Guide til import av AV-utstyr + importkalkulator

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guide til import av AV-utstyr + importkalkulator

Har registrert at veldig mange lurer på hvordan reglene for importering av AV-utstyr er. Har derfor tatt meg friheten til å skrive litt rundt dette, så kanskje man unngår så veldig mange like spørsmål her på forumet.

Først og fremst:

Toll:
    På varer som tv'er, høytalere, forsterkere osv, altså alt av AV-relaterte varer er tollfrie.Man kan altså glemme denne tollen en gang for alle, med mindre din forsterker er drevet av kjernereaktor (tro det eller ei, det er faktisk et eget punkt for innføring av kjernereaktorer)

Merverdiavgift:
    Som oftest forkortet til mva eller moms. Alle varer under 200 kroner eksklusiv frakt kan man innføre uten å betale mva. Det vil si at kjøper man en vare til f.eks 150 kroner, kan man ta inn denne uten bekymringer. Derimot bør man være var dersom varen koster tett oppunder grensa. det er nemlig valutaen for dagen din pakke krysser grensa som gjelder, ikke da du bestilte den. Du kan dermed risikere å måtte betale mva for en vare som kostet 190 kroner da du betalte den (omregnet), fordi kroneverdien har sunket eller liknende.

Kommer man over 200 kroner må man betale mva på varen + frakten. Merk at man ikke regner med frakt i 200-grensa.

Merverdiavgiften i Norge i dag er på 25%, det vil si at skal man legge mva til en pris må man gange summen med 1,25. Skal man trekke ut mva må man dele på 1.25.

Man betaler aldri dobbel mva. Det vil si at hvis det er mva i det landet varen kommer fra, trekkes det fra bestillingen fra butikkens side, eller så får du tilbake momsen du har betalt når du betaler norsk moms på varen.

En pakke kan merkes gave. Da er den tollfrie grensa på 1000 kroner. Noen nettbutikker kan man be om å merke pakken med gave for å komme under grensa, slik at man slipper å betale moms.

Har listet opp en del merverdiavgifter i andre land i kalkulatoren under.

I følge enkelte brukere her på forumet ser det ut til at ikke alle pakker over 200 blir krevd moms for. Slapphet av tollvesenet? Ikke vet jeg.

Fortollingsgebyr:
    Så vitt jeg vet så blir fortolling av varer gjort på to måter:
    1. Du får en lapp i postkassa når varen din har kommet til grensa. Du må da betale norsk mva. på varen for å få den inn til landet.
    2. Fraktselskapet legger ut for deg, det vil si at de betaler momsen for deg. Dette går selvsagt raskere, men fraktselskapene tar gjerne et gebyr på x antall kroner for denne tjenesten.

Frakt:
    Frakten som skal betales er avhengig av butikken man handler fra. Som oftest er det de som bestemmer hvilket fraktselskap som skal brukes.
    Prisen avhenger av størrelse på pakken, tyngden, hvor langt det skal fraktes og hvor fort.

Kalkulator:
    Har lagt ved en kalkulator for import som kan åpnes i exel (zippet). Der plotter man inn pris, frakt, eventuell moms i det landet man handler i og evt. fortollingsgebyr, så regner den ut hva det vil koste deg.

Til slutt:
    Jeg er på ingen måte ekspert på dette området, og det kan godt hende at jeg har skrevet noe feil, så jeg oppfordrer folk til å si ifra, så jeg kan få gjort de nødvendige endringer. Skulle det være noe du savner i teksten eller i kalkulatoren, si ifra, så skal jeg rette det.
    PS. Jeg tar IKKE ansvar for bruk av dette innholdet!

Edit: Lagt til momsregler for gaver.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende initiativ, men kanskje denne kunne legges inn i den klistrede tråden; "Import vs lokal handel" på toppen som var ment å brukes til alle disse spørsmålene?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopierer den dit jeg da. ops:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttorneby
    Kopierer den dit jeg da. ops:
    Strålende! Og en god sak kan ikke gjentas for ofte.........;-)

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går utfra at dette gjelder nytt utstyr fra butikk, hva med brukt fra privat personer, endrer krav/grenser seg da?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Synes dette var en fin og kortfattet guide, flyttes til guideavdelingen! TAKKER FOR BIDRAGET!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg faktisk ikke, men jeg kan sende en mail til tollvesenet i morgen og høre om man må betale moms på bruktimporterte varer. Man må betale tollavgifter på bruktimporterte biler, så jeg ser ikke bort ifra det. Men derimot så kan du jo når du kjøper brukt be selger om å sette prisen til under 200 kroner...

Newcomer MuD sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei eg har planer om og kansje bestille noe høytalere og kabler fra Fyndbørsen.se
    eg lurte på om det blir noe problemer med toll avgift??? det stod på sida hvis man betalte med visa(som eg kommer til og gjøre sikkert) så kom det ikkje noe svensk moms!!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. De trekker av svensk moms, men det blir lagt på norsk moms når det kommer hit til landet, så prisene til fyndbørsen er det egentlig bare å gange med kursen for å få prisen i norske kroner.

Newcomer MuD sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. De trekker av svensk moms, men det blir lagt på norsk moms når det kommer hit til landet, så prisene til fyndbørsen er det egentlig bare å gange med kursen for å få prisen i norske kroner.
    oki... men det eg kommer til og kjøpe kommer på ca. 500-600 SEK hvor mye blir det og komme på når eg får pakken inn i landet?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden momsen i Norge og Sverige er lik trenger man ikke å tenke på den.
    Dermed blir det bare kursen å ta i betraktning.
    En valutakalkulator kan man blandt annet finne her:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ok...cle1029508.ece
    Putter man inn 500 SEK, blir det 421 NOK. Så må man legge til frakt og da, noe som er ganske dyrt. Minsteprisen er på 400 kroner til Norge, med mindre man bestiller poste restante (hente varen på et posthus i Sverige)
    Sjekk den linken som heter Køpinformasjon på www.fyndborsen.se, der står det du trenger å vite.

Edit: Forøvrig må man regne kursen på frakt og...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra tollvesenet i dag på en forespørsel om man måtte betale moms på brukte varer. Her er svaret jeg fikk:

Hei

Forsterkere er fritatt for toll og avgifter.

For de fleste varer (deriblant forsterkere) du bestiller og får tilsendt (av verdi kr. 200,- og over) skal det betales 25% merverdiavgift. Dette gjelder både nye og brukte varer.

Sluttsummen på fakturaen (frakt/forsikringskostnader) benyttes normalt ved
    beregning av merverdiavgiften.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste innlegget med info fra tollvesenet sier kanskje dette indirekte, men:
    Når det gjelder bruktkjøp fra utlandet risikerer du å måtte betale dobbel MVA dersom du ikke passer på.

For Den Norske Stat (DNS) så er avgjørelsen at alt som kommer inn i landet skal fortolles og betales MVA av dersom det overskrider 200 kroners grensen.
    Om det er betalt MVA eller ikke fra før av gir "DNS" en lang f... i.

I praksis betyr dette at du må få trukket fra MVA før varen forlater utlandet. Såvidt jeg vet kan ikke privatpersoner gjøre dette. Det kan kun gjøres av forretninger.
    Så kjøper du brukt i utlandet (for eks. Sverige) vær sikker på at selger kan trekke fra MVA FØR du tar varen inn til landet.

mvh, TEK

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derimot bør man være var dersom varen koster tett oppunder grensa. det er nemlig valutaen for dagen din pakke krysser grensa som gjelder, ikke da du bestilte den. Du kan dermed risikere å måtte betale mva for en vare som kostet 190 kroner da du betalte den (omregnet), fordi kroneverdien har sunket eller liknende.
    Man bør også være obs på at tollvesenet bruker sine egne omregningskurser. Disse kan finnes på www.toll.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du betaler ikke mva for frakta.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom varepris er OVER 200 kroner, må du pent nok betale mva for frakta også!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dersom varepris er OVER 200 kroner, må du pent nok betale mva for frakta også!
    Ikke slik jeg har hørt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, man betaler MVA av frakten også dersom totalsummen er over 200.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmmm...

I Brevet fra tollvesenet står det at forsterkere er fritatt for toll og avgifter. Kan det stemme? Noen som vet hvorfor i så fall? For meg virker det snodig... :P

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det, men merverdiavgift må man forsatt betale...;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •