Reklamasjon i praksis

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Reklamasjon i praksis

Litt usikker på om dette kommer i riktig forum, men prøver alikevel.
    I februar 2010 blir det 2 år siden jeg kjøpte min LCD TV fra Lefdal. (se modell i signatur) I den senere tiden har jeg opplevd at cloudingen har blitt tydligere, mere av den og irriterende sammenlignet med da jeg kjøpte apparatet. I tillegg så ser jeg at det er vertikale striper i form av støy e.l. som ser ut til å ha brent seg inn i skjermen. Dette fenomenet ses best ved panoreringer i bildet, hvor bakgrunnsfargen er hvit/grå. Ved statiske bilder og ved andre fargenyanser sees det ikke. Jeg sendte mail til Lefdal å spurte hvor lang garanti/reklamasjon det er på apparatet, og de svarte at garantien var normalt 2 år på en slik skjerm, og reklamasjonen var 5 år.

i mitt tilfelle er det vel ikke garanti, siden den gjelder vel kun ved ting som går i stykker?(strømforsyning, etc) Reklamasjon er vel at jeg som kunde ikke er tilfreds med det produktet som er kjøpt? (spørsmålstegn satt siden jeg ikke er helt sikker)

Så jeg lurer da på: Jeg er ikke fornøyd med dette produktet. jeg betalte 20.000 for denne skjermen i 2008, er klar over at prisene har sunket, og på den tiden var skjermene dyre. Hvis jeg velger å sende den inn på service (levert til Lefdal som sender den videre) og teknikerne på servicesenteret av en eller annen grunn konkluderer/eventuelt ikke "ser" feilene som jeg ser og irriterer meg over og mener det ikke er en reklamasjon, mens jeg er 100% overbevist om at det _er_ feil med skjermen, og får den tilbake med beskjed om at "ingen feil funnet" Hvorfra går jeg eventuelt videre med saken min? Det er litt vanskelig for meg å ta screenshot fra tv'n, som dere sikkert skjønner, da et statisk bilde ikke vil vise panoreringsstøyet jeg snakket om.

Er forbrukerombudet en vei å gå? Hvordan kan jeg få byttet min skjerm til en ny som holder mål, om servicesenterret konkluderer med ingen feil? jeg er ganske så perfeksjonistisk, og har litt greie på hvordan ting skal se ut angående bilde på en skjerm, men tror det kan være vanskelig å vinne frem mot "de store"

Jeg håper virkelig at noen der ute kan gi meg svar på dette, da jeg rett og slett ikke er fornøyd med produktet jeg kjøpte. På forhånd, Takk..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklamasjon er en lovfestet rett som gjelder ting kjøpt i Norge som er ment å vare i minst 5 år bl.a. TV'er og mobiltelefoner. Hvis det er noe galt med TV'en så kommer dette under reklamasjonsretten.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Reklamasjon er en lovfestet rett som gjelder ting kjøpt i Norge som er ment å vare i minst 5 år bl.a. TV'er og mobiltelefoner. Hvis det er noe galt med TV'en så kommer dette under reklamasjonsretten.
    Takk Men hva om serviceavdelingen mener det ikke er noe feil (ikke ser det, skjønner det) mens jeg mener det er det? Altså tv'n virker, men ikke som jeg vil den skal virke, altså defekt panel i mine øyne.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Takk Men hva om serviceavdelingen mener det ikke er noe feil (ikke ser det, skjønner det) mens jeg mener det er det? Altså tv'n virker, men ikke som jeg vil den skal virke, altså defekt panel i mine øyne.
    Blir vel ett definisjonsspørsmål mellom deg og serviceavdelingen i tilfelle...
    Ved tvist om reklamasjonsrett/grunnlag ta kontakt med forbrukerombudet

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garanti og Reklamasjon - Hva er forskjellen?

Om feilen du beskriver er fremtredende nok så ordner dette seg nok.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke filme TVen mens du tvinger frem problemene? Da vil du kunne legge ved kopi av filmen hvis Lefdal velger å sende TVen på service.

Merk deg at det i følge forbrukerkjøpskloven er selger som har rett til å velge hvordan de vil håndtere reklamasjoner (service eller heving av kjøp) helt fram til tredje gangen du leverer varen på grunn av samme feil. Først da kan du kreve heving (du har da krav på hele kjøpssummen tilbake, så mange butikker prøver å lure seg unna dette).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Kan du ikke filme TVen mens du tvinger frem problemene? Da vil du kunne legge ved kopi av filmen hvis Lefdal velger å sende TVen på service
    Ja, jeg skal klare å fikse det slik at de ser hva som er problemet. Eventuelt legge til en audiokommentar som forklarer hva jeg mener.

Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Merk deg at det i følge forbrukerkjøpskloven er selger som har rett til å velge hvordan de vil håndtere reklamasjoner (service eller heving av kjøp) helt fram til tredje gangen du leverer varen på grunn av samme feil. Først da kan du kreve heving (du har da krav på hele kjøpssummen tilbake, så mange butikker prøver å lure seg unna dette).
    Ja, jeg har jobbet i butikk (ikke elektronikk, men møbler, hehe) så jeg vet hvordan det fungerer

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Reklamasjon er en lovfestet rett som gjelder ting kjøpt i Norge som er ment å vare i minst 5 år bl.a. TV'er og mobiltelefoner.
    ...eller: Hvis vi snakker om et kjøp som reguleres av forbrukerkjøpsloven er det minst 2 års reklamasjonsfrist. Hvis tingen (varen) er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år er det 5 års reklamasjonsfrist. Om handelen reguleres av kjøpsloven er det andre frister som gjelder.

Forbrukerkjøpsloven regulerer handel mellom profesjonell part (bedrift) og privatperson. Kjøpsloven regulerer handel mellom privatpersoner og bedrifter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •