Oppsett for opptak av videosignal fra PS3/Xbox 360

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett for opptak av videosignal fra PS3/Xbox 360

Jeg har da planer om å prøve å få tatt opp video av når jeg spiller på konsollene mine og er ute etter den beste måten å gjøre dette på.
    Oppsettet mitt er som følger:
    Xbox/PS3 -> HDMI -> Onkyo SR606-> HDMI -> Sony W4500.
    Etter litt søking på nettet finner jeg rett og slett ingen enheter jeg kan smette inn i systemet slik det er nå for å få gjort opptak? Er det slik at HDMi formatet ikke tillater opptak? Det jeg har fått inntrykk av så langt er iværtfall at komponent er den eneste løsningen.

Slik jeg ser det, har jeg kun to muligheter.
    1. Capturecard (f.eks Pinaccle Dazzle)
    2. PVR (f.eks Hauppauge)

Jeg lurer også på om begge disse mulighetene krever et råskinn av en maskin for å håndtere outputen fra opptaksenhetene eller om jeg kan gjøre det på en enkel bærbar?
    Og hvordan burde oppsettet være. Skal en evt opptaksenhet inn mellom Reciever og xbox eller reciever og TV?
    Eller finnes det kanskje andre muligheter jeg har oversett?
    Jeg lurer rett og slett på om noen her har et slikt oppsett og er villige til å dele sine erfaringer?

Var litt usikker på hvilken kategori denne skulle plasseres i. Så moderator får bare flytte om den ligger feil plassert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært ute etter noe av det samme i en stund nå, dvs. jeg har lett etter et tv-kort/opptaksenhet som kan gjøre opptak fra get - boksen hjemme slik at dette kan lagres på 'ekstern' disk/spilles av fra pc.
    Har saumfart nettet etter tester og søkt rundtom i mange forum etter folk som skriver om erfaringer med dette, men funnet svært lite.

Virker som det beste alternativet er denne Hauppauge HD Pvr boksen som du nevner, som har innebygget h264 enkoder og komponent inn/ut og digital audio inn/ut. Den kobles til pc vha. usb og opptakene lagres på pc.
    Leveres med både komponent video kabler og audio kabler (usikker på om det er optisk eller koax).

Den fungerer som en 'pass-through' boks, dvs. at video og audio signalene passerer gjennom boksen, og den skal altså i ditt tilfelle stå mellom xbox/ps3 og receiver vil jeg anta. Står i spesifikasjonene for den at minimumskravene for pc er 2 kjerners cpu og grafikkort med 256 MB minne (men dette siste kravet gjelder antagelig bare for avspilling av h264 i 720p/1080i , ikke for lagring av selve opptakene regner jeg med).

Har som sagt ikke funnet stort med info om denne og er fortsatt usikker på nøyaktig hvordan det vil fungere (og om det vil fungere for mitt bruk og opptak fra get boksen), men bestilte allikevel denne i går. Regner med den kommer i posten i løpet av uken. Kan skrive tilbake når jeg har fått testet den litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe greier. Takk for info. Har selv vært nær ved å handle denne den siste uken. Det jeg er litt spent på er om du får dårligere kvalitet på bildet iforhold til HDMI. Regner med det kan bli litt signaltap når signalet må gjennom HD PVRen. Da tar jeg og avventer litt å ser hva dine erfaringer blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Hauppauge HD PVR i posten i dag (dvs. lørdag) og må si det fungerte over all forventning. Tilkobling av kabler og install av software på pc var gjort på få minutter. I starten fikk jeg ikke noe signal fra get boksen inn i opptaksprogrammet. Rotet med kabler, tok ut hdmi og restartet get boksen flere ganger, uten hell, fikk litt kalde føtter men fant ut av det. Det var pga. at 'scart signal' under 'settings'->'sound and picture' på get boksen var satt til RGB. Satte dette til S-VHS og da fungerte komponent utgangen på den og jeg fikk bilde i programmet på pc. Både hdmi og komponent utgangene er aktive samtidig så jeg kan heldigvis fortsatt ha tv koblet til med hdmi. Var usikker på bl.a. dette på forhånd.

Har testet å ta opp fra både sd og hd kanaler og det fungerer strålende.
    Man kan velge M2TS, TS eller MP4 som formater. Bitrate kan settes i 0,1 Mbps steg fra 0,2 til 13,5 Mbps. For audio kan man velge Stereo eller 5.1 (dersom kilden er i 5.1 selvf. og dersom man kobler til med optisk kabel). 'Preview' bildet kan hakke i blandt på pc, men dette er normalt i følge manualen pga. at opptaksfunksjon prioriteres.

Kvaliteten blir virkelig god. Jeg vet ikke hvilken bitrate Get sender de ulike kanalene i, skal forske mer på dette i morgen, men opptak i ca. 2,5 Mbps eller høyere gir glimrende bilde og det er ofte ikke lett å se forskjell på live tv og opptak. De fleste testene jeg gjorde var av fotballkamper, som jo er noe av det mest krevende å gjøre live opptak fra. Kjørte kun i 720p, skal teste 1080i og ulike innstillinger i morgen.
    Det følger forresten med konverteringsprogramvare for å konvertere til andre formater og dette fungerer også fint.
    Man kan selvfølgelig også bruke andre program som f.eks. 'XVID4PSP' til å konvertere filene til avi og h264, minske oppløsningen og størrelsen o.l.

Har koblet til IR - blasteren som følger med og fått den til å fungere med get boksen. Fant ikke KaonKCF-3000NS (som er modellnavnet) i listen over kabelbokser i IR-Blaster programmet, men det har en lærefunksjon hvor man kan taste inn knappene på fjernkontrollen manuelt. Deretter testet jeg 'Scheduler' programmet som følger med til å sette opp fremtidig opptak. Dette fungerer også helt fint.
    Den skifter kanal og starter programmet på pc automatisk.

Har ikke testet å ta opp fra spillkonsoll enda, som jo var det du var ute etter.
    Dette vil nok fungerer glimrende også. (Tips: søk på youtube etter Hauppauge HD PVR, der finner du massevis av klipp). Jeg har en ps3 og skal forsøke å koble til denne i morgen.

Noen få minuser til slutt:

1. kun optisk inn/ut kobling for lyd. Get boksen har Koax utgang så da vil jeg ikke kunne ta opp i 5.1. Om det da ikke finnes adapter/overgang mellom koaks og optisk. PS3 har optisk utgang så den får man 5.1 fra.
    2. Det følger ikke med optisk kabel for audio og den leveres med kun én komponent + audio kabel (stereo). Dersom man er avhengig av å koble videre til f.eks. tv fra boksen må man ha en ekstra komponent kabel tilgjengelig.
    3. IR-blaster og scheduler programmene er ganske enkle og ikke særlig intuitive (ser litt uferdige og 'hjemmesnekret ut), men de fungerer og det er jo det viktigste.

Disse tingene er av mindre betydning, ekstra kabler kan man ordne og alle programmer fungerer som de skal. Har ikke hatt noe problemer med hakking, krasj eller ustabilitet og kvaliteten på opptakene er som nevnt svært bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig bra ut. Da regner jeg med jeg går for en slik en. Takk for tilbakemelding.
    Hvor bestilte du din?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du kommer til å angre på det.
    Jeg kjøpte min hos Amentio.no. Ikke min favoritt av nettbutikkene akkurat, men de var de eneste jeg fant som hadde den på lager. Kostet ca. 1 900.

Har forresten ikke fått testet å ta opp fra konsoll enda. Jeg hadde ikke komponent kabel for ps3, men det er på vei i posten nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var boksen i hus.
    Har litt problemer med oppkoblingen via recieveren min. Den nekter å viseannet signal en 480 noe som blir veldig kornete. I tillegg mangler lyden enda jeg har dobbeltsjekket koblingene. Koblet deretter rett fra xbox -> HD-PVR -> TV. Fikk nå velge høyere oppløsning. Har den nå stående på 720p.
    Resten var igrunn plug & play og det virket som alt var gulle godt. Dessverre viser det seg at lyden og video er veldig ute av sync. Virker som den starter litt ute av sync og blir verre utover filmen. Kan dette skyldes for dårlig PC? Har en laber Dell XPS 1330 dual core 2.2, 2 gb ram og delt grafikkort minne. Prøvde å ta opp i 4 MBPS igår, men får prøve litt lavere mbps å se om ting blir bedre. Er det foresten mulig å vise 720 på skjermen, men ta opp i 480? Isåfall må jeg prøve dette å se om det hjelper.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er best å alltid ha hd-pvr'en koblet til rett etter selve kilden du skal ta opp fra, og deretter koble utgangene videre til tv/projektor, eventuelt via receiver. (Både med tanke på best mulig kvalitet på signaler og for enklere 'troubleshooting' ved problemer med lyd/bilde).

Det som er litt spesielt med denne boksen og programvaren er at man må åpne selve opptaksprogrammet for å styre hvilke video og lydinnganger som er aktive og sendes videre til enhver tid. Hadde noen små problemer med lyden jeg også før jeg fant ut at ikke alle signaler inn ble sendt ut igjen automatisk. Husk derfor å sjekke hvilken inngang som er valgt i programmet.
    Man kan velge mellom stereo front, stereo bak og optisk, såvidt jeg husker.
    (Og stereolyd inn blir selvfølgelig bare sendt ut igen på stereoutgangen, og tilsvarende for den digitale).

Jeg har ikke hatt samme problem som deg med lyd ute av synk.
    (har en ganske kraftig pc med i7-920 cpu klokket til 3,2 GHz, 6GB minne og Ati HD5870 skjermkort). Men tror at så lenge pc er i stand til å ta i mot strømmen fra hd - boksen og skrive denne til disk fort nok så skal alt være ok, men mulig det er grafikkortet ditt som er årsaken og at du trenger mer minne på dette. Cpu'en din skulle ihvertfall være kraftig nok.

Har du forresten 'preview' vindu aktivert i programmet under opptak? Tror at dette tar en del ressurser så jeg har det alltid slått av slik at visning av bilde forsvinner når opptak startes.

En oppdatering av drivere og programvare til siste versjoner kan muligens også gjøre susen, om du ikke har gjort dette allerede.
    Versjonene som fulgte med på cd var ikke de siste (hos meg ihvertfall).

Har ikke testet det, men tror ikke det er mulig å vise noe annen oppløsning på tv enn det du tar opp i gjennom denne boksen. Den detekterer automatisk hvilket signal som kommer inn og sender samme signal videre ut. Har ikke sett noen mulighet for å ta opp i lavere oppløsning.

Jeg overdrev forresten noe i tidligere innlegg når det gjaldt kvaliteten og bitrater. Bare 2,5 Mbit pr. sekund holder i de fleste tilfeller ikke til å få god kvalitet. På opptak fra HD kanaler må man opp i 8-10 Mbit/sek for at det skal bli virkelig bra og med jevn flyt selv under kraftige panoreringer i bildet. SD kanaler krever selvfølgelig ikke så høy bitrate men tror man må bruke minst 4 Mbit/sek for at det skal bli bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha tuklet en del med dette fant jeg en vei rundt. Det viser seg at Quicktime og Sony vegs (av de jeg har prøvd) ikke takler MP4 formatet fra boksen. Vegas registrerte en kortere lydspor enn videospor på de filene. Jeg skiftet til .TS formatet på PVR'en og da funket det plutselig. Har selv slått av preview vinduet nå, men vet ikke om det har noe og si. Har også konvertert de gamle videofilene med programmet som fulgte med og da funker de fint i Sony Vegas. Er vel kanksje codecet som skaper problemer da. Ikke vet jeg, men jeg har funnet en løsning og er fornøyd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •