kunstig lys og man ikke frem det som egentlig er på bildet.
    Man kan dog, som det er nevnt tidliger. kjøre blitzen opp i taket slik at den reflekteres ned. Selv syns jeg det også passer å bruke blitz hvis man setter den til f.eks -2/3

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk ikke sett denne tråden før nå, kjempe bra! Godt lesestoff for oss uerfarne...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er nevnt før i trøden, men hvis du kan, så bruk stativ. Da unngår man mye blitsbruk innendørs, ihvertfall på statiske bilder, dvs objekter som står i ro.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et kjapt triks for oss uten stativ:
    Bruk selvutløser, da slipper man evt. ustødighet i det man trykker på knappen.
    Bare sett kameraet oppå noe så det står stille/stødig og ta bilde med selvutløser.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativ og lang lukkertid unngår blitz, og er et must for gode bilder. Blitz blir aldri bra, dersom man ikke gjør det helt proft. Husk å justere hvitbalansen, auto er aldri optimalt, spesielt hvis man har downlights/lysrør...

Vil man gjøre det skikkelig bra så bør det editeres i Adobe Photoshop i ettertid, gjerne i RAW-format (om man har muligheten til det på kamera) der man kan justere hvit-balansen i ettertid +++.

Man kan kjøpe et micro-stativ og sette det på et eller annet hvis man ikke ønsker å investere i et stort. (ca. 100,-)

Det finnes gratis-alternativer som gjør jobben "nesten" like bra som Adobe.

Skikkelig kamera bør lånes dersom man ikke har det.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    Bare et kjapt triks for oss uten stativ:
    Bruk selvutløser, da slipper man evt. ustødighet i det man trykker på knappen.
    Et annet tips for de uten stativ er å kjøpe en skrue til stativfestet under kamera. (1,- hos de fleste jernvarer)
    Skru skuen inn under kamera, knyt en snor rundt skruen og en løkke ned på gulvet.
    Sett foten i løkken og stram snoren opp til kamera. Dermed har en eliminert rystelse opp og ned, og det er lettere å få skarpe bilder.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller man kan kjøpe et kamera med bildestabilisator

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller en knallgod linse =)

IS

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller leie en fotograf

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Eller man kan kjøpe et kamera med bildestabilisator
    Jeg hat tatt bildene mine uten stativ, så bildestabilisator må tydligvis fungere veldig bra. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •