Hvordan få vhs opptak med videokamera til pc? Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvordan få vhs opptak med videokamera til pc? Hjelp!

Hei. i anledning min mors 60 årsdag ble det filmet med et videkamera som har slike små vhs kassetter (dere skjønner sikkert hva jeg mener). Problemet er at jeg aner ikke hvordan jeg får overført dette til pc!

Noen som har peiling?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det VHS eller mini-DV du mener?
    Om det er mini-DV har antakelig kameraet en firewireutgang som kan kobles til en likedan i PCen din. Jeg har brukt et program som heter Pinnacle til dette, synes det fungerer greit.

Om det er gamle gode mini-VHS kassetter så må du antakelig skaffe en overgang fra kompositt til firewire/USB for å få det til.

Det finnes også en del som driver med slik overføring mot betaling, kan hende det lønner seg i stedet for å ivstere i duppedingser og programvare.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mini DV kassett. Her er videokameraet: Akam.no - Prisguide - Panasonic NV-GS120

Ser ikke ut som det er noe firewire kabel her gitt Hva gjør jeg da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge denne siden så har den firewire. Det er bare det at de kaller den DV tilkobling, eller IEEE1394 ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, men jeg har tydeligvis ikke firewire kabelen til kameraet da. Er det noen spesielle jeg må ha?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken kabel du har avhenger av hvilken type port du har i PCen din. Normalt er det 4 pins i kameraet, bærbare PCer har oftest 4 pins, mens stasjonære har 6 pins som regel.
    Vil tro at du kan bli hjulpet av en av kablene under. Kikk på kameraet om du finner noe som stemmer, og likedan på den PCen du har tenkt å bruke.

Komplett.no - FireWire Kabel 4/6 pin 3m
    Komplett.no - FireWire Kabel 4/4 pin 3m

Litt lange kabler, du kan sikkert finne noen andre på andre nettbutikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på bildene jeg legger ved her:
    Her ser du inngangen på kameraet:

Slik er enden på den ene kabelen, dårlig bilde dog

Her er den eneste kabelen som funker på kameraet... eneste jeg kan overføre med den er fra SD kortet om jeg kobler det i videokameraet.

Skal firewiren kabelen i samme hullet som den usb karen skal?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ingen av de der ...
    Er det ingen andre tilkoblinger skjult under noe n deksel eller noe?
    Den tilkoblingen du ser etter er litt lik mini-USB

Og på stasjonære PCer gjerne slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Jeg har gått igjennom hele kameraet nu, og det finnes ingen andre innganger

Hva gjør jeg da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bgullet
    Takker for svar

Jeg har gått igjennom hele kameraet nu, og det finnes ingen andre innganger

Hva gjør jeg da?
    På en av dina bilder Bgullet, så finns det en 3,5mm kontakt liknande hörlurs kontakt/plugg.
    Den är märkt AV-out och phones du behöver en 3,5mm med 3-ledare(1video+höger och vänster-ljud).
    Via den kan du få ut filmen till en VHS/DVD-inspelare. Alternativt via en Pinnacle Dazzle video digitaliserare.

Annars har du på bilden en miniUSB-kontakt på kameran så då borde en Mini usb till vanlig USB (som du hade på bilden) i datorn fungera men behöver antagligen ett program för att få över filmen också med Dazzle kommer en förenklad variant av Pinnacle Studio.

Lycka till (ursäkta den dåliga norskan)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=pårättsida]På en av dina bilder Bgullet, så finns det en 3,5mm kontakt liknande hörlurs kontakt/plugg.
    Den är märkt AV-out och phones du behöver en 3,5mm med 3-ledare(1video+höger och vänster-ljud).
    Via den kan du få ut filmen till en VHS/DVD-inspelare. Alternativt via en Pinnacle Dazzle video digitaliserare.HVA er en pinnacle dazzle video D? har du link?

Annars har du på bilden en miniUSB-kontakt på kameran så då borde en Mini usb till vanlig USB (som du hade på bilden) i datorn fungera men behöver antagligen ett program för att få över filmen också med Dazzle kommer en förenklad variant av Pinnacle Studio. Når jeg kobler til med usb, er det kun det som eventuellt ligger på SD kortet som jeg kan overføre direkte til pc

Har hørt om at det finnes noe pinnacle moviebox eller noe man bare kobler til de vanlige kablene fra videokameraene direkte i denne boksen. SÅ kan man overføre til pc. Stemmer det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det stämmer. Dazzel heter en enklare och användbar extern apparat.
    koppla Clas Ohlson Internetbutik - 3,5mm AV-sladd. till Pinnacle Dazzle Video Creator Platinum och den via USB till PCn
    Medföljande program kan du överföra och redigera filmen vidare till fil eller DVD/CD.

Jag tror du bara behöver ett program för att ta emot filmen.

Om du har winXP eller Vista (finns inte i win7:cry: ), så har du MS Movie Maker.
    Genom att koppla usb sladden från kameran till datorn så kan du använda MS Movie Maker för att ta emot filmen och redigera den där till fil eller CD/DVD också.

Lycka till

Red:
    1. glömde lägga till Dazzle länken
    2. Kan du inte ställa om kameran att sända över från DV-bandet och inte från SD-kortet till PCn?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne pinnacle dazzle og den kabelen, er alt jeg trenger for å få overført fra videokassett til pc? Jeg vil ikke få problemer med at den kun finner SD kortet?

Du sa: 2. Kan du inte ställa om kameran att sända över från DV-bandet och inte från SD-kortet till PCn?"

Nei det får jeg ikke til

Takk for svar

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    øøh.. dere anbefaler han å overføre digitalvideoen til analogt og så digitalt igjen?

Jeg ville heller satset på en firewirekontroller.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke mulighet å få lånt deg et kamera med firewire på?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får lånt meg et kamera nu som støtter både mini dv og har firewire opplegg. Men er disse firewire kablene universale slik at jeg kan bruke hvilken som helst eller?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du har med rett type plugg i hver ende så er det greit. Se på bildene og linken lenger opp å ser du hvilken type du trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei nå fikk jeg lånt meg et kamera med firewire. Filmen fra bursdagen er filmet på Mini-Dv kassett(er). Videokameraet jeg har er: JVC GR-D815E, jeg har koblet en firewire (4 pin) fra kameraet og inn i pc-en (4 pin). Men når jeg forsøker å overføre med pinnacle studio 12 eller til windows movie maker, får jeg bare feilmelding. På pinnacle 12 står det:

"Hvis du har et DV- eller Digital 8-videokamera, se til at det er slått på og i VTR-, VCR, eller Play-modus, og at det er koblet til firewire eller 1394-porten på pc-en din."

Kabelen er koblet til og kameraet er satt slik at filmen spilles av mens jeg kobler til pc-en.

Han som jeg fikk låne kamerat hos forteller at på hans pc, så finner moviemakern filmen med engang, og han får opp melding om at maskinen finner ny enhet, dette kommer ikke opp hos meg.

Under enhetsbehandling står det at 1394 bus driver er installert og skal fungere

Dette er pc-en jeg har: http://www.multicom....px?q=p:10560714

Har forsøkt i flere programmer som med videoredigering men ingen finner videokameraet.

Kabelen jeg har er ikke den som fulgte med kameraet orginalt, for den har han som eier kameraet mistet, jeg kjøpte meg en 4 pin til 4 pin... men skal det ha noe å si? (Altså har kabelen noe å si så lenge den har rett pin? min pc har 4 pin og videokameraet 4 pin).

Hva gjør jeg feil? Noen som kan hjelpe en desperat mann hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •