Etter litt frem og tilbake kom jeg over og ble anbefalt dette forumet for mine litt mer vriene spørsmål.

Og det er et par av dem så jeg strukturerer dem litt her. Først de tekniske detaljer rundt rommet jeg skal ha den i.

Det er ikke et dedikert kinorom fordi jeg har ikke plass til det, så er stuen min som får medfarten. Den er "delt" mellom kjøkken og stue. Der er totalt 2 vindu og 1 veranda dør. Distansen fra vegg til vegg er 4.9 meter, den totale distansen jeg har til rådighet fra vegg til lerret vil da bli 4.5 meter. Rommet i seg selv har lyse vegger mens interiøret er mørkt. Gulvet er av tre parkett.

Så spørsmålene.

1)
Fikk anbefalt en Optoma HD200X. Skal da ha full HD projektor og denne kom da ikke så aller værst ut av det. Noen snakke og om en BenQ W500 men ser at den er ikke å oppdrive lengere. Er Optomaen et godt valg?

2)
I følge projectorcentral sin kalkulator vil jeg trenge et lerret som er 275 bred og 155 høy, noe som tilsvarer rundt 127". Det som er er at jeg vil aller helst montere projektoren på en hylle på bakveggen, bør jeg bare gi opp dette prosjektet og gå for det tradisjonelle takfeste? (som innebærer at jeg må male taket når jeg flytter ut av leiligheten)

3)
Ettersom jeg har en såpass lys leilighet, burde jeg gå for et grått lerret? Har sett på et 106" med gain på 0.8 som vil med den projektoren (gitt at jeg bruker takfeste) gi en lux på rundt 22 i følge kalkulatoren.

4) Jeg trenger noen rullegardiner eller blender gardiner som lukker så mye lys ut av leiligheten som mulig. Finnes der noen rullegardiner som bruker skinner man feste i vinduskanten slik at det blir en tilnærmet 100% tetthet?

Jeg må ærlig si at jeg er ikke helt inne på dette feltet og har gjort litt research rundt temaet men langt fra nok. Trenger litt tips hvordan jeg skal gå frem.
Forøvrig skal jeg ha et ramme lerret som jeg skal montere på noen hengsler slik at når det ikke er i bruk kan jeg "heise" det opp og legge det tilnærmet flatt langs taket når det ikke er i bruk. Jeg vil ikke helt ha noe nedtrekk eller opprullet lerret ettersom hva jeg har lest vil det etter vært bli veldig skrukket. Ettersom jeg ikke kan ha lerrete nede hele tiden fant jeg ut at et lerret på ramme ville passe fint og den nevnte løsning burde fungere og.