Beste bildekalibreringsDVD for PAL? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Hva da med å lage en god beskrivelse, som vi her kan bruke og referere til, bassert på de bildene Hi-Fil nevner?

Foreslår at OleM setter opp et forslag som ett par erfarne ser igjennom.

Bidda
    Ok, Jeg kan forsøke:

Kalibrering av kontrast vha DVE:

Feltet helt til høyre i grey scale rampa er "hvitere enn hvitt". Det betyr at det er hvitere enn det som er tillatt videosignal. (Feltet helt til venstre er på tilsvarende måte "sortere enn sort"). Grunnen til at DVE kan vise felter som ligger utenfor skalaen er at min/max videosignal har marginer slik at man skal unngå hard klipping.

Feltet ved siden av "hvitere enn hvitt" - markert med 3 prikker - er "hvitt".
    Når man så øker kontrasten vil alle feltene bli hvitere. Snart vil "hvitere enn hvitt" nå max av hva projen klarer. Fortsett å øke kontrasten til "hvitt" matcher "hvitere enn hvitt", men ikke lenger. På dette punktet skal projens "max hvitt" matche videosignalets "max hvitt" og man oppnår max kontrast uten "white crushing".

(Gjør man samme med "brightness" i andre enden av skalaen, vil man utnytte projens full dynamiske område)

I tillegg kan man finjustere ytterligere ved å benytte SMPTE 133 testmønsteret (DVE tittel 15), et Snell & Wilcox Zone Plate mønster. Her er det ønskelig at at man skal kunne se de grå indre boksene i de 100% sorte og hvite firkantene.

Ut over dette kan man også ofte oppnå ytterliger (små) forbedringer ved å manipulere servicemenyene. Men går man inn her, må man være svært forsiktig.

Håper dette kanskje kan være til nytte.
    Skjønner ingenting av dette jeg. Er det bilde nummer 2 i kapittel 12 du snakker om her? Hvilket felt til høyre skall være hvitere enn hvitt?

Jeg ser 4 forskjellige felt i midten, der det øverste er hvitt og det nederste er sort eller grått, og 2 lange felt på høyre og venstre side av det. Disse 2 feltene på hver side er grå.
    Jeg skjønner ikke hvilke felt du snakker om. Hvilke felt er det du snakker om som er markert med 3 prikker?. Går det å få lagt ut et bilde eller no så jeg kan skjønne hva du snakker om?.

Hva er det jeg surrer med egentlig? Er jeg helt dum? Det eneste jeg klarte å stille på var fargene fordi da brukte jeg den greia som fulgte med.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feltet han snakker om er i bilde nummer 14 tenker jeg. Der har du hele skalaen fra sort til hvitt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja se der ja. Da skjønner jeg litt mere. takk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen vits i å bruke dve på vanlig tv apparat (crt)? Har brukt THX Optimizer noen ganger, men mangler brillene slik at jeg ikke får stilt inn alt. Følger de brillene med dve?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargefiltre følger med ja. Det er nok greit å kalibrere TV'n også ja, dessuten er det lydkalibrering på platen også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vosten
    Er det noen vits i å bruke dve på vanlig tv apparat (crt)? Har brukt THX Optimizer noen ganger, men mangler brillene slik at jeg ikke får stilt inn alt. Følger de brillene med dve?
    Hvis du sender en mail til "THX" så sender de deg brillene gratis

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å leker meg litt med DVE. Har et spørsmål ang. justering av brightness. På demoen så er det tre striper på hver side. Den ytterste (som er sortest) får jeg ikke opp når jeg skal justere. Det blir sagt at hvis du ikke får opp denne stripen så er det noe feil eller at en har begrensninger i oppsettet. Jeg har prøvd å stille alle mulige bildevarianter på dvd spilleren.

Betyr dette at projektoren min har for dårlig sortnivå til å vise denne stripen?

Får alle andre tre striper i dette kapittelet?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved riktig justert skal de ytterste søyler ikke synes og mitteste bare synes ved "mysing" :wink:

Om du har noe feil, vet jeg ikke desverre ikke noe om :roll:

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker om før justering, altså under "Basic Instructions-Brightness". Da blir det vist hvordan man skal gå frem og da er det tre striper/søyler på hver side. Når så selve justeringen skal begynne så er de ytterste/sorteste vekk. Disse skal en kunne se når en skrur opp lysstyrken

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre som gidder å svare :?:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke ser de ytterste stripene ved høy brightness kuttes gråskalaen fra DVD spilleren. Prøv å justere brightness i DVD spillerens meny.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme skjer hos meg på HK DVD 25.

Er forøvrig det samme på DVD 22 om jeg ikke tar helt feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde alt tuklet med brightness og andre innstillinger i spilleren, tok en ny runde og forandret på noe som heter Black Setup. Der var det to innstillinger. Jeg endret default fra 0 IRE til 7.5 IRE og vips der var den tredje stripen. Jeg vet ikke hva disse betegnelsene betyr og hadde derfor ikke prøvd å endre på denne (bruksanvisningen gir heller ikke noen forklaring på hva det er).

Bildet ble generelt noe lysere. Fikk frem flere detaljer i mørke scener, men mister samtidig noe sortnivå. Har ikke rukket å testet ut noe særlig, så jeg vet ikke enda om det ble til det bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde alt tuklet med brightness og andre innstillinger i spilleren, tok en ny runde og forandret på noe som heter Black Setup. Der var det to innstillinger. Jeg endret default fra 0 IRE til 7.5 IRE og vips der var den tredje stripen.
    Er det noen som vet hva jeg endret på her?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg hadde alt tuklet med brightness og andre innstillinger i spilleren, tok en ny runde og forandret på noe som heter Black Setup. Der var det to innstillinger. Jeg endret default fra 0 IRE til 7.5 IRE og vips der var den tredje stripen.
    Er det noen som vet hva jeg endret på her?
    Her er hva jeg tidliger har skrevet i en annen tråd (BenQ 7800). Det kan kaste litt lys over saken:
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg har nå kalibrert min PE7800 med DVI fra NorthQ 5001 DVD-spiller vha DVE.

Ved første oppkobling var jeg skuffet over sortnivået med denne kombinasjonen.

Det viser seg å være en naturlig forklaring. NorthQ 5001 gir helt korrekt et DVI video protocol 7.5 IRE (16-235) signal. Mens PE7800 er satt opp for DVI PC protocol 0 IRE (0-255) (De kaller jo DVI inngangen for "PC input").

Heldigvis har PE7800 et justeringsmonn for både brightness og contrast til å håndtere begge DVI protokoller uten å forårsake "black crush" eller "white clipping".
    Også NorthQ spilleren har justeringsmuligheter for brightness og contrast (og fargemetning). Men jeg valgte å la disse stå i midtpossisjon og gjøre all justering på projectoren.

Jeg har bare en ting å si om bildet nå etter kalibrering; Fantastisk!!
    Og dette fra en DVD-spiller som koster latterlige 1300 kr!
    Den er sikkert ikke veldig god på analog lyd. Men bildet fra denne spilleren er helt utrolig tatt prisen i betraktning. Jeg synes faktisk bildet er helt utrolig uansett. Det er tydelig at det betyr enormt mye for konstruksjon, både kvalitet og pris, å kunne holde seg innenfor det digitale domene.

Jeg har ikke hatt mulighet til å koble opp en dyrere DVD-spiller med DVI mulighet. Det er mulig det er noe å vinne på det. Men at det skulle være mye å hente billdemessig, har jeg for øyeblikket vondt for å se. Det er nok adskillig mer å vinne på lydsiden.

BenQ PE7800 og NorthQ 5001 er etter min mening en meget vellyket kombinasjon til en killer pris. Jeg anbefaler alle interesserte å kikke nærmere på dette!
    Det dreier seg altså om to forskjellige protokoller for PC-DVI og Video-DVI. Desverre er det litt hipp som happ hva produsentene implementerer. Heldigvis finnes det ofte rom for begge deler. Men dette skaper ofte litt forvirring hos oss forbrukere. Håper dette kan hjelpe.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse endringene er gjort via komponent da jeg har sync-problemer (via DVI) mellom dvd spilleren (Pioneer 868) og projektoren (IF SP 7200)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det samme skjer hos meg på HK DVD 25.

Er forøvrig det samme på DVD 22 om jeg ikke tar helt feil.
    Jeg har skaffet meg DVE både i PAL og NTCS versjon. Jeg har for øvrig Harman Kardon DVD 25. På NTCS utgaven ser jeg den ytterste svarte stripen, men på PAL utgaven ser jeg den ikke. Hva kan dette skyldes ? Merkelig at DVD spilleren kutter gråskalaen kun på PAL ? Ellers må brightness (bruker kun justering av projektor) justeres opp på PAL til +15 for PAL mens den for NTCS må justeres ned til -4. Skal det være så stor forskjell mellom PAL og NTCS ?

Noen som har tilsvarende problemer ? Arendal ? Kan jeg gjøre noe med dette ? Får jeg et dårligere sortnivå (mer gråskjær) på PAL ettersom DVD spilleren her kutter gråskalaen ? :evil:

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pirk: NTSC ikke NTCS :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    Pirk: NTSC ikke NTCS :wink:
    Ooops ! ops:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er mulig at HK DVD 25 er en mer NTSC rettet spiller enn gjennomsnittet og at bildekretsene oppfører seg annerledes om du har PAL eller NTSC.

Om du får redusert bildekvalitet er jeg mer usikker på, det er jo sortere enn sort vi snakker om her.

Altså sort som ikke er "tillat" brukt på videomateriale.

Man skal altså ikke miste noe informasjon om spilleren ikke hviser whiter than white og blacker than black.

Jeg har ikke hatt anledning til å teste PAL og NTSC opp mot hverandre på den måten du beskriver, men jeg har laget noen DVD plater med indentisk kildemateriale og det blir noe forskjell ja.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •