3D på Blu-ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D på Blu-ray

3d - Slik blir 3D på Blu-ray - ITavisen

Blu-ray.com - Final 3-D Blu-ray Specification Announced

How Stereoscopic Shutter Glasses Work | eHow.com

blir spennende å se hvilke nåværende spillere som talker dette, PS3 er den eneste som er nevnt.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å teste ut.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende ja, man må visst ha nye både spillere og skjerm!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at PS3 takler denne 3D standarden. Lurer på hvilke projektorer som kan brukes?

Virkelig idiotisk at de gjør seg avhengig av en ny HDMI standard 1.4 allerede, ingen har det...

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Virkelig idiotisk at de gjør seg avhengig av en ny HDMI standard 1.4 allerede, ingen har det...
    Er det ikke slik produsentene liker det da?
    Peise ut masse produkter på løpende bånd, mens vi forbrukere hele tiden blir løpende etter.
    Det du kjøper idag er gammelt og utdatert i morgen...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Kult at PS3 takler denne 3D standarden. Lurer på hvilke projektorer som kan brukes?

Mener jeg kom over et sted at det måtte være 120hz eller 240hz refreshrate på skjermen for at det skal være mulig. Optimalt 240hz.

PS3 har da vel ingen støtte for HDMI 1.4. Regner med at 1.4 er nødvendig for ACE.

Nei, her er jeg på tynn is.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fjær i hatten for Sony at PS3 kan oppgraderes til støtte. Kanskje de lobbyerte for at standarden skulle utformes slik at det ble mulig? :-)

Når kommer det DLP-projektorer basert på polarisering, slik som på kino? Eller får vi bare aktive "shutter-briller" og 120/240Hz?

Som video-geek så ser jeg i det minste fram til at de nye lcd-tv-ene får HDMI input som kan akseptere 120/240fps. Irriterende at de fram til nå har blitt solgt som "100Hz/200hz", men bare akseptert 60Hz via HDMI...

-k

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    En fjær i hatten for Sony at PS3 kan oppgraderes til støtte. Kanskje de lobbyerte for at standarden skulle utformes slik at det ble mulig? :-)

-k
    Får håpe at de har gjort projektorene sine like fremtidsrettet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Når kommer det DLP-projektorer basert på polarisering, slik som på kino? Eller får vi bare aktive "shutter-briller" og 120/240Hz?
    Hmm. Min kunnskap om dette begynner antakeligvis å bli gammel nå, men før i tiden ble løsninger basert på polarisering ansett som en enkel og billig løsning utviklet "for massene", godt egnet til å presentere 3D-modeller for et større publikum. Mens løsninger basert på aktive briller var mer high-end, bedre, men som pga. prisen var bedre egnet for mindre grupper.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker veldig spennende, og som må være det helt ultimate innen hjemmekino. Både å kunne se film i 3-D, men ikke minst PS3-spill i 3-D. Tenk å spille spill ala Modern Warefare 2 i 3-D

Det som det kunne ha vært interessant å finne mer ut av, er om man må bytte ut komponenter. Jeg leser at standarden blir HDMI 1.4, og PS3 er oppgraderbar til å avspille 3-D. Kan man oppgradere fra HDMI 1.3 til HDMI 1.4 via firmware, da?? Jeg håper også at en firmware vil komme til litt påkostede BD-spillere ala Pioneer 51FD.

Men hva vil dette bety med de andre komponentene? Hva med projektor eller tv-skjerm. Min Sony VW50 er HDMI 1.3, og det samme er receiveren min som jeg sender bildesignalene gjennom??

Vi får håpe vi kun trenger å oppgradere firmware for å nyte dette fullt ut, uten kostbare HW-oppgraderinger
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI 1.4 er bakoverkompatibelt med eldre utstyr, men du trenger nytt for ta nytte av ny funksjonalitet. I de fleste tilfeller vil det ikke holde med en firmware-oppgradering, du trenger altså nytt utstyr kilde.

Skjermen må uansett byttes ut. Ønsker du 3D eller ethernet over HDMI trenger du samtidig nye kabler...

Interessant dette med recievere da. Vil dagens recievere kunne ta imot og videresende et 3D bilde? Har prøvd å skumme gjennom hdmi.org samt kildene i wikipedia-artikkelen uten at jeg ble noe klokere. Skal jeg tippe vil jeg tro det mest sannsynlige er at også reciveren må byttes ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Sony Global - Sony Brings 3D Home in 2010

[YOUTUBE]UJ-7zOkHaYs[/YOUTUBE]

- RealD’s CrystalEyes 4 Active Shutter 3D Glasses| Sony Insider

- JVC and RealD strike deal

"One of the product lines to integrate RealD 3D technology will be JVC’s 3D LCD displays utilizing Xpol polarizer and passive circular polarized 3D eyewear. The company’s distinctive high-quality 3D visual engine paired with RealD technology will allow the displays to deliver a natural flicker-free HD 3D experience."

YouTube - IFA 2009: JVC 3D Technology

Vedlegg 59606Vedlegg 59607 3D-POL0201 3D Design Glasses f. GD-463 - JVC Professional catalogue

JVC's 3D Technology Latest 3D Technologies for cinema and TV

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3d

lite info og finne om hvordan dette funker. sitter og lurer på hvorfor akkurat 120/240hz siden filmer oftest spilles av i 24hz fra kilden og blir "multiplisert" på skjermen etterpå for å minske "flicker" siden mange TV/prosjektorer ikke støtter 24hz. blir det for mye "flicker" i filmen om du ganger opp til 48hz på filmen i stedet ? grunnen til jeg spør er for jeg har en benq w10000 som ikke støtter mere en 60Hz.

og den nye HDMI 1.4 standarden, er det pga båndbredden blir mye høyere og bildet blir splittet i to på skjermen (om det blir splittet da selfølgelig) ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ijiin
    lite info og finne om hvordan dette funker. sitter og lurer på hvorfor akkurat 120/240hz siden filmer oftest spilles av i 24hz fra kilden og blir "multiplisert" på skjermen etterpå for å minske "flicker" siden mange TV/prosjektorer ikke støtter 24hz. blir det for mye "flicker" i filmen om du ganger opp til 48hz på filmen i stedet ? grunnen til jeg spør er for jeg har en benq w10000 som ikke støtter mere en 60Hz.
    MASSE informasjon om hvordan de ulike 3D-teknologiene fungerer. Søk f.eks. wikipedia.

edit: for å svare på dette med flimring så er det sånn at disse brillene på ulike måter sender annenhvert bilde til annenhvert øye. I praksis blir derfor frekvensen halvert. Siden 60 Hz regnes som noelunne flimmerfritt i 2D, trenger du altså 120 Hz for å få et tilsvarende noelunne flimmerfritt bilde i 3D.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    MASSE informasjon om hvordan de ulike 3D-teknologiene fungerer. Søk f.eks. wikipedia.

edit: for å svare på dette med flimring så er det sånn at disse brillene på ulike måter sender annenhvert bilde til annenhvert øye. I praksis blir derfor frekvensen halvert. Siden 60 Hz regnes som noelunne flimmerfritt i 2D, trenger du altså 120 Hz for å få et tilsvarende noelunne flimmerfritt bilde i 3D.

opplever da 24hz som mye bedre en 60hz på min benq w10000 1080p/24hz-60hz
    så hvorfor ikke en løsning som feks 48hz ? noe den også har støtte for. burde jo støtte det du sier ganske bra så lenge hjernen ikke oppdager bedre flimmer i 24hz pga lukkingen på brillene. en modifisering mulig muligens ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ijiin
    opplever da 24hz som mye bedre en 60hz på min benq w10000 1080p/24hz-60hz
    så hvorfor ikke en løsning som feks 48hz ? noe den også har støtte for. burde jo støtte det du sier ganske bra så lenge hjernen ikke oppdager bedre flimmer i 24hz pga lukkingen på brillene. en modifisering mulig muligens ?
    Aner ikke hvordan den benq-en fungerer, men det høres tvilsomt ut at du opplever 24 Hz som flimmerfritt. Antar heller at prosjektoren viser det som 48 Hz eller noe i den duren.

Dersom du gjerne vil beholde prosjektoren er det mulig det finnes løsninger som halverer oppløsningen i stedet for frekvensen. Alternativt kan du kjøpe en ekstra benq w10000 og kjøre de sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bluray 3D Spec officially launched - AVS Forum

the Blu-ray 3D spec does not actually specify the display technology. It is compatible with polarized glasses or shutter glasses, 1 or 2 projector displays, LCD, plasma, DLP, SXRD, etc.

The Blu-ray player just outputs 2 video images (and the sound), the display system does the rest.
    Samsung and RealD to Bring 3D Experience to the Home

"the two companies will also work jointly on active eyewear technology and New Passive Display technology to promote the adoption of quality 3D TV."

MarketSaw - 3D Movies, Gaming and Technology

Today3D - Daily 3D News

Welcome to HDGURU 3D!

Engadget HD

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den viktigste grunnen til oppgradering fra HDMI 1.3 til 1.4 er behovet for 2 parallelle videostrømmer, en for hvert øye.

Derfor trenger man ny spiller som kan splitte signalet i 2 og en receiver som kan videresende de 2 videostrømmene samt plukke ut lyden.

Ingen av de konkurrerende teknologiene er basert på 1 videostrøm ( da ville man trenge fargede briller i stedet )

Dette er en av flere grunner til at jeg tror ikke på noen umiddelbar suksess for 3D hjemme.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo ser ut til å ha noe lurt på gang utpå vårparten...

Onkyo Plans HDMI 1.4 AVRs In Spring - High-Def Digest Forums

Men det er jo bare ett (men viktig) ledd i kjeden...

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sang kommer dundrende inn i hodet mitt: