Guide til konstruksjon av AV-rom - Oppdatert 25.03.08 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Heisann Flageborg. Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du tenker på, men jeg oppfatter det som om du mener at det burde ha stått noe om hvordan konstruksjonen av et rom påvirker lyden i positiv eller negativ retning, jf "Hvilke grep gir deg mest hjemmekino for pengene, lyden har 1. prioritet?"

Det er klart at ikke alle rom egner seg som utgangspunkt for et hjemmekinorom eller lytterom, men dette er jo noe som den enkelte må ta stilling til og leve med.

Guiden er bare ment som en guide for selve de tekniske konstruksjonene i et rom. Når det gjelder vurderingen av de forskjellige roms akustiske egenskaper med tanke på best mulig lyd, vil det være vanskelig å si noe konret om det i en slik guide, da dette vil kunne variere veldig avhengig av utgangspunkt, tre eller betong i byggkonstruksjoner i gulv/tak/vegg, alder på boligen, eksisterende konstruksjoner/bæring/isolasjonstykkelse/overflater osv. Videre er det vanskelig å si noe om hvor mye et eventuelt inngrep i et rom vil bety for lytteopplevelsen og/eller akustikk før man faktisk har gjort det.

Men jeg er helt enig i at overdreven demping av rom kan få uheldige lyttemessige konsekvenser. Et normalt innredet rom med møbler, gulvteppe, noen hyller på veggene og gardiner vil vanligvis være nok demping. Å lage et lyddødt rom som man gjerne har i lydstudio er ikke nødvendigvis noen fordel når man ønsker best mulig lyd ut av anlegget sitt.

Jeg har selv anlegget mitt i stua nå og synes det låter kjempebra, men pga hensyn til vår leieboer har jeg begynt å innrede kjelleren som er ganske arbeidskrevende. Dessverre hadde jeg ingen andre rom å bruke til dette formålet, så jeg hadde valget mellom å la anlegget bli i stua og skru ned lyden kl 23, eller rive ut alle bodene i kjelleren og sette igang. Men jeg har jo ingen garanti for at jeg klarer å oppnå samme lydkvalitet i kjelleren som jeg har i stua
    Joda, du har skjønt hva jeg tenker på. Og du har bidratt med å ytterligere belyse diverse problemstillinger, som jeg også har erfart er viktige å ta hensyn til. Det er SVÆRT FÅ som kan velge å vrake blant "hjemmekinorom" i en boenhet. Mitt valg for å oppnå best lyd er et rom med skråtak/skråvegg i rommet's lengderetning med/uten knevegg. Lyden/holografien/perspektivet har jeg opplevd aller best i de rom av nevnte konstruksjon. Mitt eget "loft" har form som en Toblerone King Size, og det er det beste rommet JEG har hatt til disposisjon for lyd&bilde i heimen.

Hvis de beste høytalerne har denne konstruksjonen, som bildet under viser, er det vel en god grunn......Hvorfor ikke bygge lytterommet med skråvegger???

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette var da en strålende guide!

Jeg har desverre ingen muligheter til å gå igang med ett slikt byggverk i nåværende kåk.

Men jeg vil kommentere noe til guiden.

Den er jo ganske detaljert og legger opp til at man kan ordne dette selv. Det som er meget viktig å tenke på da er valg av materialer, om man skulle gjøre forandringer på "gammel vegg".

Med det mener jeg å rive vegg for å bygge den opp mer i tråd til hva ett "lytterom" krever.

Det jeg egentlig er mest ute etter å advare mot er fukt. Hvert materiale veggen består av, har en viss varmemotstand og varmeledningsevne. Jeg vil ikke gå dypere i det ettersom det er ganske komplisert.
    Det er nok ingen overraskelse for de fleste av varme trenger ut gjennom vegger, tak gulv etc. På veien "gjennom" veggen vil temperaturen i de aller fleste tilfeller synke.
    I ett rom har man alltid en relativ fuktighet. Ligger normalt på 40%.

Når temperaturen synker, øker den relative fuktigheten helt til den når 100% og da vil man få kondens. Vannet vil slippe "taket" på lufta. Varm luft har en mye bedre evne til å holde på fuktighet enn kald luft.
    Dette skjer også når varmen beveger seg gjennom veggen og ut. Så ett eller annet sted inni veggen, avhengig av temperatur og den relative fuktigheten, vil vannet slippe taket og legge seg som kondens.

Det som er særs viktig er å få stoppet denne fuktigheten før den når for kalde flater. F. eks ved å panel på vegg, ett lite mellomrom med luft, så plast. Da vil man hindre at fuktighet trenger ut i veggen, samtidig som man får litt sirkulasjon så det får sjangs til å tørke.

I kjeller er det spesielt viktig. Har man "nedgravd" kjeller, altså at det ligger masse inntil muren er det ekstra viktig å vite hva man gjør. Ellers blir det fukt og dårlig stemning!

Håper dere skjønte hva jeg mente med dette, kunne nok blitt forklart på en litt mer strukturert måte. Men skulle det være spørsmål bare spør!

Kort fortalt, ikke gjør for store inngrep på vegger, gulv og tak uten å helt vite hva man gjør og hvilke konsekvenser det kan få for fukt, varmetap etc. De fleste byggevare-firma har personer som kan bistå med tanke på råd og veiledning om dette.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann hrezus

Takker for tilbakemeldingen

Du har helt rett i det du skriver angående fukt, og jeg ser i ettertid at dette temaet har vært lite behandlet i guiden. Det ligger imidlertid mye informasjon om dette temaet i linkene blant annet Byggforsk. Men dette forutsetter jo at folk betaler noen kroner for byggdetaljene.

Jeg holder selv på å innrede en kjeller som ligger under bakkenivå og hovedproblemene har i hovedsak dreid seg om fukt og hvordan unngå dette, inntrengning utenfra, drenering, kondens, varme/kalder flater, fuktig inneluft, ventilasjon m.m.

Moralen er vel uansett at dersom man er i tvil om hva man skal gjøre så bør fagfolk kontaktes.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda man finner det meste på byggforsk, men har en liten anelse om at mange kanskje ikke tenker så nøye gjennom dette når de brenner etter å komme i mål. Erfaring fra egne kretser....

Hvilke løsninger har du funnet for kjelleren din da? den type kjeller du beskriver er nok desidert den vanskeligste typen å få god orden på med tanke på de omtalte faktorer.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en tråd som viser hva jeg så langt har gjort i kjelleren. Endte opp med innvendig bruk av Isola Platon på veggene mot fuktvandring fra kjellervegger, lektet ut og la 7 cm Rockwool, deretter gips uten fuktsperre imellom, samt støpte nytt gulv med dobbel fuktsperre og kapillærbrytende isolasjon underst. I tillegg har jeg tre 15x15cm ventiler i rommet som sørger for god utlufting. Tror det skal gjøre susen

Se forøvrig tråden :

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/12058-innrede-gammel-kjeller-med-lydtransparent-lerret.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utrolig bra!

Dette var kjempebra! En skikkelig givende guide som jeg skal lese hundre ganger minst før jeg setter igang :grin: :-P

Om man skal legge flis, anbefales det å legge 13mm gipsplater. Disse skrues fast med egne skruer for å skru i gips (ikke spikres). Deretter kan man ha på primer (fuktsperre, som strengt tatt ikke er nødvendig i en hjemmekino, men man vet jo aldri). Dette minker sjansene betraktelig for at fugene skal sprekke opp :wink:

Uansett, enormt bra!

-Erlend :grin:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: Hehe, blir jo nesten flau, men takk for alle positive tilbakemeldinger.

Hvis du skal legge fliser på gulvet så er det litt avhengig av underlaget, men ja, dersom du har sponplater, eller tregulv så anbefales det å legge et lag gips for å stabilisere gulvet, og skru dette skikkelig. Du bør også bruke primer på gipsplatene for at fliselimet skal feste skikkelig, samt at primeren har en fukthindrende effekt. Dersom det kommer fukt i gipsen kan denne svelle og gjøre slik at fuger sprekker opp og fliser løsner. Dersom underlaget ikke er helt stivt, dvs fjærer litt bør du bruke fliselim som tåler litt bevegelse og tilsette et middel som gjøre fugene litt elastiske. Å legge vanlig membran på gipsen er nok unødvendig, med mindre du har tenkt å vaske flisene med mye vann

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er bedre å få masse skryt for noe man har tatt seg tid til enn ingenting. Er du ikke enig?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, alltid hyggelig med litt skryt

Newcomer OscarOT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sykt detaljert... nesten altfor detaljert

Mvh
    OscarOT

Newcomer marama sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette står under guiden for betong gulv.

Dersom du ønsker varme i gulvet kan man legge vanlige varmekabler dersom gulvet skal støpes, eller så kan det brukes lavtbyggende varmekabler/matter/folie som legges direkte på eksisterende betonggulv forutsatt at det er rett. Dersom gulvet er skjevt bør den avrettes med flytsparkel/avrettingsmasse,

lurer på hvorfor gulvet må være helt rett når man legger lavtbyggende varmekabler?. ser ikke logikken i det??

har ett gulv som jeg tenkte å legge kabler på, å avrettingsmasse er litt dyrt.

går det bar uten å avrette?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "lurer på hvorfor gulvet må være helt rett når man legger lavtbyggende varmekabler? ser ikke logikken i det?? har ett gulv som jeg tenkte å legge kabler på, å avrettingsmasse er litt dyrt.
    går det bar uten å avrette?"

Heisann
    For det første så står det vel at dersom gulvet er skjevt så bør det avrettes, ikke må. Det MÅ jo ikke være helt rett om du ikke ønsker et helt rett gulv ;-)

Men dette kommer jo an på flere ting. Hvor skjevt/ujevnt gulvet faktisk er og hva du tenker å legge på til slutt, som f.eks teppe, laminat/parkett eller fliser. Er det teppe så har ikke skjevheter i gulvet så mye å si annet enn rent estetisk.

Er det laminat/parkett bør det IKKE være skjevt/ujevnt pga fare for svikt og oppsprekking av laminat/parketten. Er det fliser så kan man til en viss grad kompensere for skjevt/ujevnt gulv med ekstra fliselim

En annen sak er at dersom du skal benytte vanlige eller lavtbyggende varmekabler så må du enten dekke disse med betongpåstøp, eller avrettingsmasse før du legger noe oppå pga varmeutvikling og brannsikkerhet. Dette gjelder for laminat/parkett og teppegulv.

Det går an å lime lavtbyggende kabler på eksisterende gulv og bruke fliselimet til å dekke disse, men dette er ofte en ganske tungvint måte, da flisesparkelet lett henger seg fast i kablene og drar de løs. Da er det lettere om kablene først er dekket med avrettingsmasse. Da får man i tillegg et plant gulv som ser penere ut, og som er enklere å legge fliser på :-)

Dersom du velger varmefolie etc så bli det litt annerledes da dette kan legges uten overdekning og ikke trenger avrettingsmasse over. Men også her gjelder det som er nevnt ovenfor med tanke på ujevnheter/skjevhet i gulvet.

Så valget er ditt om du vil ha et plant/rett gulv, men skal du legge elektriske varmekabler så må du sørge for at de støpes inn i noe ;-)

Newcomer marama sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er jeg med.
    i mine øyne så står det att det eksisterende betonggulvet bør være rett.

skal isolere å legge kabler på ekisterende gulv for så å støpe nytt på toppen, blir jo rett gulv etter nyt påstøp.

lurte bare på hvorfor jeg måtte avrette det gamle eksiterende gulvet først..

men som jeg forstår så trenger jeg ikke det. takker

Newcomer Jami sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knallbra guide! Nå klør jeg enda mer i fingra etter å bygge skikkelig kinorom når jeg og madammen finner oss hus

Newcomer Ullaen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blåser igang denne tråden med et spørsmål

NÅr det gjelder denne linken (A/S Rockwool :: Produktguide :: Rockwool - Akustikkplate- Produktinformasjon )

så lurte jeg på om rockwool har sluttet med akustikkplater og bare gått over til lydplater? eller er det samme greiene bare med nytt navn??

Lydplate :: Produkter :: AS ROCKWOOL

http://guide.rockwool.no/sw14613.asp
    ------------------------------------------------------------------------------
    B&W 683, 603 S3, HTM61, XP610 & ASW675
    Denon X4000, Rotel 993
    DreamScreen Phantom Vertical Masking 106
    Sony HW50

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Min lille kinostue er nå Snart ferdig! Projektor er oppe ;)
    By Jamez in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 168
    Siste melding: 10-03-2008, 09:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •