Hvilken oveføring av video er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken oveføring av video er best?

Kan velge mellom HDMI, VGA, Compositt (3 rca kabler) og S-video for overføring fra pc til TVen, hvem bør jeg bruke?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI.
    den har jo muligheten for 1080p

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    HDMI.
    den har jo muligheten for 1080p
    Javel, hvis hdmi kan kjøre 1080p hvorfor er det bedre enn vga som jeg kan kjøre 1600x1200 over? Er ikke 1080p det samme som oppløsning i sammenheng med pc skjermer og sånt? Har nemlig hørt fra en kompis, som ihvertfall vanligvis ikke har spesielt god greie på det, at vga var definitivt best..

Newcomer Chris_ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tdh79
    Javel, hvis hdmi kan kjøre 1080p hvorfor er det bedre enn vga som jeg kan kjøre 1600x1200 over? Er ikke 1080p det samme som oppløsning i sammenheng med pc skjermer og sånt? Har nemlig hørt fra en kompis, som ihvertfall vanligvis ikke har spesielt god greie på det, at vga var definitivt best..

1. HDMI er best!
    2. Full-HD er 1920x1080
    3. HDMI fører også lyd. Eneste utvei om du vil ha HD-lyd, om du ikke har en BD-spiller som har analog ut.
    4. Du sier selv att kompisen din har lite peiling. Da skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å fortsette med samme spørsmålet etter att du har fått svar!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hdmi
    2. Dvi
    3. Xvga

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA - Wikipedia
    S-Video - Wikipedia
    Komposittvideo - Wikipedia
    HDMI - Wikipedia

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV'en din støtter uansett ikke 1600x1200 og VGA er et analogt signal mens HDMI er digitalt. I denne sammenhengen så er digitalt bedre. Foreløpig så er 1080p det beste til video. 1080p24 gir bedre flyt i bildet, men krever BD-spiller og TV som støtter det. Hvis du har DVI så blir den ofte likestilt med HDMI med tanke på bildekvalitet siden DVI også er digitalt. Så jeg foreslår at du slutter å høre på kompiser du vet ikke har peiling.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    TV'en din støtter uansett ikke 1600x1200 og VGA er et analogt signal mens HDMI er digitalt. I denne sammenhengen så er digitalt bedre. Foreløpig så er 1080p det beste til video. 1080p24 gir bedre flyt i bildet, men krever BD-spiller og TV som støtter det. Hvis du har DVI så blir den ofte likestilt med HDMI med tanke på bildekvalitet siden DVI også er digitalt. Så jeg foreslår at du slutter å høre på kompiser du vet ikke har peiling.
    DVI er for så vidt både digitalt og analogt. Dvs. Det er pinner på DVI-kabelen som er reservert for analoge signaler (i praksis VGA). For øvrig er videosignalet til HDMI det samme som DVI, men med en annen kontakt.

Når det gjelder oppløsningen, så kan DVI og HDMI 1.3 brukes til oppløsninger opp mot 2560x1600. HDMI 1.4 takler oppløsninger opp mot 4096x2160, så det er ingen grunn til å la seg imponere over VGAs 1920x1200.

Det eneste alternativet som er på høyde med HDMI 1.4 er DisplayPort, som kan takle oppløsninger opp mot 3840x2160.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •