HTPC byggeguide - Del 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC byggeguide - Del 2

HTPC byggeguide: Del 2 – Oppsett og konfigurasjon

Var vel på tide få ut en del 2 av min HTPC byggeguide. Denne gangen skal jeg ta for meg raskt hva man skal tenke på ved valg av komponenter, og gå igjennom noen valg av mediaspillere og mediabilbiotek, med hovedfokus på filmer. Blir en kort guide med raske step-by-step på hvordan man konfigurerer de forskjellige spillerene og bilbiotekene.

[BREAK=Valg av komponenter]

Valg av komponenter:

Kabinett:

Viktige faktorer:
    -Design
    -Størrelse
    -Utvidelsesmuligheter for harddisker og diskdrev.
    -Frontdeksel

Design er helt vanlig velge etter, tenk også på antall disker du vil ha plass til, om du vil ha et eller flere skjermkort, om du vil ha et lite eller stort kabinett. Hovedkort standarder er kritisk ved valg av små kabinetter, Mikro og mini-ATX er små kort hvor mini-ATX er det minste, mens ATX er standard størrelse. Bruker du ofte USB-enheter er det behagelig ha et frontdeksel med USB innganger.

Anbefaling:
    Silverstone har gode kabinetter som ser bra ut og som har gode utvidelsesmuligheter.
    Se ellers hardware.no for oppdaterte anbefalinger.

ANBEFALING: Kabinetter - Hardware.no

Prisjakt: LINK

Hovedkort:

Viktige faktorer:
    -Tilkoblingsmuligheter, PCI-express, SATA, IDE, RAM, USB (2.0/3.0)
    -Støtte for CPU
    -Størrelse på kortet. Mikro, mini eller standard ATX.
    -Integrert lydkort?

Her er det viktig tenke på tilkoblingsmuligheter og framtidige oppdateringer. Husk at et HTPC kabinett er ofte trangt og det er derfor viktig tenke hvor på kortet uttak og diverse kontakter sitter. Tenk på hvor mange USB plugger du vil ha, støtte for USB 3.0, antall SATA tilkoblinger, antall PCI porter, skal du ha flere skjermkort og kanskje trenger flere PCI express. Det er ikke no behov for det dyreste og beste, men det koster litt ekstra om man vil henge med i utviklingen.
    PS! Veldig viktig ved valg av hovedkort og CPU, pass på at er at hovedkortet støtter ditt valg av CPU.

Anbefalinger:
    Kan selv anbefale Asus. Gode og stabile kort.

ANBEFALING: Hvilket hovedkort velger du? - Hardware.no

Om du vil ha eget dedikert lydkort utenom avspilling fra HDMI på skjermkortet sjekk ut denne linken.
    ANBEFALING: Lydkort - Hardware.no

CPU:

Ikke noen store krav her for avspilling av media. Alle mellomsjikte modeller fra både AMD og Intel duger mer en nok.

Intel – gode stabile, raske
    Amd – litt rimeligere enn intel, like stabilt?

ANBEFALING: Prosessor - Hardware.no

CPU vifte:

Viktige faktorer:
    -Størrelse
    -Støy

Her er det viktig gå for en som er stille, viften som følger med CPUen er ofte litt bråkete, vil anbefale bytte ut denne da en stille PC er absolutt å foretrekke. Husk å tenke på størrelse før du kjøper da mange av de er veldig store og mange HTPC-kabinetter er veldig små.

Anbefalinger:
    Coolermaster

RAM:

Ikke noe behov for mye om du skal bruke den som medieavspiller, skal du spille i tillegg trenger du litt mer. 4GB RAM er en god start, og har selv hatt bare 2GB på min HTPC som har fungert helt uten problemer. Sitter idag med 10GB uten at det var noen betydelig forskjell.

Harddisk:

Vil anbefale en SSD disk som systemdisk (der hvor du innstallerer ditt OS), disse er meget raske og oppstart av operativsystemet går som en drøm. Skal du bruke den som server PC i tillegg er det ikke noen tvil om at store hardisker er førstevalget. 2tb SATA-disker er veldig billige, og de vil bli billigere og større som tiden går. Her får du plass til mye filmer, bilder, musikk etc. De forskjellige merkene har noen toppserie disker som koster mye mer og som skal være mye raskere, om du ikke stiller veldig høye krav til rask overføringshastighet mellom de så vil jeg si at det ikke er værdt pengene. Pass godt på at diskene sitter hardt fast i kabinettet, de kan riste og skape resonanser. SATA er den nyeste standarden og blir videreutviklet fremover, i skrivende stund er den oppe i SATAIII som støtter 6gb/s. IDE er gammeldags og er like greit holde seg unna.

Anbefalinger:
    OCZ SSD
    Western digital SATA

Skjermkort:

Viktige faktorer:
    -Støy
    -Størrelse

Kanskje den mest kritiske delen i en HTPC, men kommer ann på om man skal spille med den eller ikke. En mediapc trenger ikke store kraften og vil anbefale ett lydløst kort (uten vifte) med HDMI utgang. Alt fra GTX400 serien og oppover begynte få støtte for de nye HD lydformatene. Det samme med Radeons 5000 serie og oppover, du finner alltid ut om ditt kort støtter dette på Nvidia eller Amd radeons hjemmesider. Skal du spille må du gå for en litt mer heavy løsning med vifte, dette vil bråke litt mer men vil fungere mye bedre på spill. Finnes likevel gode kort med vifter som bråker lite men koster desverre mye mer.

ANBEFALING: Her er de beste skjermkortene - Hardware.no

Strømforsyning (PSU):

Viktige faktorer:
    -Stabilt
    -Støy
    -Størrelse
    -Styrke

En kraftig strømforsyning er ikke et must om du ikke skal ha en HTPC som du skal spille på. Vil likevel anbefale gå for en som har litt watt, (500+) og mer om du skal ha en spillepc. De som er litt kraftigere holder ofte litt lenger også har du alltid litt å gå på. Etter erfaring er det strømforsyningen som ofte ryker først, gode kjente merker som corsair og coolermaster er ofte gode og sikre valg. I tillegg er en stillegående PSU absolutt anbeale.

ANBEFALING: Strømforsyning - Hardware.no

Diskdrev:

Ikke så mye tenke på her, skal du ha en pc som støtter alt så er det vel ikke noen vei utenom en blurayspiller, de begynner bli meget rimelige og med et mediaprogram som støtter 3D avspilling er du sett to go for en stund fremover.

ANBEFALING: DVD/optisk - Hardware.no

[BREAK=Mediaspillere]

Det finnes en del gratis mediaspillere på nettet som absolutt er et must for en HTPC.

Her er en god oversikt (Spreadsheet) av de fleste og beste mediaspillerne:

Mediaplayer (Spreadsheet)

Tilhørende tråd...

VIDEO

VLC:

Støtter de fleste formattene, inkludert: ISO, DVD, audioCD, og VCD. Du finner en komplett liste på deres hjemmesider:

VideoLAN - VLC - Features

Audiocodecs: VideoLAN - VLC - Features
    Videocodecs: VideoLAN - VLC - Features

VLC er en god og stabil spiller, den trenger lite systemkrav og spiller så og si alt du kaster på den. Har en enkel og kanskje litt kjedelig UI, men den er gratis og nærmest obligatorisk bruke for enhver pc. Har du en fil som mediaplayer ikke støtter er det garantert at VLC tar den. Du kan lett legge til undertekster og endre på aspect ratio.

Er to ting som du må justere om du vil ha digital lyd.

Gå på innstillinger:

Trykk deretter på audio/lyd og huk av på: ”Output mode -> Win32 wav” og deretter ”Bruk S/PDIF når tilgjengelig.

MediaplayerClassic:

Spiller også en rekke filformater og er gratis. Den bruker litt mer systemkrav en VLC og kanskje litt mer kronglete bruke. Er likevel en gratis spiller som er god og absolutt anbefalt, også et litt kjedelig UI som på VLC.

Spesifikasjoner kan ses her:
    Player Features, Supported Video Formats - MPC HomeCinema, The WMP Classic Home Cinema Features

Bluray & 3D bluray

Skal du spille av bluray kan du bruke en av følgende 3 programmer. De er alle gode men koster penger. (50-100$) Er likevel værdt pengene da de støtter mange formater, bluray og 3D bluray samt de nye HD-lydformatene som kom med bluray. Skal du bruke PCen i en hjemmekino er det nesten et must.

Bruker selv PowerDVD og er strålende fornøyd med denne, men ingen av de nevnte er et dårlig valg.

De viktigste forskjellene:
    PowerDVD Ultra vs WinDVD Plus vs TotalMedia Theatre Platinum

PowerDVD

Spesifikasjoner: The Blu-ray Player for All Media on PC, Device, Home & Social Cloud

WinDVD

Spesifikasjoner:
    Corel WinDVD Pro 11 - The #1 Video, DVD and Blu-ray Player Software

TotalMedia theater

Spesifikasjoner:
    World's Leading Blu-ray 3D Player Software - ArcSoft TotalMedia Theatre 5

AUDIO:

Streaming og spotify blir mer og mer populært, så regner med disse er på vei til sin død. Har fortsatt listet to stykker som jeg syns er meget gode og gratis.

Foobar200

– Pen og enkel standard UI, mange muligheter for å brukerdefinere alt inkludert UI, rask søkermotor

Winamp

– Meget lett og intuitiv UI, kan laste ned addons og skins

[BREAK=Mediabibliotek]

Mediabiblioteker:

Har tatt med 3 gode mediabiliotek som er det mest brukte idag.

XBMC, Boxee, og Mediaportal

Alle tre er gode, men hver av de har sine fordeler og egenskaper. Boxee er den mest konversielle og har truffet det store markedet, er kanskje den enkleste av de alle. XBMC er en litt mer avansert brukermessig, men personlig syns jeg den har en mye finere UI, også mulighet for å laste ned noen UIer som ser fantastiskt kule ut. Mediaportal er den eldste og kanskje vanskeligste av de, har også den kjedeligste UIen men har et vidt spekter av støtte og brukermuligheter. Alle sammen har støtte videoinformasjon av filmer fra diverse nettsteder som IMDB.com TVshowDB.com osv. Er derfor viktig at filene heter det samme eller tilnærmet det samme som på IMDB.

Det felles negative med disse er mediaspilleren, syns denne er håpløs på alle sammen, dårlig brukervennlighet, og dårlig med søkefunksjon da det ikke går ann å hoppe til et gitt punkt i filmen, hvor du isteden må spole eller scanne deg fram. De støtter heller ikke like mange videoformater som VLC og de andre spillerene.

Alle tre har muligheten for TV-støtte men skal vistnok være litt vanskelige sette opp og konfigurere. Skal man ha TV-støtte er Windows Media Center et godt valg.

Viktigste forskjeller:
    XBMC vs Plex vs Boxee: The Battle for Screen Supremacy - Tested

Skal vise dere bilder av de forskjellige med menyer og hvordan dere legger til video og aktiverer digital lyd.

[BREAK=Boxee]

Boxee har en meget fin meny som er enkel i bruk.

For å komme inn på innstillinger må du trykke på ESC og deretter det lille tannhjulet som dukker opp.

Her kan du legge til media og justere innstillinger. For å legge til feks video går du på "File sources" og browser deg fram til den gitte mappen. Du legger til mappen ved å trykke på "+" tegnet som er oppe i høyre hjørnet.

For å gjøre klart for digitallyd må du gå ut til innstillinger igjen og trykke på "System" gå deretter til "Audio" og huk av på følgende: Audio output (HDMI/eller S/PDIF), samt alle Dolby og DTS valg nedover.

[BREAK=XBMC]

XBMC er er litt mer avansert men igjen litt tøffere.

Bla deg fram til "System" for å gjøre endringer og innstillinger.

Her kan du laste ned nye skins og endre appereance, legge til mediafoldere under enten video eller music. For å gjøre klart for digitallyd må du gå på "system" og deretter "audio output". Her huker du av på dolby og dts digital, setter Speaker configuration til 5.1 eller hvordan du har det, audio output til HDMI eller S/Pdif og alt er klart for en digital opplevelse.

XBMC har en veldig kul og stilig UI.

Når du går inn på video kan du endre hvordan du vil at dette skal vises, fra rullende, liste, store ikoner, med eller uten filminfo osv. Dette er forsåvidt mulig på alle 3.

[BREAK=Mediaportal]

Mediaportal virker litt eldre og er definitivt litt mer komplisert.

Før oppstart må du gå på startmeny på windows og finne mediaportal under mapper. Deretter går du på Mediaportal configuration. Det er her inne du legger til mapper og gjør forskjellige innstillinger.

Velg "standard mode" når du går inn her.

Du får nå opp et vindu med alle innstillingene du kan gjøre. For å legge til mapper må du gå på "videos" go deretter "Videofolders" Her kan du legge til mapper etter eget ønske.

Deretter må du scanne dine nylig tillagte mapper ved å gå på "Video database" og "Scan" Velg de mappene du vil scanne og trykk på "update database for selected folders" Det negative her er at du ikke kan gjøre noe annet med programmet før det er ferdig med å scanne databasen.

Deretter vil vi gjøre klart for digitallyd før vi går inn i selve programmet. Går da ned på "Codecs and renderers" i menyen. Huker av på "videocodecs" ned på "audio renderer" og velger "digital input" feks HDMI.

Deretter kan man trykke på OK og gå inn på selve programmet. Litt kjedeligere UI, men fremdels enkel forstå.

Her kan du se en typisk liste over filmer. Skal du endre på dette beveger du musen helt til venstre og vil få opp et lite pop-up vindu hvor du kan endre visningsmetode. Dette er felles på alle mediaspillerene når du er inne på videobilbioteket

[BREAK=Ferdig]

Du er dermed ferdig med å sette opp din HTPC med valgte programmer.

Et par ekstra programmer som kan være nyttige er:

AnyDVD og CloneDVD om du vil legge til alle dine DVDfiler på pcen. Daemontools kan også være brukbart for å laste inn ISO filer eller andre bildefiler. Dette er gratis og kan brukes til å spille av ISO filer på feks, PowerDVD.

Har ikke tatt for meg server og oppsett av NAS disker med streaming etc. Har ikke så veldig god peiling på dette, og for de som har lyst må gjerne lage en guide på dette.

Setter pris på forbedringer ved denne guiden da den er ment som et verktøy for alle brukere her på forumet. Send meg derfor PM på ting dere mener jeg burde endre eller legge til.

MVH MR.Chill

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med tilbakemeldinger, med forbedringer og eventuelle endringer

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Helt KONGE MR. Chill, dette er bidrag som veldig mange her inne vil sette stor pris på - meg inklusive! Har falt litt ut av HTPC-verden de siste par årene, men ser jo at det etterhvert begynner å bli aktuelt igjen nå som ting funker bra i forhold til Blu-ray og 3D, noe som var problematisk for 2-3 år siden. Med en slik guide er det plutselig mye enklere å hoppe tilbake inn igjen - i en kompleks verden som krever mye research der en flott guide som dette er et glimrende utgangspunkt!

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra og høre, var planen komme med denne guiden da den første kun tok for seg hvordan man bygger en pc, og mange kommenterte på at det manglet mye som jeg håper jeg har fått med i denne guiden. Tok litt lang tid før jeg fikk meg til å skrive denne, er jo snakk om et tidsspørsmål også

Setter alltid pris på konstruktiv kritikk selvom det bare er noe småplukk i layout etc

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boxee skal vel legge ned støtten for PC/Linux og bare innstalleres på deres egne bokser fremover?

Boxee kutter ut datamaskinen - Hardware.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man vil ha TV, så er både XBMC og Boxee vanskelige valg. Ellers mangler du også windows medie center. Der kan en få inn det meste med plugins også, relativt kjipt UI ja, men man får med TV.

Forresten, når det gjelder iso-mounting, så er virtual clone drive et bra alternativ.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha? Det er jo litt teit men, personlig foretrekker jeg XBMC men er veldig enig det hardware.no sier der. De snur ryggen til alle som har vært med på å utvikle den, men igjen så har den kanskje blitt så bra som de vil ha den og dermed kun selge den via deres Boxee bokser. Kan jo skjønne dette også da det er snakk om profitt, hvor man nå ender opp med å måtte kjøpe en slik boks.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hvis man vil ha TV, så er både XBMC og Boxee vanskelige valg. Ellers mangler du også windows medie center. Der kan en få inn det meste med plugins også, relativt kjipt UI ja, men man får med TV.

Forresten, når det gjelder iso-mounting, så er virtual clone drive et bra alternativ.
    Akkurat dette med TV-støtte kan jeg ikke noe særlig om, derfor jeg ikke har tatt med dette. Ser Mediaportal også hadde noe TV-støtte. Aldri brukt windows mediacenter heller, rett og slett fordi UIen er kjedelig og windows media player ikke støtter hakka møkk av formater.

Kanksje jeg kan sette meg ned lese litt om Windows media center og teste det ut litt en dag, og prøve se på noen av TV-funksjonene, så får jeg prøve oppdatere.

Ellers har andre full frihet til å skrive en utvidende guide

PS! Oppdaterer teksten med at XBMC og Boxee er vanskelige valg med tanke på TV, og at Windows Media center er bedre med tanke på dette

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke ment som kritikk Chill, bare diskusjon under din guide. Jeg syns det er vanskelig, jeg har gjort research på flere mediesentere og syns ingen egentlig dekker alle områder godt nok. Men, det er nok lettere hvis man ikke vil integrere TV. P.t. har jeg lagt hele greia på hylla.

MythTV (linux) har også TV, og Mediaportal som nevnt.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare flott med litt kritikk, vil jo kunne gi meg muligheten til å forbedre guiden.

Men spørs om jeg orker sette meg inn i dette med det første. Hovedbruket til folk her er vel forsåvidt film og musikk også, så spørs hvor mange som hadde vært interresert i dette

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •