PS3 YLOD FIX - Bildeguide

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PS3 YLOD FIX - Bildeguide

PS3 YLOD FIX – bildeguide.

Sikkert noen som har vært borte i at PS3’en slutter fungere. Man prøver skru den på men den reagerer ikke. Den går fra å lyse grønt til å blinke gult og rødt. Dette tyder på at det har samlet seg enorme mengder støv inni kabinettet og CPU og hovedkort har blitt altfor varme og derimot tatt kvelden.
    Frykt ikke, dette er lett og fikse og jeg skal vise dere hvordan med en rask bildeguide som kun krever et par forberedelser.

Du trenger:
    1x Stjerneskrutrekker
    1x Varmluftpistol som du får på Biltema
    1x Støvsuger
    1x Kjølepastaveske (komplett.no)

[BREAK= Del 1 - Skru fra hverandre]

Det er hele 38 skruer som skal skrus opp av forskjellig størrelse. Og skru den sammen igjen blir mye lettere om du har ark og papir og lager et lite kart over hvilke skruer som sitter hvor. Dette er ikke særlig vanskelig da alle skruene i topplokket er like bortsett fra 2 små og en ikke helt så lang. Alle skruene på deler og hovedkort innvendig er like bortsett fra 2 små til hovedkortet, 1 til jordingen, som sitter ca midt på hovedkortet. De resterende skruene er relativt umulig ta feil av.

Start med å fjerne en skrue som sitter på venstre side av PS3 sett forfra. Den ligger bak en liten gummiplugg som du må vippe ut, det står et klistremerket over denne gummiproppen som sier ”Warranty void if removed”. Skruen inni her er litt spesiell, er en type 8kanta skrue men jeg klarte få den ut med en stjernetrekker etter litt ekstra jobb.

Fjern deretter topplokket ved å dra det mot venstre og løft det av.

Fjern 10stk skruer som sitter under topplokket for å få av siste delen av.

Løft forsiktig opp topplokket og dra ut den flate kabelen som sitter fast i resten av PS3’en. Denne kan dras ut ved å flippe på en liten switch som holder den på plass. For å få den på igjen er det bare putte den nedi og flippe den lille swithcen igjen.

Fjern deretter x7 skruer som sitter fast på PSUen, og x4 skruer som sitter fast på det lille kretskortet nedenfor CPUen, samt x4 skruer som sitter på det enda mindre kretskortet som sitter fast nedenfor diskdrevet, samt 1x skrue som sitter fast på et bittelite kort bak diksdrevet.

Dra ut pluggen som sitter til PSUen

Dra ut plugg som sitter på baksiden av PSUen.

Fjern PSUen sammen med den lille kretskortet som henger fast i den tynne ledingen som sitter fast i PSUen.

Fjern kabel til Diskdrevet

Fjern det tynne kabelen som sitter fast i det lille kortet foran diskdrevet.

Løft forsiktig opp diskdrevet og fjern den kabelen som sitter under her.

Løft opp det lille kortet som sitter foran PSUen og fjern den tynne kabelen som sitter fast under dette.

Fjern det lille kortet som sitter foran diskdrevet.

Skru opp alle skruene på hovedkortet.

Skru opp de på midten også, disse skruene er meget spesielle og lette huske.

Løft av beskyttelsesdekselet til hovedkortet, forsiktig oppover, dette henger fast i noen hengsler på toppen så det må vippes ut.

Fjern deretter lokket til harddisken på venstre side av PS3en.

Skru ut den blå skruen

Løft den lille flippen og trekk disken til høyre side og dra det ut.

Du har nå kommet frem til hovedkortet og under der igjen CPU vifta. Fjern alt støvet som er her med støvsuger. Fjern så mye støv som mulig overalt.

Fjern deretter bakdekselet ved å klipse det av noen hengsler som det sitter fast i.

Løft CPU vifte og hovedkort fra hverandre. Dette ser ikke bra ut. Masse støv og inntørkede CPU kjølere. Fjern den lille kabelen som går fra vifta til hovedkortet.

Ta frem varmluftpistolen

Varm hovedkortet med denne, jeg hadde på halv styrke, og varmet hele hovedkortet opp og ned i ca 10min. (10-15min burde holde, noen som mener 30min).

Ta på kjølepasta

[BREAK=Del 2 - Sette sammen igjen]

DEL 2 – sette sammen igjen.

Sett viften på plass igjen og plugg inn kabelen fra vifte til hovedkortet igjen.

Klips på bakdekselet igjen

Legg deretter ned hovedkortet på plass

Vipp på beskyttelsesdekselet til hovedkortet. Dette kan være litt tricky.

Sett på plass det bittelille tynne ledningen som satt foran diskdrevet.

Sett på dekselet foran her også

Og deretter korte som skal oppå her igjen. Plugg i den tynne kabelen her.

Skru på delene midt på kortet.

Skru på resterende skruer på hovedkortet

ETC....

Plugg i kontakt bak på PSUen

Plugg i kabel foran på PSUen

Skru fast det lille kortet som henger på den tynne ledningen på psuen bakpå PS3en

Plugg i det lille kortet som satt foran PSUen

Skru det på plass

Plugg i den tynne kabelen som henger under diskdrevet på sin plass på kortet.

Plugg i kabelen som henger foran på diskdrevet i kortet.

Skru fast jordingen som sitter bak psuen

Plugg i den tynne ledingen som sitter på toppdekselet i kortet

Vipp toppdekselet med fronten først og baken sist på plass.

Skru fast skruene som satt i dette og sett på øverste toppdeksel, skru inn skruen på siden og vips du har en fungerende PS3 igjen klar for nye eventyr.

HAPPY GAMING - THE END
    MVH MR.Chill

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hva som er meningen med å varme opp hovedkortet?
    Ser ut som en god og detaljert guide. Får håpe jeg slipper å bruke den

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide. Jeg har ikke hatt dette problemet med min PS3, men det kan jo skje.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget detaljert guide

Spm er bare. Fungerer den etter det kirugiske inngrepet?
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fungerer stråelende, hva som er teknikken bak oppvarmingen av hovedkortet er jeg heller usikker på. Men det er en kjent metode få PS3en til å fungere igjen. Mulig det gjør noe med kretsene eller lignende, aner egentlig ikke. Uansett alltid deilig få bort alt støv og dritt som sitter inni den

En annen metode er å pakke sammen PS3en i en hettegenser og deretter bruke en hårtørrer og blåse inn i vifteluken bak på PS3en helt til hele saken blir glødende varm. Dette er heller en litt sketchy metode og tviler på at det er bra for PS3en, men du slipper ta den fra hverandre hvertfall. Minuset er at det ikke holder lenge nok, folk har registrert alt fra 1uke til 5mnd på den metoden.

Ved denne metoden er den fiks og frisk lenge fremover

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •