HDMI hadde ikke kommet til grenda jeg bor i når stuekinoen ble bygget, så skjult i himlingen ble det lagt en Supra DVI kabel.
Etter oppgradering av PJ og kjøp av PS3 for et par år siden ble løsningen en DVI-HDMI overgang i begge ender.

Men Supra kabelen er stiv og med overgangen i tillegg begynte det etterhvert å bli dårlig kontakt bak på PS3 (trodde jeg). Ved innkjøp av BDP-S550 fant jeg raskt ut at det ikke var kontakten som var problemet, men at det antagelig var kabelbrudd helt i enden på kabelen.

I iveren etter å få sett film kappet jeg kabelen, og fikk den gode ideen om å skjøte inn en kort HDMI kabel i stedet, så jeg slapp den overgangen.
I rotet på hobbyrommet fant jeg en splitter ny (made in China) DVI-HDMI kabel som fulgte med på en pc og klippet over den også.

På nettet hadde jeg funnet koblingsskjema for både DVI og HDMI kontakter, og det viste seg at billig kabelen hadde std farger på lederne så dette var jo enkelt og greit. :roll:

Etter at loddingen var unnagjort og all skjerming var i varetatt på best mulig måte var selvfølgelig resultatet nedslående!
Inget bilde uansett hvilken oppløsning jeg forsøkte.........

Og poenget med denne lange historien?

Etter en liten etterforskning fant jeg årsaken, og en god latter på kjøpet! :lol:

I HDMI og DVI kablene er tre 4 sett skjermede "twisted pair" som fører signalet, i tillegg er det enkeltledere for jord, +5V, "hot plug detect" og noen til.

Og hva tror du kineserne hadde gjort?
Jo i kabelen er det to grønne ledere, den ene er skjermet er og er signal (CLK) mens den andre er enkeltleder som fører +5V, og de var selvfølgelig koblet motsatt! :shock:

Her gikk altså +5V i skjerm tvinnet rundt CLK-, mens CLK gikk som enkeltleder uten skjerm!
Det samme viste seg med gul og orange, den ene skjermet og den andre ikke, og de var byttet om!

Kanskje ikke noe rart det streiker på lengre kabelstrekk! :-D