oppskalering av bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

oppskalering av bilde

dette temaet er sikkert tatt opp tidligere, så ikke skyt hodet av meg bare fordi jeg tar det opp påny. :shock:

dvd-plate er lagret i 720i/720p.

pioneer 868 har hdmi (1920 res).

pj action model 1 har hd2+ panel 1280x720.

muligens jeg ikke forstår helt hva som skjer, men i mine øyne virker det som pj+dvdspiller manipulerer bildet ved å legge til flere linjer.

selve detaljene på dvd-plata blir jo ikke forbedret ved oppskalering. det er jo umulig!?

f.eks, man kan ikke ta en mp3 i 64kbs, så endre den til 128kbs, eventuelt 192kbs, for så å tro at lydkvaliten er forbedret. man har jo fortsatt den samme faktiske dataen i fila.

noen som svært så enkelt kan avkrefte, evt. bekrefte min teori?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: oppskalering av bilde

Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    dette temaet er sikkert tatt opp tidligere, så ikke skyt hodet av meg bare fordi jeg tar det opp påny. :shock:

dvd-plate er lagret i 720i/720p.
    Nei, i 480i eller 576i

pioneer 868 har hdmi (1920 res).
    Over HDMi kan 868 gi:
    480i
    480p
    576i
    576p
    eller den kan skalere opp til
    720i
    720p
    1080i

pj action model 1 har hd2+ panel 1280x720.
    Riktig

muligens jeg ikke forstår helt hva som skjer, men i mine øyne virker det som pj+dvdspiller manipulerer bildet ved å legge til flere linjer.
    Enten projektor eller DVD-spiller, du velger selv. Å skalere bildet 2 steder er ikke bra da det alltid er litt defekter.

selve detaljene på dvd-plata blir jo ikke forbedret ved oppskalering. det er jo umulig!?
    Riktig, man viser den samme infoen over flere linjer. Med god skalering blir det ingen defekter. Om man sitter så langt unna at man ikke har noen problemer med screendoor så ser en NTSC-DVD best ut på en 480p-projektor og en PAL-DVD på en 576p-projektor.

f.eks, man kan ikke ta en mp3 i 64kbs, så endre den til 128kbs, eventuelt 192kbs, for så å tro at lydkvaliten er forbedret. man har jo fortsatt den samme faktiske dataen i fila.
    God og helt riktig analogi.

Om man ikke bruker mye HTPC med filmsnutter i 720p (hvem gjør egentlig det?) så er å satse på en projektor med 720p å betale ekstra for dårligere bilde.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, flott robert bra du irettesetter meg der hvor jeg skriver feil. slik jeg prioriterer er bildedelen en ting jeg vektlegger mer enn lyddelen (kanskje litt feil prioritering, men film er en veldig stor hobby for meg.)

følgende vil jeg satse mye på en dvdspiller/pj. du sier at det er dumt å gå noe noe annet enn 576 eller 1080i. det er heller ikke nødvendig å ha en oppskaleringsfunksjon på både dvdspiller og pj. en 668 gjør altså en mer enn nok tilstrekkelig jobb ift. en 868 f.eks med en benq7800?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja kjøper du deg en matterhorn pj, så er det bortkastede penger å kjøpe en 868 isf 668. og vica versa hvis man kjøper en 720p pj.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    ja kjøper du deg en matterhorn pj, så er det bortkastede penger å kjøpe en 868 isf 668. og vica versa hvis man kjøper en 720p pj.
    Man har ikke bruk for skaleringen 868 kan gi, men man får Firewire og sharpness filter. Om det er verdt 5k er en annen sak. :roll:

Det er ikke akkurat vanlig at receivere har inngang for Firewire og nå som det kommer spillere med multikanal PCM ut over HDMI så blir støtte for dette kanskje vanligere.

Robert-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •