Anbefaling av HD videokamera

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av HD videokamera

Hei

Er på jakt etter et HD videokamera med flash-minne (integrert og/eller minnekort). Har vurdert Canon HF S10 og Panasonic HDC-TM300. Sony har sikkert også et akutelt alternativ, men vet ikke hvilken modell. Budsjettet er på ca 10k. Viktigste egeneskap er billedkvalitet, og da spesielt innendørs i ikke alt for godt lys. Mest mulig vidvinkel er også et ønske.

Noen som kan anbefale et av de to nevnte kameraene, eller en tilsvarende modell fra Sony? Ønsker primært et kamera som bruker SD(HC)-kort da jeg har flere andre ting som bruker samme type kort. Sony bruker vel MemoryStick på alle modellene...?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canon HF S10 anbefales

Selv kjøpte jeg Canon HF S10 for ca en måned siden og er kjempefornøyd med det.
    Det har veldig mange muligheter for innstillinger både når det er i foto- og filmmodus. Bl.a gode muligheter for å justere hvitbalansen slik at du ikke er å avhengig av godt lys.

I tillegg synes jeg prerecord-funksjonen er fin, samt at kameraet faktisk tar veldig gode stillbilder i foto-modus fordi det har veldig rask blitz.

Jeg prøvde veldig mange andre kamera mens jeg stod i butikken, men det jeg har nevnt over var det som avgjorde mitt valg.

Øystein

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God vidvinkel og eget kamera-lys må du har dersom du skal filme mye inne.
    Det er vanskelig å få god billedkvalitet inne uten å ha ekstra lys.
    Har selv Canon HF-10. Ikke mye å skryte av innendørs, men det gjelder hele nok de fleste kameraer i denne prisklassen.
    Man må ganske høyt oppi pris for å få bra bilde innendørs uten ekstra lys.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    God vidvinkel og eget kamera-lys må du har dersom du skal filme mye inne.
    Får man vidvinkel-linse og kameralys til HF-S10? Noen linker til produkter?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kit.fisto
    Får man vidvinkel-linse og kameralys til HF-S10? Noen linker til produkter?
    På generell basis så vet jeg at Canon har mye ekstrautstyr tilgjengelig. Du vil som regel finne det du trenger.
    Jeg vet at HFS10 har større brennvidde, og derfor tar inn mer lys enn mitt. Så det vil nok ha bedre forutsetninger for å få til bedre lys på filming inne.

Når det gjelder HD kamera til 10 000kr og under, så er det meget vansklig å oppnå HDkvalitet inne. Har man masse lys, så går det vel kanskje, men bildet på innefilming vil oppleves som kornete i de fleste tilfeller.

Ute derimot, da er HD meget imponerende!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Når det gjelder HD kamera til 10 000kr og under, så er det meget vansklig å oppnå HDkvalitet inne. Har man masse lys, så går det vel kanskje, men bildet på innefilming vil oppleves som kornete i de fleste tilfeller.
    Vil det gi et bedre resultat å kjøpe et SD-kamera til ca 5-6000 når det gjelder bilder innendørs? Er det HD-oppløsningen som gjør det vanskelig å få gode bilder inne, eller vil det være samme problem med et SD-kamera?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    'Problemet' er vel at et HD-kamera er nådeløst til å avsløre støy i bilde, og dermed virker veldig kornete når ISO må kjøres opp litt. Det er fremdeles milevis bedre enn et SD kamera, men forskjellen blir større siden de virkelig gode bildene er så mye bedre enn de blir innendørs.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da høres det ut som jeg antagelig bør gå for HF-S10, og heller investere i et par gode stuelamper

Takk for alle svar.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne også tenkt meg HFS-10, men når det kom ut i vår lå det høyt over det jeg hadde lyst å investere. Så da ble det HF10. HFS-10 er utvilsomt et mye bedre kamera, og jeg vet at du kommer til å bli veldig fornøyd.
    Lykke til med lampe-jakt på ikea 8-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •