hjelp til å bygge hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til å bygge hjemmekino

hei.

har altid hatt lyst på eget hjemmekino-rom, men verken økonomien eller tiden har strekt til, så det har bestandig bare blitt halvveis-løsninger.
    men nå som studentlivet er over, og man har kjøpt seg hus med nok av rom, og har stabil økonomi, så er det på tide å sette igang =)

har et avlangt rom i 2. etasje som jeg bruker som film/spille-rom, men vil oppgradere det litt, slik at man kan kalle det en ordentlig hjemmekino!

velger å bruke dette rommet, siden det er det største av de rommene jeg ikke bruker til andre ting.

foreløpig har jeg en 42" plasma-tv som jeg kjøpte billig på elkjøp for et års tid siden, men det merkes at den er billig når jeg bruker x-box 360'n eller ser på DVD.
    er forsåvidt bare HD-ready, og det er ikke akseptabelt i et hjemmekino-rom

og Lyden forsynes av 2 svære stereo-høytalere av ukjent fabrikat (12" basselement), drevet av en Pioneer VSX-515.
    så verken høytalerne eller forsterkeren tilfredsstiller kravene til ordentlig hjemmekino.

så jeg har bestillt meg en "Arvani Ergosound" lydplanke (vet det ikke er "skikkelig" surround, men har lest mye godt om denne, og vil prøve.)

samtidig bestillte jeg meg en blu-ray spiller fra Phillips (BDP7300), hovedsaklig pga at den var på salg på komplett.no.

og nå står jeg med tanken på å kjøpe meg projektor.
    MEN har null niks peiling på projektorer, (og hjemmekino generelt).

så da er spørsmålet, hva slags projektor anbefales evt andre løsninger.

tenker på om jeg vil få utnyttet projektoren skikkelig pga rommets størrelse og fasong. samme gjelder forresten lydplanken.

har av en eller annen grunn liggende et gammelt lerret type foredrag m/stativ og føtter, som man ruller opp og fester på toppen.
    er dette brukbart i hjemmekinosammenheng?
    er ru tekstur på lerretet, er dette normalt på hjemmekino-lerret?

har også planer om å kunne koble en stasjonær PC opp mot anlegget.

er det noen som har noen innspill til dette?

er det bedre måter å gjøre ting på osv?

vet dette ble mye, men prøver å få forklart så mye i detalj som mulig

legger ved en kjapp skisse av rommet slik det er idag:

Yfrog - kinorom

p.s jeg er ikke laget av penger, så noe projektor over 10 000,- utgår.
    har tenkt litt på de billige modellene til Optoma som komplett.no har.
    de virker etter mitt skjønn greie.

p.s.s jeg har muligheten til å få det helt stummende mørkt i rommet.

på forhånd takk for alle svar =)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor du har dør(er) og lignende, men med slik form på rommet ville jeg prøvd å snu oppsettet slik at du sitter ved skråtaket og har lerret på motsatt vegg. Da mister du ikke så mye av rommet. Jeg tror også du vil klare ganske stort bilde fra 3,5m avstand(henge projektor fra full takhøyde), men her er det store forskjeller mellom modellene. Dette må du passe på så det ikke blir "frimerkestort" bilde på lerretet.

Lydplanke kan fungere overraskende bra men krever ofte at du sitter litt ut fra alle vegger. Det blir ikke så lett med den plasseringen jeg skisserer, men den er jo bestilt så det er bare å prøve :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at tv'n står der den står er at det er 2 dører i rommet.
    ene kommer inn på sideveggen rett bak sofa'n og den andre er i enden av rommet.
    men dette vil egentlig ikke ha så mye å si hvis jeg kjøper et nedtrekkbart lerret.

men som du sier; er litt redd for at avstanden fra projektor til lerret kan bli litt kort, og dermed få liten størrelse på bildet.

er det normalt mulig å justere slikt med linse eller lignende på projektorene?

for hvis jeg ikke får stort større bilde enn 42", så kan jeg jo like gjerne ha tv'n jeg har idag

ja, jeg tok en råsjangs med lydplanken, men ville ha god digital lyd til en billig penge. og denne får jeg for ca 4000,-
    og den har fått så god kritikk, så jeg slo bare til, uten å tenke over hvor lite rommet var

kan jo avbestille den, og heller kjøpe meg høytalere til samme prisen. men da føler jeg at jeg får mindre for pengene, og må da bruke den gamle analoge forsterkeren min.

det er en flott forsterker med mye effekt og 7.1 kanaler, MEN den er analog

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan justere litt med zoom for å tilpasse størrelsen på bildet, men det er ikke alle projektorer som klarer å levere store bilder på liten avstand. Når du finner en aktuell projektor så sjekk på Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance
    Der kan du velge den aktuelle projektoren fra en liste, justere zoom og avstander og se om det er mulig å plassere den slik som du må i ditt rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    genialt verktøy =)
    takker så mye!

fant ut at ved 3,5 m avstand fra projektor til lerret, har jeg ca 100" bilde, og det burde jo holde =)
    dette gjelder en optoma HD200x, den jeg har kikket litt på på komplett.no

men hva slags lerret anbefales?
    vil helst ikke ha noe superdyre greier, men er de billige dårlige?
    ser at man får store nedtrekkbare lerreter til rundt tusenlappen på komplett.no
    er disse gode? eller er det andre som er bedre i den prisklassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerret kan jeg ikke hjelpe deg med da jeg kun har erfaring med mitt eget Draper Luma 96". Jeg tør egentlig ikke sammenligne det med noen andre før jeg har plass og penger til å kjøpe et større og kanskje bedre lerret.

Anbefaler at du søker litt her på forumet, det er flere tråder om lerret.

Angående den nettsiden så er det viktig å huske at avstanden er fra linsen på projektor, ikke fra bakkant eller midten. Kjedelig å henge opp projektor 20cm for langt framme så den ikke fyller lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.
    leser på anmeldelsene som ligger på komplett at det er vanskelig å dra opp, og får lett bølger...menmen, det er så billig at jeg satser på det uansett =p

får noen cm på hver side som det ikke blir bilde på, men tror ikke dette kommer til å bry meg nevneverdig, da jeg blir å ha det stummende mørkt på rommet.

eller?

har montert sponplater kledd i svart høytalerfilt fremfor begge vinduene, slik at ingenting lys slipper inn =)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEG kunne ikke hatt en løsning hvor projektor ikke fyller hele lerretet. Det kommer som regel litt "strølys", dvs. lys utenfor selve bildet, og det vil kunne bli veldig tydelig om ikke bildet fyller lerretet. Jeg setter alltid bildet til å gå bittelitt ut på den svarte omrammingen av lerretet. Jeg har også nedtrekkslerret, men tar det aldri opp og slipper derfor mye trøbbel med bølger osv. Jeg har gardin over og på sidene av lerretet og også festet gardin med borrelås til veggen fra litt over nederkant av lerretet og ned til gulvet. Dermed blir lerretet oppfattet som et rammelerret.

Angående vinduene så bør du passe på at det blir lufting bak, slik at du ikke får fuktproblemer pga. sponplatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm...vil jo nødig gå og irritere meg =/

får kjøpe projektor først, og så se hvor stort bilde jeg får, og deretter kjøpe lerret.
    virker kanskje lurest.

du har en veldig bra hjemmekino etter mitt synspunkt, så jeg velger å høre på deg

er helt fersk på projektorer så.

men fukt bak vinduene er ingen problem, da pakningene der er så dårlige, at det alid er frisk kald luft der utenfra

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •