HTPC byggeguide - Del 1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bra info, kan bruke dette til del 2

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Fint tiltak, men her er mine tilbakemeldinger:
    Ferdig med eksamen for semesteret og har gått igjennom alle punktene dine nå og oppdatert de

Kom gjerne med flere om du finner noen

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket kabinett er dette?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    hvilket kabinett er dette?

Hehe, er ikke jeg som har lagt ut dette bildet, det tror jeg er site moderator eller noe som har lagt på til senere tid, men dette kabinettet er faktiskt et fra Origen AE, det er svinedyrt, koster 7300 spenn fra dustinhome.no atm.

Du kan se link til kabinettet på hardware.no her LINK Veldig pent kabinett

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åy! dette var sikleobjekt.
    takk for svar:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Absolutt, men det lå ikke noen guide her på forumet, derfor jeg tenkte det var greit med en.

Kan jo lage en egen guide eventuelt med gode programmer etc.
    Os er det vel enten Mac eller Windows som gjelder, ser ikke mange med selvbygde pc'er som velger innstalere mac, og de som bruker linux eller annen os med åpen kildekode vil jeg vel tro har såpass peiling at de ikke behøver hjelp her fra avforum angående hverken pc-bygging eller programvare.

Kan jo lage en guide med innstalering av windows, og eventuelt noen gode programmer som kan være typiske bruke på en HTPC. Eventuelt oppsett av hjemmenetverk og lignende, dette vil da bli til windows i og med at det er det eneste jeg kan, men det for bli en annen gang.

takk for tilbakemelding

Bra antagelse ang. Linux gutta ;-)

Jeg vil komme med en motforestilling ang. valg av skjermkort. Du kommer langt meg et skjermkort til under 500kr lappen. Jeg bygget en HTPC sommeren 2007, der gikk jeg for et skjermkort til 399kr med DVI utgang (DVI er på en måte HDMI uten lyd for å si det enkelt). Den klarer å spille fint av alt av HD filmer, det kommer da mer på ann om de rette kodecene er installert eller ikke. Det er vært fall min erfaring med dette.

Trenger heller ikke en super CPU for å kjøre 1080p@24. 750W trenger man heller ikke, gamer pc har mer behov for dette da skjermkortet arbeider mer.

Riktignok så hadde jeg uten tvil valgt Windows 7 som OS for de som spekulerer i det. Jeg husker ikke i farten hva den kodec-pakken jeg installerte, men den virker utmerket og har ALT som trengs ;-)

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    Bra antagelse ang. Linux gutta ;-)

Jeg vil komme med en motforestilling ang. valg av skjermkort. Du kommer langt meg et skjermkort til under 500kr lappen. Jeg bygget en HTPC sommeren 2007, der gikk jeg for et skjermkort til 399kr med DVI utgang (DVI er på en måte HDMI uten lyd for å si det enkelt). Den klarer å spille fint av alt av HD filmer, det kommer da mer på ann om de rette kodecene er installert eller ikke. Det er vært fall min erfaring med dette.

Trenger heller ikke en super CPU for å kjøre 1080p@24. 750W trenger man heller ikke, gamer pc har mer behov for dette da skjermkortet arbeider mer.

Riktignok så hadde jeg uten tvil valgt Windows 7 som OS for de som spekulerer i det. Jeg husker ikke i farten hva den kodec-pakken jeg installerte, men den virker utmerket og har ALT som trengs ;-)
    Absolutt, skal gå nærmere inn på dette i del 2, i en tid det ikke er så hektiskt på skolen

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC viktige egenskaper er stillegående/strømforbruk.

Hva slags standarder du er ute etter. Skal du bruke Linux, er det Nvidia skjermkort som gjelder. Skal du ha 3D og/eller HD lyd, er det GT4xx serien med HDMi 1.4 du må/bør ha. GT430 får du også vifteløs.

Skal du ha verken ha 3D eller bitstream HD lyd, vil et GT210 kort holde i massevis. VDPAU/DXVA

Det holder fin-fint med singlecore Atom om du ikke skal bruke HTPC'n som DNLA server eller lignende. Hulu og flash krever også litt mer enn enn hva Atom egner seg til, men en ULV core2duo gjør jobben bra. Til litt mer krevende oppgaver er vel i3 beste valget mh. til strøm-ytelse.

Harddisker bør helst være av "den grønne typen" stillegående og lavt strømforbruk. Trenger du mye lagringsplass, er NAS det naturlige valget. Da bruker du kun en 32GB SSD disk i HTPC'n

2GB minne er mer enn nok. En RC6 mce IR mottager fra en av de kjente store leverandørene, er et must. Du må ikke ha dedikert tastatur eller mus.

Tvkort, wlan, DVD-eller Blu-day drev

MythTV og Mediaportal er gamle travere, men Boxee og XBMC fins i stadig flere stuer.

Selv har jeg gått for en ION2 løsning med PicoPSU og en 12cm 700rpm Noctua vifte. Med 2 disker, XBMC og en Harmony One til å styre det hele. Ved 1080p avspilling ligger CPU bruk på omkring 10% og strømforbruk på ca 37watt En stille og fredelig løsning mao.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare gjøre dette enklest mulig, med best mulig ytelse for htpc bruk?

Selv bruker jeg en eee 702 som har fungert ypperlig med en del tweaking av winxp. Eneste problemet er at flash filmer fungerer dårlig, og ingen mulighet for å spille av 720p eller høyere. Den er dog helt stille, og tar opp veldig liten plass.

-Så disse punktene blir for meg en forutsetning ved kjøp av ny htpc. Visst jeg også vil ha god ytelse, hva blir da alternativene?

En mulighet vil være å gå for en nyere atom pc, med ion grafikkort. Dette vil jo fungere ganske så bra, ikke noe problem med flash eller HD, men bortsett fra dette er ytelsen heller lav...

Det alternativet jeg har valgt blir dermed (Selvbygg):
    Lian Li PC-Q09 - Et flott lite mini-itx kabinett med ekstern 110w. strømforsyning (ala bærbare pc'er)
    Gigabyte GA H55N - Mini-itx hovedkort med den splitter nye intel 1155 socket'n. Støtter alle nye cpuer, ddr3, usb3 og visst man parrer den med de nye SandyBridge prosessorene fra Intel så får man en innebygget graffikkløsning som takler HD meget bra.
    4gb eller mer, DDR3 RAM
    Intel i3 530 - Ny prosessor fra intel, dobbeltkjerne på over 3ghz. Har også en innebygget gpu chip. Nyeste 35nm teknologi, som utvikler lite varme, og har et lavt strømforbruk. Kan lett klokkes opp til 4ghz uten problemer!
    Zalman CNPS8000 Zalman CNPS800 Billig, kjekk vifte som ikke bygger stort i høyden og som kjøler mye bedre enn standard vifte fra intel.
    Som harddisk ville jeg valgt en 60gb ssd av noe slag. Lydløs, og ikke minst utrolig rask!

Denne løsningen tilbyr akkurat det jeg er ute etter av en htpc. Lydløs, veldig liten i størrelse, og det skorter så absolutt ikke på ytelse. Ikke bare vil hd film gå som en lek, men tyngre cpu-krevende jobber vil ikke være noe problem overhodet.
    Det eneste denne pc'en ikke vil duge særlig bra til er spilling av nyere spill, da trenger man et nytt grafikkkort, -som ikke får plass i kabinettet, som forbruker masse strøm og støyer.
    Prisen for alt dette ligger vel på rundt 5500kr, veldig mye ytelse for pengene!

Som operativsystem ville jeg valgt Windows 7, moddet slik jeg vil ha det, med blandt annet Emerge desktop som shell, og Samurize. Ved hjelp av disse verktøyene kan absolutt ALT customizes akkurat sånn man vil ha det.
    Se bilde av min nåværende løsning på eee-pc'n min (WinXP):

Bilde shortcuts
    Bilde Explorer

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •